Hlavní navigace

Je MIA2007 první obětí krize?

 Autor: 21971
Patrick Zandl 4. 3. 2009

Propadlá doména, vystěhované kanceláře, odpojené telefony a nervozita před valnou hromadou. Tak vypadá situace v internetové reklamní agentuře MIA2007. Stane se první českou internetovou firmou, která v krizi padne?

Reklamní a marketingová agentura MIA2007 byla založena v roce 2007 několika bývalými pracovníky Seznamu – a kromě svého názvu firma neměla nic společného s někdejší agenturou MIA. Jen pro úplnost dodejme, že se k založení použila „předzaložená“ akciovka, která se přejmenovala a obsadila správnými lidmi, ale tak už to v českém podnikání chodí, podobný postup je rychlejší, než čekat na zápis do obchodního rejstříku.

Hlavním směrem podnikání společnosti byl internetový marketing a PPC reklama, a to nejenom v České republice, ale i v zahraničí, na Slovensku a na Ukrajině například. Firma si postupně otevřela regionální kanceláře: po Praze přišel Hradec Králové, Ostrava, Plzeň, Ústí nad Labem a v průběhu roku 2008 se prakticky etablovala jako jedna z větších a známějších „internetových speciálek“, které se zaměřují na střední a menší klientelu. Mezi její zákazníky patřil například City Self-Storage, Neckermann nebo Nejlevnějšípneu.cz, měla ale také řadu drobnějších klientů, na které se snažila dosáhnout právě přes své regionální pobočky.

MIA2007 logo

Jenže co ještě včera vypadalo jako nadějně se rozjíždějící specialista na internetový marketing, může být za chvíli jednou z prvních obětí krize na českém internetu. V průběhu února totiž firmě propadla doména mia2007.cz a tu si záhy registrovali bez velkého rozruchu doménoví spekulanti. Tím ale také vznikla otázka, jak to, že o firmě nebylo nějakou dobu slyšet a proč si nechala propadnout doménu. Pokoušeli jsme se firmu kontaktovat a ukázalo se, že původní mobilní telefonní čísla byla zrušena, pevné linky vedou již dva měsíce do jiné společnosti a v původních kancelářích MIA2007 také sídlí jiná společnost. Ztratili se z trhu, od prosince o nich nebylo slyšet, ale všichni měli svých starostí dost, tak to nikdo nevnímal, řekl nám jeden z konkurentů MIA2007 na otázku, kdy a jak se firma „ztratila“.

Pokusili jsme se kontaktovat její představitele, což nebylo zrovna jednoduché, původní e-mail adresy patří někomu jinému i s doménou, telefonní kontakty jsou neplatné. Vladimír Svoboda, majitel MIA2007 a předseda představenstva, nám na náš dotaz po stavu společnosti odpověděl: Informace o vývoji společnosti budu moci poskytnout až po Valné hromadě, která se koná 12.3.09, zatím ještě není situace definitivně uzavřena a není rozhodnuto, zda společnost bude končit.

Už samotný program mimořádné valné hromady ale naznačuje, že o idylku nepůjde. Na programu je mimo jiné bod „Rozhodnutí o úhradě ztráty za rok 2008“ – což vysvětluje, proč by společnost mohla tak náhle zmizet ze světa. Dnes již bývalí zaměstnanci společnosti, které jsme kontaktovali, nám píší, že ještě v listopadu se čekalo několik větších projektů a dle pana Svobody byla firma finančně stabilní a zdravá. Jak moc firma byla finančně soběstačná a zdravá, nevíme, účetní uzávěrky společnosti ve sbírce listin chybí. Podle serveru iPoint se MIA2007 pohybovala v obratovém rozmezí 10–30 mil. Kč, což je relativně málo, tento odhad ovšem nemusí být přesný.

Jaký je trh internetové reklamy

Jaká je kapacita trhu, na němž MIA2007 působí? Internet loni v Česku tvořil téměř 9 procent z celkového inzertního objemu. Na českém Internetu se tak za rok 2008 protočilo celkem 5 miliard korun jenom od domácích zadavatelů. Přestože se zatím letošní rok rozjíždí v reklamních investicích poněkud váhavě a někteří inzerenti (automobilky) byli nuceni dokonce seškrtat již dohodnuté objemy, provozovatelé internetových médií pro letošní rok odhadují meziroční nárůst téměř 26 %.

Kam v loňském roce inzertní objemy nejčastěji směřovaly?

podil forem

Podíl jednotlivých forem; Zdroj: SPIR


Pokud se zaměříme na plošné reklamní kampaně (tzv. display reklamy), pak zjistíme, že do ní inzerenti v loňském roce investovali do 3,3 miliardy Kč, ve vyhledávání byla utracena 1 miliarda Kč a v klasických katalozích pak 0,75 mld. Kč (podle ceníkových cen).

CIF16

mezirocni

Zdroj: SPIR


Podrobnější data o trhu internetové reklamy najdete v našem článku V české internetové reklamě se loni protočilo 5 miliard.

Podstatnou odpověď na otázku, co se s MIA2007 stalo, dá zřejmě opravdu až valná hromada. Ačkoliv ti, kdo mají představu, jak dobře se bude podnikat v internetovém marketingu společnosti, která si nechá propadnout vlastní doménu, si možná na tuto otázku umí odpovědět již nyní.

Anketa

Inzerujete na internetu sami, nebo prostřednictvím agentur?

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

120na80.cz: Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

DigiZone.cz: UPC má v nabídce Discovery v HD

UPC má v nabídce Discovery v HD

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu