Hlavní navigace

Jsou všechny české vyhledávače ještě opravdu „vyhledávače“?

Viktor Ševčík 7. 2. 2007

Plní české vyhledávače stále funkci, pro kterou původně vznikly, tedy vyhledávání? Domnívám se, že některé ne. Jejich uživatelé to začínají zjišťovat; uvědomují si to však inzerenti, kteří investují do placených zápisů ve vyhledávání?

Mezi nejpoužívanější vyhledávače v ČR patří Seznam, Centrum, Atlas. Tak by se asi dala shrnout odpověď většiny uživatelů Internetu, ale také firem, které se na Internetu zviditelňují. A Google! dodali by ti osvícenější. Nás však nyní bude zajímat průměrný inzerent – zástupce malé firmy nebo živnostník – který se rozhodne firmu prezentovat na Internetu. Dovoluji si předpokládat, že malé firmy, které nemají takové internetové povědomí a chtějí investovat do reklamy, budou jako první přemýšlet o zápisu do sekcí těchto vyhledávačů. Tedy těch prvních tří – Google katalog sekcí neprovozuje a nedělejme si iluze, že si malí inzerenti (např. živnostníci, kteří Internet nepoužívají nijak často, případně výjimečně) budou lámat hlavu s tím, jak nastavit AdWords na Googlu.

Takový malý inzerent může uvažovat takto: Seznam, Centrum a Atlas jsou tři největší vyhledávače, lidé přes ně vyhledávají informace a kontakty a je možné, že by přes ně mohli najít i moji firmu. Zkusím tedy najít nějaké peníze, rozdělit je na třetiny a na každém z vyhledávačů si pořídím zápis. Jsem přesvědčen, že by takový člověk udělal chybu.

Pohádka o třech největších vyhledávačích

Kam se snažím dostat? Domnívám se, že zakořeněná myšlenka o třech největších vyhledávačích už dávno neplatí. Pokud chce člověk opravdu něco na Internetu najít (a alespoň trochu tomu rozumí), tak hledá na Googlu, příp. na Seznamu. Centrum a Atlas evidentně směřují své aktivity jinam, snaží se vytvářet zpravodajství a různé magazíny, spolupracovat s komunitními službami typu ICQ a Skype a vůbec službami, které jim mohou nahnat návštěvnost (viz např. IDOS na Atlasu). Celkovou návštěvnost prezentují jako „návštěvnost vyhledávače“, aby mohly tvrdit, že patří mezi tři nejvýznamnější portály. Co však v poslední době udělaly pro zkvalitnění vyhledávání? Centrum sice v nedávné době vylepšilo svůj vyhledávač, avšak stále (stejně jako Atlas) vyhledávajícím uživatelům prezentuje hlavně reklamu (placené přednostní zápisy), nikoli přirozené výsledky na prvních místech hledání.

Internetoví uživatelé jsou však stále náročnější. Uvědomují si, že hledání na Centru a Atlasu není to pravé, a zvykají si hledat na Seznamu a Googlu. Seznam podle mého názoru zvolil správnou strategii – investuje do kvalitního vyhledávání, následuje trendy ze zahraničí a zavádí do výsledků hledání přirozený fulltext (přehlédněme nyní hlasy kritizující jeho kvalitu) a reklamu prezentuje okolo. Centrum a Atlas ale lákají inzerenty hlavně na to, že U nás přece musíte inzerovat, vždyť jsme jedni ze tří největších…

WT100

Inzerovat, nebo ne?

Pravda je jinde. Podle svých zkušeností vím, že vyhledávání na Centru a Atlasu přináší jen málo návštěvníků na firemní web. Ať už mluvíme o návštěvnosti firemního webu z přirozeného hledání fulltextem, bezplatného zápisu, placeného zápisu v sekci nebo placeného zápisu na klíčové slovo, tyto dva vyhledávače se jen z dálky dívají na záda vedoucímu Seznamu. Pokud se portály nezamyslí a nezavedou přirozené výsledky hledání, uživatelé se od nich odvrátí a strategii, kterou vnímám jako vydělat na placených zápisech, co jde, než inzerenti zjistí, že uživatelé přes nás přestávají vyhledávat, budou muset zakopat pod zem a segment vyhledávání ztratí.


Pozn.: Glosa vychází z mých osobních zkušeností a názoru, pokud se závěrem nesouhlasíte, nebo máte co dodat, využijte prosím diskuzi. 

Anketa

Proč se domníváte, že Centrum a Atlas nepřechází na plný přirozený fulltext?

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

DigiZone.cz: Euro TV: personalizované znělky

Euro TV: personalizované znělky

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

120na80.cz: Na různou rýmu různá homeopatie

Na různou rýmu různá homeopatie

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip