Hlavní navigace

Josef Šlerka, Jan Schmid: Jak se liší fanoušci politických stran na Facebooku

Josef Šlerka

Zdá se, že i tak málo údajů, které jsou na Facebooku veřejně k dispozici, umí povědět o fanoušcích stran i stranách samotných zajímavé věci.

minulém díle naší analýzy aktivit politických stran na Facebooku jsme se zaměřili na fanoušky stran z pohledu jejich počtu a míry aktivity. Žádná politická strana ale není ostrovem sama pro sebe. Strany se vymezují vůči sobě navzájem a sám volič často zvažuje více stran najednou.

V dnešním díle proto budeme analyzovat politické strany na Facebooku z hlediska jejich vzájemných vztahů vyjádřených jak jinak než vztahy mezi jejich fanoušky. Jednou z možností, jak se dívat na chování fanoušků na Facebooku, je totiž chápat jejich akce (like, komentář, sdílení) jako výraz určitého mentálního postoje. Lze například usuzovat, že pokud uživatel dává “Like” statusům některé politické strany, je jeho vztah k této straně nebo aspoň ke kampani této strany vesměs pozitivní. A pokud lajknutím vyjadřují fanoušci sympatie, nabízí se i možnost podívat se, které strany takovéto sympatizanty sdílejí a které se v nich naopak zcela míjejí. My se dnes podíváme na průniky mezi lidmi právě z pohledu toho, statusům kterých stran dávali své “Like”.

Text původně vyšel na Databoutique.cz, Lupa jej publikuje se svolením autorů.

Na začátku máme k dispozici seznamy „likerů“ (uživatelů, kteří něco na stránce označili pomocí Like) za období mezi 12. srpnem až 12. zářím 2013. Seznamy za jednotlivé strany jsme porovnali a zjistili, kolik každá dvojice zkoumaných stran sdílí „likerů“. Přirozeně lze usuzovat, že strany, které sdílejí velké množství „likerů“, budou mít vůči sobě z pohledů uživatelů Facebooku blízko. Naopak lze usuzovat, že strany, které se z pohledu uživatelů liší, budou sdílet „likerů“ méně. Počet sdílených „likerů“ je ovlivněn absolutním počtem aktivních fanoušků, proto jsou vzájemné podobnosti ještě upraveny tzv. Google Normalized Distance.

Abychom si udělali celkový obrázek o podobnosti jednotlivých stran, je užitečné takový obrázek připravit. Statistická procedura MDS (multidimensional scaling) v podstatě nedělá nic jiného, než že údaje o vzájemné podobnosti všech dvojic stran převede na jeden obrázek, mapu. Najde takové rozložení politických stran v mapě, které odpovídá jejich podobnosti. Pokud jsou dvě strany podobné, jsou v mapě blízko sebe. Pokud se míjejí, jsou v mapě daleko od sebe.

Sociální status hraje roli

Výsledný obrázek vypadá takto:


Autor: Josef Šlerka

Jak jej interpretovat? Kromě umístění konkrétní strany v mapě bychom měli být schopni najít v rozložení mapy nějakou logiku, obecnější princip, který je schovaný za konkrétními pozicemi stran. Mapa v zásadě znázorňuje dva tyto principy či dimenze: Vodorovnou a svislou.

Nám se jako nejlepší interpretace zdá být pro vodorovnou osu X vzdělání. Uživatelé s nižším vzděláním by se nacházeli mezi stranami vpravo, zatímco uživatelé s vyšším vzděláním vlevo. V praxi tak méně vzdělaní voliči mají na Facebooku tendenci být fanoušky stránek DSSS, KSČM, Hnutí úsvit a Věcí veřejných. Oproti tomu velmi vzdělané fanoušky se zdá přitahovat Strana zelených a TOP 09. Zajímavé je centrální postavení ANO, které zřetelně cílí spíše na vzdělanější fanoušky ve středním věku a má poměrně široké možnosti dosáhnout na fanoušky jak ODS, tak Svobodných.

Druhou svislou osu Y pak vystihuje věk. V horní části mapy se nacházejí mladší uživatelé, zatímco starší spíše dole. Pokud je tato interpretace smysluplná, měly by pozice jednotlivých stran odpovídat jejich zaměření. Například KSČM se nachází v pravém dolním rohu, měla by tedy být stranou pro méně vzdělané starší voliče. Příznačný je také prázdný prostor pro mladé vzdělané voliče vlevo nahoře. Do určitého věku totiž například nestačíte vystudovat vysokou školu, a proto také není významnější politické seskupení, které by tomuto profilu odpovídalo.

Pohlaví „likerů“

Naši interpretaci základních dimenzí, v nichž se umísťují fanoušci politických stran na Facebooku, lze rozšířit o analýzu rozdělení pohlaví mezi fanoušky. Pro jeho určení jsme použili vzorek 200 lidí z lajkujících. I když podle statistik na Facebooku mírně převažují ženy, politika je na něm výrazně mužskou záležitostí. Průměrný poměr pohlaví se zájmem o politické strany je 66,5 % mužů proti 33,5 % žen.

Stránka % Žen % Mužů
Facebook populace 52 48
Strana práv občanů 48 52
Věci veřejné 40 60
TOP 09 38 62
Strana zelených 36 64
Hnutí Úsvit 35 65
ČSSD 35 65
ANO 34 66
Hlavu vzhůru 32 68
KDU-ČSL 31 69
Česká pirátská strana 30 70
ODS 30 70
KSČM 23 77
DSSS 22 78
Strana svobodných občanů 16 84

Nejmaskulinnějšími stránkami jsou Svobodní, DSSS a KSČM. Nejvíce se běžné populaci na Facebooku blíží fanoušci SPOZ, a z toho pohledu se tak jedná o nejženštější stránku.

No vida, zdá se, že i tak málo údajů, které jsou veřejně k dispozici, umí povědět o fanoušcích stran i stranách samotných zajímavé věci. Příště se opět podíváme na dynamiku vývoje fanoušků stránek.

Našli jste v článku chybu?

27. 9. 2013 9:23

Jojo (neregistrovaný)

Rozhodují o volbách lidé, co jsou na Facebooku nebo ti druzí? Tolik asi k tomu průzkumu :-)

27. 9. 2013 8:39

x (neregistrovaný)

Neni dulezite vedet koho volit ... daleko dulezitejsi je vedet, koho nevolit. Dobrym orientacnim budem "koho rozhodne ne" jsou pak treba TV diskuse - defakto vsichni co se v nich objevi.

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?