Hlavní navigace

Jsou všechny české vyhledávače ještě opravdu „vyhledávače“?

Viktor Ševčík 7. 2. 2007

Plní české vyhledávače stále funkci, pro kterou původně vznikly, tedy vyhledávání? Domnívám se, že některé ne. Jejich uživatelé to začínají zjišťovat; uvědomují si to však inzerenti, kteří investují do placených zápisů ve vyhledávání?

Mezi nejpoužívanější vyhledávače v ČR patří Seznam, Centrum, Atlas. Tak by se asi dala shrnout odpověď většiny uživatelů Internetu, ale také firem, které se na Internetu zviditelňují. A Google! dodali by ti osvícenější. Nás však nyní bude zajímat průměrný inzerent – zástupce malé firmy nebo živnostník – který se rozhodne firmu prezentovat na Internetu. Dovoluji si předpokládat, že malé firmy, které nemají takové internetové povědomí a chtějí investovat do reklamy, budou jako první přemýšlet o zápisu do sekcí těchto vyhledávačů. Tedy těch prvních tří – Google katalog sekcí neprovozuje a nedělejme si iluze, že si malí inzerenti (např. živnostníci, kteří Internet nepoužívají nijak často, případně výjimečně) budou lámat hlavu s tím, jak nastavit AdWords na Googlu.

Takový malý inzerent může uvažovat takto: Seznam, Centrum a Atlas jsou tři největší vyhledávače, lidé přes ně vyhledávají informace a kontakty a je možné, že by přes ně mohli najít i moji firmu. Zkusím tedy najít nějaké peníze, rozdělit je na třetiny a na každém z vyhledávačů si pořídím zápis. Jsem přesvědčen, že by takový člověk udělal chybu.

Pohádka o třech největších vyhledávačích

Kam se snažím dostat? Domnívám se, že zakořeněná myšlenka o třech největších vyhledávačích už dávno neplatí. Pokud chce člověk opravdu něco na Internetu najít (a alespoň trochu tomu rozumí), tak hledá na Googlu, příp. na Seznamu. Centrum a Atlas evidentně směřují své aktivity jinam, snaží se vytvářet zpravodajství a různé magazíny, spolupracovat s komunitními službami typu ICQ a Skype a vůbec službami, které jim mohou nahnat návštěvnost (viz např. IDOS na Atlasu). Celkovou návštěvnost prezentují jako „návštěvnost vyhledávače“, aby mohly tvrdit, že patří mezi tři nejvýznamnější portály. Co však v poslední době udělaly pro zkvalitnění vyhledávání? Centrum sice v nedávné době vylepšilo svůj vyhledávač, avšak stále (stejně jako Atlas) vyhledávajícím uživatelům prezentuje hlavně reklamu (placené přednostní zápisy), nikoli přirozené výsledky na prvních místech hledání.

Internetoví uživatelé jsou však stále náročnější. Uvědomují si, že hledání na Centru a Atlasu není to pravé, a zvykají si hledat na Seznamu a Googlu. Seznam podle mého názoru zvolil správnou strategii – investuje do kvalitního vyhledávání, následuje trendy ze zahraničí a zavádí do výsledků hledání přirozený fulltext (přehlédněme nyní hlasy kritizující jeho kvalitu) a reklamu prezentuje okolo. Centrum a Atlas ale lákají inzerenty hlavně na to, že U nás přece musíte inzerovat, vždyť jsme jedni ze tří největších…

Inzerovat, nebo ne?

Pravda je jinde. Podle svých zkušeností vím, že vyhledávání na Centru a Atlasu přináší jen málo návštěvníků na firemní web. Ať už mluvíme o návštěvnosti firemního webu z přirozeného hledání fulltextem, bezplatného zápisu, placeného zápisu v sekci nebo placeného zápisu na klíčové slovo, tyto dva vyhledávače se jen z dálky dívají na záda vedoucímu Seznamu. Pokud se portály nezamyslí a nezavedou přirozené výsledky hledání, uživatelé se od nich odvrátí a strategii, kterou vnímám jako vydělat na placených zápisech, co jde, než inzerenti zjistí, že uživatelé přes nás přestávají vyhledávat, budou muset zakopat pod zem a segment vyhledávání ztratí.


Pozn.: Glosa vychází z mých osobních zkušeností a názoru, pokud se závěrem nesouhlasíte, nebo máte co dodat, využijte prosím diskuzi. 

Anketa

Proč se domníváte, že Centrum a Atlas nepřechází na plný přirozený fulltext?

Našli jste v článku chybu?

19. 3. 2007 19:48

uživatel si přál zůstat v anonymitě
placená pozice na 3. místě na centru na slovo hledané na seznamu 500x denně přináší cca 2 návštěvníky denně, přirozené výsledky na druhé stránce seznamu cca 100x tolik...

11. 2. 2007 23:01

Terst (neregistrovaný)
No nevim jestli se portálům jako Seznam, Atlas, Centrum či Jyxo dá opravdu říkat vyhledávače. Vyhledávač je totiž od slova vyhledat - většinou se jedná o nějakou informaci, článek, pojednání a podobně. Řekl bych že přesnější pojmenování by bylo reklamní databáze či firemní katalog. Najít totiž cokoliv jiného bez použití hromady dalších dotazů či upřesnění začíná být pro normálního člověka dost složité, resp. se musí proklikat mnoho odkazů než konečně nalezne informaci kterou hledá. Jinak řečeno …
DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: ČT láká na jarní programové tipy

ČT láká na jarní programové tipy

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET