Karneval: megabit a gigabyte

Karneval zvyšuje přenosovou rychlost své základní nabídky vysokorychlostního Internetu ze 600 kbit/s na 1000 kbit/s na downstreamu. Současně zavádí nový tarif, a to s dvojnásobnou rychlostí. Na rozdíl od ADSL jsou tyto rychlosti garantované. K tomu navíc zákazníci dostanou ještě poštovní schránku o velikosti jednoho gigabytu.

Zprávy o tom, že Karneval chystá zrychlení svého Internetu, a to až na 2 Mbit/s, se na odborných serverech objevily již před několika dny. Samotné zvýšení rychlosti přitom dokonce předběhlo oficiální ohlášení nejnovějších změn – rychlost se totiž změnila již v pondělí 12. července, zatímco tisková konference Karnevalu s oznámením změn se uskutečnila až včera, tedy ve středu 14. července. Zákazníci Karnevalu ovšem na nějaké oficiální oznamování nečekali a vyšší rychlosti si začali užívat hned, jakmile to bylo možné. Názorně to ukazuje následující graf:

1244

K jakým konkrétním změnám tedy u Karnevalu došlo?

Turbo: zrychlení ze 600 na 1000

Karneval měl až dosud jen jeden internetový tarif, a to Internet Turbo. K 1. říjnu loňského roku jej zrychlil z původních 200/100 kbit/s na 600/150 kbit/s (se současným zvýšením objemového limitu z 5 GB na 20 GB). Nyní dochází k dalšímu zvýšení rychlosti, a to ze stávajících 600/150 kbit/s na 1000/150 kbit/s (nikoli tedy 1024 kbit/s, ale jen 1000 kbit/s) s tím, že objemový limit 20 GB měsíčně zůstává beze změny. Stejně tak se nemění ani chování přípojky při vyčerpání měsíčního objemového limitu – je (resp. může být) zpomalena na 64/32 kbit/s. Nemění se ani koncová cena služby.

Nově však má uživatel možnost přikoupit si „datový balíček“ o velikosti 10 GB (za 600 korun bez DPH). Může tak učinit kdykoli (tedy třeba až v okamžiku skutečného zpomalení linky) s tím, že během několika minut od elektronického objednání se mu rychlost vrátí na původní hodnotu. Zakoupený balíček je ale nutné vyčerpat do konce měsíce, jeho obsah není přenosný do měsíce následujícího.

Beze změny zůstává i technické řešení – uživatel je standardně schován za NAT, dostává dvě neveřejné IP adresy a jeho webový provoz prochází skrz transparentní proxy bránu. Za 100 korun měsíčně si ale může přikoupit veřejnou (pevnou) IP adresu a vyhnout se tak NAT i proxy bráně.

Zajímavou změnou je naopak nový způsob prezentování kvality přípojky. Až dosud Karneval uváděl, že jeho kabelový Internet není vůbec agregován, resp. že používá agregaci 1:1. To znělo dost nerealisticky – ne že by to nešlo, ale vzhledem k profilu zákazníků by to asi nebylo moc ekonomické řešení. Nyní Karneval říká něco jiného, realističtějšího a lépe srozumitelného: námi uváděné rychlosti jsou garantované!

Několik čísel

Jediný tarif Turbo, který Karneval až dosud nabízel, nedával zájemcům moc možností na výběr. Nejrůznější signály přitom naznačovaly, že časem by se mohl objevit „menší“ tarif pro méně náročné zákazníky za nižší cenu (a s nižší rychlostí, případně s nižším objemovým limitem). Výsledek je ovšem takový, že na trh přichází nejdříve tarif dimenzovaný přesně opačně: rychlejší, ale také dražší tarif Premium Turbo. Odlehčený „light“ tarif by prý měl přijít na řadu až někdy na podzim.

Karneval tedy nejspíše usoudil, že potenciál zákazníků schopných a ochotných platit více za „větší“ služby ještě stále není vyčerpán. To určitě souvisí s tím, jak se nabídka kabelového Internetu v podání Karnevalu dostává k dalším novým zákazníkům, pro které byla dosud nedostupná. To je dáno tím, jak postupuje rekonstrukce a upgrade kabelové sítě Karnevalu, tak, aby kromě jednosměrného šíření TV signálu zvládala také obousměrný přístup k Internetu. Na začátku roku 2004 mohl Karneval nabídnout kabelový Internet celkem 180 tisícům domácností. Tento počet však neustále roste, koncem léta by se měl vyšplhat na 300.000 domácností, a do konce roku 2004 by měl dosáhnout 330.000. Stále to však budou jen asi tři čtvrtiny všech domácností, do kterých vedou „alespoň nějaké dráty“ Karnevalu.

Z počtu cca 300.000 domácností, které již jsou (resp. do konce léta budou) v dosahu kabelového Internetu od Karnevalu, si jej skutečně objednalo a využívá jen 7000 platících zákazníků. Jejich přírůstek byl na včerejší tiskovce odhadnut na cca 200 týdně.

Karneval tedy má v současné době cca 7000 internetových zákazníků. Jeho větší konkurent, UPC, jich podle odhadu může mít něco kolem 30.000. Pokud si k tomu přidáme i něco za ostatní kabelové operátory, kteří v ČR také nabízejí Internet po kabelu, můžeme se dostat s odhadem celkového počtu všech kabelových přípojek k Internetu v ČR někam mezi 40 a 45 tisíc. Pro srovnání: minulý týden se Český Telecom pochlubil tím, že ADSL již má přes 30.000 zákazníků. To tedy znamená, že kabel u nás stále ještě vede.

Nový tarif: Premium Turbo

Jak ale vypadá nový a „silnější“, resp. „větší“ tarif, se kterým nyní Karneval přichází? Jmenuje se Premium Turbo, má garantovanou rychlost 2000/150 kbit/s a objemový limit 40 GB za měsíc (po jeho překročení klesá garantovaná rychlost přípojky na 64/32 kbit/s).

Jeho cena je přitom přesně o 500 korun vyšší než u původního tarifu Turbo. Jako samotná služba a včetně DPH přijde Turbo na 1290 korun a Premium Turbo na 1790 korun. V bundlu s TV programy (nabídkou Komplet) jsou oba tarify levnější: Turbo přijde jen na 1090 korun a Premium Turbo na 1590 korun, vše již včetně DPH.

Rychlost dvou megabitů (byť Premium Turbo má „jen“ 2000 kbit/s) není na našem trhu vysokorychlostního Internetu pro koncové zákazníky zatím příliš rozšířená. UPC končí na 1,5 Mbit/s a dosavadní nabídky ADSL na 1 Mbit/s. Pouze „unbundlované“ ADSL od Českých radiokomunikací se již také dostalo na 2 Mbit/s.

Součástí nového tarifu Premium Turbo má být i poštovní „jumbo“ schránka o velikosti 1 GB. Na rozdíl od nastupujících „gigabytových freemailů“ by se ale mělo jednat jen o prosté navýšení objemu běžné poštovní schránky, bez jakéhokoli prohlížení mailů, vkládání reklam a podobných věcí.

K obsahu gigabytové schránky poskytované zákazníkům v rámci nového tarifu Premium Turbo by se uživatelé měli dostat všemi obvyklými způsoby:

  • přes WWW rozhraní (formou webmailu),
  • pomocí protokolu POP3,
  • pomocí protokolu IMAP.

Nová gigabytová poštovní schránka by měla být vybavena také antispamem (na bázi produktu SpamAssassin) a antivirem. Tyto však jsou zatím ve stadiu testování a nasazeny do rutinního provozu by mohly být v nejbližších měsících.

Dva megabity na zkoušku

Zvýšení rychlosti na 2 Mbit/s (přesněji 2000 kbit/s) mohou od pondělka pozorovat na vlastních počítačích i stávající uživatelé internetových služeb Karnevalu (kteří zatím nemohli mít jiný tarif než „samotné“ Turbo). Špatnou zprávou pro ně je to, že jde pouze o promo akci – vyšší rychlost si mohou zkoušet jen do konce měsíce (července), pak by se rychlost jejich přípojek měla snížit na novou hodnotu 1000 kbit/s.

Samozřejmě se ale i tito stávající uživatelé mohou rozhodnout k přechodu na nový tarif Premium Turbo. Pokud tak učiní ještě do konce července a provedou příslušnou objednávku, dostanou v srpnu nový tarif Premium Turbo za cenu stávajícího tarifu Turbo (jinými slovy ušetří 500 korun, kolik činí rozdíl v ceně).

EBF16

Navýšení konektivity do NIXu

Současně s navyšováním rychlosti koncových přípojek zvýšil Karneval i rychlost svého připojení do peeringového centra NIX.CZ. Dosud sem měl dvě přípojky, každou o rychlosti 100 Mbit/s. Nyní má dvakrát 1 Gbit/s.

S konektivitou do NIX.CZ souvisí i následující údaj, který Karneval zveřejnil na své včerejší tiskovce: při zvýšení rychlosti koncových přípojek došlo k poměrně výraznému nárůstu celkového objemu provozu (viz graf v úvodu článku) – v rozsahu 42 procent. Zahraniční konektivita se na tomto nárůstu podílela zvýšením pouze o 27 procent, zatímco toky do NIX vzrostly výrazněji, až o 59 procent. To naznačuje, že s obsahem českého Internetu a zájmem tuzemských uživatelů o tento obsah to není až tak špatné.

Anketa

Připlatili byste si 500 korun měsíčně za navýšení z 1 Mbit/s na 2 Mbit/s (a 1 GB schránku)?

43 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 7. 2004 14:36

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »