Hlavní navigace

Josef Matějka (CZC.cz): náš model je možná dál než ten zahraniční

13. 2. 2013
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Proč e-shop CZC.cz na rozdíl od konkurence neúčtuje poplatky za osobní odběr? A proč se v něm nedá platit kartou přes Internet? Na naše otázky odpovídal spolumajitel Josef Matějka.

Na konci ledna jste zveřejnili předběžné neauditované výsledky hospodaření, ze kterých vyplývá, že firma zvedla meziročně obrat o necelých 28 procent na 1,278 miliardy korun. Jaký budete mít za rok 2012 zisk?

Díky investicím, které jsme uskutečnili v minulých letech, budeme v hospodaření blízko nule. To znamená, že zisk jsme investovali do rozvoje CZC.cz. Předpokládám, že do zisku se dostaneme v následujících dvou letech.

Když mluvíte v budoucím čase, znamená to, že firma nebyla v zisku ani v předchozích letech?

Firma generovala zisk až do roku 2008. Poté přišla krize, která se projevila poklesem tržeb. V roce 2009 jsem se vrátil do vedení společnosti. Investovali jsme čas a peníze do nového managementu, do vývoje nového webu a rozšiřování sítě poboček a výdejen. Tyto investice se začínají zhodnocovat, což je patrné na vývoji tržeb, které od roku 2010 rostou meziročně o 30 procent.

Souvisí s vaším návratem do managementu firmy i změna vlastnické struktury, kdy v roce 2009 získal čtvrtinový podíl ve firmě Stanislav Gaj?

To jsou dvě zcela odlišné věci. Kolega Stanislav Gaj se podílel na budování firmy a byl určitou dobu i jejím ředitelem. Uzavřeli jsme spolu před lety dohodu, jejíž součástí bylo i získání majetkového podílu ve firmě.

Jaká je v současné době vaše role ve firmě?

Zastávám pozici generálního ředitele, který určuje, jakým směrem se firma bude ubírat.

Před rokem 2009 jste tedy byl pouze majitelem, který do chodu firmy nijak výrazně nezasahoval?

Přesně tak.

Berete měsíční mzdu?

Dostávám plat jako zaměstnanec firmy.

Kolik má CZC.cz v současné době zaměstnanců?

V současné době máme 150 zaměstnanců.

Josef Matějka:

CZC.cz (dříve Czech Computer) existuje už 15 let. Jak se za tu dobu firma změnila?

Do roku 2008 firma fungovala tak trochu samospádem. Příliš jsme například neřešili marketing. Když přišla krize, tak jsme se museli podívat nazpět a zjistit, proč byla firma vlastně úspěšná. Rok 2009 byl rokem, kdy došlo k restartu firmy.

Ondřej Fryc, výkonný ředitel společnosti Netretail Holding, která provozuje konkurenční internetový obchod Mall.cz, loni na setkání NetClub prohlásil, že obliba vyzvedávání zboží na kamenných pobočkách e-shopů jde proti duchu internetového obchodování. Máte na kamenné pobočky stejný názor?

Pobočky se dají dělat různými způsoby. Můžete budovat velké nákladné pobočky po vzoru kamenných řetězců, nebo se vydáte cestou nízkonákladovou. Je potřeba se zamyslet nad tím, zda je správný zahraniční model, kdy si zákazník zboží na Internetu objedná a následně mu přijde poštou, nebo ten český, kdy si může vybrat buď poštu, nebo osobní odběr. Existence poboček a výdejen je pro zákazníka zárukou, že e-shop skutečně existuje a je to místo, kam může přijít vyřešit problém nebo si nechat poradit. Možná, že ten náš model je dále, než ten zahraniční.

Při budování poboček a výdejen jste šli zpočátku podobným směrem jako konkurence, ale pak jste se rozhodli pro budování sítě partnerských prodejen. Proč?

Nejsme schopni sítí poboček pokrýt okresní města. Víme ale, že i v těchto městech jsou naši zákazníci. Shodou okolností jsou v těchto městech i prodejny, které prodávají podobný sortiment, a stejně jako my jsou to IT specialisté. Spojení dává smysl pro obě strany.

Na jaké bázi spolupráce funguje?

Platíme jim provizi z vydaného zboží.

Proč na rozdíl od konkurence osobní odběr nezpoplatňujete? Když s dopravou zboží musíte mít náklad?

Náklady s osobním odběrem nepochybně máme. Záleží však na tom, jak je výdejní místo vytížené. Když výdejní místo vytížíme nad určitou hranici, tak jsou ty náklady na jednu objednávku relativně malé.

Na kolik vás vyjde doručení jednoho kusu zboží na výdejnu?

To se nedá obecně vyčíslit. Záleží, jestli do toho zahrnete náklady spojené čistě s výdejnou nebo započítáte i náklady s expedicí objednávek z centrály. Náklady se samozřejmě liší i podle velikosti pobočky a její využívanosti.

Jak velkou část zboží si zákazníci vyzvedávají na pobočkách a partnerských prodejnách?

Téměř 70 procent objednávek si zákazníci vyzvedávají osobně.

Které z poboček jsou nejvytíženější?

Pražská pobočka na Hájích. Vzhledem k počtu obyvatel je velmi vytížená i pobočka v Příbrami, kde máme zároveň naši centrálu.

Proč máte centrálu historicky mimo Prahu, v Příbrami?

V roce 2003 jsme hledali vhodné prostory pro expanzi, protože ty stávající na pražské pobočce již nedostačovaly. Svoji roli při výběru lokality mohla sehrát i skutečnost, že pocházím právě z Příbramska.

Jak velký je vlastně váš centrální sklad?

Shodou okolností jsme ho loni zvětšovali. Máme k dispozici tisíc metrů čtverečních skladovací plochy a dalších 300 metrů jako manipulační plochu.

Jak nakládáte se zbožím, které zákazník vrátí ve čtrnáctidenní lhůtě od uskutečnění nákupu?

Záleží, v jakém stavu se nám zboží vrátí. Pokud není rozbalené, tak je možné ho prodat jako nové. Pokud se jedná o zboží rozbalené, tak takové prodáváme jako použité.

Jak často se stává, že lidé využívají čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení zboží bez udání důvodu?

Máme slušné zákazníky, procento takových vratek je relativně malé.

V prosinci odhalilo několik vašich zákazníků chybnou cenu televize Panasonic, která se tou dobou běžně prodávala za více než 15 tisíc korun. U vás byla ale nabízena za 321 korun a asi třicet lidí si ji za tuto cenu objednalo. Jak došlo k této chybě?

Máme automaty, které nám předpočítávají cenu zboží. Když ale dojde ke zlevnění o více než určité procento, tak se cena nepřepočte a produktovému manažerovi přijde upozornění, že pravděpodobně došlo k nějaké chybě.

V tomto konkrétním případě došlo k tomu, že v systému byla uložena nesmyslná cena od dodavatele. Produktový manažer chtěl jeden kus této televize vyprodat, dal na ni tedy slevu. Cenu si zamrazil a ve chvíli, kdy zákazník televizi objednal, se cena odmrazila a dostala se tam ta nesmyslně nízká cena.

Jak se to nakonec vyřešilo?

Zákazníkům jsme vysvětlili, že se stala chyba. Omluvili jsme se jim a ti to akceptovali. Bohužel u některých zákazníků, kteří si takové zboží objednají, je znát záměr na takové chybě vydělat.

Všiml jsem si, že jste nedávno integrovali platební systém PayU.

Měli jsme velký balík úprav e-shopu, které jsme nebyli schopni nasadit před Vánoci. A nasazení PayU bylo jednou z nich.

Proč v CZC.cz stále není možné zaplatit objednávku kartou na Internetu?

U platby kartou a platebních brán je obecně problém s cenou. Banky a provozovatelé platebních brán vybírají za tyto služby procentuální poplatek z obratu. Vzhledem k výši naší marže představují tyto poplatky významnou položku. Byť z technologického hlediska jsme na implementaci plateb kartou po Internetu připraveni, z finančního hlediska jsme nuceni zavedení tohoto způsobu platby stále odkládat a pokoušet se vyjednat lepší podmínky.

Říkáte, že poplatky za využívání platebních terminálů a brán představují významnou položku. Je možné říci, o jak vysoké částky se jedná?

Banky požadují například 1,5 procenta z obratu. Vyjednáváním se sice podaří dosáhnout určitého snížení, ale stále je to podle mého názoru moc.

Vzpomínám si, že jste jeden čas dokonce přestali brát platební karty i na pobočkách.

Byl to poměrně bolestivý krok a zákazníci si na to hodně stěžovali. Nicméně vyjednávání s bankami jsou v této oblasti velmi složitá. Na poplatcích odvádíme milionové částky a služba, kterou za to dostáváme, je z mého pohledu neadekvátní. 

Platí lidé kartou na pobočkách více než hotovostí?

Zatím tomu tak není. Zhruba třetina plateb na pobočkách je kartou, zbytek v hotovosti. Podíl plateb kartou se ale neustále roste.

Jak se u vás vyvíjí průměrná hodnota objednávky?

Průměrná hodnota objednávky se pohybuje okolo tří tisíc korun a meziročně nám mírně roste.

Mají zákazníci stále v oblibě dobírku?

U objednávek, které si nechá zákazník dopravit poštou nebo přepravní společností, je dobírka stále dominantní.

Mění se nějak sortiment, který vám dělá hlavní část obratu. Dříve to asi byly počítače, co je to dnes?

Stále jsou to počítače, ale rostou i tablety a televize. S tím, jak se rozšiřuje pole IT, tak se rozšiřuje i náš sortiment.

Na rozdíl od konkurenčního e-shopu Alza.cz jste zůstali úzce zaměřeni na počítače a černou elektroniku. Proč?

Aby obchodník zůstal profesionálem a dokázal poskytnout určitou úroveň služeb, dosáhne toho pouze tehdy, pokud zůstane takto úzce zaměřen.

Nepřipravujete se ale tím o možnost si z online trhu ukrojit větší díl?

Máte pravdu, že se někteří zákazníci, kteří u nás nakoupí, by u nás nakoupili i další zboží, kdybychom ho měli v sortimentu. Naše výhoda je ale právě v úzkém zaměření, šíři sortimentu a zákaznické podpoře.

Loni jste spustili mobilní aplikaci. Uživatelé si ale stěžují, že si nemohou prostřednictvím této aplikace koupit zboží pod svým loginem z e-shopu a musí se znovu registrovat. Z jakého důvodu není aplikace v tomto směru propojená s e-shopem?

V první verzi aplikace jsme z důvodů ceny vývoje propojení neimplementovali, ale počítáme s ním v další verzi.

Proč jste se rozhodli pro nativní aplikaci a ne pro mobilní web?

Domnívám se, že lidi táhnou spíše nativní aplikace než ořezaná webová stránka. Navíc například na tabletech lidé používají spíše plnohodnotnou verzi stránek.

Očekáváte do budoucna stále větší tlak ze strany kamenných prodejních řetězců?

Mažou se rozdíly mezi retailem a e-tailem. Kamenné prodejny tvoří e-shop a my zase kamenné prodejny. Otázkou je, kdo bude efektivnější a kdo to bude dělat lépe.

Jak se za těch 15 let, co jste na trhu, změnila úroveň služeb přepravních firem a České pošty?

Pošta udělala veliký posun. Můžete si vybrat, jestli chcete balík doručit nebo si ho vyzvednete na poště. Dostáváte informace SMS zprávou a dokonce dostanete zprávu, když se jim balík nepovede doručit. Zlepšily se ale samozřejmě i další přepravní společnosti. Pro nás jako pro prodejce je pozitivní, že pošta jezdí pro zásilky později, máme tak více času na zabalení zásilky a mohli jsme prodloužit termín, do kterého zákazníci mohou zboží objednat tak, aby jim bylo doručeno již následující pracovní den.

BRAND24

Zvažujete případný prodej firmy?

V poslední době jsem dostal několik nabídek od investorů. Je zajímavé se s těmito lidmi potkat a poslechnout si jejich nápady, náměty a zkušenosti z jiných firem. V tuto chvíli ale není prodej firmy aktuální.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).