Karol Veleba: Nejsme drazí, jen nabízíme víc

Reklamní síť adFox z portfolia produktů společnosti NetCentrum, zprostředkovávající na bázi tzv. pay per click kontextovou reklamu, funguje na českém trhu už více než pět měsíců. Šéf projektu Karol Veleba vidí v reklamním sdělení dopravenému ke konkrétním zájemcům budoucnost a silnou alternativu pro celou internetovou reklamu.

Jste po pěti měsících větší optimista než na začátku?

Myslím, že je k tomu důvod. Máme 1800 klientů, kteří u nás inzerují. Překročili jsme zároveň půl miliardy zobrazených reklam od spuštění systému a 250 milionů měsíčně. Pro bližší představu pro někoho jen zopakuji, že vše funguje na principu přiřazování inzerce k výsledkům vyhledávání nebo článkům. Zadavatel platí jen za kliky, pouhá zobrazení jsou zdarma.

Na startu jste definovali jako mezifázi dosažení hranice 2500 webů ve vašem systému, ve finále desítky tisíc. V jaké fázi jste nyní?

V posledních týdnech jsme přistoupili k určité optimalizaci, po níž jsme weby v našem portfoliu rozdělili na tři okruhy. V prvním jsou velké subjekty jako Centrum, Aktuálně, Šíp atd., které jsou nositeli značek. Dále jde o vysoce odborné weby, přesně zaměřené na konkrétní cílovou skupinu. Třetí skupinou jsou osobní stránky, blogy, které znamenají zajímavou cestu k dalším uživatelským komunitám.

Karol Veleba
Karol Veleba
  • * 1977 v Bratislavě
  • 2001 promoce na Stavební fakultě v Bratislavě
  • 2001–2003 práce pro Centrum.sk (rozvoj obchodního oddělení a obchodní sítě)
  • od roku 2003 manažer pro oblast trhu středních a malých firem v Centrum.cz
  • V současnosti na pozici Business Developer pro nové obchodní modely a vyhledávání, speciálně pro PPC systémy a systém adFox

Takže zmiňovaných 2500 webů už je blízko?

V současnosti jich je v systému přes 600.

Mluvil jste o optimalizaci. Jakým serverům se stala osudnou?

Zaměřujeme se na eliminaci webů s erotickým obsahem a různých klikačů a podvodníků. Týdně odstraníme dva až tři takové weby.

Co se stane s weby, kde ke klikům naopak nedochází?

I tady se projevuje výhoda systému, v němž klient platí jen za uskutečněné kliky. Pokud na webech nikdo nekliká, doporučíme klientovi změnu pozice reklamních odkazů adFox. Umístění bloku adFox na stránce může ovlivnit CTR (clickrate) i o 300 procent.

Osvěta na prvním místě

Dáváte klientů možnost plánovat a vést si kampaně. Jaká část z nich je už natolik samostatná?

„Asi třetina inzerentů přichází online, zbytek přes naši obchodní síť. Uvedenou třetinu v podstatě považujeme za vlastní správce kampaní. Samozřejmě velká část z nich pověřuje k této činnosti najatou agenturu.
Ještě bych se zastavil u naší obchodní sítě. Tu považujeme za jednu z rozhodujících konkurenčních výhod. Naši zástupci v regionech učí klienty pracovat s novými možnostmi, poskytují servis, statistiky, prezentují příklady kampaní. Vypadá to jednoduše, ale zdání klame. My se to snažíme v rámci určité osvětové kampaně nepodávat složitě. Přišli jsme s prodejem PPC reklamy jako první silný lokální hráč a chceme tuto šanci využít.“

Začínali jste se 150 vlastními prodejci, původní úvahy mířily až ke čtyřem stovkám. Jaká je skutečnost?

Reflektujeme tempo růstu trhu. Ke 150 startujícím zástupcům můžeme již nyní připočítat také obchodníky několika agentur, které začaly adFox také prodávat. Do konce roku uvažujeme o minimálně 300 obchodnících. Jako příklad spolupracujících ‚agentur‘ uvedu třeba specialisty na optimalizaci pro vyhledávače nebo projekt Dobrý Web, který je relativně slušným prodejcem adFoxu.

Logo COS
Vybírejte ve čtyřech kategoriích (software, projekt, akce a osobnost) to nejlepší z české open-source scény. Hlasujte ve velké anketě CZECH OPEN SOURCE 2006 a vyhrajte hodnotné ceny.

Na kolik vás zatím přišla zmíněná osvěta?

Služby adFoxu inzerujeme výlučně na Internetu. Pokud nepočítám prezentaci na serverech ze skupiny NetCentrum, pak jde zatím asi o půlmilionovou kampaň.

Vrata za 57 Kč

Základní cena za slovo je pět korun, která se navyšuje podle zájmu uchazečů. Jaký je dosavadní aukční rekord?

Zatím jsme se dostali na 57 korun, což je více než desetinásobek původní ceny. Navíc u slova, které by nikdo netipoval – ‚vrata‘.

Proč právě vrata?

Je to o databázi kontaktů lidí z naší obchodní sítě. Mezi kontakty figuruje velké množství stavebních firem, které jsou ochotny své produkty podpořit na Internetu i za tuto cenu. Složení našich inzerentů je poněkud jiné než u ostatních PPC systémů, což je ale výhoda i pro weby v našem systému, kterým to přinese nové zadavatele.

Posunula se původní průměrná cena za slovo, která v listopadu činila 6,70 koruny?

S ohledem na konkurenci nemohu být konkrétnější…

… ani v určení směru pohybu té ceny?

Příliš se nezměnila. Musíme vzít v potaz, že v systému je nyní několikanásobně více slov. Podle nás je zajímavější, že nyní je v systému 140 slov s cenou vyšší než 20 korun, více než 3800 slov nad 10 korun a 1200 výrazů nad pět korun. To je více než pět tisíc slov s cenou vyšší než základní.

Jaké oblasti ztělesňují nejaktivnější účastníci aukcí?

V první řadě jde o odvětví, která se s reklamou na Internetu poměrně brzy a dobře naučila pracovat. Dnes jim nedělá potíže přecházet k těmto formám a masivně je zkoušet. Nepřekvapí proto, když budu jmenovat zástupce samotného internetového byznysu jako cestovní kanceláře a e-shopy. Horkou novinkou jsou politické strany a tzv. „antipolitické“ strany.

Patří podle vás politika do kontextové reklamy?

V momentě, kdy se agitace dostane skutečně jen ke člověku, který o bližší informace projeví zájem, nevidím v podobných kampaních problém. Kdo nechce, klikat nemusí.

Je současných 100 znaků pro zadavatele v kontextovém vzkazu postačujících?

Klienti je většinou vnímají jako standard. Občas je třeba jim vysvětlit, že méně je někdy více.

Nízká cena nic neřeší

Téměř všichni vaši konkurenti lákají na nízké ceny za klik, vy jste s pěti korunami vlastně nejdražší. Vážně se domníváte, že jejich strategie je chybná?

Jako důkaz pro tvrzení, že stanovování nejnižších cen je naprosto irelevantní, vnímám uvedená čísla o počtu slov prodaných za ceny vyšší než zaváděcí. Trh si zkrátka ceny stanoví sám a je evidentní, že se to klientovi vyplatí za cenu vyšší než pět korun. My navíc exkluzivně nabízíme významné servery a obchodní síť. Každému klientovi poskytneme stoprocentní servis ohledně vymyšlení slov, nastavení kampaně a optimalizace. Také tímto způsobem se snažíme trh vzdělávat. Vsadím se také, že třeba Internet Billboard vydělává v současnosti v kontextové reklamě řádově menší objem peněz než my.

Přestože přes jeho jiný produkt, výměnný systém bannerové reklamy, protéká většina klasických reklamních peněz na českém internetu a kontextové nadstavbě to rozhodně nemůže být na škodu?

Jenže naše zkušenost říká, že kontextová reklama se obtížně prodává, pokud není k dispozici síť obchodníků. Pokud už budeme hovořit o konkurenci, poohlížel bych se jinde.

To znamená?

Určitě Etarget a systém Google AdWords.

Jeden z prvních rozruchů kolem AdFoxu iniciovalo paradoxně zastupitelství Impression Media, které začalo spolupracovat s vámi a vypovědělo smlouvu Etargetu. Původní kontrakt měl přitom běžet až do června…

Jde především o záležitost obou zmíněných subjektů, adFoxu se dotýká jen okrajově. Naše spolupráce s Impression Media každopádně pokračuje standardně dál. Zřejmě jsme Impression Media nabídli lepší podmínky.

Nabízíte je každému?

Z uvedených 600 webů v portfoliu jsme už ve 42 případech vyplatili provizi. Mám na mysli malé weby a osobní stránky.

Na kolik si u vás web přijde?

Provize se vyplácí za předem jasně stanovených podmínek. Vyplácíme třicet procent proinzerovaných peněz. U malého webu to dělá tisíc, dva tisíce korun.

Třicet procent je poměrně dost vysoký podíl. Znamená to, že chcete jít cestou přeplácení provozovatelů webů?

Naše představy směřují k velké síti tvořené weby, které do svých kalkulací mohou směle zahrnout peníze z reklamy. Neřekl bych, že nás provází pověst přeplácečů, spíše se o nás mluví jako o drahých. Pokud se na situaci podívám hodně zjednodušeně, tak peníze webům přinášíme vlastně jenom my.

Jsou tu ale ještě startovací bonusy. Etarget nabízí novému klientovi 500 korun. Vy tisíc, a to je ještě pětina původní sumy.

Z našich zjištění vychází, že jde spíše o psychologickou hračku, a pokud se klient pro kontextovou reklamu rozhodne, jde mu spíše o možnost prezentace, servis a další jistoty.

Co říkáte nástupu portálu Klikni.cz, který v podstatě spojuje databáze Zlatých stránek a iDnes? Pokud to není konkurence pro adFox, co to znamená pro další zdroje příjmů Centra?

Z pohledu adFoxu nejde o zásadnější ohrožení. Co se týče katalogů firem a výpisů, mnohem více by asi data Zlatých stránek pomohla některým klasickým portálům na trhu.

Nízké plány měli komunisté

Cílem adFoxu bylo zvýšení objemu peněz, které generovali stávající klienti Centra. Pokud k tomu došlo, o kolik?

Letos by mělo jít o 25procentní zvýšení příjmů. AdFox je konstruován jako dodatková, nikoli konkurenční, služba Centra. Zpočátku jsme se možná trochu báli, že se peníze přesunou pouze takříkajíc z jedné nádoby do druhé. Ve většině případů jde ale o peníze nové.

AdFox hodně slibuje webům i zadavatelům. Nepřijdou poněkud zkrátka mediální agentury?

Je pravda, že náš systém je založen na přímé práci s klientem. Stejně je ale fakt, že jde o nový byznys, který vlastně nikomu z koláče neukusuje. Dokonce zvětšuje ten stávající.

EBF6

Etarget letos plánuje 12 milionů korun obratu. Vy zůstanete u desetimilionového odhadu z podzimu?

Na začátku jsme byli až příliš opatrní. Nehledejte ale za tím záměrně nízký startovací odhad, který bude následně přebit zprávami o 150procentním splnění plánu jak z dob vlády jedné strany. Dnes, kdy vidíme růst nejen v oblasti kontextové reklamy, ale na celém Internetu, se nemusíme za taková čísla schovávat. Počítáme tedy, že obrat bude asi o 50 procent vyšší, než kolik činil původní předpoklad.

Anketa

Klikáte na reklamy?

85 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 9. 2006 13:31

Školení Správa Stránek na Facebooku

  •  
    Jak pokročile spravovat Stránku, Události, Skupiny.
  • Jak tvořit i netvořit příspěvky.
  • Jak nepřijít o účet, nenaletět a neztratit všechno.

Detailní informace o školení Správa stránek na Facebooku »