Josef Šlerka: New Media Inspiration vám řekne víc, než že máte publikovat v pondělí a ve čtvrtek

Svatý grál internetového marketingu, jak konferenci New Media Inspiration nazval SEO odborník Pavel Ungr, se 19. ledna dočká druhého ročníku. Čím je konference, která vychází z akademického prostředí, v českém kontextu výjimečná a co nás letos čeká? Na naše otázky odpovídal zakladatel NMI Josef Šlerka.

Loňský vznik New Media Inspiration se údajně přičítá jakémusi vašemu povzdechu. O co šlo?

Byl jsem naštvaný na nějakou konferenci, už si nepamatuju na kterou, a přišlo mi, že konference, které se v té době věnovaly hlavně sociálním médiím, nejsou kvalitní. Většina z nich sloužila k nějaké formě sales pitch, to znamená, že tam sice firmy přišly, ale z jejich prezentací jste se dozvěděl, že je ta firma dobrá a že jejich produkt je super nebo že kampaň, kterou udělali, je super, ale to bylo asi tak všechno. Skoro nikdy jste se nedozvěděl, jaká za tím stojí data. Navíc vedle toho existuje řada jiných zajímavých témat, která jsou spjatá s novomediálním prostorem, a na ně se většinou na konferencích vůbec nedostane. 

Nemyslím to ve zlém – sám také musím chodit a prodávat to, co dělám. Ale těch konferencí už mi přišlo moc. Mého povzdechu se pak chytil Honza Simkanič, domluvili jsme se ještě s Petrem Koubským a pokusili jsme se udělat konferenci, na které se sejdou lidé z akademického prostředí s lidmi z byznysu. Chtěli jsme vytvořit prostor, který se bude snažit tyto dva dost oddělené světy k sobě přibližovat. 

Znamená to, že máte oproti jiným konferencím odlišná, přísnější kritéria pro výběr přednášejících? 

Jsou asi o něco přísnější, ale ne nějak tvrdě a drsně. U přednášejících, kteří se nám přihlásí, se samozřejmě nějakým způsobem domlouváme na tom, jestli si myslíme, že jejich přednášky odpovídají nebo neodpovídají jisté kvalitě. Ale spíš se snažíme témata kombinovat. V letošním programu se třeba sejdou lidé z IBM a ze Seznamu, kteří dělají v podstatě tvrdý výzkum v datové oblasti, s lidmi, kteří se zabývají měřením počtu lajků na Facebooku. 

A to je myslím dobře. Je dobře, že se to někde promíchá, protože na jednu stranu lidé ve výzkumu často dobře nevědí, co dělají lidé v bussinesu, a ti zase často zapomínají, že věda je tango, které se tančí ve dvou, a nestačí mít jen data, ale je třeba k nim mít také nějaké hypotézy a teorie. Další věc je, že studenti píšou diplomové práce, které se věnují výzkumům například v oblasti sociálních sítí, a lidé v marketingu o tom často vůbec nevědí. Takže z mého pohledu by se na NMI měli sejít lidé ze všech pater novomediálního světa a říct si, co je nového. 

O nová média je zájem (velká aula FF UK během konference New Media Inspiration)

New Media Inspiration 2012

Když si projdete letošní program, zjistíte, že nejzmiňovanějším slovem je tam slovo data. 

Chtěli jsme, aby NMI vždycky mělo nějaké téma signifikantní pro dobu, ve které se odehrává. Loni to bylo měření v sociálních sítích a letos to vypadá, že to budou data – datová žurnalistika, data driven decision, data driven marketing… Je to dostatečně silný buzzword pro to, aby se mu i u nás věnovala konference tohoto typu. Primárně o datech je ale jen jeden blok, vedle něj máme i další bloky a jiná témata. Jsem třeba nesmírně rád, že přijede Kamil Gregor z Kohovolit.eu, který bude mluvit o baysovské statistice využívané pro datové modely v politologii, tedy o relativně tvrdé vědě, která nachází své místo v tak měkké oblasti zkoumání jako jsou politické vědy. 

Program NMI podle mě ukazuje na velkou změnu, která se dnes děje – zažíváme obrovský vpád statistických a dalších vědeckých metod do oblasti společenských a sociálních věd a na druhé straně si lidé začínají uvědomovat, že společenské a sociální vědy mají velký význam pro pochopení, co ta data znamenají. Je ale nutné neustále připomínat, že data sama o sobě nic neříkají, pojmenování jejich významu vždycky závisí na člověku. 

Mám pocit, že pro některé firmy dnes data hrají tak trochu alibistickou roli. Dřív si nechávaly vypracovat různé expertní posudky a vlastně tím outsourcovaly rozhodování na externí firmy, a dnes mohou data sehrávat podobou roli. Existuje snaha tvrdit, že „nám z dat něco vyšlo“. Je ale důležité pochopit, že data ani algoritmy nespadly z nebe, už jejich výběr a interpretace obsahuje určitý lidský pohled na svět. Data vám mohou rozhodování ulehčit, ale nikdy vás nezbaví odpovědnosti. Počítače nedělají chyby, ale to neznamená, že jsou objektivní. 

NMI se podle mé loňské zkušenosti liší od jiných konferencí také tím, že se odehrává přímo v prostorách vysoké školy a vládne tam docela uvolněná studentská atmosféra. Jsou studenti hlavním publikem konference? 

V jistém ohledu jsou studenti dominantní částí posluchačů. Ostatně jedním z pořadatelů jsou Studia nových médií (STUNOME), což je na Filozofické fakultě obor, který má – na základě toho, jak je vymezený – dnes jednu z největších šancí jednoduše vstoupit do spolupráce se soukromým sektorem. A může ukázat, že to jde, aniž by se musel znásilnit v tom, co dělá. A máte pravdu, že atmosféra je na NMI báječná. Je to myslím dáno i tím, že filozofická fakulta nabízí neutrální prostor, ve kterém se sejdou i firmy, které by jinak možná měly problém společně někde vystupovat. 

Studenti se objevují i v programu, v tzv. Panelu absolventů. Jde o absolventy STUNOME? 

Ano, většinou to jsou naši absolventi. Chtěli jsme ukázat, čemu se věnují ve svých absolventských pracích. A je vidět, že to nejsou jen marketingové věci, ale že se věnují třeba i cyberpunku a dalším věcem. 

Josef Šlerka je všude, i na vlastní konferenci.

Josef Šlerka na New Media Inspiration 2012

Na které přednášky se letos nejvíc těšíte? 

Těším se na Jana Kleindiensta z IBM, protože jsem měl to potěšení se s ním sejít a přijde mi, že to, co dělá v oblasti speech recognition, je fantastické. Výborný bude určitě i Jirka Materna ze Seznamu, protože bude mluvit o statistické sémantice, což je velice zajímavá oblast, protože pořád přetrvává pocit, že sice můžeme spočítat počet slov, ale nemůžeme se statisticky dostat k jejich významům – a to už dnes tolik neplatí. A zajímavý bude určitě i Honza Schmid z Perfect Crowdu, který bude mluvit o využívání Facebooku pro sociologické analýzy, což je oblast, o které spolu dlouhou dobu komunikujeme a vzájemně se inspirujeme. Přednášek je ale celkem přibližně čtyřicet, probíhají ve třech sálech, takže je z čeho vybírat. Chtěli jsme účastníky taky trochu potrápit, aby se museli rozhodnout, na které přednášky půjdou. 

Mě jste rozhodně potrápili. Řečeno trochu s nadsázkou: o jakých tématech se po letošním NMI začne mluvit? 

EBF16

Mezi akademickými přednáškami a klasickým byznysovým konferenčním přístupem je myslím jeden velký rozdíl. U akademických přednášek se většinou nečeká nějaká převratná věc, která úplně změní pohled na určitou oblast. Spíš se očekává, že se něco zpřesní, zlepší nebo zjemní. Takže spíš očekávám, že se některé novomediální kouty více prosvětlí, než že se dozvíme něco převratného, protože pokud bychom se měli dozvědět něco převratného, znamená to, že jsme poslední roky dělali všechno špatně. 

To je přesně rozdíl mezi akademickou sférou a byznysovou konferencí. Na byznysové konferenci vám řeknou, že je dobré na Facebooku publikovat v pondělí a ve čtvrtek, a na té akademické se dozvíte, jak to rozvrstvení skutečně vypadá a že to sice je lepší, ale možná jen o 5 procent, takže je otázka, jestli vám to stojí za to. Snažíme se, aby se i byznysový segment začal zajímat o to, co stojí za zjednodušenými doporučeními, kterými je krmí každá konference o sociálních sítích nebo podobných populárních tématech. Snad se nám to pomalu začíná dařit.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 3. 2014 0:22

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics pro pokročilé »