Kabelové sítě v roce 2005: nástup telefonie a digitální televize?

Zatímco v loňském roce si naše dvě největší kabelové společnosti podle všeho vyjasnily své strategie v oblasti Internetu a díky levnému připojení začaly nabírat významnější objemy zákazníků, letošní rok by mohl znamenat přelom v dalších nových technologiích v kabelových sítích - nástup digitální televize a telefonie.

Doposud jsme byli zvyklí provozovatele kabelových sítí spojovat především s nabídkou televize a nověji (a bohužel ne všude) také s připojením k Internetu, v dohledné době nás čekají dvě další novinky – nástup digitální kabelové televize (DVB-C) a také telefonování přes kabelové sítě. I když ani jeden ze dvou největších hráčů moc konkrétního zatím neprozradil, určitý obrázek o tom, co nás čeká, si udělat můžeme.

Jen se krátce zmíníme o počtech zákazníků využívajících připojení k Internetu – ty u dvou největších kabelových poskytovatelů, UPC i Karnevalu, utěšeně rostou. UPC před nedávnem oznámilo překročení hranice 50.000 zákazníků, Karneval jich v dohledné době bude mít již 20.000. O velmi výrazný nárůst se postarali zákazníci levnějších tarifů, i když například UPC tvrdí, že z 800 nových zákazníků týdně jich většina má zájem o rychlejší verze připojení.

Přesto je stále prostor pro nové levnější tarifní programy, které by případně také mohly přinést rozdílný přístup k zpoplatnění než současný „flat fee“.

Telefon přes internet

Zatímco část uživatelů stále používá k připojení k Internetu telefon, trendem je telefonování přes Internet. Pravděpodobně největší „hype“ nyní doprovází službu Skype, která dovoluje zdarma telefonovat mezi počítači a za poměrně rozumné peníze rovněž volat do normálních telefonních sítí, ovšem to je stále řešení především pro nadšence a aktivní internetové uživatele. Služby, jako je například Fayn, kde je možné volat přes speciální telefonní přístroj připojený k Internetu a zákazník získává také lokální číslo dle svého sídla, jsou sice zajímavé funkčně, ale vyžadují samozřejmě rozumně rychlé stávající připojení a poměrně drahý konkrétní telefonní přístroj, nehledě na určité technologické znalosti.

Kabelové společnosti jsou naproti tomu v současné době ve velmi příhodné pozici – mohou začít zákazníkům nabízet již poměrně vyspělá řešení, využívající přenosu hlasu po Internetu (VoIP), ovšem elegantně zabalená tak, že v praxi zákazník neznamená příliš velký rozdíl mezi tím, zda používá služeb například Českého Telecomu (ČTc), nebo svého kabelového operátora. Stávající telefonní přístroj se prostě místo do zásuvky od ČTc zapojí do kabelového modemu, takže není ani nutné investovat do nového telefonu.

To otevírá poskytovatelům poměrně široké možnosti – zatímco VoIP se v současné době (v residenční a SOHO (small office, home office) oblasti) zaměřuje především na „poučené“ zákazníky, telefonování přes kabelové sítě bude znamenat první opravdu masovou konkurenci pro Český Telecom. Stačí, aby zákazník byl vybaven přípojkou kabelové televize, dovolující využívat i Internet, a může telefonovat přes Internet, aniž by s Internetem jakkoliv přišel do styku.

V praxi samozřejmě záleží na tom, jakou konkrétní strategii poskytovatelé zvolí, ale technické řešení jim dovoluje bez problémů dovést telefon jak tam, kde již zákazník je připojen k Internetu, tak tam, kde o to neměl zájem – kabelový modem bude mít rozhraní pro počítač a pro telefonní přístroj, a je na operátorovi, co se využije. Podrobnosti o způsobech, jakým budou operátoři služby nabízet, ani o tarifech zatím nejsou známy, i když se dá samozřejmě očekávat, že budou konkurenceschopné proti nabídce ČTc. Rovněž lze očekávat různé zajímavé balíčky (ke kabelové televizi či Internetu paušál zdarma) – pochopitelně bude otázkou, jak agresivně budou operátoři hlasové služby tlačit.

UPC je v trošku kuriózní situaci – před časem jednu svou telefonní síť zrušil (v Liberci, jednalo se o jeden ze dvou pokusů, kde bylo umožněno již počátkem 90. let konkurenci podnikat v telekomunikacích – v části Prahy 1 a v Liberci), protože byla naprosto nerentabilní, nyní se připravuje na svůj druhý vstup do oblasti telefonování, ovšem tentokrát v naprosto jiné podobě.

UPC Česká republika v tomto případě těží ze spolupráce v rámci celé skupiny UPC, kde se používají stejné technologie pro řadu poboček UPC, což samozřejmě snižuje náklady na pořízení a podobně – na druhou stranu je celý proces o něco méně pružný, než když se může lokální společnost rozhodovat samostatně. UPC se tak vydá cestou, kdy bude fungovat jako standardní telekomunikační operátor, ale poslední míle nebude realizovaná přes telefonní dráty, nýbrž přes VoIP pomocí kabelových modemů. UPC si však sama bude zajišťovat veškeré související technické i logistické služby, tedy bude hovory přepojovat do ostatních sítí a rovněž bude sama provádět billing zákazníků, což se obvykle uvádí jako poměrně náročná část celého procesu.

Jaké bude přesně zvolené technické řešení, není v daný okamžik jasné; s ohledem na náročnost zpracování na straně poskytovatele je možné, že se nebude používat žádná komprese a hlas bude přenášen ve standardním „telefonním“ kodeku PCM (64 kbit/s). V případě, kdy se nebude používat žádná komprese, bude samozřejmě důležité, aby přenos hlasu probíhal odděleně od standardního přenosu dat, nejen z důvodů nezapočítávání hlasu do datových limitů, ale také kvůli QoS, neboť hlas by měl mít pochopitelně přednost před přenosem dat.

Žádný konkrétní údaj, kdy UPC začne hlasové služby nabízet, není v tento okamžik znám, vodítkem může být pouze vyjádření mateřské společnosti, UGC, které předpokládá, že po té, co byl VoIP nasazen například v Maďarsku, by se do konce letošního roku měla dočkat i Česká republika. Nová telekomunikační licence, nedávno přidělená UPC, má jako datum zahájení poskytování služeb uveden 1. květen 2005, což však pochopitelně nemusí být směrodatné, v přehledu přidělených čísel dle číslovacího plánu zatím UPC ještě nefiguruje.

O aktivitách Karnevalu jsme se nejvíce dozvěděli před časem na tiskové konferenci při příležitosti představení nové struktury tarifů, kde zástupci Karnevalu trochu odtajnili své plány. Hodlají se vydat odlišnou cestou, omezí se pouze na poskytovatele přenosové cesty (poslední míle) s tím, že hlasové služby pro ně bude zajišťovat vybraný telekomunikační operátor (nejčastěji se v této souvislosti hovoří o Contactelu). Karnevalu by tedy odpadla část nákladů za zajištění veškerého technického zázemí, a o příjmy z telefonování by se dělil s partnerským telekomunikačním operátorem. Bohužel ani v tomto případě není jasné, kdy dojde ke spuštění služeb.

V praxi samozřejmě záleží na tom, v jakém rozsahu budou služby nabízeny, s jakou cenovou politikou, za jakých podmínek bude možné využívat přenosu čísla a podobně. Nic to však nemění na tom, že s takřka 700.000 domácnostmi a firmami v dosahu internetových služeb – a tedy potenciálně vhodnými pro nasazení VoIP  – se jedná o největší konkurenci v SOHO oblasti, s jakou se ČTc bude muset utkat. Pokud se „útok“ kabelových operátorů povede, určitě to prospěje konkurenčnímu prostředí v ČR.

Digitální kabelová televize

Zatímco satelitní digitální vysílání (DVB-S) již funguje několik let i pro české zákazníky, kolem teresteriálního (pozemního) vysílání (DVB-T) se v současné době dějí různé tanečky na politických úrovních, a v praxi není příliš jasné, kdy se skutečně rozjede komerční vysílání, byť v testovacím provozu již vysílání zachytit lze. Trochu stranou je digitální vysílání v kabelových sítích (DVB-C), které nabídne podobné výhody jako přechod z analogového na digitální pozemní vysílání s tím, že podobně jako u klasických kabelovek budou moci poskytovatelé nabídnout něco navíc. K tomu nebude nutné analogové vysílání v kabelových sítích vypínat, jak nás to časem čeká u pozemního vysílání, kde je kvůli mezinárodním závazkům v průběhu několika let nutné analogové vysílání ukončit.

Oba dva čeští poskytovatelé již nějakou dobu digitální vysílání ve svých sítích testují (v síti Karnevalu šlo jednu dobu bez problémů přijímat s digitálním tunerem v PC, dokud nebyl provoz zašifrován), ovšem k uvedení digitálního vysílání pravděpodobně zaujmou rozdílný přístup. Proslýchá se, že Karneval by chtěl spustit digitální vysílání ve své síti ještě v první polovině letošního roku, zatímco UPC má opatrnější přístup a službu spustí asi až v okamžiku, kdy bude jasné, jak to bude vypadat s pozemním digitálním vysíláním.

CIF16

A jaké výhody přinese digitální kabelovka v praxi zákazníkům? Je jich celá řada, počínaje lepší kvalitou obrazu (pokud nebudou poskytovatelé moc šetrní a nebudou se snažit namačkat do jednoho pásma co nejvíce programů), dojde k dalšímu rozšíření programové nabídky, která je nyní již relativně limitovaná, bude možné snadnější zavádění speciálních placených programů (zavedení nového placeného programu by v současných sítích znamenalo poměrně náročné technické úpravy) a otevírá to samozřejmě možnosti k dalším technickým vymoženostem, jako je pay-per-view (zaplacení za shlédnutí) nebo video-on-demand (neboli „video na přání“), i když se nepředpokládá, že už při startu DVB-C budou v ČR podobné služby nabízeny. Pro operátory i zákazníky je však výhodou snadnější tvorba balíčků na míru, kdy si zákazník zaplatí ty programy, které ho opravdu zajímají, samozřejmě bude opět záležet na tom, jakou flexibilitu nabídne operátor.

Uvidíme, jak a kde začnou operátoři spouštět digitální televizi, jak budou využívat dodatečnou obsahovou nabídku, jak efektivně využijí možnosti zpětného kanálu a podobně. Není asi nutné čekat se spuštěním DVB-C až na start pozemního digitálního vysílání, záleží samozřejmě na tom, jakým obsahem dokáží poskytovatelé „novou televizi“ naplnit.

Anketa

Využijete telefonování přes vašeho kabelového operátora?

45 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 4. 2005 10:30

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak video vytvořit a na co si dát pozor
  • Jakým vhodným obsahem ho naplnit
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »