Hlavní navigace

Je Pheed novým Twitterem? Sází na to, že placený obsah bude kvalitnější

 Autor: Pheed.com
Daniel Dočekal

Zabijáků a náhrad Twitteru a Facebooku tu za poslední roky bylo hodně. A nestalo se nic. Jediné, čemu se podařilo uspět, bylo něco nového. Pheed je prozatím Twitter s přidaným obchodním modelem.

Magazín Forbes se ptá Is Pheed the New Twitter? a lidé na Twitteru se prozatím mohli seznámit hlavně se spamem, který z této nové sociální sítě přichází. Jejím základním poznávacím znamením totiž zatím je agresivita v oblasti sdílení – prostě už v okamžiku zakládání účtu za vás ospamuje sociální sítě. A pokud si v nastavení nevypnete přednastavené sdílení, bude vše z Pheedu automaticky proudit na Facebook či Twitter.

Právě agresivita je možná důvodem toho, že Twitter aktuálně Pheedu zablokoval možnost využívat API. Nejde si tedy připojit účet z Twitteru na Pheed, nejde hledat své přátele z Twitteru na Pheedu a nejde se ani přihlašovat pomocí Twitteru. Což je samozřejmě hodně velký problém pro ty, kdo si zkusili na Pheedu založit účet právě pomocí twitterové identity.

Podle informací v článku na Forbesu má Pheed.com aktuálně okolo 350 tisíc návštěvníků a podařilo se mu nalákat pár stovek celebrit. Což samozřejmě na miliardu Facebooku či stovky milionů Twitteru nemá. A z malého českého pohledu to také není žádná sláva – bude tak trochu zázrak, pokud přes Twitter či Facebook najdete někoho ze svých českých přátel na Pheedu (autorův pokusný účet najdete zde).

Sledování za peníze

Pheed je další pokus o sociální síť. Se vším všudy. Sdílením, sledováním, označováním „líbí“ (ale kupodivu také „nelíbí“), hashtagy, fotkami, statusy, videem, audiem (ale kupodivu neumí vkládat odkazy poněkud inteligentnějším způsobem). Provedením něco mezi Twitter a Facebookem a pár originálními myšlenkami – třeba tou, že na Pheedu můžete mít účet, který ostatní mohou sledovat pouze za peníze. A také s řadou věcí, které poněkud drhnou – třeba vkládání videa z YouTube jde hodně ztuha. Nechybí samozřejmě ani sdílení na další sociální sítě – Google+, Facebook a Twitter.

Pheed toho prozatím  umí „dost“, ale na druhou stranu ne „dost hodně“. Nemá mobilní aplikace (pro iOS prý čeká na schválení). Chybí snadná možnost jak sdílet obsah z webu, jiná než kopírovat URI a vkládat vše ručně. Chybí jakékoliv API, které by umožňovalo síť používat ve větší míře než jenom „ručně“ a občasně. Chybí ale hlavně uživatelé, zejména pokud nechcete sledovat pár desítek vybraných (amerických) celebrit (třeba Paris Hilton nebo Miley Cyrus).

Twitter s obchodním modelem

Právě možnost poskytovat obsah za peníze by měl být tím, co Pheed odliší od ostatních sociálních sítí – samozřejmě za předpokladu, že Pheed zajistí kvalitní originální obsah. A že překoná to, co se zatím podařilo překonat jenom výjimečně – nechuť lidí změnit sociální síť. „Pheeders“ (jak se „pheedujícím“ říká) mohou  svůj obsah poskytovat ve formě „placeného kanálu“ – za měsíční poplatek od 1,99 do 34,99 USD. Nebo mohou jednorázově zpoplatnit nějaký příspěvek, ve stejném rozsahu.

Tvůrci Pheedu, zejména O. D. Kobo, CEO společnosti, říkají, že je klíčové produkování kvalitního obsahu. Právě kvůli obsahu jsou lidé podle něj unavení a otrávení ze stávajících sociálních sítí. A právě to, že je možné obsah zpoplatnit, by podle Koba mělo vést k tomu, že Pheed bude jiný – plný kvalitního obsahu.

Jenže, vyplatí se značkám a celebritám s desítkami milionů fanoušků na Facebooku či miliony sledujících na Twitteru řešit další sociální platformu? A hlavně, budou miliony fanoušků či sledujících mít zájem přejít někam jinam? Když jim Facebook či Twitteru plně vyhovuje, vědí jak ho používat, mají tam své přátele či sledující a sledované?

Těžko říct. Jedno je ale jisté. Historie se opakuje. Zabijáků a náhrad Twitteru a Facebooku tu za poslední roky bylo hodně. A nestalo se nic. Jediné čemu se podařilo uspět, bylo něco nového – proto je možné označit Instagram – www.instagram.com – za úspěch. A možná totéž říci o Pinterestu – www.pinterest.com. Ani jedna z těchto sociálních sítí (či služeb) se nesnažila napodobit Facebook či Twitter. Ani je nahradit. Pheed je  prozatím Twitter s přidaným obchodním modelem. 

Našli jste v článku chybu?

24. 10. 2012 20:15

nemam (neregistrovaný)

Mi se zase nelíbí, že neumíš česky.

23. 10. 2012 8:05

OzzyCzech (neregistrovaný)

Pheed tak nějak postrádá eleganci a jednoduchost. Nelíbí se my

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

DigiZone.cz: Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?

Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Měšec.cz: Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka