Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Jsem fachidiot? od Libor Nováček - Tak tohle už jsem zažíval na základce s...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 30. 5. 2009 7:46

    Libor Nováček
    Tak tohle už jsem zažíval na základce s kalkulačkami. Místo počítání v hlavě někteří spolužácí řešili kalkulačkami i počty typu 6*12,5. Je snad na každém a jeho nejbližším okolí (rodina), jestli bude fachidiot nebo ne. I s tím Googlem se dá pracovat podprůměrně nebo excelentně. Jako s tužkou - někdo si sotva sesmolí domácí úkol, jiný napíše román. Web díky hypertextovosti zase dokáže úžasně informace propojit a tak se vědomosti mohou soukat do hlav žáků v daleko širším kontextu. Ta "škola hrou" jde s webem daleko lépe. Třeba když se učím v zeměpise o těžbě něčeho, za nás se nešlo podívat na ortofotomapu největších dolů a dalším klikem na nejmodernější zpracování a využití té či oné suroviny ve videoukázce. Bohužel tohle by chtělo i reformu školství, které je pevně dělené do škatulek jedotlivých předmětů. V rámci výuky by pak mělo smysl třeba na škole v přírodě vybavit žáky jenom knihami a nechat je off-line. Asi by to byl zajímavý pokus :-) Jinak jako vystudovaného informatika/knihovníka mě dost vadí, že se někde ve školních pracech trpí uvádění použitých zdrojů značně vágně www.wikipedia.com nebo dokonce www.google.com, případně zdroj: Internet. Jako by se použitá "tradiční" literatura uváděla jen jako kniha nebo časopis, případně papír.
  • 1. 6. 2009 11:52

    Pavel (R)
    Hm, tak s tím se u mladýho (7. třída) potýkám denně, jemu prostě nepřijde divný, když dělí číslo v řádu tisíců desetinným číslem větším než jedna a vyjdou mu desetitisíce. Postup má správně, ví jak to počítat a pak ztroskotá na látce 3. třídy. Navíc škrábe tak, že nerozezná hPa od kPa. Ale nemyslím, že by to bylo používáním kalkulačky, prostě tomu nerozumí nebo nechce rozumět a já ho to neumím naučit.
  • 30. 5. 2009 12:45

    stoural (neregistrovaný)
    Jenze, co je pro vas dulezitejsi? Rychle vypocitat 6x12,5 nebo umet naprogramovat video? (coz vase babicka urcite neumi, narozdil od vas?)
  • 30. 5. 2009 12:57

    Gerlige (neregistrovaný)
    To snad platí, co se ovládání počítačů týká, ale článek je zaměřený na něco jiného. Z vlastní zkušenosti vím, že pro studenta je počítač velké usnadnění, ale svádí k okopírování práce někoho jiného. Stejně tak kalkulačka, i když víte k čemu přesně při daném výpočtu dochází a za jakým účelem ho provadíte, za čas zjistíte, že váš mozek už není schopen ho provádět s takovou přesností a rychlostí jako dřive, protože jste ho neprocvičoval. Každá pomůcká usnadňující nám mentální práci sice urychlí naší činnost, ale jen z krátkodobého hlediska, protože se naní stáváme zavislí. Navíc dnes studneti běžně používají "kalkulačky", do kterých jen opíší příklad a spolehnou se, že ho kalkulačka už zvládne sama. A přestože taky raději chápu, než si zpaměti pamatuji postup, tak lidský mozek časem nezapomíná jen informace, ale ztrácí i neprocvičované funkce.
  • 31. 5. 2009 15:12

    A (neregistrovaný)
    Nemá smysl řešit co z toho je důležitější. Ve škole se naučí 6x12.5 a doma se naučí ovládat video.
  • 3. 6. 2009 8:19

    P. (neregistrovaný)
    Jako byste viděl do budoucnosti a popisoval mého 3,5letého synovce. Naštěstí už na něm rodiče začínají "pracovat" a začínají být tvrdší a důslednější, takže to možná nedopadne tak špatně. Já, kdybych ho na pár dní dostal na opatrování, bych mu připravil jiný Saigon! Ne, žádné tělesné tresty, jen důslednost a neústupnost. Znáte to, "Ohýbaj mňa mamko, dokud su já Janko..." :-)
  • 10. 6. 2009 23:58

    gilhad (neregistrovaný)
    ono je sice pravda, ze zpameti pocitam pomaleji, nez drive, ale na druhou stranu k cemu je dulezite pocitat zpameti rychle? cas to neusetri, protoze na kalkulacce se to spocte jeste rychleji a vetsinou je kalkulacka po ruce. A kdyz jednou za uhersky rok neni, tak to proste pujde o fous pomaleji, ale pujde to taky (testovano na lidech - prepocitaval jsem nejake priznani ve fronte na kusu papiru a taky to slo a vyslo to spravne.)
    Cili zavislost se nekona. Jenom pomucka usnadni zivot a usetri cas straveny neproduktivnimi cinnostmi. A jak casto poterbuje clovek pocitat presne z hlavy a zavisi na rychlosti? Bezne staci, kdyz odhadne rady, pronasobi cisla zaokrouhlena a pokud mu kalkulacka da priblizne stejny vysledek, tak ho pouzije bez obav. Dulezitejsi je vedet co pocitat a jakym zpusobem, nez v hlave rychle udrzet celou tabulku a vyhledavat v ni vysledky. Se znalosti male nasobilky a kusu papiru k vysledku dojdeme i bez techniky, pokud je fakt nouze. Ale kolikrat se to fakt stane?
  • 20. 6. 2009 2:39

    Cgn (neregistrovaný)
    Za pár dní neuděláte nic. Důsledně a neústupně vybudujete u tvorečka maximálně odpor. Samej bič a žádnej cukr. :-)
  • 30. 5. 2009 12:02

    Obyvatel (neregistrovaný)
    Nesouhlasim. Za to ze plno lidi nepouziva mozek opravdu nemohou technologie :-) Vidim zde zakladni rozpor, mezi tim "naucit se nazpamet (bez pochopeni vyznamu)" a "pochopit". Vzdy jsem preferoval ten druhy zpusob vyuziti mozku, na to prvni mame knihy, poznamkove bloky a dnes jiz i techniku. Ackoli u pocitace a Internetu travim hodiny denne, nikdy by me napadlo si napriklad zapsat schuzku jinam nez do papiroveho kalendare. Je to snadne a oproti technice neuveritelne spolehlive ;-)

    Vsimnete si, ze toto je obecne problem starsi generace (nemyslim to nijak zle) pri pouzivani dnesni techniky. Oni byli zvykli se vse "naucit", jenze dnes je snaha o intuitivni ovladani, takze se presouvame do polohy "porozumet". O nebezpecnosti pouziti kalkulacky na primitivni vypocet nejsem presvedcen, pokud dotycny vi co a proc pocita. Daleko nebezpecnejsi je podle mne neschopnost lidi porovnavat verohodnost nam predkladanych informaci, at jsou z jakehokoli media. Informace v mnozstvi vice nez potrebnem jsou dnes bohuzel nutnou soucasti zivota.
  • 1. 6. 2009 12:25

    nn (neregistrovaný)
    Ja niekedy žasnem ako si napr. účtovníčka pri PC s otvoreným Excelom počíta dosť náročné (rozsahom) výpočty na "železnej" kalkulačke. Keď sa občas pomýli, nahadzuje celý siahodlhý výpočet znova :-) Pritom nahodiť to do tabuľky je oveľa jednoduchšie a pre prípadnú kontrolu a opravu chýb oveľa efektívnejšie.
  • 1. 6. 2009 12:31

    z (neregistrovaný)
    Nj, jenze ona vubec netusi, ze to ta obrazovka pred ni umi. Videl sem na vlastni oci scitat relativne dlouhou radu cisel !!v excelu!! na kalkulacce. Dotycna pak napsala soucet do policka pod cisla. Bylo to samozrejme spatne.

    A takovito lide s naprosto klidnym svedomim napisou do CV ze umi pracovat s PC.
  • 30. 5. 2009 9:09

    stoural (neregistrovaný)
    A proc by nekdo nemel pocitat 6x12,5 kalkulackou? Uprimne nechapu, co se vam na tom nezda.
  • 30. 5. 2009 9:33

    Standa (neregistrovaný)
    Podle mě jde o to, že člověk díky technologii ztrácí základní schopnosti. A nejen schopnosti, zapomíná i jak používat mozek.
    Vlastní příklad: mám rád počítače a elektroniku, programuju, hodinky mám přes bluetooth spojené s kapesním počítačem... klasický technoid. Pak přijdu ke své babičce, jejíž jediná technika je dálkový ovladač k TV a jednoduchý mobil. A garantuju vám, že 6 x 12.5 vypočítá z hlavy rychleji než já.
    To samé paměť. Pokud si potřebuju něco pamatovat, zorganizovat apod., raději si do pda naprogramuju aplikaci, která to za mě udělá, a já už se pak nemusím starat. Jednoduše si necvičím paměť, na všechno používám technologie. A výsledek se dostavuje. Je třeba přemýšlet, jestli tu není něco špatně :-).
  • 1. 6. 2009 10:36

    melkor (neregistrovaný)
    Priklad z "praxe":
    Nas mladej mel spocitat prikladek z fyziky. Spocital. Na kalkulacce. Jenze misto deleni zmackl nasobeni a vubec ho nenapadlo, ze vysledek je o nekolik radu jiny, nez je ocekavatelny.
    A jeste jecel, ze to pocital na kalkulacce, takze to musi byt dobre ... :-)
  • 1. 6. 2009 21:38

    Velké dítě (neregistrovaný)
    Moje známá má chlapce a ten když mu řeknete že se má učit (udělat si úkoly), ale třeba i poklidit tak se "zablokuje".

    Úplně přesně jeho rozpoložení nechápu ale jde o jeden a ten samý jev - tím si jsem jistý. Pravděpodobně o něco podobného půjde i ve vašem případě.

    Ten chlapec je natolik zaměstnán vztekem, brekem, fňukáním, trápením se, ..., že už není ničeho dalšího prakticky schopen. Reaguje pouze na podněty slibující ukončit jeho utrpení. Banální manuální i duševní činnost kterou by jindy (pokud by z nějakého důvodu provozoval sám od sebe) zvládl během pár minut mu zabere klidně i několik hodin. A je to několik hodin fňukání a celkového obtěžování svého okolí. Jde to změnit tím že jste na něj tvrdí, v určité fázi se zlomí a udělá co po něm chci. Ale třeba jeho matka toho není schopná a radši mu "uleví".

    Řešením je pevná ruka spolu s tím naučit ho mít zodpovědnost sám za sebe a umožnit mu "řídit si sám svůj den". Ale to si zase jeho matka myslí něco jiného ...

    P.S.: Abysme nezůstali jen u dětí ... Něco podobného zřejmě občas prožívají i dospělí. Vzpomeňte si někdy když něco musíte udělat a ono to prostě ne a ne jít. No a děti jsou prostě ti šťastnější, kteří zrovna odmítají myslet na cokoliv co je zrovna nezaujme, a říkají si "už tak dlouho tvrdohlavě odmítám dělat co po mě ten XXX chce, už by mu TO konečně mohlo dojít a nechat mě na pokoji ..."
  • 30. 5. 2009 15:53

    bez přezdívky
    Nemyslim, ze kalkulacka je natolik nebezpecna. Clovek v prve rade musi vedet co pocita. Kalkulacka cinnost urychluje a v mem pripade reguluje chyby vypoctu.

    Jeste stale si pamatuji jak nam na stredni puvodne kalkulacky zakazovali. Pote co nam je dovolili tak se toho stejne moc nezmenilo. Priklad se stejne musi dostat do nejake faze pro kalkulacku a je vyzadovan i postup vypoctu. Vlastnim programovatelnou kalkulacku a urcite nestaci pouze vlozit priklad. Diky kalkulacce muze clovek resit problemy slozitejsi a kontrolovat ruzna reseni.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).