Hlavní navigace

Jiří Pavlín: Jsem rodinný typ

4. 5. 2004
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Dostat Jiřího Pavlína před mikrofon je skoro mistrovský kousek. Není to proto, že by byl tak zaneprázdněný, ani proto, že by opravdu nechtěl s námi mluvit. Důvod byl ten, že nechtěl, aby mu na "jeho" server Rodina.cz, která nedávno oslavila pětileté výročí svého vzniku, nepřišli na základě toho cizí dělat problémy v diskuzích.

„O publicitu za každou cenu moc nestojím. Mám bohužel tu zkušenost, že český Internet ne vždy dobře chápe význam pojmů rodičovství a mateřství, a jakákoliv naše méně cílená reklamní akce obvykle přitáhne na naše stránky sexuální loudily, kteří obtěžují naše těhotné čtenářky." Mají ale smůlu, všechny diskuze jsou moderované, takže na web se takové příspěvky nedostanou, jen přidělají práci právě Jiřímu Pavlínovi. A ten jí má už sám dost: Rodina.cz je totiž jen jedna z jeho aktivit, druhá je vývoj publikačních systémů v Macron Software a třetí to, že je otcem čtyř dětí.

1161

Jiří Pavlín

  • narozen v roce 1962 v Praze
  • má čtyři děti (1–10 let)
  • vystudoval ČVUT FEL – obor technická kybernetika
  • povolání: vývoj publikačních systémů
  • Rodina.cz oslavila v dubnu 5 let, minulý i tento rok vyhrála Českého lahváče. Zatím ale Jiří Pavlín neobdržel ani lahváče minulého.

Začátky ze šuplíku

Celá historie Rodiny se začala psát před pěti lety a bylo k tomu víc důvodů. „Zaprvé jsem se problematikou dětí zabýval už před tím. Vedl jsem skauty, pořádal tábory pro starší děti. V šuplíku jsem měl spoustu poznámek, nápadů, které jsem chtěl zveřejnit. V té době už jsem měl tři děti, takže jsem sám neustále hledal nové informace. Dalším podnětem bylo jakési okouzlení Internetem, protože už v té době jsem se účastnil několika větších internetových projektů, které však nebyly všechny dovedeny do konečné fáze.“ Navíc už v té době měl Pavlín tři děti. „Bylo mi jasné, že manželka, i když s univerzitou, se třemi dětmi těžko někdy sežene nějakou práci. Měla by něco, čemu se může věnovat.“ Teď zrovna je ale její hlavní náplní starost o roční batole.

Vznikl web, který si nemusíte nijak vybavovat, design má prakticky stejný, jen rubrik, odkazů a informací přibývalo. Hned po startu Pavlín čekal, kdy se objeví první diskuzní příspěvek – to bylo během první hodiny. Celkem během prvního dne přišly tři. Dneska jich tam je 900 tisíc.

První tři roky byl na web Jiří Pavlín sám: „Byl jsem programátorem, webmasterem, designérem, marketingovým manažerem, šéfredaktorem i účetním. Teď už se na publikování podílí celá řada lidí. Máme více než stovku externích spolupracovníků. Tak 80 procent jsem nikdy v životě neviděl a kontakt je ryze virtuální. Hodně chtějí pomáhat maminky na mateřské, které jsou po narození dítěte odtržené od své práce, ale zároveň by chtěly něco dělat. A pak už také máme na plný úvazek maminku, která se stará o obchod a marketing. Takže ta situace už není tak dramatická jako v začátcích.“

Nestačí ale články od maminek a tatínků, alespoň v poradnách by neměla radit „teta Běta“, ale odborník, lékař, psycholog, pedagog. A poraden mají na Rodině 20. „Během těch pěti let se nám podařilo získat pro spolupráci přední odborníky, kteří se snaží pravidelně odpovídat na dotazy v poradnách. Do některých poraden padá strašně hodně otázek. Za pět let jsme zodpověděli více než sedm tisíc dotazů.“

Reklama: plenky, prací prášky, hračky

Po tom, co zhlédnu všechny idnesy, centra a seznamy, mi přijde, že na Rodině je reklamy dost málo. „Já si naopak myslím, že je tam reklamy hodně, neustále nám mailují lidi, že tam máme moc reklamy,“ a dodává, že obchodně je na tom Rodina velmi dobře. „Máme pravidelně reklamu na plenky, prací prášky, hračky pro děti. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že většina příjmů z inzerce na českém Internetu je z oblasti mobilních a telekomunikačních služeb, bankovnictví, kde důvěra inzerentů v Internet je podstatně vyšší než v našem segmentu. Musím ale říci, že obchodní výsledky překračují mé očekávání.“

V případě Rodiny by přitom bylo co nabídnout: skoro 80 tisíc unikátních návštěvníků měsíčně, tedy úroveň Lupy, Rootu, třeba v dubnu měla návštěvnost lepší než homepage Ihned. „V oblasti tištěných médií je jen málo časopisů, které se věnují problematice dětí. A většinu těchto časopisů už jsme v návštěvnosti předehnali. Myslím, že je to především tím, že umíme nabídnout takové služby, které jiná média, hlavně tištěná, nabídnout neumí. Umíme cílit inzerci a reklamu přesně odpovídající věku dětí, stádiu těhotenství a tak dále.“

Navíc z marketingového hlediska jde o zajímavou cílovou skupinu na jednom z mála podobně zaměřených webů. A vůbec, jak to, že je těch „rodičovských“ webů tak málo? „Snad je to tím, že dětí je méně. Další věc je, že na Internetu je spíš mladší generace a tu rodičovské starosti teprve čekají. Třetí věc je, že psát server o rodičovství není snadná věc. O dětech nemůže psát seriózně každý.“

Co dál?

„Občas mám pocit, že veškerá témata o péči o děti se už jen opakují a že vše o dětech již bylo vyřčeno.“ Inu, stejný pocit má každý redaktor po několika letech práce v jednom oboru. „Na druhou stanu mám občas pocit, že těch informací je na jeden server až moc. Uvažujeme o tom, že by se to dělilo na nějaké podweby.“ Co třeba redesign po dlouhých pěti letech? „Samozřejmě by bylo dobré design občas měnit, ten okamžik se blíží, ale sám tomu nepřikládám tu nejvyšší prioritu. Naše čtenářky spíše oceňují přehlednější informace.“

A co nové služby? „V nejbližší době zkusíme posílání informací na mobilní telefony. Máme poměrně bující službu, která umožňuje jednotlivým rodinám si na svých osobních stránkách udělat rodinný portál, jako je třeba rodina.cz/novakovi, mohou tam zveřejňovat fotky, psát si deníčky. Třeba systém pro psaní deníků, kterých máme teď už stovky, na Rodině funguje už přes dva roky. Zakládali jsme ho v době, kdy v ČR o blogu neměl ještě nikdo ani tušení.“ Nové služby se přitom podle Pavlína zpoplatňovat nebudou, tím hlavním zdrojem příjmů bude stále příjem z inzerce.

BRAND24

A velký úkol do budoucna je psát více i o starších dětech. „Je snadné psát o těhotenství, miminkách, batolatech. To se rodiče dětem nejvíce věnují, mají na ně nejvíce času.“ Vidí to sám doma, jeho nejstaršímu je totiž deset. „O pubertě a škole píšeme, ale ne moc. A osobně bych se chtěl trochu více angažovat v otázce bezpečí dětí na Internetu a jejich ochrany před škodlivými informacemi. Je podivuhodné, že se nikdo vážněji nezabývá přístupností stránek pro dospělé. Stačí, když moje devítiletá dcera dostane za domácí úkol najít určité informace třeba jenom na "obyčejném“ zpravodajském serveru typu idnes.cz, který nemá žádné zábrany podbízet se lascivními informacemi a lechtivými titulky, a to pak v duchu i nahlas nadávám."

Jirka, 4 děti (1–10)

Úspěch Rodiny spočívá i v tom, že maminky i tatínkové se sem chodí poradit, podiskutovat a pobavit. Když se podíváte do diskuzí, zjistíte, že většina maminek se zná, i když třeba jen virtuálně. „Některé si pravidelně organizují srazy, jezdí spolu na výlety.“ A komunita maminek a tatínků se na Rodině podepisuje svým vlastním způsobem: jméno, počet dětí, možná jméno, jejich stáří. Jiří Pavlín se ale snaží co nejvíce informací o sobě skrývat. „To, že mám čtyři malé děti, většina našich čtenářů neví.“

Navštěvujete server Rodina.cz?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka je redaktorkou Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu pro Internet a nové technologie.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).