Hlavní navigace

Josh Cohen: placený obsah na Internetu může fungovat, ovšem za splnění jedné podmínky

6. 8. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
Nevidíme velký rozdíl mezi inzercí ve výsledcích vyhledávání na webu a ve Zprávách Google. Význam autorských práv v digitálním věku nepodceňujeme a jsme plně pro jejich dodržování. Vydavatelé by se měli orientovat víc na inovaci produktu než na obchodní plány, říká produktový šéf Google News.

Kolik zdrojů v současnosti vlastně služba Zprávy Google doopravdy agreguje a kolik z nich je v České republice?

V současné době mají Zprávy Google přes 25 000 zdrojů po celém světě a více než 400 z nich je z České republiky.

Jaký proces předchází výběru nových zdrojů zpráv pro Google News?

Jakmile je spuštěna nějaká edice Zpráv Google, přidáváme zdroje primárně na základě návrhů našich uživatelů a také požadavků vydavatelů. Každý návrh je přitom nutné nejprve posoudit z hlediska relevantnosti a obsahu.

Jak probíhá digitalizace archivů tištěných novin? V jakých zemích bude uskutečněna? Kdy by k ní mohlo dojít v České republice?

K digitalizaci a hostování novinového archivu používáme podobnou technologii jako pro náš program Knihy Google (Book Search). Naším cílem je realizovat tento program v co nejširším možném měřítku. Pro českou verzi však zatím nemáme konkrétní časový plán.

josh cohen
Josh Cohen
  • Business Product Manager pro Google News u společnosti Go­ogle
  • předchozí pozice: Vice President, Business Development v agentře Reuters a ředitel pro Business Development u společnosti SmartMoney.com
  • dosažené vzdělání: bakalářský titul na Michiganské univerzitě a titul MBA na kolumbijské obchodní škole

Souhlasíte s názorem, že v digitálním věku mají autorská práva menší cenu než v minulosti a přístup k nim by se měl přehodnotit? Jakou radu máte pro producenty obsahu, kteří si stěžují, že jim agregátory online zpravodajství „kradou“ obsah?

Myslím, že právě v digitálním věku mají autorská práva a jejich dodržování významnou roli. Internet vydavatelům zpráv, stejně jako všem dalším majitelům obsahu, umožňuje naprostou kontrolu nejen nad tím, jaký obsah chtějí na webu zpřístupnit, ale také kdo k němu smí přistupovat a za jakou cenu. Miliony webmasterů po celém světě, včetně vydavatelů zpráv, používají technický standard REP (Robots Exclusion Protocol), který říká vyhledávačům, jestli mohou indexovat jejich weby nebo jen určitou webovou stránku. Totéž platí i u služby Zprávy Google: pokud někdo nechce, abychom jeho obsah v našich výsledcích zobrazovali, může nám to říci jednoduchou úpravou kódu na svých stránkách.

Často vydavatelé hovoří o vyřazování z databáze agregovaných zdrojů Zpráv Google. Jaké je ale skutečné procento zpravodajských serverů, které se kvůli problémům s autorskými právy nechaly skutečně vyřadit?

Ve službě Zprávy Google je zahrnuta drtivá většina světových vydavatelů. Existují však i tací, kteří o vymazání z databáze požádali. Jedná se však opravdu jen o pár výjimek. Přitom častokrát jde pouze o nepochopení a obavy, které vyplývají z nedostatku informací.

Jaký máte názor na placený obsah na Internetu? Vidíte nějaký rozdíl mezi psanými zprávami a multimédii?

Placený obsah samozřejmě může na internetu uspět a existují příklady zpravodajských médií jako Wall Street Journal nebo Financial Times, která takový model vybudovala. Internet však umožňuje snadno distribuovat cokoli, takže vydavatel musí nabídnout unikátní a zajímavý obsah, pokud očekává, že za něj budou lidé platit. Pokud takový obsah nenabídne, musí počítat s tím, že si uživatelé najdou jednu z mnoha bezplatných alternativ.

Jak by podle vás mohla (měla) vypadat budoucnost online žurnalistiky?

Většina diskuzí o budoucnosti zpráv se v současné době soustředí na obchodní plány. I když je to důležitá složka, je také důležité inovovat samotný produkt. Vydavatelé by měli využívat jedinečné a bohaté možnosti zpravodajství online. To je podle mého cesta, kterou se bude žurnalistika dále vyvíjet.

Co si myslíte o obviněních, že Google využívá svou silnou pozici na trhu a škodí zpravodajským serverům svým rozhodnutím zahrnovat do výsledků vyhledávání sponzorované odkazy (AdWords), které připravují primární tvůrce obsahu o další zdroj příjmů z reklamy?

Nevidíme velký rozdíl mezi inzercí ve výsledcích vyhledávání na webu a na Zprávách Google. Jde vlastně o analogii jako u vyhledávání na webu, vidíte vyhledané odkazy s úryvkem obsahu z webové stránky a označením zdroje. Pokud by tohle nebylo legální – což je –, tak by nemohl existovat žádný vyhledávač a žádný novinář by se nemohl odvolat na jiné médium jako zdroj. Nejde o jednostranný vztah, ale o partnerství, které oběma stranám přináší výhody. Vydavatelům Zprávy Google generují obrovský počet prokliků, jsou tak vlastně nástrojem k distribuci jejich obsahu. Věříme, že celkový trh reklamy online poroste, jak se bude na Internetu objevovat čím dál víc obsahu a lidé zde budou trávit více času.

Souhlasíte s názorem, že služba Zprávy Google vnucuje svá pravidla médiím, aniž by předtím varovala ty, jichž se změny dotknou?

Ne.

Co si myslíte o obviněních, že Zprávy Google generují obrovský zisk na úkor skomírajících zpravodajských webů, když příjmy z reklamy nesdílí se zpravodajskými médii?

Zprávy Google a všechny služby Google přinášejí vydavatelům značnou hodnotu. Za prvé každý měsíc zprostředkujeme vydavatelům miliardu kliknutí. Za druhé se snažíme pomáhat všem tvůrcům obsahu monetizovat provoz na jejich webu prostřednictvím našich reklamních produktů. Loni jsme s našimi partnery sdíleli přes pět miliard dolarů. Za třetí nabízíme širokou řadu technologií, například rozhraní API pro Mapy Google nebo YouTube, které mohou vydavatelé bezplatně využívat k tvorbě lepších webů.

Pokud jde o monetizaci, máme kromě reklam ve výsledcích vyhledávání také reklamy na stránkách partnerů v rámci naší obsahové sítě a ve videoklipech našich YouTube partnerů. V obou těchto případech jsou příjmy sdíleny s našimi partnery.

Jak fungují reklamní bloky v americké verzi Zpráv Google z komerčního hlediska?

Letos jsme je spustili ve výsledcích vyhledávání v USA a pokračujeme v experimentování, abychom zajistili nejlepší zkušenost pro uživatele a inzerenty.

Kdy a jak plánujete rozšířit tuto reklamu do jiných jazykových mutací?

V tuto chvíli ještě neplánujeme rozšiřovat reklamy na Zprávy Google také do ostatních mutací.

Můžete nám prozradit, jak přesně funguje služba Google News Report?

BRAND24

Aktuality ze světa na Zprávách Google jsou vybírány našimi algoritmy prostřednictvím třech hlavních kroků – procházení všech zdrojů v našem indexu; klasifikace a sdružování podobných článků a nakonec podle rankingu článků i zdrojů na Zprávy Google.

Děkuji za rozhovor.

Odebíráte nějaký zpravodajský RSS kanál?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).