Hlavní navigace

Jiří Hlavenka: Economia a Centrum představují ve skutečnosti dokonalý sňatek

Jiří Hlavenka 13. 5. 2013

Oznámení akvizice Centra firmou Economia doprovázelo všeznalé pošklebování, jehož podstatu pro větší efekt ocitujeme: jeden je v háji a druhý v kýblu, co z toho může asi vzejít?

Oznámení akvizice portálu Centrum.cz společností Economia doprovázelo všeznalé pošklebování, jehož podstatu pro větší efekt ocitujeme: jeden je v háji a druhý v kýblu, co z toho může asi vzejít? 

Domnívám se, že skutečnost je zcela opačná: že to je „perfect fit“, teoreticky ideální spojení, které na domácí mediální scéně může vzniknout.

Warburg Pincus a další

Neodpustím si připomenout dnes už uzavřený příběh investičního fondu Warburg Pincus v historii Centra. Na českém Internetu proběhly v jeho krátké historii tři transakce, ve kterých zahraniční kapitál koupil domácí společnost za přemrštěnou cenu: první byla koupě internetového providera Czech On Line firmou Telekom Austria za 8,5 miliard korun (vlastník CoL nebyl domácí, převážný podíl držel investiční fond patřící Deutsche Bank, ale to není podstatné), druhou byla koupě NetCentra za zhruba tři miliardy korun výše uvedeným fondem, a třetím byl prodej e-shopu Mall.cz za odhadovaných 5 miliard korun (celková hodnota firmy, byla koupena majorita).

První dvě akvizice byly odepsány prakticky do nuly – z Czech On Line nezbylo nic, prodeje zbytečků byly za pár korun, z NetCentra dostal fond asi méně než 10 % investované částky. Co se týká Mallu, nic podobného se samozřejmě nestalo – ale trochu se obávám, že symptomy (viz níže) jsou i zde dosti podobné.

Zkusím přijít odvážně s jednou rovnicí či spíš nerovnicí: na prvních dvou akvizicích či exitech kupci nenávratně prodělali víc peněz, než kolik utržili všichni ostatní úspěšní čeští internetoví podnikatelé při exitech svých firem za celou historii „českého Internetu“. Myslím, že tohle je docela k zamyšlení.

Proč k těmto příběhům dochází? Všechny tři případy mají cosi společného: valuace (kupní ceny) byly postaveny jednak na zcela nereálných předpokladech budoucího růstu akvírovaných firem (které se pak samozřejmě nikdy nenaplnily), na tom, že se vytvářela zcela nereálná budoucí pozice a scénáře vzniku jakýchsi „středoevropských tygrů-lídrů“ (aneb „z malého českého koťátka evropským tygrem snadno a rychle“), též na jakýchsi analogiích s burzovními kapitalizacemi podobných globálních firem (nesmysl, který není ani potřeba dále rozvádět). 

A přinejmenším ve dvou případech také v tom, že se konal bidding war, tedy že o firmu soupeřilo více zájemců, čímž došlo k logickému zkratu „když to chce koupit tahle další globální firma, tak to asi má tak velkou hodnotu“ (tedy: namluvíte Kupci 1, že za to chce vysolit strašné peníze Kupec 2, a Kupci 2, že ještě strašnější peníze chce vysolit Kupec 1, a u obou si ještě pro jistotu vymyslíte historku, že v závětří číhá nejmenovaný, ale vůbec nejstrašlivější Kupec 3). 

Je zvláštní, že zatímco u malých akvizic a exitů je patrná velká opatrnost kupců, u těchto velkých dealů je zdravý rozum jakoby zastřen už obřím objemem transakce a megalomanskými projekcemi.

Každý nemůže být jednička

Economii koupil Zdeněk Bakala v roce 2008, cena nebyla nikdy oznámena, ale domnívám se, že mohla kroužit někde okolo 1,2 miliardy korun; tržby Economie v té době byly kolem 800 milionů Kč. Centrum.cz, s tržbami někde okolo 400 milionů Kč pak Bakala koupil za odhadovaných 300 milionů Kč. (Všechny tyto částky jsou odhady, pokud někdo zná částky jiné a věrohodněji ověřené, uveďte do diskuse, budu vděčen).

Znamená to, že Bakala „kupoval tržby“ za poměrně nízké ceny, koupil firmy zhruba za jejich jednoroční obrat, u Economie více, u Centra méně. Ve výsledku pak má společnost s obratem přes jednu miliardu korun (u obou firem zřejmě dochází k poklesu tržeb – tak jako u všech mediálních firem), která je už v nejužší špičce jak v oblasti tištěných vydavatelů, tak mezi internetovými hráči.

Kolik je u nás v segmentu médií miliardových firem? Použijeme-li prsty na rukou, ještě nám jich pár zbude. Jasně, tento obor je obtížný, print stále klesá, Internet sice stoupá, ale ani tam to nejde samo. Pořád je ale lepší mít miliardovou firmu v obtížném oboru, než mít firmu, která „dynamicky roste v atraktivním segmentu“, ale včera oslavila první padesátikorunu tržeb.

Každý nemůže být jednička. To je výsada pár vyvolených, naprostá většina firem se pere o další příčky na žebříčku ke slávě, a vždy je to boj. Neznám firmu, která na trhu není jedničkou, a která může točit palci a dívat se, jak na účtu přibývají miliardy (pokud ovšem nejde o domluvený kartel či oligopol jako u mobilních operátorů). Centrum není jednička, ale je na špičce, a Economia není jednička, ale je také v printové špičce. Obě firmy mají výtečné a silné produkty, i slabší produkty; tak tomu bývá.

Obě firmy si prožily pár „nijakých“ let. Centrum je nějakou dobu zcela mimo zájem svého majitele (který brzy pochopil, že tohle byla špatná investice), ten jen hledá kupce. V Economii pak došlo po změně vlastníka k trochu divokým personálním změnám a rovněž k jakési „ztrátě orientace“ – vypadalo to, že tato firma nikam nekráčí, že pouze přežívá. Z toho – a pak z tolik u nás oblíbeného pomlouvání zaměstnavatelů jejich zaměstnanci – pramení poněkud opovržlivý postoj „lidí z branže“ k oběma společnostem, který zapomíná na to, že obě firmy mají pořád produkty, pozici na trhu a slušné tržby.

Je také dobré zmínit, že mezi Economií a Centrem je téměř nulový průnik aktivit – tyto firmy si nekonkurují snad ani v jediném produktu či službě, vždy platí, že co jedna má, druhá nemá. I z tohoto pohledu si jsou obě firmy ideálními partnery.

Internet: mít kam přestoupit

Ani v zámoří, které je historicky o pár let před námi, není jasná budoucnost tisku: zahyne „jako třída“ nebo se v určitém okamžiku pokles zastaví, média se zkonsolidují a v hybridním publikování (tablety-papír) budou fungovat dál? Toto je hodně probírané téma a komentátoři se neshodnou na výsledku; faktem ale je, že tak, jako je toto téma rok co rok na tapetě, rok co rok trvá pokles tiskového segmentu – dolů, dolů a zase dolů.

Economia Internet nikdy neuměla. Jediný web, který stojí za zmínku, je iHNed.cz, a i ten je celkem zanedbatelný. S pořízením Centra dostává do rodiny úplně jinou ligu – Aktuálně.cz, a také stovku dobře vycvičených obchodníků, kteří dokáží trajdat po krajích českých a prodávat nejrůznější internetové produkty z rodiny Centra. Vlastník Economie tak nyní má k dispozici „náhradní vozidlo“: pokud by se zdálo, že tiskový segment skutečně čeká scvrkávání až k úplnému scvrknutí, bude moci přesednout a pokračovat dál v Internetu – když bude schopný, podaří se mu na tuto platformu přenést svoje čtenáře i zákazníky z oblasti tisku.

KL_HLASOVANI

Economia ale současně získává ještě jednu zásadní věc: už to není „vydavatel ekonomických titulů“, s Aktuálně v nabídce je náhle silný i v tzv. „seriózních médiích“. Ekonomická média v rozměru malé České republiky totiž mají zásadní problém: to důležité se děje za hranicemi naší země a manažeři, vlastníci, finančníci atd. si ráno otevřou Bloomberga nebo Financial Times, obojí je online a zdarma. Klíčový český průmysl je pak v rukou zahraničních vlastníků, takže i zde se pro rozumy chodí jinam. S trochou nadsázky lze říci, že jediné čistě lokální ekonomické informace jsou dnes typu kdo koho zase jakou částkou uplatil. Economia získává s Aktuálně silný zpravodajský internetový deník; ne tak silný jako iDnes, ale je to už celkem na dohled.

Šedivé, drahý příteli, jsou všechny teorie a věčně zelený je strom života (pravil Goethe). Na papíře vypadá tato akvizice bezvadně, ale aby z ní něco bylo, musí Economia – a Centrum ostatně taky – prokázat vynikající manažerské a podnikatelské dovednosti. Fungovat rozumně v dvojkolejném režimu tisku i Internetu je hodně obtížné, u nás se to slušně daří jen vydavatelství Mafra, ostatní se po patnácti letech ještě pořád nerozhodli, jestli jim Internet škodí nebo prospívá. Samotný supermoderní newsroom, v jehož čele trůní Superdesk, odkud budou (zřejmě) Superšéfredaktoři dozírat na to, jestli se ovečky neflákají, to sám nevyhraje. Ale nechci být zlomyslný: zvládnout se to dá, jenom je to těžké. A jestli předtím obě firmy, Economia i Centrum vypadaly, že kráčejí do pomalého zapomnění, pak po spojení tu je najednou něco, co má budoucnost – když se to dobře vezme do ruky.

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

120na80.cz: Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

DigiZone.cz: O2 Sport má utkání znojemského HC

O2 Sport má utkání znojemského HC

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Podnikatel.cz: Nemá dluhy? Zjistíte to na poště

Nemá dluhy? Zjistíte to na poště

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr