Hlavní navigace

Je WAP u mobilních operátorů předražený?

Martin Netík 30. 9. 2005

15. července Eurotel změnil své všeobecné podmínky v tom smyslu, že zákazníci s datovým paušálem již neměli dále zdarma WAP. Podle některých zákazníků o tom však informoval pozdě a nedostatečně. Zákazníkům, kteří vyreklamovali srpnovou fakturu, pak peníze po delším otálení vrátil. Proč je ale WAP ve srovnání s datovými službami tak drahý?

Původně jsem chtěl psát o tom, jak mě WAP od Eurotelu připravil o 1700 korun. Můj případ se vyřešil, ale problém zůstává. Chtěl bych názorně ukázat, co si mobilní operátor může dovolit a jak balancuje na hraně serióznosti. Požádal jsem Eurotel o vyjádření, ale nedostalo se mi žádné odpovědi. Až po té, co se na Eurotel obrátila Lupa, se ledy pohnuly.

Služby mobilního operátora Eurotel využívám již dlouhou dobu, už asi deset let, a byl jsem s nimi dosud spokojen. Eurotel byl vždy o trochu dražší než konkurence, ale kvalita služeb tento rozdíl vyrovnávala. V současné době již druhým rokem využívám službu Eurotel Data Nonstop, díky které jsem připojen k Internetu a zároveň velmi zřídka i k WAPu. K WAPu se připojuji jen v případech, když nemám delší čas připojení k Internetu nebo mě zajímají nějaké informace, přestože těchto informací je na WAPu střídmě. Toto praktikuji již delší dobu a dosud mi tarif Eurotel Data Nonstop stačil jak k připojení k Internetu, tak i na WAP (ostatně, obojí jsou vlastně data, že?).

Zásadní problém nastal v posledním zúčtovacím období (červenec – srpen), kdy jsem několikrát „zabrouzdal“ na WAP ET Live a hlavně jsem po delší době zkoumal, co zde mohu opravdu najít, protože jsem WAP již delší dobu nenavštívil. Nebudu chodil dlouho okolo horké kaše, na WAPu jsem strávil celkem asi dvě hodiny (nějaké informace, hra apod.). Jaké bylo však mé zděšení, když mi přišla faktura, kde mi účtují za využívání služeb WAP ET Live 1700 korun. Polilo mě horko a zalapal jsem po dechu. Nechápal jsem, jak se tam tato nesmyslně vysoká částka mohla ocitnout, a považoval jsem to za šotka. Neváhal jsem a ihned jsem volal na Eurotel infolinku (pevně doufaje, že je ještě zdarma) a po téměř desetiminutovém čekání (bylo to ve špičce, chápu) jsem byl spojen s operátorkou. Té jsem vysvětlil své rozčarování z faktury. Operátorka si fakturu vyhledala a poté mi oznámila, že je vše v naprostém pořádku a Eurotel své zákazníky dostatečně informoval o tom, že od července zpoplatnil u mého datového tarifu využívání služeb WAPu dle svého ceníku. Zkoušel jsem se dohodnout ještě několika argumenty a současně asi trochu i zvýšil hlas, ale přesto mi operátorka stále ve vší slušnosti (klobouk dolů) neustále opakovala, že je vše v pořádku, ale současně že chápe mé rozčarování. A tak jsem byl o 1700 korun chudší.

Snad ještě pro srovnání. Za Internet, který mohu používat 24 hodin denně a používám ho opravdu několik hodin denně, platím paušál cca 400–450 korun (po odečtení volných minut). Za WAP, který je velmi, ale velmi chudý příbuzný Internetu, zaplatím za cca dvě hodiny používání 1700 korun, a to v tom mám započítánu ještě slevu 350 korun, jinak by to bylo tedy za 2050 korun. Takže přepočteme-li to jednoduše na hodinu, je to cca 1000 korun za WAPování za hodinu, tedy 17 korun za minutu! Když jednoduše přepočítám podle faktury data, která stáhnu přes Internet, tak za stejné množství dat bych na WAPu zaplatil každý měsíc několik set tisíc korun.

Nyní se vrátím k argumentům, zda je zpoplatnění WAPu opravdu v pořádku.

  1. Nechápu, proč k tarifu Eurotel Data Nonstop již nepatří i WAP (podle mě „light Internet“), nebo snad WAP nejsou data?
  2. Nejsem jsi vědom, že by mě Eurotel nějak konkrétně informoval o tom, že k mému tarifu Eurotel Data Nonstop již není součástí služba WAP. Vyhledával jsem zpětně informace – leták akcí, který chodí s vyúčtováním – a jediné, co jsem našel, je strohá informace v červencovém čísle (v žádném jiném není ani zmínka), že mohu „prowapovat“ až 500 kB zdarma, tj. kredit až 350 korun. Ale nikde jsem nenašel, od kdy to platí a další informace. Toto snad Eurotel považuje za dostatečné informování? Zpětně podle vyúčtování apod. jsem dospěl k tomu, že zpoplatnění platí pravděpodobně od 15. července, ale faktura a vyúčtování s letákem mi chodí vždy tak okolo 28. dne v měsíci. Takže i kdyby tento leták považovali za dostatečné informace pro klienty, kde je informovanost v období od 15. do 28. července?

    Výtah vyjádření Eurotelu [DOC, 34 kB]: Dle odstavce 15.1. je Eurotel oprávněn měnit Všeobecné podmínky, přičemž je povinen v prodejnách Eurotelu, na internetových stránkách, nebo jiným vhodným prostředkem komunikace včas informovat účastníka o změně Všeobecných podmínek.

    Změna účtování WAPu byla komunikována uživatelům odpovídajících datových tarifů několika způsoby:

    • formou SMS zpráv obsahujících informaci o možnosti využít kredit až 350 korun na WAPu a upozorňujících na změnu účtování po vyčerpání kreditu 350 korun,
    • dopisem uživatelům, kteří překročili 500 kB a hrozilo jim účtování,
    • nakonec přílohou do faktury vystavené v měsíci srpnu 2005, na stránkách www.eurotel.cz

    Zákazníci byli tedy o této změně dle našeho názoru řádně informováni a naše společnost postupovala v souladu s platnými právními předpisy.

    Neodvážil bych polemizovat s tím, že by to bylo protiprávní. Myslím, že v tomto směru to má Eurotel právně ošetřeno. Každopádně žádný dopis o možnosti účtování od Eurotelu nepřišel. Příloha ve faktuře vystavená v měsíci srpnu (v mém případě 23. srpna) myslím není už moc aktuální, když změna nastala od 15. července, tj. minimálně měsíc po změně, a zároveň v příloze byla dost strohá informace.

  3. Nechápu cenovou politiku Eurotelu. Za přístup k Internetu nonstop zaplatím cca 400–450 korun a za přístup k WAPu (který ani zdaleka nedosahuje kvalit Internetu) bych měl platit částky v několika tisících korun měsíčně?

    Výtah vyjádření Eurotelu: Naše společnost změnila v polovině července účtování připojení na WAP na základě podrobné analýzy využívání služeb WAP našimi zákazníky. O této změně jsme informovali dle našeho názoru odpovídajícím způsobem a s dostatečným předstihem.

    Ke změně účtování připojení na WAP došlo od 15. července 2005 u tarifů Eurotel Data Nonstop, Eurotel Data Nonstop II, Go Data Nonstop a služby Internet pro každého. K výše uvedeným tarifům nyní poskytujeme 500 volných kB na placených WAP stránkách (označeny symbolem $). Po vyčerpání 500 volných kB platí podmínky dle ceníku GSM. Limit 500 kB se uplatňuje na všechny stránky běžně oceněné 0,3 či 0,7 Kč/kB a nezapočítává se na běžné prohlížení menu portálu Eurotel Live!, které je zdarma.

    Všechny typy tarifů Data nonstop (včetně tarifů Go Data Nonstop, Internet Mobil nebo Kombi) slouží uživatelům primárně pro připojení k Internetu, za což uživatelé platí měsíční paušál bez ohledu na to, kolik dat přenesou, na základě smlouvy, kterou pro tuto službu se společností Eurotel uzavřeli. Neomezený přístup k WAPu k těmto tarifům byl 15. července 2005 nahrazen zmíněnou změnou účtování. Podrobnou analýzou bylo zjištěno, že nadefinovaný limit 500 volných kB plně pokrývá využití běžného přístupu k WAPu pro většinu zmíněných datových tarifů.

    Stále mi to není jasné. Proč tedy zavedli tento limit? Když dosavadní stav většině postačoval, proč tedy omezují menšinu?

  4. Zkoušel jsem i hledat na WAP portálu Eurotelu Live informaci o ceně za WAPování, ale po několika minutách snažení jsem to vzdal (strach z příštího vyúčtování) a nenašel jsem nic. Proč tyto informace nejsou lehce přístupné?
  5. Nechápal jsem, proč na tzv. neplacených stránkách jsou převážně jenom texty a textové odkazy a na tzv. placených stránkách jsou převážně ke všemu doplněny fotky a obrázky. Již to chápu, aby se stažení této stránky prodražilo, protože obrázek je vždy obsáhlejší.
  6. Zajímalo by mě, jestli může mobilní operátor měnit své ceny za služby, které byly platné při sepsání smlouvy o používání těchto služeb. To bych se taky mohl dočkat situace, že by zvedli cenu paušálu třeba na deset tisíc korun a nemohl bych to zrušit, protože mám sepsanou smlouvu. V případě, že si může operátor měnit cenu služeb, jak se mu zlíbí, co je to dostatečná informovanost o této změně? Myslím, že se zásadní změnou ceníku by měli být zákazníci informováni přímo konkrétními informacemi.

