Kam jsme to dopracovali: hrou desetiletí je dojení kraviček a pěstování mrkve

Léta prognostici předpovídají budoucnost počítačových her – budou stále složitější, efektnější, funkčně bohatší. Realita tomu dlouho odpovídala – nové verze prodejních hitů vždy něco přidaly navíc, grafika se pomalu blíží „avatarovské“ úrovni, a tak dále. Pak jim ale legraci překazila mladičká firma pojmenovaná po psovi majitele s hrami, které by v hodnocení každého správného gamesáckého časopisu obsadily první místa v soutěži o nejhorší hru roku.

Konkurence tiše závidí

Facebook je největší „vlnou“ aktuálního Internetu – valí se vpřed rychlostí půl miliónu nových uživatelů denně (!), ale je už poněkud „profláklý” a napsalo se o něm víc než dost. Ostatně i jeho růst se zpomaluje. Zaměřím svou pozornost na jeden svět uvnitř Facebooku, kterým jsou hry pro tuto sociální síť. Jejich největším producentem je firma Zynga (to je ten pes, sice umřel, ale už mají nového) a největším diamantem v jejich koruně je Farmville. Tato vlna uvnitř Facebooku není o moc menší než Facebook sám a úvodem se podívejte na tuto stránku. Appdata mapují využívání facebookových aplikací a říkají nám, že:

  • hru FarmVille užívá aktivně aspoň jednou měsíčně 73,5 miliónu lidí,
  • denně si ji zahraje 25–30 miliónů lidí,
  • sečteme-li návštěvnost her od prvních patnácti facebookových developerů (jsou jich celkem snad stovky), dostaneme číslo 650 miliónů lidí měsíčně, respektive 150 miliónů denně.

Počet hráčů přesahuje počet uživatelů Facebooku, těch je dle firmy samotné 350 miliónů. Znamená to, že průměrně každý z nás, kdo používáme Facebook, hraje na této platformě dvě hry.

Srovnejme. Nejprodávanější počítačové hry (též „video hry“) pro různé platformy jsou: Halo 2 / Halo 3 (Xbox): 8 miliónů kopií. Super Mario Bros (Nintendo): 40 mil. kopií. Wii Sports (Wii): 50 mil. kopií. Tetris (GameBoy): 35 mil. Grand Theft Auto (PS 2): 17 mio. Sims (PC): 16 mio, World Of Warcraft (PC): 11 mio. Každá počítačová hra, která přesáhne milión prodaných kusů, je slavný bestseller, a za několik dekád existence žánru se to podařilo pár desítkám titulů. U facebookových her se číslo dostane pod milión uživatelů měsíčně (nikoli celkově!) někde u dvousté hry. Ano, hry pro Facebook jsou zdarma – ale přesto uživatelé platí, takže srovnání moc nekulhá.

Kdybych byl redaktorem pařanského časopisu a měl například ono slovutné Farmville hvězdičkovat, dopadlo by to následovně:

  • Příběh: 0/10 (hra nemá vůbec žádný příběh)
  • Grafika: 0/10 (2D v browseru, úroveň á la rok 1995)
  • Technické zvládnutí: 0/10 (děsně pomalé, dva kliky na kravičku vytíží i špičkový počítač na deset vteřin, ovládací prvky mizerné, klávesové zkratky nula, customizace nula, mraky bugů)
  • Zvuk: 0/10 (už i Windows default scheme je lepší)
  • Obtížnost: 0/10 (prakticky nic nelze zkazit, hra se vlastně nedá ani vyhrát ani prohrát, podstatou je mechanické, repetitivní klikání)
  • Celkové hodnocení: šéfredaktore, proč se mi tak mstíš?

Aby toho nebylo málo, jsou hry pro Facebook jedna jako druhá, takže bohatě stačí popsat Farmville (jestli je ovšem někdo mezi čtenáři článku, kdo jej nezná). Dostanete pole, v obchodě si koupíte semínka, ty zasadíte, za pár hodin či dní vyrostou, sklidíte, poořete, koupíte semínka, zasadíte… V bledě modrém se toto opakuje u zvířátek (podojíte, ostříháte, vejce posbíráte) a stromů (sklidíte banány, datle, pomeranče). Za tuto úmornou dřinu (obsloužit vaši farmu znamená cca 500× kliknout na obrazovku, i několikrát denně) dostanete místní virtuální peníze a/nebo jakési body. Když počet bodů dosáhne nějakého čísla, zvýší se vám úroveň, což znamená, že se o něco rozšíří výběr plodin pro vaši farmu. Můžete taky posílat sousedům farmářům dárky (třeba fontánky, plůtky, lavičky..), nebo jim jejich zahrádky pohnojit. A tím to končí; ostatní hry obvykle toto schéma imitují v jiných prostředích (akvárium – chov rybiček atd.).

Tyto hry vynášejí peníze. Nejsou to miliardy, ale trh je teprve v začátcích – Zynga je dva roky stará firma (za dva roky z nuly na 227 měsíčních a 63 mil. denních aktivních uživatelů!), a trží okolo 200 mil. dolarů ročně. Tržby nejsou ani tak z reklamy, jak byste možná očekávali, firma je získává od hráčů – ti si mohou proměnit svoje reálné peníze za virtuální měnu, za kterou v hrách získávají jinak nedosažitelné věci. Třeba hnědé koťátko nebo strašáka do zelí (fakt). Reklama je tam samozřejmě také – pokud jste schopní k browseru přitáhnout 200+ miliónů lidí, kteří navíc ve vaší hře proklikají miliardy stránek, to by bylo, aby se to nedalo prodat inzerentům.

Co pohání kometu

Jak je možné, že facebookové hry dosahují tak závratné popularity? Faktorů, kterými se odlišují od standardních počítačových her, je několik:

  1. Jsou to v pravém slova smyslu virální aplikace. Povědomí o nich se šíří jako stepní požár prostřednictvím funkcí Facebooku. Máte na něm přátele, nehrajete žádné hry, ale najednou dostanete pozvání od přítele si zahrát. (A pozvání od přítele se neodmítá.) Nebo vám někdo pošle kravičku. Co s kravičkou, zahodit dárek? To se taky nedělá. A kravička potřebuje farmičku… a už to jede. Zajímavé je, že na takovýto (nesmírně účinný!) virální marketing vůbec nepřišli vývojáři tradičních her, dokonce ani multiplayerových, tj. hraných ve společenství hráčů přes Internet.
  2. Facebookové hry vypadají jako sociální, multiplayerové – na obrazovce vidíte vaše přátele, jak je taky hrají, jak jim roste úroveň, zkrášluje se farma. Zajímavé je, že to vlastně multiplayerové hry nejsou: hrajete sám, funkce týmového hraní neexistují nebo jsou úplně minimální – ostatní hráče prakticky vůbec nepotřebujete, ani oni vás. Ale ten svět přátel hrajících to stejné jako vy tam zkrátka je a zdá se, že to stačí.
  3. Herní vývojář vás až brutálním způsobem neustále na existenci hry upozorňuje a nutí vás si „zaklikat“. Prakticky u čehokoli, co provedete, je vám nabízena (vnucována) možnost publikovat to na Facebooku. Kdo si to neodfiltruje – a ne každý to umí –, tomu se neustále, mnohokrát denně na jeho facebookové stránce ukazují upozornění na hru (někdo něčeho dosáhl, někdo žádá vaši pomoc…). Zynga hráče – a nehráče taky – otravuje způsobem, který by u mnohé jiné hry vedl k jejich znechucenému odchodu. Kupodivu, hráči zůstávají – možná proto, že Facebook je stejně jeden velký spam. Stojí ještě za zmínku, že Facebook v posledních měsících provedl ve své aplikaci několik změn, které těmto „virálním spamerům“ komplikují život – evidentně jako reakce na to, co dělá Zynga. I když je to jejich možná vůbec nejlepší obchodní partner (viz dále), nedovolí mu dělat, co se mu zlíbí.
  4. Lákavost her samozřejmě také leží v jejich jednoduchosti – jejich cílová kategorie je „casual“, nikoli „hardcore“ gamer, a těchto hráčů-nehráčů bude jistě o řád více než pařanů. Nepochybuji, že takový Farmville přitáhl k „hraní“ milióny lidí, kteří by o počítačovou hru jinak vůbec nezavadili.
  5. Půvab Farmvillu (a dalších) může být i v tom, že to v podstatě nejsou hry, jak je známe – tedy jako program, ve kterém je potřeba si „něco odehrát“, soustředit se, pohroužit se do hry na hodinu (či pět let). Zde stačí jednou, pětkrát, desetkrát kliknout, když si chcete odpočinout od studia složité obchodní smlouvy nebo čekáte na telefonát. Jsou to vlastně hříčky vhodné pro odreagování, a Mark Pincus, zakladatel Farmvillu, v rozhovoru (viz konec článku) říká simplicity, směřujeme ke stále větší jednoduchosti – to tvrdí vývojář již teď s přehledem nejjednodušších her na světě.
  6. Vývojáři své hry také docela svižně aktualizují a obohacují, v případě Farmvillu se novinky objevují i několikrát týdně, byť jsou banální (jedna dvě nové věci, které si můžete koupit a umístit na zahrádku, atd.). Nicméně to, jak se zdá, slušně brání hráčské nudě.

Zajímavé je, že Zynga inzerovala pouze v prostředí Facebooku a investovala zde údajně 50 mil. dolarů; proti tomu postavme letošní příjmy, které jsou 4× větší než proinzerovaná částka. To není vůbec špatné.

Jak postavit z bublin mrakodrap

Nechce se příliš věřit, že by boom facebookových her trval – tyto hříčky přece musí znudit. Hráči budou odcházet, na druhé straně když si Facebook dokáže připisovat den co den neuvěřitelných půl miliónu nových uživatelů, tak je příliv obrovského množství nových hráčů zaručen. Odliv ovšem také. Facebookové hry jsou bublinou, a myslím, že i jejich vývojáři si toho jsou vědomi. To ale nemusí znamenat konec vývojáře – ve „virálním“ prostředí Facebooku to zřejmě budou řešit novými hrami, na které nalákají znuděné hráče. Facebookové hry jsou bubliny (tj. krátkodobé záležitosti), ale dá se stavět bublina na bublinu, až je z toho mrakodrap. Zynga si je toho vědoma, firma roste podobně šíleným tempem jako počet farmářů – v roce 2008 měla 27 zaměstnanců, nyní jich má 700 a dalších 300 chce nabrat co nejdříve. Za tímto náborem nepochybně stojí úsilí o zmnožení produkce nových her.

I toto je vlastně nový fenomén, nebo nové je možná tempo, se kterým se věci dějí: žijete z aktivit s krátkou dobou života, na umírající hned navážete novou, mladou. Tak se možná podaří stále jet na velké vlně – že se neví, kam to všecko vede? Nevadí, problém se bude řešit, až když nastane. Když hovoříme o tempu: vyvinout „velkou“ stolní hru, pro PC nebo pro konzoli, zabere zkušenému týmu, který už za sebou pár her má, několik let. Vytvořit FarmVille prý trvalo čtyři až pět měsíců. Co to také znamená? Vývojáři v podstatě drží krok s hráči; ti mají připomínky, nápady, a vývojář je schopen (spolu s vlastními nápady, jak hru oživovat a činit stále zajímavou) reagovat takřka v reálném čase. Žádné čekání na novou verzi, která bude za rok.

Zynga – a jistě i další vývojáři těchto her, ale Zynga obsluhuje tolik hráčů jako cca pět dalších nejbližších konkurentů dohromady – bude jistě schopna vyvíjet další hry pro hráče znuděné nekonečným sázením ředkviček. Bude určitě schopna vyvíjet složitější hry pro znuděné zkušené hráče, a jednoduché klikačky pro znuděné věčné začátečníky. Nezná se ale odpověď na dvě otázky:

  • podaří se hry dostatečně a úspěšně obměňovat? Zatím jsou všechny úspěšné facebookové hry na jedno brdo. Kdo se výrazně odliší, není úspěšný. Hrozí tedy únava z „ó Bože, osmadvacátá varianta na Farmville“.
  • Není obrovská popularita her pro Facebook dána jen tím, že je to cosi nového a neotřelého? Až tento koncept – facebookoví přátelé hrající „jakoby s vámi“ nějakou spíše stupidní hru – zevšední, nepůjde popularita her prudce dolů? (… stejně jako celý Facebook? Zatím je zajímavý, protože nezevšedněl, co potom?).

Znudění jistě přijde, ale nemylme se v jednou: i tyto hry, pro které se nebojím použít slovíčko stupidní, dokáží některé hráče dovést až k posedlosti. Přítelkyně mého známého si natahuje budík na tři ráno, protože v tu dobu dozrají rajčata, a nedávno jej v autě poháněla „rychleji, prosím tě jeď rychleji, jinak mi shnijí borůvky“.

CIF16

Čeho jsme tu svědky? Je to převrat v herním průmyslu – místo stále složitějších her se budou dělat jednoduché klikačky? To asi ne, ale zdá se, že facebookové hry přiměly hrát stovky miliónů lidí, kteří počítačové hry vlastně nikdy nehráli. Je možné, že tato vlna přejde a začne se zmenšovat, ale určitě po ní něco zbude. Jistě budou v „hardcore“ herním průmyslu vznikat a úspěšně se prodávat stále složitější a větší hry, ale po FarmVille už nebude herní svět stejný jako dříve.

Poznámka: kdo se o téma zajímá blíže, doporučuji následující: zajímavý rozhovor s Markem Pincusem, zakladatelem Zyngy, a hlubokou analýzu od Tadhgh Kellyho na Gamasutře. Připravte se ale na dlouhé čtení.

Anketa

hrajete hry na Facebooku?

72 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 2. 2010 9:40

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics pro pokročilé »