Za nejvetsi chyby webu idos.cz povazuji priserny HTML kod, konkretne tabulkovy design na stranku, pricemz casy odjezdu, cili "tabulkova data" NEJSOU v tabulce. To obcas zpusobuje, ze se vam pri urcitych fontech rozjedou nazvy stanic s casy, takze treba u 10. stanice mate cas od 11. Dale pokulhava logika, kdy pri kliknuti na "nasledujici" se zobrazi opet stejne spoje, ale za nimi teprve ty nasledujici. Cekal bych spise logiku 2., 3. atd. strana s moznosti nastaveni zobrazeni spoju na stranku. Jsem rad, ze existuje alespon takovy web, ale tvurcum nadavam uz od doby, kdy se web v teto podobe objevil a za mnoho let nezmenil.
Bitva portálů je sranda, ale mnohem větší sranda je firma Chaps a její pověření vedením CIS (Celostátní informační systém) od ministerstva dopravy.
Soukromá firma dostane (ze zákona!) unikátní data, se kterými následně velmi výhodně obchoduje a stát jí za to zřejmě ještě platí. To je geniální forma podnikání.
Jak často se opakuje výběrové řízení na dodavatele CIS? Nebo to snad má Chaps už natrvalo? Proč není jeden nezávislý správce dat, který by holá data nabízel přes dané rozhraní dál (za minimální poplatek), ať si nad tím to vyhledávání už každý napíše sám? Kolik státních peněz do Chapsu lijeme?
pokud vim tak idos existoval jeste pred CIS, takze data asi meli uz predtim a v clanku je psano, ze za vedeni CIS nic nedostavaji - ja znam IDOS uz hodne dlouho (tusim nekdy od 97 roku) a to CIS jeste zdaleka neexistoval.
Já měl za to, že ta data "ze zákona" jsou k dispozici jako holá data komukoliv za hubičku (ze zákona) a teprve technologie, které to umí zpracovávat jsou drahé a je to ten správný kšeft, o který jde.
Ty jseš pako. Je super, že jsou jízdní řády a nic to nestojí stát (mně, já daně platím). A to že na tom chaps vydělává je jeho bonus. Na druhou stranu, pokud jses na podpoře nebo bereš sociálku, tak chápu tvé rozhořčení, protože by Chaps měl platit státu všechny vydělané peníze, abys měl z čeho dostávat na pivo a cigarety.
IDOS je jediná služba která funguje, na rozdil od celých drah.
sorry, ale tohle je nehorázná hovadina. k datům by mělo mít přístup více subjektů, takhle zůstává jen aplikace, na kterou roky nikdo nesáhl, nikam se nevyvíjí, nepřináší žádné inovace, je nepřehledná a hnusná. místo toho, aby ta data byla uvolněna a poskytnuta do konkurenčního boje, tak z toho těží jediná firma. tak si představuješ kapitalismus? no potěš pánbů a fuj...
jo a pokud by tě napadlo mě posílat na sociálku a na podporu, tak děkuju za zájem, ale tam jsem nikdy nebyl a věřím, že ani nikdy nebudu...
Přesně tak. Takový IDOS pro PDA je aplikace, která s pražskou MHD má podstatně větší paměťové nároky než autonavigace s podrobnými mapami kompletní Evropy, je uživatelsky nepřívětivá, neumí oblíbené položky, prostě typickej monopol.
No to je uvaha! Takže, když ma stát jedinečne informace, tak se dají ke správě jedinému soukromému subjektu? Proč by stejné databáze nemohly využívat jiné portály? Vždyť je úplně jedno zda, jak píšete, bude informace poskytovat každý portál, nebo je lepsize se bude zisk hromadit u jednoho? Jen to smrdi monopolem a korupci a on se jeden tok penez hlidá lépe a "úřednické přerozdělení" tak hodí mnohem více. :-) Navíc bráno do důsledku, tak z hlediska zaměstnanosti je portálové využití výhodnější.
Jenze data z IDOSu jsou jaksi Chapsu na dve veci, kdyz Ceske drahy s.p. neustale "optimalizuji" dopravni obsluznost... navic se zavedenim IDS v ruznych oblastech a regionech je to jeste komplikovanejsi.
Problém, který z valné většiny zůstává bez povšimnutí je, že do CIS mají povinnost předkládat data pouze dopravci linkových autobusů a vlaků, kdežto MHD získává CHAPS asi na základě smluv od jednotlivých dopravních podniků a to zřejmě taky nebude zadarmo.
Co se týká rozvoje, tak jedna věc je grafický vzhled, ale minimálně mou připomínku na vyhledávací algoritmus a úpravu přestupní hrany někdo z CHAPSu opravil celkem promptně.
A pokud ti tak záleží na datech, můžeš vyrazit opisovat vývěsky MHD. :) Třeba ti v CHAPSu navrhnou optimální cestu. :)
Souhlas: IDOS a CHAPS - vřed českého internetu
Data by měla být volně přístupná, alespoň v podobě jasně specifikovaných souborů, v lepším případě přes API.
Máte pravdu. Ono zřejmě ne náhodou je majitel Chapsu původem z Českých drah, což je firma tímto způsobem podnikání. Vysocí činnitelé firmy (manažeři zde není na místě) si zakládají vlastní firmy a přes ty si pak vyvádí státní zakázky do svých kapes, formou subdodávek pro ČD.
Hlavně by měli na idos.cz podporovat (třeba i zadarmo, nejen za státní peníze) doporučené standardy Internetu.
Když nějaký pitomec v IDOSu neví, že při přesměrování WWW-serverem se dávat absolutní adresa URL, tak by měl jít pracovat někam mimo Evropskou unii.
A to už nehovořím o tom, že ti PITOMCI to mají naprogramované tak, že parametru uvedou čas s dvojtečkou, takže některý WWW-klient si poplete relativní cestu až k oné dvojtečce za schéma.
Ale přece to se těm idotům musí objevit v logu - přesto to za řadu let neopravili!
P.S.
No když to někdo provozuje na IIS, tam se vždy najde daleko více hlupáků než u Apachů.
blbost. Chaps třeba neměl nikdy vyhledávač pro smartphony. Pár kluků dokázalo ta data vydolovat a napsat vyhledávač, lepší, než idos - a Chaps jim začal hrozit soudy. Příběh má sice šťastný konec, ale se dotyční snažili dost, aby získali přístup k těm datů, nepodařilo se. Chaps je poslal někam, ministerstvo řeklo, že to není v jeho kompetenci a dopravci se se dvěma studenty (až na výjimky) nebavili.
Je tady jedina firma, ktera ma k dispozici data o doprave (co kdy a z ktere zastavky jede...) = podklady pro nalezeni spojeni verejnou dopravou.
Aplikace ktera to vyhledava jiz radu let vypada stejne (stejne hnusne - zrovna nedavno jsem si rikal ze to neni snad ani mozne)...
Osobne si myslim, ze kdyby se tato data dala rozumne ziskat, tak by napr. seznam jizdni rady udelal - a byly by MNOHEM lepsi, nez IDOS.. a ze by ty data mohly udelat mnohem vic je jasne, napr.:
- integrace s mapama (u zastavky v mape mas i jizdni rad - ted je tam jen nazev...), z jizdniho radu bych se mohl podivat do mapy, kde ta zastavka je...
- s tim souvisi napr. vyhledavani vhodneho spojeni - dam adresu kam se chcu dostat a ono me to najde ze touhle tramvaji a pak 300m pesky (je sice zastavka autobusu o 150m blize, ale jezdi tam autobus co hodinu a z jine strany)...
- firmy (zakaznici) by mohli mit na webu i moznost vyhledat spojeni k nim - nejenom autem, ale i MHDckem....
A vsechno to jsou sluzby, ktere mi by se hodne libily, hodne lidi ma uvodni stranku nejaky portal - dalo by se v JR hledat rovnou z uvodni stranky...
Je to opravdu hrozné.
Zajímalo by mě, kolik peněz se v tom protočí a přitom se léta nedaří zorganizovat finance na další rozvoj. Nejvýmluvnější je stránka Novinky:
Verze 2.08: 22.1.2002
Schází tam souhrnné jízdní řády dle kritérií, pokročilejší možnosti tisku, lepší parametrizace přestupů a spoustu dalšího.
U takto vužívané aplikace by se každé zlepšení věcně "vyplatilo", ale finančně nejspíš, při stávajícím uspořádání, ne.
Tenhle příběh by mě fakt zajímal. Pokud neprokázali v Chapsu vysosání jejich databáze, a i tak pochybuji, tak mohli přece prohlásit, že data opsali z veřejně přístupných jízdních řádů, na ty se autorská práva samozřejmě nevztahují. Ono hrozit soudama mohou, ale otázka je zda to jejich právníci mají za co vzít. Takže předpokládám, že zůstalo u hrozeb.
Jsem přesvědčen, že by se takovéto kšeftování s daty o veřejných službách (jízdní řády, telefonní seznamy, atd.) mělo zakázat a data by měla být přístupná komukoliv zdarma, kdo je chce zpracovat.
Zabránilo by se tak např. podvodům fy. CHAPS (a ČD), kdy se v IDOSu zobrazují jen dražší spoje (tj. oddělily by se data od aplikace, a každý by si mohl napsat aplikaci vlastní, např. s efektivnějším algoritmem, apod.)
To zobrazovani drazsich spoju (myslite IC/EC, ze?) v IDOSu je zpusobeno tim, ze jedou rychleji. Proto system povazuje pomalejsi spoj za bezpredmetny, byt je levnejsi.
"Je super, že jsou jízdní řády a nic to nestojí stát (mně, já daně platím)"
Aha, takže ty znáš jenom web, to si ale příště odpusť výkřiky typu, že je to zadarmo apod., když další formy (aplikace pro PC, PDA) jsou celkem drsně zpoplatněné. Kdyby byla ta data přístupná i jiným subjektům, tak by taky cena mohla být jinde
Kdyz se podivam, jak hnusnej www email seznam ma, tak snad ani ne. Ja na idos chodim mobilne z nokie n770 a jsem rad, ze je to jednoduchy html formular, ktery proste funguje. WWW mail seznamu je tak prosipkovan priserne pomalym js, ze kazda operace v nem (treba i jen zaskrtnuti checkboxu) trva cca 2 sekundy. Stejne jsou zpraseny mapy seznamu, ktere jsou na tomto zarizeni nepouzitelne. Takze diky bohu za jednoduchy a rychly idos.
Naopak, bezi na tom opera 8 a ma to velky diplay a na inet je to bozi, zadne pda se tomu nevyrovna. Zpackane aplikace od seznamu bych nokii na krk nehazel. Mail od centra nebo od google na tom chodi hezky.
Další ukázka fundovaných odborníků na dané téma. :-)
Do CIS postupujují data DOPRAVCI veřejné linkové a drážní dopravy a v CIS je následně schvalují příslušné ODBORY DOPRAVY krajských úřadů. A pokud tomu dobře rozumím, tak v CIS žádná data od dopravců MHD nejsou, takže dopravci MHD, resp. dopravní podniky, musí data dávat přímo CHAPSu.
No oni se s tím ani moc netajili, mimochodem dokázat to není až tak těžké, stačí tak zanést schválně nějakou chybu, že... :-)
Takže předpokládáš špatně, bohužel
Jo, to je dobra finta. Musite v rozsirenem zadani pri vyhledani spoje nejdrive odskrtnout EC/IC/SC a pak to zacne nabizet i normalni vlaky.
Jiste, mozna jsou rychlejsi (nekdy treba o deset minut na trase co trva 4 hodiny), ale kdyz to ukazuje kvuli tomu do jednoho smeru treba jen jeden vlak denne, pritom R tak jede pet za den, tak to neni moc dobra "optimalizace".
Jízdní řády jsou do CIS předávány dopravními úřady krajských a městských úřadů/magistrátů (veřejná vnitrostátní linková doprava), dopravci (veřejná mezinárodní linková doprava) a provozovateli dráhy (drážní osobní doprava) v elektronické podobě
Zkusil jsem ziskat hola data pro svou aplikaci primo na Min. dopravy. Mimoto ze se snazi na strankach nemit prilis mnoho kontatu a informaci mi prisel naprosty blabol jako odpoved:
Data jsou poskytovana fi. Chaps a muzete si je stahnout po jednotlivych excelech z IDOS.cz. Sice jsou k nicemu, nemaji zadny rad, a celou republiku bych stahoval tak 2 roky ale oni to maji vyresene!!
(a to by mi stacil 1 okres abych to mel v mobilu...)
Tak používej AdBlock a nemáš tam jedinou reklamu... navíc já stejně používám raději ten program IDOS Komplet... sice taky není nic moc, ale nabízí alespoň daleko více možností a nastavení než web :-))
A navíc ho můžu nahrát i na PC, kde internet není a nebo jede moc pomalu :-))
funkčně opravdu zůstali někde v minulém století, ale naučil jsem se s tím žít
hrozné jsou také ty reklamy - firefox se může zbláznit, protože musím těch oušek mít vždy plnou obrazovku
totiž řeším vždy ještě jeden problém: na jednom konci mé časté cesty jsou dvě nádraží, každé na jiné trati, takže musím hledat pro oba (např. výchozí) body - a na druhém konci je to taky hůře dopravně osluhováno, tkže občas využiju předchozí dopravní uzlík (vzdálený 8km - dopravím se alternativně)
- tak todle kdyby dokázali vyřešit, tak to by byl asi největší posun
Zrejme jste to nepochopil.
Data at zobrazuje stat a ne tak jak to ted. Jen jsem tuto vizi nerozvadel, protoze se domnivam, ze zmena bude cesta trnita.
Zmena na stat bude urcite lepsi nez neustala valka komercnich portalu mezi sebou. Povaha sluzby tomu ani nenasvedcuje. Sam tady ctete jak to dopadlo. A muze to byt jeste zajimavejsi. Vzdyt jak sam pisete, ze rozmelneni prispeje na to a to. Na druhou stranu bude i Chaps bude chtit stale vice a vice a tak to bude stale dokola. A navic bude muset trvale celit ruznym narazkam, ktere sam uvadite.
Me spise pripada ze Vas nezajima a ani tak poskytovani obsahu, ale trzba za raklamu. Sikovne to zastirate dobrem pro obcana a narazkami na korupci.
Největší chyba Idosu je nalezení spoje, který jezdí "čtvrtou dimenzí". Viz spoj v pátek v 15:47 z "Třebenice [LT]" do Podobořan. Idos najde spojení přes Chrášťany, ale Chrášťany do kterých se přijede jsou úplně jiné Chrášťany, než ze kterých jede další autobus. Tyto různé Chrášťany jsou od sebe cca 70km daleko. To je pak idos nepoužitelný, člověk, aby to vše kontroloval.
Tak nevim o co Ti jde. Aplikace funguje a kdyz se Ti to nelibi, tak na to chod pres WAP, je to jeste rychlejsi a nemusis se rozcilovat, ze je to hnusne.
O jakem konkurencnim boji tady hovoris ?
Data jsou jen jedna a tak by mela byt prezentovana a to nejradeji od statu, kdyz je spravce.
Cela mela je jen o tom, za kazdy portal chce vsechno mozne poskytovat v baliku pres svoji HP, zvysovat navstevnosti a pak z toho profitovat za reklamu. Tak to ne, to by za chvili chteli prodavat elektrinu, vodu a co ja vim co jeste.
Uz ted se roztahuji pomerne znacne a to na ukor jinych.
A ze by byla videt nejaka extra inovace, o tom muzeme jen diskutovat, kdyz se stejne vetsina novinek pajcuje z google a ze sveta.
Proti konkurenci vsak nic nemam.
Proste si kapitalisto rozmysli co pises. To co uvadis je pouze rozmelneni zakazniku vsude mozne a vyusteni v to co jsem uvadel vyse. Jedinou devizu ma podle selskeho rozumu domena jizdnirady.cz apod, ktere primo evokuji informaci, kterou chci ziskat. Doufam, ze budes natolik soudny, ze alespon tuto cast nechas na pokoji, nebo budes v ramci konkurencniho boje tez chtit pristup vice subjektu na jednu domenu ?
Proste plati kdo driv prijde, ten driv mele.
Kdyz za to chaps nic nedostava, tak z necoho zit musi. Ona udrzba serverove farmy s takovym loadem, take neni zadarmo. Alespon si to nedrive spocitej, nez budes priste mudrlovat.
Tim ovsem nechci rict, ze inovace nema byt.