O návštěvnosti pocházející z jednotlivých vyhledávačů není třeba vůbec spekulovat, stačí se podívat na statistiky návštěvnosti webů a zjistit, odkud návštěvníci přišli. Osobně bych to rozdělil na 3 základní skupiny:
1) Weby pro uživatele středního a vyššího věku nebo pro uživatele s nižším vzděláním, obecně by se asi dalo napsat "weby pro laickou veřejnost". Typicky weby o zahrádkaření, kosmetice, vaření a podobně. Jednoznačně nejvíce návštěvníků přichází ze Seznamu, řadově desítky procent přicházejí z Google, pár vyhledávačů se drží v intervalu mezi 1% až 4% (Jyxo), zbytek pod 1%. Typickým znakem je mimo jiné nemalé procento lidí, kteří si web našli tak, že do pole vyhledávače zapsali URL hledaného webu (čili místo toho, aby URL zadali přímo browseru, zapsali ho do vyhledávače a odtud teprve přešli na hledaný web).
2) Weby pro vzdělanější uživatele, weby odbornější nebo weby specializované. Mezi vyhledávači obvykle drtivě vítězí Google s více než 50% podílem, výsledek v řádu desítek procent má Seznam, několik vyhledávačů se ještě drží nad 1%, zbytek je pod 1% anebo rovnou na nule.
3) Weby speciálně určené pro úzkou komunitu uživatelů, kam patří buď weby zaměřené na specializovanou vědní disciplínu nebo weby pro úzce profilovanou skupinu lidí (třeba web sběratelů pivních lahví). Mezi vyhledávači vítězí Google, dobrou pozici má i Seznam, další vyhledávače obvykle nepřekročí 2-3%. Na rozdíl od předchozích skupin ale u těchto webů nepřichází nejvíc návštěvníků z vyhledávačů, ale přes linky z jiných webů specializovaných na tento obor.
Takže osobně jsem toho názoru, že zadávat placenou reklamu ve vyhledávačích má význam jen u Googlu a Seznamu, u ostatních stačí jen registrace do katalogu. A finance určené pro další vyhledávače je vhodnější investovat do jiných druhů reklamy, například na dalších webech z příslušného oboru.
Ty nárusty bývají v řádu několika set procent! Uvedu tkaé jeden příklad z reálu. Zákazník platil půl roku placenou pozici na klíčové slovo na všech třech zmiňovaných vyhledávačích. Počty přístupů z centrumu a atlasu se pohibovali mezi 2 - 8 přístupy měsíčně, ze seznamu mezi 320 - 370 přístupy. Takže tady asi není co řešit.
jako častý uživatel vyhledávačů mám úplně ten samý názor.
Úplně jsem opustil vyhledávač Atlas protože v poslední době vždy našel pouze malou podmnožinu toho co Seznam. Centrum jsem si nikdy neoblíbil. A v poslední době si myslím že i pro vyhledávání v českých stránkách se Google na Seznam dotahuje.
Vetšina lidí z okolí stejně i na vyhledávání tuzemských stránek používá Google. A už jsem se párkrát setkal i se situací, že přes gůgla najdu nějakou informaci v podnikovém webu, ačkoliv vyhledávač přímo na webu oné firmy tvrdošíjně tvrdí, že takovou informaci na stránkách vůbec nemají.
A mimochodem, od doby co začala fungovat adresa google.cz se nějak nemůžu dostat na google.com, vždy jsem hned přesměrován na google.cz. Neznáte nejakou fintu, jak se z tuzemska dostat na google.com ? Některé funkce se mi na google.com líbily víc.
add anketa :
Proč se domníváte, že Centrum a Atlas nepřechází na plný přirozený fulltext?
tak nevim nevim , ale napr. seznam se svym "fulltextem" neni zrovna extra slava, posledni dobou se sice zlepsuje, ale ma zaindexovany extremne stare stranky a neindexuje zrovna nejcasteji.
Vysledky a jejich relevance jsou dost casto take sporne.
Jako nejlepsi fulltext ( co do relevance vysledku ) hodnotim jyxo. Bohuzel, ikdyz ho Atlas vyuziva, pouziva asi takove upravy, ze relevanci ztraci.
Pravdou je,ze inzerovat se vyplati opravdu jen na seznamu a googlu. U seznamu to neni dano jeho relevanci vysledku, ale spis zazitym zvykem BFU pouzivat seznam.
Jak je vidět z článku autora i přispivatelů, tak většina uživatelů PC jsou lamy, ani si nedají pár minut práce, aby našli nejlepší hledač pro české stránky (jyxo) a díky toho ušetřili hromadu času. Beru to u dělníka či náhodného uživatele, ale tohle nějak to nechápu.
ano jyxo je kvalitni search, alesp[on me jeho zpusob hodnoceni webu vyhovuje :) http://jyxo.cz/s?q=internet+praha&d=cz
ale porad si myslim ze google je lepsi, navic uz se zacina soustredit i na cesky trh a podle toho vysledky hledani ladit(podpora gramatiky ap.)
Obecne si myslim ze seznam byl co se reklamy v hledani tyce vzdy cislo 1 ceskeho trhu a pokud prejde na rozumnejsi model ppc, asi este dlouho bude, coz je ale duvod p;roc ho nepouzivam(hledam informace ne reklamu). Z vlastnich zkusenosti kdy jsem provozoval eshop(1999 az 2003) se reklama na seznamu v kategoriich vracela mnohonasobne, atlas i centrum jsem zkousel jednou a navbbal objednavek byl defacto nulovy. Google adwords bylo vzdycky celkem jiste ziskove, tech kliku byvalo tehdy do cech celkem malo ale zase se platilo aspon podle mnozstvi :)
Google stavi na minimalnim mnozstvi reklam, ktere jsou vsak o to cenejsi(fixni 1.pozice ve vysledcich na lukrativni klicova slova je zalezitost mimo financni moznosti bezneho drobneho podnikatele :) , podle me je tahle cesta ta sprvna pro ziskavani a udrzeni 1.mista na trhu :)
No nevim jestli se portálům jako Seznam, Atlas, Centrum či Jyxo dá opravdu říkat vyhledávače. Vyhledávač je totiž od slova vyhledat - většinou se jedná o nějakou informaci, článek, pojednání a podobně. Řekl bych že přesnější pojmenování by bylo reklamní databáze či firemní katalog. Najít totiž cokoliv jiného bez použití hromady dalších dotazů či upřesnění začíná být pro normálního člověka dost složité, resp. se musí proklikat mnoho odkazů než konečně nalezne informaci kterou hledá. Jinak řečeno taky než se prokliká stránkama firem a dostane se na stránku kde se i něco dozví musí mít opravdu hodně trpělivosti. Je paradox doby že technologie která nám měla ulehčit život a zjednodušit práci se pomalu dostala do fáze kdy je tomu spíše naopak. Kdo někdy nepracoval trochu více s koncovým zákazníkem toto nepochopí. Byly doby kdy se na jednoduchý dotaz nalezlo hned na první straně vyhledávače x stránek na kterých jsem našel odpověď. S postupem doby a pronikáním firemních prezentací na web a s profosionalizováním původně amatérských stránek jsme se dostali do dnešního stavu kdy si můžeme během 2 minut objednat třeba celé domácí kino včetně dovozu, instalace a třeba 10 filmů ať se máme hned na co koukat, ale najít stránku kempu kde jsme byli na dovolené je práce na hodinu i když víme název či adresu. Je věčná škoda že jsem omylem smazal uložené výsledky vyhlednávání na seznamu, volném a yahoo z roku 1999 a 2000 a nelze je porovnat s tím co z nich leze dnes.
placená pozice na 3. místě na centru na slovo hledané na seznamu 500x denně přináší cca 2 návštěvníky denně, přirozené výsledky na druhé stránce seznamu cca 100x tolik...
Býval ale do nedávna v jejich výsledcích zahrnován i IDOS za čos kslidil kritiku. Nic si nenalhávejme, oni ty čísla do statistik honí jak se jen dá, vše strkají na hromadu subdomén a skutečně většinu návštěvnosti započítavají do celkových výsleků, i proto skupují kdejaký projekt, který má nějakou návštěvnost. Zajímavější by bylo pokud by zvěřejňovali např. kolik obslouží denně unikátních hledání a jiné statistické údjae ze kterých by bylo patrné jak jsou na tom ve skutečnosti špatně.
Autor má naprostou pravdu, při tvorbě stránek se mně hned většina klientů ptá zda má zaplatit těmto vyhledávačům nebo ne protože tomu nerozuměj a nevědí jestli je to nutné. Všem jednoznačně doporučuji totéž, jaká koliv propagace stránek má smysl maximálně na seznamu, na ostatní ať zapomenou. Je to vidět na statistikách stránek, které tam reklamu měli za těžké peníze a přínos návštěvnosti v podstatě žádný, občas ještě někdo přijde z centrumu z vyhledávače zboží, jinak nic.
Rozhodně si nemyslím, že by centrum a atlas něco v dohledné době změnili, vědí asi dobře, že jejich pozice je v porovnání se seznamem tak žalostná, že by jakákoliv jiná forma zpoplatnění byla pro ně úplným prodělkem a proto raději budou vybírat za placené zápisy než např. za proklik, z toho totiž mají své jisté a nedělejte si iluze bude jim to fungovat ještě dost dlouho, protože právě ti obyčejní návštěvníci o tom nemají ponětí a tak se upíšou
Všem jednoznačně doporučuji totéž, jaká koliv propagace stránek má smysl maximálně na seznamu, na ostatní ať zapomenou.
Hlavne vsem doporucte at inzeruji spise na uzce specialozovanych webech, ktere maji mensi navstevnost, ale ucinnost jejich inzerce bude mnohem vyssi. Nehlede na ceny za inzerci.
JJ, firma si zaplatila reklamu na atlasu. Obchodnik tvrdil, ze toto klicove slovo je hledano minimalne 100x denne. Ale navrat z atlasu byl pouze dve navstev za den. Pote sme dali reklamu na seznam a kdyz sem to prepocital, narust byl oproti atlasu nekolikrat vetsi!! Uz prestavam temto cislum(atlas,centrum) verit a ani nevim kde je berou.