Jiří Koutný: Collabim má pomáhat webům se SEO

Rozhovor s vítězem API Mashup Contestu Jiřím Koutným o projektu Collabim, SEO v Česku i v zahraničí a o nelehkém podnikání.

Lupa byla mediálním partnerem soutěže API Mashup Contest.  Cílem soutěže bylo spojit autory dobrých internetových nápadů využívajících nějaké API se zkušenými mentory a investory. V soutěži se sešlo 19 projektů, které ohodnotila porota složená z investorů, zástupců úspěšných start-upů a technologických universit. API Mashup Contest bude pokračovat v září v Německu a koncem roku v Polsku.

Lupa přinese rozhovory s autory pěti nejúspěšnějších projektů v soutěži. Začínáme tedy s Jiřím Koutným, autorem vítězného projektu Collabim.

Jiří Koutný (narozen 1985)

Popiš prosím stručně Collabim. Kdo jsou vaši klienti? S jakými problémy se potýkáš?

Collabim je webový SEO nástroj primárně určený internetovým agenturám, webovým studiím a SEO konzultantům. Pomáhá jim především s měřením pozic ve vyhledávačích, hledání kvalitních webů pro linkbuilding a při reportování.

Collabim - ukázkový report

Collabim – ukázkový report

Hlavním problémem je shánění zkušených a motivovaných spolupracovníků. Bez nich není možné posouvat business kupředu. Zvláště programátory je hrozně těžké sehnat ve chvíli, kdy jste garážová firma s minimálním obratem a nulovými jistotami. Studenti jsou levní, schopní, ale naprosto nepredikovatelní. Zkušení lidé s praxí zase o sobě často mají vysoké mínění, chtějí hodně peněz, ale výsledky práce za moc nestojí.

Mimo to má SEO jako obor u nás hodně špatnou pověst. Jeden z porotců WebExpo Start-up Show 2010 nám třeba do hodnocení napsal, že „SEO je podvod, stejně jako Collabim“. Klienti mu často nerozumí a pořádně neví, „co to SEO vlastně je“.

Jiří Koutný, Collabim
Autor: Ondřej Hošt, Internet Info

Jiří Koutný: Na trhu je hrstka firem, které umí dělat SEO dobře.

Na trhu je jen hrstka firem, které umí dělat SEO dobře, a to i v dlouhodobém horizontu. Hodně webdesignerů si stále naivně myslí, že SEO je především technická záležitost. Celé to završují různí podvodní „SEO experti“, kteří klientovi naordinují automatickou SEO lištu a vystavují ho tak obrovskému riziku penalizace ze strany vyhledávačů.

SEO, například ve srovnání se sociálními sítěmi, také už dnes není úplně na špici zájmu. Je to základ internetového marketingu, bez kterého se firma na Internetu neobejde (alespoň v B2C).

Mým velkým handicapem je také nedokonalá angličtina. Proto se snažíme s kolegy v práci češtinu při komunikaci omezit, abychom se v angličtině společně zlepšovali.

Jaké máte plány do budoucna? Expandujete?

V Česku je našimi klienty většina nejdůležitějších internetových agentur (Dobrý web, H1.cz, Et Netera), takže se aktuálně snažíme o expanzi. Směřujeme hlavně na neanglicky mluvící země (Německo, Itálie), protože v anglicky mluvících zemích je konkurence opravdu vysoká.

Pro každou zemi se snažíme vytvořit lokalizovanou verzi produktu a najít v ní místního člověka, který by se staral o marketing, prodej a podporu. Narážíme trochu na to, že v každé zemi je SEO chápáno a aplikováno trochu jinak a trh je v jiném stádiu vývoje.

Polsko je třeba tak 5 let za námi, Itálie a Německo jsou s námi srovnatelné. Mimo to jsou v daných zemích Collabimu podobné lokální produkty, s čímž jsem (asi naivně) nepočítal. Dělám si ale podrobnou analýzu každého cizího trhu a proto věřím, že Collabim lokální konkurenty porazit dokáže.

Co si myslíš o aplikacích stvořených na API a mashupech?

Jiří Koutný, Collabim

Potřeba sdílet data mezi více aplikacemi zkrátka poroste.

Mashupy jako buzzword už mají své nejlepší roky za sebou. Já mám zkušenost především s mícháním Google Maps a různých turistických dat. Dělal jsem je ale vždy jen pro zábavu. U B2B produktů, jako je Collabim, bych mluvil spíše o datové/systémové integraci než o mashupech. Kdybych nedělal Collabim, tak bych se pravděpodobně věnoval právě integraci. Firmy budou používat stále více SaaS aplikací a poroste potřeba mezi nimi jednoduše sdílet data.

Co bys poradil všem, kdo chtějí vybudovat nějaký slušný start-up?

Nejdřív se zkuste zamyslet, proč vlastně chcete start-up dělat. Ideální je podle mě kompromis mezi „chci vydělat hodně peněz“ a „chci podnikat a dělat, co mě baví“. Jedno bez druhého nefunguje.

Také si zkuste odpovědět na otázku, kde byste chtěli být za 2 roky. Chcete velký tým nebo raději pracujete sami? Bude vás bavit řídit firmu, nebo se raději staráte o produkt samotný ať už z pohledu marketingu, vývoje nebo něčeho jiného?

Vůbec nevadí, když v danou chvíli nebudete znát odpovědi, důležité je se nad podobnými otázkami přemýšlet. Obligátní rada, která by se měla tesat do kamene, je „prostě začněte a věnujte se tomu naplno“.

Vidím kolem sebe spoustu lidí, kteří pořád mluví o tom, co všechno by chtěli dělat. Nakonec si ale vždy najdou tisíc důvodů, proč svůj nápad nakonec nezačnou realizovat. Začněte dělat cokoliv. Když to nevyjde, alespoň se poučíte. Neznám snad žádného podnikatele, který by byl úspěšný hned se svým prvním projektem.

Startupisti musí být schopní nadchnout všechny kolem o svém nápadu. Nejde to hned, proto je nutné postupně obcházet co nejvíce oborových akcí, prezentovat, bavit se o svém produktu s ostatními lidmi atd. Budete vidět v komunitě a zvyšujete tak pravděpodobnost, že získáte dobré spolupracovníky.

Jiří Koutný, Collabim

Bez propagace a PR není úspěšný startup…

Nikomu nedoporučuji začít dělat startup v jednom člověku. Je to po psychické stránce neskutečně náročné. Mimo to se často dostanete do situace, kdy potřebujete svůj názor konfrontovat s někým jiným. Ideální je, když váš partner v podnikání přemýšlí velmi odlišně (programátor vs. markeťák/obchod­ník). Najděte si také velmi tolerantní přítelkyni, bude to mít s vámi těžké.

A jak tě napadlo přihlásit Collabim na API Mashup Contest?

KL_NOMINACE

Bez propagace a PR není úspěšný start-up. Podobné akce mi zároveň dávají neocenitelnou zpětnou vazbu k mým rozhodnutím a strategii. Poznávám nové zajímavé lidi, baví mě česká i mezinárodní start-up komunita atd. Prostě to má samá pozitiva.

Děkuji za rozhovor.

35 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 7. 2011 0:45

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »