Hlavní navigace

Jiří Hlavenka: zlaté roky jsou ještě daleko před námi

27. 4. 2004
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Podnikatele a novináře Jiřího Hlavenku nejspíše netřeba patrně čtenářům Lupy příliš představovat. Ačkoli jeho brněnské vydavatelské impérium stojí stále jednou nohou (tou silnější) v kamenném světě, o popularizaci a rozvoj světa virtuálního se zasloužil dostatečně. Ať již svými aktivitami obchodními či žurnalistickými.

Rozhovor s Jiřím Hlavenkou proběhl tentokráte proti všem pravidlům této rubriky po telefonu. Ačkoli by se totiž dalo říci, že většina klíčových aktivit kolem českého Internetu je velmi „pragocentrická“, Jiří Hlavenka pochází z Brna a rovněž vydavatelství Computer Press, jehož je spoluzakladatelem a ředitelem, je situováno do moravské metropole. Třebaže se původně orientovalo na vydávaní odborných časopisů a knih, v druhé polovině devadesátých let vstoupilo taktéž do světa Internetu, a to zejména webovým knihkupectvím Vltava.cz a zpravodajským serverem Živě.cz. Přestože má celý kolos obrat již takřka půl miliardy korun, Jiří Hlavenka si stále nachází čas na psaní pravidelných komentářů.

1153

Jiří Hlavenka

  • narozen v roce 1964
  • vystudoval jadernou a tepelnou energetiku na VUT v Brně
  • v roce 1991 spoluzaložil vydavatelství CCB, v roce 1994 spoluzaložil společnost Computer Press
  • je autorem více než 30 knih s celkovým prodejem přes milion výtisků a autorem více než 3000 článků z oblasti informačních a komunikačních technologií

K výpočetní technice se Jiří Hlavenka dostal, stejně jako většina ostatních, shodou okolností v letech 1984–85, kdy vrcholila éra osmibitových počítačů. „V té době to byla spíše taková hračka s příchutí něčeho vážného – programování. Tenkrát to byla jedna z mála zajímavých věcí, které v České republice vůbec byly. Tak jsme se na to vrhli,“ říká Jiří Hlavenka, jenž tehdy vedl brněnský Atari klub. Zde poprvé přičichl i k vydavatelství, protože se tam šířily nejrůznější manuály a návody. „Kdyby byl zdejší režim tenkrát otevřený, tak bych se možná dnes věnoval něčemu jinému.“ V roce 1989 se Jiří Hlavenka posléze poprvé dostal k osobním počítačům.

O minulosti

Computer Press založil v roce 1994 ještě s dalšími čtyřmi společníky jako časopisecké a knižní vydavatelství. „Před tím jsem měl brněnské vydavatelství CCB, které jsem spoluzaložil v roce 1991. Ještě existuje a specializuje se na systémy pro navrhování a konstruování. Ale byla to taková úzká vesta, takže jsem po několika letech podíl v něm prodal a založili jsme Computer Press jako šířeji orientovanou vydavatelskou společnost,“ vzpomíná Jiří Hlavenka. Computer Press začínal s jedním časopisem (Computer) a sedmi knihami ročně. Dnes vydává časopisů jedenáct, včetně internetových, a letošní vydavatelský plán počítá s 350 novými knihami, což z něj činí největší vydavatelství v České republice.

„Vzhledem k určité praxi z minulosti jsme věděli, že se tyto dvě oblasti velice dobře podporují, například společnou vazbou na čtenáře. Tehdy byl počítačový trh mnohem méně rozvinutý a bylo třeba hledat nejrůznější zdroje příjmů. Když si někdo koupil náš časopis, rád si koupil nějakou naši knihu či manuál,“ tvrdí Jiří Hlavenka. Dodnes je úspěch rozložen přibližně půl na půl. Nějakou chvíli bylo úspěšnější to nebo ono, ale žádná branže nikdy neměla významnou převahu. Knihy rostou velice stabilně, u časopisů je to spíše skokové. „My máme vnitřní ekonomiky oddělené a sami si inzerci v našich médiích fakturujeme stejně, jako kdybychom si ji platili třeba v Chipu.“

O Internetu

První setkání s Internetem přišlo v roce 1995, kdy mu jej ukázali studenti brněnského VUT, již pracovali jako externí redaktoři v Computeru. „My jsme, stejně jako ostatní, měli určité zkušenosti s BBSkami, které mě ale příliš nezaujaly. Byl to malý technický zázrak, ale podnikatelsky špatně využitelný. Byla to taková trochu komunitní záležitost – social network. Nedotýkalo se to ničeho jiného než samo sebe,“ popisuje Jiří Hlavenka. „Internet mě jako vydavatele ze začátku zaujal už v textovém režimu. Hlavně proto, že bylo možné vyhledávat po světě. V té době jsem ale netušil ještě jeho budoucí význam. Byl velmi málo rozšířený, drahý apod.“

K prvnímu obchodnímu počinu to však byl tenkrát ještě rok cesty, ačkoli se zpočátku nejednalo o regulérní podnikatelský záměr. „Prostě jsme se dívali kolem sebe a některé věci nás zaujaly. Tehdy jsme rovněž vydali první knihu o Internetu – průvodce světem Internetu. Pak přišly počáteční dva impulzy, které se udály v roce 1996. První byl ten, že jsme se tenkrát doslechli o nějakém Amazon.com, který tehdy běžel několik měsíců. Technicky jsme si dovedli představit, že tam někdo bude vyplňovat nějaký formulář, ale zajímalo nás, zda lidé budou skutečně nakupovat,“ poznamenává Jiří Hlavenka. A tak vzniklo webové knihkupectví Vltava.cz, přičemž i jeho samotný název inspiraci Amazon.com nezapře.

O e-podnikání

A pak byl Invex. „BVV tehdy na řadě stánků na přání vystavovatelů instalovaly Internet, aby tam mohly běžet webové stránky. A my jsme společně s nimi dělali živé zpravodajství z Invexu. Jmenovalo se zive.cpress.cz. Říkali jsme si, že tím přitáhneme pozornost dalších lidí k časopisu, rozhodně jsme tenkrát nepomýšleli na nějaké inzertní zdroje. Vím však, že jsme napočítali snad kolem deseti tisíc návštěvníků a potom nám to bylo líto zavřít,“ dodává Jiří Hlavenka. Živě původně vznikalo v redakci Computeru, avšak vždy mělo jednoho samostatného redaktora. Ten byl víceméně bez dozoru a rozvíjel jej samostatně. V současné době došlo k určitému sblížení papírových a internetových mé­dií.

„Já si myslím, že Internet nakonec bude mít ten vliv, který se mu přisuzoval v době jeho obrovského boomu. Akorát to přijde později. A myslím, že je vidět, že to přichází. Dneska se ukazuje, že jsou zde elektronické obchody, které poráží kamenné krámy a nutí je zavírat vrata. Když zkrachovalo Elektrocity, tak si myslím, že jeden ze dvou hlavních důvodů byly právě elektronické obchody s technikou. Takže to přijde a přichází s podobnou silou, jaká se předpovídala. Pouze to není podobnou formou, dneska jsme o pět let dál. Navíc si myslím, že zlaté roky jsou ještě daleko před námi v okamžiku, kdy Internet bude širokopásmový a bude všude v domácnosti, jako je dnes televize,“ míní Jiří Hlavenka.

O ekonomice

První inzerce se na internetových médiích Computer Pressu prodala v letech 1998–99. „Nepamatuji si přesně, protože pro nás byla a stále ještě je významnější inzerce v papírových časopisech a naši obchodníci dlouho využívali Živě jako takový bonus,“ podotýká Jiří Hlavenka. Velký vlastní „interní byznys“, trochu oddělený od papírových časopisů, webové časopisy dostaly v roce 2001. „Takže relativně pozdě, dá se říci. Internetová média jsou dnes zcela samostatná a plnohodnotná, už to není jen odpadkový koš pro bonusy. A jedná se o kampaně jak tradičních inzerentů, tak i těch čistě internetových. Nicméně většina počítačových firem dnes už moc dobře chápe, že je to jeden z kanálů, který nemohou opominout.“

Dnes, což platí pro rok 2004, jsou již všechny internetové aktivity v zisku. „Pokud neberu, že je to nějaká aktivita, která běží sama. To znamená, že do ní neinvestujeme (např. Aukce.cz). Aktivity, jež považujeme za komerční, nebo za ekonomicky významné, už jsou všechny v zisku,“ upřesňuje Jiří Hlavenka. V zisku jsou i internetové obchody a v zisku jsou i internetová média. „Tam je míra zisku různá. Nejnižší je logicky u Doupěte – i když to velice zajímavě roste v letošním roce. Živě, MobilMania a kupodivu i Autorevue jsou profitabilní. Dokonce i osobnifinan­ce.com, které máme jako přídavek k papírovému časopisu, jsou profitabilní. Letos navíc pozorujeme zajímavý růst.“

BRAND24

O sobě a budoucnosti

Jiří Hlavenka byl v Computer Pressu tím, kdo určoval, co se bude dít dál. Vyjma toho měl na starosti „neviditelné“ práce, jako je finanční řízení či personalistika. Přesto stále ještě pravidelně píše komentáře. Kupříkladu na Živě týden co týden vycházejí přibližně tři materiály. „Psaní je, dá se říci, koníček. Často je téma, kdy si říkám, já mám přesně v hlavě, jak by se mohlo pojmout, a líbí se mi, tak je napíšu. Psával jsem na konci osmdesátých let, 1986–87, když vycházely disketové magazíny. Já si myslím, že jsem spíše popularizátor. Pokud mám v autorském psaní nějakou dovednost, tak spočívá v tom, že dovedu složité věci srozumitelně popsat,“ konstatuje.

Pokud se týče dalšího rozvoje Computer Pressu, vidí jej Jiří Hlavenka jako lineární. „Budeme pokračovat v tom, co děláme – budeme usilovat o růst i rozšiřování našich současných aktivit. Protože prostoru pro růst vidíme ještě hrozně moc. A to se týká jak časopisů, tak knih a internetových médií. Z naší strany se nedá čekat žádné velké překvapení. Možná někdy někoho koupíme, ale to není překvapivé. Avšak že bychom se třeba pustili do něčeho úplně nového, neznámého a velkého, tak v dohledné době nic takového neplánujeme. Vždyť je přece spousta krásných příležitostí a jsou to příležitosti, jež leží na našich hranicích, tj. které bezprostředně souvisejí s naším hlavním podnikáním. Nemám jednu prioritu pro další rozvoj našeho podnikání – vnímám jak časopisecké, tak knižní podnikání, stejně jako internetový byznys jako srovnatelně silné a významné z hlediska dalšího rozvoje.“ uzavírá Jiří Hlavenka.

Nakupujete často v internetovém obchodě?

  • Běžně.
    34 %
  • Občas.
    55 %
  • Nikdy jsem to nezkoušel.
    10 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).