    Výtah vyjádření Eurotelu: Operátor si vyhrazuje právo na změnu podmínek a změna na zpoplatnění WAPu je plně v jeho kompetenci. Dle čl. 17.4. aktuálních Všeobecných podmínek poskytování služeb elektronických komunikací společnosti Eurotel Praha, spol. s.r.o. je nedílnou součástí smlouvy aktuální Ceník služeb. Dle odstavce 15.1. je Eurotel oprávněn měnit Všeobecné podmínky, přičemž je povinen v prodejnách Eurotelu, na internetových stránkách, nebo jiným vhodným prostředkem komunikace včas informovat účastníka o změně Všeobecných podmínek.

    K tomuto asi není třeba komentář.

A jak to celé pokračovalo? Po tomto rozčarování jsem se rozhodl sepsat tento článek a podělit se o vlastní zkušenost s ostatními. Článek jsem sepsal a zaslal na Eurotel k vyjádření. Bohužel jsem nedostal žádnou odpověď, takže jsem poslal článek bez vyjádření redakci Lupy. Tímto se ledy hned pohnuly a další reakce na sebe nenechala dlouho čekat. První přišlo vyjádření od tiskového mluvčího Eurotelu. Dále si vyžádali spojení se mnou, aby mohli prozkoumat tento problém. Poté se se mnou spojilo reklamační oddělení. Bylo mi sděleno, že všem uživatelům, kteří si stěžovali na zpoplatnění WAPu za měsíce červenec a srpen, byla reklamace kladně vyřízena k jejich plné spokojenosti a já jsem omylem prostě „prošel jejich sítem“. Částku účtovanou za WAP v tomto období mi samozřejmě vrátí, takže moje reklamace byla úspěšně vyřízena a já o 1700 korun nepřišel. Každopádně, když zůstaneme u jádra problému, že je WAP předražený, dle rozhovoru v tomto směru nedochází k žádné změně. Takže mi nezbývá než se WAPu vyhýbat, abych se nerozčiloval nad další fakturou, kterou bych už však asi nevyreklamoval.

Dle zkoumání u konkurenčních operátorů jsem zjistil, že T-Mobile u datových tarifů nabízí WAP stále zdarma a jinak WAP účtuje za cenu 0,5 Kč/kB bez DPH. Oskar přístup na WAP účtuje v ceně 1,50 Kč/min bez DPH, nebo 0,4 Kč/kB bez DPH. Takže když pomineme, že T-Mobile nabízí k datovému tarifu WAP stále zdarma, je Eurotel se svými částkami 0,25 Kč/kB bez DPH (za Eurotel Live) a 0,59 Kč/kB bez DPH (ostatní) v podobné cenové hladině jako ostatní mobilní operátoři.

Nemyslím, že zpoplatnění WAPu pro majitele datových tarifů je ten správný krok, když uvážíme možnost, že datový tarif mohou mít i zákazníci, kteří využívají jen WAP. Dále bych uvítal nějaké průhlednější zveřejňování zásadních změn v ceníku. A co z toho vyvozuji já konkrétně? Již delší dobu se mi známí diví, že jsem u společnosti Eurotel a že nepřejdu např. k Oskarovi. Odolával jsem tomuto tlaku s tím, že se službami Eurotelu jsem spokojen. Po této zkušenosti, kdy mě společnost Eurotel takto elegantně málem připravila o 1700 korun, tento krok opravdu velmi zvažuji. Na konci roku mi končí smlouva a poté se uvidí, zda se už začnu poohlížet i jinde.

Svého cíle jsem dosáhl, vyreklamoval jsem svoji „prowapovanou“ částku zpět. Čeho jsem ale nedosáhl, je informace, proč jsou služby za WAP tak drahé oproti připojení k Internetu.

Anketa

Používáte WAP často?

Našli jste v článku chybu?

16. 11. 2005 13:23

Friduča (neregistrovaný)
Včera večer jsem se již podruhé během dvou měsíců strašně rozčílila a z toho důvodu jsem se rozhodla o svou negativní zkušenost podělit.
Zhruba dva roky mám u Oskara tarif nezavěšuj, je to paušál kde platím 1000 kč měsíčně a mám v ceně 5 h volného volání - cena je proti ostatním neporovnatelně levná. Při uzavírání této dohody jsem měla jasně dané podmínky a mimo jiné tuto - neprovolané minuty se převádí do následujícího měsíce a další měsíc do dalšího měsíce....limit je 10 h - ten nesmí být pře…

7. 10. 2005 16:35

Bennie (neregistrovaný)
Ještě jsem neslyšel, že by ve smlouvě o běžném účtu byla povinnost nezrušit po nějakou dobu účet.
Navíc dnes už jsou banky, které za vedení účtu nic neúčtují. Tedy žádný paušál, jen za vyžádané služby.
Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO