Karneval nabízí hlasové služby

Kabelový operátor Karneval Media ve čtvrtek oficiálně představil komerční nabídku hlasových služeb pro koncové uživatele, která je ovšem dostupná již od 4. září. Stalo se tak po půlročním komerčním testovacím provozu. Současně oznámil novou strategii transparentního způsobu poskytování slev při odběru více produktů najednou.

Po relativně dlouhém období testovacího provozu (půlroční testování u zaměstnanců společnosti a další půlrok komerčního testování u zákazníků v Praze a Příbrami) společnost Karneval Media (dále jen Karneval) ve čtvrtek oficiálně představila nabídku hlasových služeb. V současné době je dostupná pro přibližně 460 tisíc domácností z celkového počtu více než 500 tisíc koncových přípojek. Komerčního testovacího provozu se zúčastnilo více než 400 uživatelů a převážná většina z nich (97 procent) se rozhodla hlasových služeb využívat i nadále.

Pokrytí

Zdroj: prezentace společnosti Karneval Media

Technické řešení

O tom, jak hlasové služby fungují po technické stránce, jsme na Lupě psali již letos v únoru. Jen stručně tedy připomenu řešení, které Karneval zvolil.

Nejedná se o klasickou internetovou telefonii, ale o řešení na bázi technologií Euro/DOCSIS (Data Over Cable System Interface Specification) a Euro/PacketCable. Hlas je obdobně jako u VoIP digitalizován a přenášen prostřednictvím IP protokolu, avšak díky podpoře síťových funkcí nastavování kvality (DQoS) jsou datové pakety přenášeny odděleně od dalšího datového provozu. V praxi to znamená, že operátor může garantovat pro telefonii přenosovou kapacitu, bez ohledu na současně probíhající datové přenosy. Laicky řečeno: pokud v momentě, kdy mi někdo volá, budu využívat přenosovou kapacitu pro stahování datových souborů, nebude mít toto stahování vliv na kvalitu telefonního hovoru. Pro přenos hlasu je použit kodek G729 CS-ACELP.

Ikonka - Kristalova Lupa 2006
Víte o zajímavé české službě či projektu a rádi byste o něm dali vědět ostatním? Zajímá vás, co považují za nejlepší na českém Internetu odborníci i běžní uživatelé? Pak neváhejte a nominujte své favority v anketě Křisťálová Lupa 2006! Až do 22. září 2006 můžete ovlivnit, ze kterých projektů se bude vybírat vítěz pro tento rok. Dejte vědět provozovatelům služeb, co si o jejich nabídce myslíte a ovlivněte tak český Internet!

Nicméně Karneval může garantovat takovou kvalitu služby pouze ve své síti; v okamžiku, kdy „hlas“ jeho síť opustí, je přenášen pomocí standardních PSTN sítí (Public Switching Telephone Network) založených na TDMA (Time Division Multiple Access) technologiích. To znamená, že v okamžiku opuštění telekomunikační sítě Karnevalu je datový paket převeden do hlasové podoby a podle toho, kam následně směřuje, je buď v této podobě přenesen až ke svému cíli (v případě klasických pevných linek), nebo digitalizován a dopraven ke svému cíli prostřednictvím protokolu IP (VoIP). Pro telefonování je použit klasický analogový telefonní přístroj, který je zapojen do kabelového modemu Motorola SB 5120E.

Kolik to stojí?

Karneval nabízí svým zákazníkům dva hlasové tarify s měsíčními paušálními poplatky. Tarif Karneval Povídej přijde měsíčně na 279 korun a tarif Karneval Povídej Víc je o 50 korun dražší, nicméně jeho součástí je 75 volných minut pro volání do pevných sítí. Minutové sazby jsou vždy výhodnější než u srovnatelných produktů klasické telefonie, avšak ve srovnání s internetovou telefonií pokulhávají. Jako menší tragédii hodnotím způsob tarifikace, který Karneval zvolil. Kopíruje systém, který volí operátoři nabízející klasickou telefonii, místo toho, aby koketoval s pro zákazníky výhodnějšími tarifikacemi, tak jak je známe od VoIP operátorů. Tarifikace 120+60 u hovorů do pevných sítí (tedy první dvě minuty celé, poté každá další započatá minuta) je jednou z těch nejnevýhodnějších na českém trhu.

Karneval versus Telefónica O2 Czech Republic
Operátor Karneval Karneval Telefónica O2 Telefónica O2
Tarif Povídej Povídej víc Standard Start
Měsíční paušál 279 korun 329 korun 403 korun 469 korun
Volné minuty 0 75 minut 0 60 minut
Volání ve své síti zdarma zdarma dle ceníku dle ceníku
Místní volání – špička 1,19 Kč 1,19 Kč 1,58 Kč 1,58 Kč
Místní volání – mimo špičku 0,59 Kč 0,59 Kč 0,75 Kč 0,75 Kč
Meziměstské hovory – špička 1,19 Kč 1,19 Kč 1,58 Kč 1,58 Kč
Meziměstské hovory – mimo špičku 0,59 Kč 0,59 Kč 0,75 Kč 0,75 Kč
Mobilní sítě – špička 4,99 Kč 4,49 Kč 6,5 Kč 5,89 Kč
Mobilní sítě mimo špičku 4,49 Kč 3,99 Kč 4,64 Kč 4,04 Kč
Tarifikace – pevné sítě 120+60 120+60 120+60 120+60
Tarifikace – mobilní sítě 60+30 60+30 60+30 60+30

Cenou za volání se rozumí cena za jednu minutu hovoru. Uvedené ceny jsou včetně DPH.

Telefonování v rámci sítě Karneval a sítě GTS Novera je zdarma. Karneval se totiž rozhodl poskytovat své hlasové služby ve spolupráci se společností Contactel, která později přešla pod křídla GTS Novery.

Nicméně Karneval není prvním kabelovým operátorem, který nabízí telefonování prostřednictvím své sítě. Již v červnu představil hlasové služby největší český kabelový operátor UPC. V nabídce má také dva tarify, odlišující se výší měsíčního paušálu. Dražší varianta, Telefon UPC Freetime, sice neobsahuje žádné volné minuty, avšak dává zákazníkům možnost neomezeného volání do pevných sítí mimo špičku. Z následující tabulky jasně vyplývá, že Karneval nastavil minutové sazby, u volání na pevné linky vždy o pár haléřů vyšší. UPC také na rozdíl od Karnevalu zpoplatňuje u místních a meziměstských volání první minutu celou a poté každou další započatou. Pro srovnání je v tabulce ještě uveden jeden produkt klasické internetové telefonie, u kterého je ale nutné brát v úvahu poplatky za připojení k Internetu.

Karneval versus UPC a 802.cz
Operátor Karneval UPC Karneval UPC Mattes AD (802.cz)
Tarif Povídej UPC Telefon Basic Povídej víc UPC Telefon Freetime 802.VOX
Měsíční paušál 279 korun 220 korun 329 korun 330 korun 1 koruna
Volné minuty 0 0 75 * 0
Volání ve vlastní síti zdarma zdarma zdarma zdarma zdarma
Místní volání – špička 1,19 Kč 1,14 Kč 1,19 Kč 1,14 Kč 0,77 Kč
Místní volání – mimo špičku 0,59 Kč 0,57 Kč 0,59 Kč zdarma 0,42 Kč
Meziměstské hovory – špička 1,19 Kč 1,14 Kč 1,19 Kč 1,14 Kč 0,77 Kč
Meziměstské hovory – mimo špičku 0,59 Kč 0,57 Kč 0,59 Kč zdarma 0,42 Kč
Mobilní sítě – špička 4,99 Kč 4,87 Kč 4,49 Kč 4,87 Kč 4,11 Kč
Mobilní sítě mimo špičku 4,49 Kč 4,87 Kč 3,99 Kč 4,87 Kč 4,11 Kč
Tarifikace – pevné sítě 120+60 60+60 120+60 60+60 1+1
Tarifikace – mobilní sítě 60+30 60+30 60+30 60+30 1+1

* neomezené volání do pevných sítí mimo špičku (pracovní dny 19 – 7, víkendy a státem uznané svátky)

Cenou za volání se rozumí cena za jednu minutu hovoru. Uvedené ceny jsou včetně DPH.

Zřízení služby neboli instalační poplatek (aktivační poplatek, dle slov pana Marcela Procházky, ředitele pro rozvoj telekomunikačních služeb, v Karnevalu neznají) stojí standardně 999 korun, v případě současného připojení k Internetu cena klesá na 499 korun, a to i pro stávající klienty, kteří již připojení k Internetu od Karnevalu odebírají. V rámci akční nabídky, která trvá do 31. listopadu, je instalační poplatek 499 korun, při současném odběru Internetu pak jednu korunu. Při podepsání smlouvy na 12 měsíců mohou zákazníci získat za korunu DECT telefon Siemens A140 nebo Interbell IB-2027.

Ikona - ADSL
Tip: aktuální nabídku internetového připojení obou kabelových poskytovatelů najdete v naší databázi připojení na Lupě. Jen o kousek vedle si pak jejich tarify můžete srovnat s nabídkou připojení jejich velkého konkurenta, Telefónikou 02 Czech Republic. A pokud by vám to stále bylo málo, můžete porovnávat i s parametry mobilního připojení.

Výhodné balíčky

Hlasové služby má zákazník možnost objednat samostatně. Pokud však zvolí kombinaci více služeb (například si pořídí vysokorychlostní připojení k Internetu nebo digitální kabelovou televizi), získá z celkového součtu měsíčních paušálů všech využívaných služeb slevu, která je odvislá od toho, kolik služeb zákazník současně využívá. Při kombinaci jakékoliv telefonní a internetové či televizní služby (vyjma balíčku TV Mini) činí sleva 50 korun měsíčně. Při objednávce telefonu, Internetu a televize (vyjma balíčku TV mini) lze ušetřit 200 korun měsíčně.

Kromě těchto balíčků, jejichž obsah si uživatelé mohou libovolně zkombinovat, připravil Karneval speciální balíček pod názvem Karneval Duo, který obsahuje připojení k Internetu rychlostí 2000/200 kbit/s s datovým limitem 5 GB pro downstream a 5 GB pro upstream a hlasový tarif, kopírující ceny Karneval Povídej víc, avšak se 100 volnými minutami pro volání do pevných sítí. Cena balíčku Karneval Duo je 799 korun měsíčně, přičemž minimální délka trvání smlouvy je 12 měsíců.

Další události kolem Karnevalu

Minulý týden nebyl jen ve znamení představování nové služby. Již v srpnu jsme vás na Lupě informovali o tom, že UPC, jednička mezi českými kabelovými operátory, oznámila koupi svého největšího konkurenta, jímž není nikdo jiný než tuzemská dvojka, společnost Karneval Media. Zpráva to byla nečekaná, nicméně krok UPC se zdá být logický. Jen silný kabelový operátor bude schopný konkurovat v oblasti triple-play velkým telekomunikačním společnostem, jako je Telefónica O2 Czech Republic nebo Czech on Line (Volný), který hodlá IPTV, ve zkušebním provozu, spustit během podzimu, a to na své vlastní platformě ADSL 2+.

KL_NOMINACE

Úmysl spojit dva největší tuzemské kabelové operátory musí ještě posvětit Úřad pro hospodářskou soutěž (ÚOHS), který oznámil obdržení žádosti o posouzení fúze 13. září. Standardní doba pro vyřízení žádosti je v tomto případě 30 dnů, nicméně pokud by ÚOHS usoudil, že se jedná o složitý případ, mohl by lhůtu pro rozhodnutí prodloužit až na pět měsíců.

Majitelé UPC musí získat potřebný souhlas do 7. května 2007. Pokud by se jim to nepodařilo, mohla by společnost, která prodej Karnevalu zprostředkovává, po tomto datu naložit s Karnevalem dle vlastního uvážení, tedy ho i prodat některému dalšímu subjektu.

Anketa

Jak hodnotíte nové hlasové tarify Karnevalu?

17 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 9. 2006 11:17

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »