Hlavní navigace

Kam se vrtnout v mobilních aplikacích?

20. 4. 2006
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Placené stahování obrázků, her a melodií v oblasti služeb na mobilní telefony nečeká žádná světlá budoucnost. Na trhu je již příliš mnoho hráčů a zboží je nekvalitní a předražené. Jaká přidaná hodnota čeká uživatele na stále vznikajících serverech pro mobilní personalizaci, vědí snad jen jejich provozovatelé. Jednou možností pro společnosti, které vsadily na tento segment, je připravit produkty v infotainmentu.

Nové informační služby

Infotainmentoví provozovatelé neprodávají stahovatelný obsah, ale informace. V mobilních technologiích se jedná o služby typu zpravodajství, seznamky, e-booky, erotika, různé portály a informační kanály na technologiích MMS, SMS, SIM Toolkit, WAP.

portály
Desítky českých prodejců mob. obsahu

Vývoj těchto služeb většinou spočívá v přípravě nějakého nového distribučního kanálu pro informace. Všechny tyto projekty mají společné předpoklady: provozovatel

  • očekává nízké náklady na provoz,
  • spoléhá se na vysoké rozšíření mezi zákazníky,
  • zpočátku nemá dostatek informací pro vytvoření obchodního modelu.

Nízké náklady závisí na vhodném obsahu

Jak si stěžoval Milan Folkman z Meteopress na konferenci Wireless Wednesday 23. listopadu 2005, současný obsah MeteoTV, kterou provozuje, je nevhodný pro televizní přenos do mobilních telefonů. Meteorologický servis totiž obsahuje na obrazovce mnoho textových dat. Milan Folkman vyvodil, že pro mobilní televizi je třeba vytvořit nový originální obsah. Stejnou cestou se vydala i společnost T-Mobile, ta v ČR testuje právě mobilní telefonní televizi na pro tento účel vytvořeném hudebním kanálu.

meteo TV
(MeteoTV; zdroj: mobilmania.cz)

Myšlenka nového obsahu je ale chybná, zařízení závislá na tvorbě speciálního obsahu jsou pro distributory cestou do pekel. Do pekel vysokých nákladů na tvorbu programu a do pekel nekompatibility s dodavateli obsahu a zadavateli reklam.

device 747

Na obrázku je klasický zástupce koncového zařízení, nekompatibilního s velkým množstvím již existujícího obsahu. Tento přístroj na palubě Jumbo jetu obsahuje každé sedadlo pro cestujícího. Vedle audio, video a herního kanálu ještě obsahuje telefon a terminál platebních karet (z druhé strany). Evidentně ale postrádá dostatečně velkou obrazovku pro textový obsah, ovládací prvky nemají rozumné popisky, chybí klávesa pro potvrzení (Enter), pro nápovědu (Help) a další.

Zajímá vás digitální vysílání? Chcete sledovat televizní programy v digitální kvalitě? Pak se zúčastněte Velké velikonoční soutěže Internet Infa a vyhrajte jeden z deseti set-top-boxů. Soutěž bude ukončena v neděli 23. dubna 2006, takže neváhejte a pusťte se do toho!

Kolik procent populace by dokázalo využít takový terminál pro konzumaci nějaké služby? Kolik aplikací znáte, které by mohly zde být komfortně provozovány? WWW, e-mail, DVD menu, e-booky, online-shop…?

Veškeré ovládací prvky by jednoduše měly být nahrazeny jediným polohovacím zařízením a celý přistroj by měl být terminálem nějakého centrálního (X-) serveru.

Jednoduchost je cíl k rozšíření

Aby zákazníci dokázali služby využít, je nutné jim nabídnout komfort a jednoduchost. Co nejvíce kazí uživatelský dojem:

  • Nutnost jakékoliv konfigurace před prvním použitím
    Výstižnou ukázkou je WAP nebo MMS. Kvůli velmi složité konfiguraci je trh poměrně malý a provozovatelé se přetahují jen o stávající zákazníky. Vytvořit nového uživatele je opravdu komplikovaný (drahý) proces. Příkladem takové předpřípravy jsou wapstranky.cz. Podmínkou rozšíření je triviální způsob distribuce.
  • Netransparentní platební metody
    Platba za data a platební SMS neumožňují prakticky rozumnou reklamaci s vrácením peněz, ani vystavení přehledného účtu. Právě jistota a důvěra je klíčem k úspěchu, pomohla mimo jiné rozšíření platebních karet. Zákazník ocení jasná pravidla realizace platby a reklamací.
  • Nutnost učit se zbytečné nové věci
    Běžný uživatel špatně nese přítomnost moderních pojmů. Vidíte nějaký důvod, proč by nové aplikace nemohly obsahovat dvacet let stará slova a jejich spojení? Konzervativní zákazníci jsou právě ti klíčoví pro informační služby, v downloadech se s nimi právem nepočítalo. Pokud je pro provozovatele zajímavá věková skupina 45+, měl by uživatelskou tvář aplikace konzultovat s jejími členy.

Obchodní model až na prvním místě

Nové typy projektů vyžadují nové obchodní modely. Ať se již provozovatel rozhodne pro některou z ePlatebních a mPlatebních metod (Mikroplatby, PR-SMS, PR-WAP, mPlatba WAP, mPlatba SMS), pro podíl ze zisku poskytovatele nosné technologie (WAP, web, SMS), či zisk z reklamy, nebo platby bankovním převodem a kreditní kartou, musí dobře volit. Žádná ze zmíněných metod totiž nenabízí uživatelům takový komfort a jistotu jako platba v peněžní hotovosti. Stejně tak není žádná z metod tak univerzální jako platba na dřevo a vždy je třeba započíst i podíl pro platební společnost. Pokud nemá provozovatel zvolen obchodní model předem, patrně jej bude těžko hledat později. Při zachování kvality a vysokém počtu zákazníků se služba značně prodraží. Mobilní aplikace bývají zpravidla nákladnější na provoz než aplikace v prostředí Internetu. Výrobci mobilních telefonů ztěžují vývoj a operátoři kladou větší důraz na kvalitu služeb.

BRAND24

Na okraj a na závěr

Nicholas Negroponte vysvětluje ve své knize, proč je důležité ‘recyklovat‘ data a přemýšlet při návrhu počítačových aplikací v pojmech ‘starého světa’.

Informační aplikace jsou z pohledu návrhu, vývoje i provozu poněkud složitější než dříve zmíněné distribuční systémy mobilního obsahu. Na mobilním trhu je opravdu příliš mnoho dinosaurů prodávajících drahé obrázky a hudební ukázky, někteří budou muset odejít a jiné zase čeká přechod od prodejů ke službám. Vývojáři se zkušenostmi s wireless budou velmi žádáni.

Používáte WAP?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je technickým ředitelem společnosti Wirenode s. r. o. a svůj blog má na adrese http://mobilovinky.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).