Hlavní navigace

Je Zpráva o českém Internetu velká blamáž?

Petr Matoušek

Společnost Taylor Nelson Sofres Interactive nabízí jako jeden ze svých produktů tzv. Zprávu o českém Internetu. Dostalo se mi do ruky třetí vydání této zprávy a nad některými čísly jsem se nestačil divit. Zpráva je totiž mírně řečeno zavádějící, protože vzorek respondentů je sestaven podle mne velmi neregulérním způsobem.

Celá zpráva má několik částí. V prvních dvou se věnuje používanosti a „známosti“ českých portálů a free-mailů. A právě zde je problém, protože každému novému uživateli freemailu Centrum.cz je nabídnuta možnost stát se respondentem tohoto a jiných průzkumů. Podle mých informací začala tato spolupráce fungovat během prázdnin. Výsledek, který je pak prezentován ve zprávě, zní: „Nárůst počtu uživatelů Centra se projevil v tom, že Centrum je uváděno jako nejpoužívanější free-mailová služba.“ Jakpak by také ne, když jeden z free-mailů má tu skvělou možnost nabídnout uživatelům účast ve tomto výzkumu. Bohužel to tuto část zprávy dělá bezcennou a na její zbytek to vrhá špatné světlo.

Hodnoty v % Atlas Centrum Email.cz Post.cz Seznam
Září 26,2 56,6 25,6 36,0 46,2
Červen 20,7 29,0 22,5 37,2 42,3

Ostatně podobný problém provázel již první vydání Zprávy. Objevily se stejné pochybnosti o sestavení vzorku. Tenkrát to bylo ještě markatnější. Jedním z mediálních partnerů byl Seznam, který naváděl uživatele přímo k zaregistrování se k výzkumu přes proužkovou reklamu.

Zástupci TNS však tenkrát samozřejmě vehementně popírali, že by to mohlo způsobit zkreslení zprávy. Druhé kolo výzkumů, které provedli, však dokázalo, že neměli pravdu. V něm totiž klesla využívanost free-mailu Seznamu o polovinu, ze 25% na 12% (otázka zněla: „Kterou free-mailovou službu využíváte nejčastěji?“).

Zdá se tedy, že TNS se ze svých chyb nepoučilo a tím velmi zkreslilo část zmiňované zprávy. Tento postup velmi poškozuje konkurenci Centra a v konečném důsledku i Centrum samotné, protože jejich reálný růst je tímto zpochybněn.

START17

Spolupráce s Centrem pak vyčnívá v ještě jedné části výzkumu. Jde o otázku, zdali uživatelé Internetu zaznamenali ohlas na změnu chatovacího server Xchat. Ten v září odkoupilo Centrum.cz od původních provozovatelů a s převzetím byla spojena malá aféra, protože převzetí služby neproběhlo zcela korektně. Je minimálně diskutabilní, jestli tato otázka patří do Zprávy o českém Internetu, protože zrovna tak by se autoři mohli ptát na další aféry, které v té době český Internet absolvoval.

Nejhorší na tom je, že pokud bychom vypustili kontroverzní a vcelku povrchní otázky o používanosti portálů či free-mailů, tak je zpráva velmi kvalitním zdrojem informací o uživatelích českého Internetu. V dalších okruzích se totiž věnuje elektronickému bankovnictví, připojení k Internetu či online reklamě. V těchto okruzích již pak není vůbec důležité, jestli uživatel pochází z jednoho či druhého portálu. Možná by proto bylo do budoucna lepší, když by se autoři výzkůmů zaměřili na obecné otázky a ty kontroverzní vypustili. Samozřejmě, že právě tyto otázky zvyšují zájem o tento výzkum, jenže pokud nejsou zpracovány regulérním způsobem, tak se lehce může stát, že celá Zpráva o českém Internetu přijde vniveč, nikdo nebude brát její čísla vážně.

Našli jste v článku chybu?
10. 11. 2000 15:56
Michal Kubeček (neregistrovaný)
Uff, říká vám vůbec něco pojem "reprezentativní vzorek"? Je přece úplně jedno, jestli je centrum preferováno za peníze nebo zadarmo, vědomě nebo omylem. Podstatné je, že výsledky takového průzkumu jsou bezcenné.
9. 11. 2000 11:50
Bohumil Kazda (neregistrovaný)
Asi jste článek nepochopil - nikdo vás nepodezřívá z falšování výsledků ("nadržování"), ale jde o to, že pokud Centrum vyzývá své uživatele k účasti na průzkumu, ve výsledcích se objeví více uživatelů Centrum.cz