Jiří Hudeček (JIC): Peníze startupům ve Starcube automaticky dávat nechceme

Na tomto projektu v Jihomoravském inovačním centru pracovali několik let. Letos to vyšlo a Brňáci mají v JIC Ventures svůj vlastní investiční nástroj.

V polovině listopadu investovala dceřiná firma JIC do prvního startupu. A další investice by měly následovat. Gina Software je typickým příkladem projektu, který má šanci na peníze od brněnského centra dosáhnout. 

Gina, která se zabývá vývojem nástroje pro koordinaci záchranářů, si udělala jméno po zemětřesení na Haiti a od té doby také spolupracuje s OSN. Zároveň je absolventem programů JIC. 

O rozjezd vlastního investičního nástroje se JIC snažil už dříve ve spolupráci s Raiffeisenbank, ale vyjednávání s bankou o půlmiliardovém fondu nakonec nedopadlo. 

Letos také startupové programy JIC naplno rozjel nový tým, pod vedením Vojtěcha Krmíčka. Ten přenechal otěže startupového Starcube Damiru Čauševićovi. „Překopali jsme tým a předělali jsme i některé programy. Musíme si sednout nad výsledky a uvidíme - všechno je tak zatím otevřené. Každopádně chceme pokračovat ve zkvalitňování týmu,“ říká šéf JIC Jiří Hudeček

Vojta Krmíček a jeho parta navazuje na předchozí tým vedený Michalem Hrabím. Šlo je nějak udržet v JIC?  

Předchozí parta nějakým způsobem dozrála a celkem logicky šla dál. Ať už to byla Lucie Brešová do Skypickeru, Miloš Sochor do Y Soft Ventures, Michal Hrabí do Phonexie nebo Jana Fleissigová do Robodrone. Šikovní lidé prostě udělali svou práci a posunuli se do byznysu. Jsme rádi, že se ale všichni pořád pohybují v místní startupové komunitě. 

Jedním z velkých projektů, na kterém jste během posledního roku pracovali, byl rozjezd vlastního fondu poté, co krachla jednání s Raiffeisenbank. Už je definitivně v provozu? 

Už to jede. Je to společnost, klasické s.r.o. Daňově to sice není optimální jako třeba fond kvalifikovaných investorů, my ale primárně sledujeme rozvoj prostředí a teprve v druhé řadě míru zhodnocení investice. Zároveň ale investujeme jen naše peníze a ne peníze externích partnerů. V ideálním případě můžeme startupům přidat nějaké peníze k investicím, které si seženou mimo JIC.

Proč jste nešli do klasického fondu?

Je to zbytečně komplikované. Fixní náklady s klasickým fondem jsou řádově miliony korun. A to nepočítáme regulaci. My máme firmu, která nás nic moc nestojí a spravuje jen naše peníze. Investujeme si sami a podmínkou je to, aby firma prošla některým z našich programů. 

Teď máte ve fondu kolem tří milionů. Jak budete JIC Ventures financovat?

Kdysi jsme měli náš fond mikropůjček, což byly peníze, které jsme dostali od města, abychom půjčovali peníze, protože tou dobou na to nebyla legislativa. Ale to je už víc než osm let zpátky. Byla to vlastně forma investování pro první startupy. A povedlo se to. Vrátilo se nám 95 procent. To se stalo základem kapitálu v JIC Ventures. 

K tomu máme od kraje příslib peněz v následujících třech letech. Rádi bychom měli k dispozici kolem dvaceti milionů korun.  

Hodně si ale slibujeme od Národního inovačního fondu. Teď se připravujeme na intenzivní konzultace s ministerstvem průmyslu během posledních příprav před spuštěním. Chceme si pohlídat to, abychom mohli použít naše peníze jako doplňkové financování ke zdrojům z NIF. 

Jaké máte od investic očekávání?

Naše interní očekávání zhodnocení je kolem 20 procent za rok. Ale není to žádná nepodstřelitelná hranice. Nejsme v situaci, kdy musíme našim akcionářům nosit každý rok nějaké významné zhodnocení. Naopak. Chceme spíš motivovat v podnikání v kraji a všechny úspěšné investice jen vytváří zdroje pro další projekty v budoucnosti.

Jaké startupy chcete podporovat? Máte nějakou speciální strategii?

Primárně se zaměřujeme na velmi rané fáze vývoje firem. Řádově investujeme spíš statisíce korun. Naše maximum jsou čtyři miliony korun. Snažíme se ale spolupracovat na investicích se soukromými investory. Nechováme se ale jako kolektivní investor, jak jsme plánovali v případě, že by vyšel projekt s Raiffeisenbank.

V Brně je docela silná komunita startupů, ale i investorů. Jak vycházíte s ostatními investory z Y Softu nebo třeba s Karlem Oblukem a dalšími?

Komunikujeme navzájem, celý tenhle byznys je v tuzemsku hlavně o ko-investicích. Každý má jinou specializaci a vyzná se v jiném oboru. Zatím to funguje a minimálně na brněnské scéně si nijak nekonkurujeme. 

Navíc, my se zaměřujeme na tu nejranější fázi, která pro většinu investorů nese příliš velká rizika. Tady bychom měli být aktivní my, pomáhat startupům s prototypy nebo s rozjezdem byznysu. Tím je vlastně připravujeme pro větší fondy, které si radši počkají na to, až budou mít startupy aspoň stovku platících uživatelů. S tím se dá přeci jenom lépe pracovat. 

Kdo je typický startup, který má šanci dosáhnout na investici od JIC?

Nehledáme aktivně. Sami neoslovujeme firmy, které bychom chtěli zainvestovat. Ani nelovíme nikde mimo náš region, jako že bychom třeba tahali ostravské projekty do Brna. Naopak, investujeme jen do „našich“ startupů. Ve Starcube si bereme dvě procenta. Pokud tedy startup po absolvování programu založí firmu. Naše výhoda je ta, že máme všechny zainvestované firmy “doma” a vidíme se s nimi každý den.  

Content

Nebudete dávat peníze automaticky, jako to dělá třeba pražský StartupYard nebo to dělala Wayra?

My nedáváme peníze automaticky, ani nechceme. Bereme si dvě procenta za naše služby, a pokud se startup osvědčí, tak se můžeme bavit o další finanční podpoře. 

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 12. 2015 14:12
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »