Martin Kasa: obchodníci platby kartou úmyslně nepodporují

Hostem březnového NetClubu byl Martin Kasa, zakladatel stejnojmenného internetového obchodu. Rozpovídal se například o okolnostech prodeje firmy novému majiteli. Prozradil také, že do roku 2006 bral měsíčně jen 10 tisíc korun. Na českém Internetu mu chybí opravdový nákupní rádce. Obecně příliš nevěří projektům založeným na reklamě. „Malé e-shopy uspějí pouze tehdy, budou-li se specializovat na úzké segmenty trhu," říká Martin Kasa.

Jak člověka napadne, že dá firmě své jméno?

Byla to velká náhoda. Chtěli jsme mít s bratrem e-mail ve tvaru: jméno@kasa.cz, a to byl hlavní důvod, proč jsme se rozhodli doménu koupit. Později jsme tak pojmenovali i firmu.

Proč jste se rozhodli založit obchod a ne například vyhledávač?

Otevřeli jsme si na začátku internetovou kavárnu v Praze Kobylisích. Internet nám přišel zajímavý. V té kavárně jsme prodávali i nějaký doplňkový sortiment a ten jsme se rozhodli zkusit nabízet i na Internetu. Začali jsme prodávat datové nosiče a v roce 2002 jsme k tomu přidali mobilní telefony.

Takže jste Kasu založili společně s bratrem a později do ní vstoupila společnost Arca Capital

V roce 2006 jsme začali hledat finančního investora a na základě výběrového řízení mezi investory jsme si vybrali právě společnost Arca Capital Bohemia.

Logo NetClub
Hostem dubnového setkání NetClubu bude Roland Mahler, generální ředitel české pobočky T-Mobile.Registrovat se můžete už nyní. Fotogalerie z předchozích setkání naleznete na NetClub blogu.

Co měl investor přinést? Pouze peníze?

Peníze hrály určitě důležitou roli. Měl přinést ale i know-how, to se ale bohužel příliš nepovedlo.

Kolik Arca Capital do firmy vložila peněz?

30 milionů. Současně ale zaplatila určitou částku nám, jako vlastníkům, protože od nás právě nakupovala svůj podíl.

Martin Kasa - NeClub - 1

Tehdy jste tedy vlastnili firmu s bratrem?

Kromě mě a bratra měli ve firmě podíl ještě pánové Richter a Dospiva. Jedná se mimochodem o otce spolumajitele investiční skupiny Penta. Panu Dospivovi jsme tuším v roce 2006 prodali 20 procent společnosti. Pak jsme prodali podíl již zmiňované Arca Capital. Ta nejdříve vlastnila 30 a později 60 procent. V roce 2008 následně přišla zajímavá nabídka od firmy Obchodní dům.cz, a.s, a tak jsem já a bratr své podíly prodali.

Za kolik jste své podíly prodali?

Tuto otázku jsem samozřejmě očekával. Není to veřejná informace. Po naléhání a odhadech z publika Martin Kasa připustil, že se jednalo o částku mezi 10 a 150 miliony. Ale k horní hranici se částka prý ani zdaleka neblížila.

Vlastníte ještě v Kasa.cz nějaký podíl?

Dnes už ve společnosti nedělám nic a ani nic nevlastním, chodím po podobných akcích jako je tato a odpovídám na otázky, na které se asi budete ptát i vy. Už mám ke Kase jen sentimentální vztah.

Záznam ze setkání NetClubu můžete sledovat také na Facebooku.

Co teď děláte?

V současné době studuji angličtinu v Anglii.

A kromě studia?

Setkávám se s lidmi, kteří mají nějaké nápady, myšlenky či projekty a diskutuji s nimi, zdali to dává smysl. V podstatě taková pozice investora.

Přemýšlíte tedy, že budete investovat do zajímavých projektů?

Přesně tak. Já mám ale úplně jiný přístup k investování než například host minulého NetClubu Michael Rostock – Poplar. Ten chce investovat peníze a poté se na ně zdálky dívat. Já chci v ideálním případě pomáhat konkrétním lidem jejich byznys realizovat, protože si myslím, že mnohem větší cenu má zkušenost než těch pár peněz, které člověk do projektu vloží.

Jaké vám chodí nejčastěji nabídky?

Je to různorodé. Devadesát procent z toho tvoří nerealizovatelné blbosti. Přijde mi, že většina zájemců o investici by chtěla něco zkusit, něco dělat, ale moc nevědí jak a nemají žádný byznys plán. Nedávno jeden člověk chtěl dělat penzion pro seniory, ale neměl ani budovu, ani pozemek, ani zkušenosti se stavbou. Nic.

Martin Kasa - NeClub - 3

Kdo nyní Kasu vlastní?

Kasu dnes vlastní společnost Obchodní dům.cz, a.s., což je řekněme holding, který zastřešuje více internetových obchodů. V této firmě vlastní určitý podíl fyzické osoby a část společnost HP Tronic. Jak velký podíl HP Tronic drží, však není veřejná informace.

Když jste vstupovali na Internet, tak už existovala Vltava. Jak si vysvětlujete, že Vltava dnes nepatří mezi největší české e-shopy?

Vltava udělala v historii řadu chyb. Myslím si, že promarnili velikou šanci, byli první, měli velmi dobře našlápnuto, ale všechno to pokazili. Pokud bych měl vybrat dvě chyby, tak za prvé by to byla asi volba sortimentu. Za druhé pak informační technologie neboli využívání strojů místo lidí uvnitř firmy. Ve Vltavě odjakživa pracovalo velké množství lidí a obrovské personální náklady musely táhnout firmu dolů.

Co je nejtěžší na provozování internetového obchodu?

Na to nedokážu odpovědět. Je to asi spousta věcí jako v každém jiném byznysu. Od roku 2000 do roku 2005 jsme na to hleděli jako na internetový projekt. Od roku 2005 to vnímáme jako obchod a slovo „internetový“ představuje pouze určitou formu. Zda zboží prodáváte na Internetu nebo v kamenném obchodě je dnes v podstatě jedno.

Živilo vás podnikání už od začátku?

Začínali jsme s tisícikorunou v kapse. Do roku 2006 jsem ve firmě měl plat 10 000 Kč měsíčně a bydlel u rodičů.

Kdy jste začal mít pocit, že se to rozjíždí do podoby, jakou má Kasa dnes?

Někdy kolem roku 2004 se to začalo měnit. Souviselo to s příchodem běžných lidí na Internet, který byl do té doby spíše doménou „nadšenců“.

Jaký jste měli do roku 2004 obrat?

Asi 100 milionů korun. To číslo může vypadat jako veliké, ale je to asi 250 až 300 tisíc denně. Pokud bychom to převedli na počet prodaných kusů zboží, tak to není zase tak mnoho.

Martin Kasa - NeClub - 2

V čem se liší internetový prodej v Česku a jiných zemích, ať už sousedních či západoevropských?

V Česku si obchodníci vytvořili obrovský tlak na službu. Mám tím na mysli například rychlost dodání, informovanost o stavu objednávky či řešení reklamací. To překvapivě v USA nebo v Německu není. Když jsme vstoupili do Německa, tak nás tu všichni začali hodnotit jako velmi komfortní obchod, ačkoliv tu máme to, co je v Česku náš standard.

Čím si vysvětlujete, že jsou Češi takto nároční?

Jak už jsem řekl, do určité míry si to zavinili sami obchodníci. Například Internet Mall už někdy od roku 2004 nabízí službu „komfortní doprava". Ona ale nikdy nebyla komfortní. Obecně marketing předběhl realitu a trh na to začal reagovat. Všichni slibovali hory doly, ale nedokázali to zaručit. Musím ale říci, že za poslední čtyři roky udělaly spediční firmy velký kus práce a posunuly se dopředu.

Je možné porovnat český a polský trh?

V Polsku je veliká orientace na cenu, museli jsme zavést tlačítko „Vyjednávej“, kde nám lidi mohou napsat argumenty, proč bychom jim měli na zboží dát slevu. To v Česku vůbec neexistuje.

Myslíte si, že se například prodeji knih na českém Internetu příliš nedaří?

Nedokážu to posoudit, protože netuším, jak si vedou knihy obecně na českém trhu. Každopádně my jsme se rozhodli, že nechceme dělat zboží s cenou pod 500 Kč, to chce jiné logistické procesy, jiné řazení skladu atd. Nebyli jsme a nejsme na to zařízeni, proto jsme knihy, kromě krátké epizody, neprodávali.

Takže principielně prodáváte zboží nad 500 Kč, ale který segment je v prodejích nejsilnější? Je to bílé zboží?

Obecně to bylo bílé a černé zboží, počítače, mobilní telefony a fotoaparáty. To byly skupiny, které se v objemech prodejů sobě blížily, přičemž se v průběhu let chvíli dařilo jednomu, poté druhému.

Jaký jste měli za minulý rok obrat?

Obrat za holding Obchodní dům byl 2 miliardy Kč.

Martin Kasa - NeClub - 4

A co se týče konverzních poměrů a průměrné výše objednávky?

Průměrná objednávka na Kasa.cz klesala. V roce 2007 byla okolo 6500 Kč, dnes je to tak 4500 Kč. Je to způsobeno tím, že ceny televizí, notebooků atd. šly hodně dolů. Konverze jsou tak jedno až dvě procenta podle značky. Každý padesátý až stý návštěvník nakoupí.

Když se bavíme o onom holdingu, byli jste, co se týče tržeb loni dvojkou na českém trhu?

Byli jsme v „top trojce“. Dnes je už těžké odlišit kamenný a internetový obchod. Jinými slovy nelze říci, kdo je ryze internetový obchod. Největší z hlediska tržeb je Datart. Ten má e-shop i kamenné prodejny, i když většinu dělá přes ně, tak nelze neříct, že by to byl internetový obchod. Alza bude největší v příchodu objednávek přes Internet, kamenné prodejny má ale taky. My jsme za nimi.

Je stále pravdou, že Češi platí prostřednictvím platebních na Internetu velmi málo?

Do roku 2006 byl velký zájem bank lidem maximálně ztížit placení kartou na Internetu. V roce 2007 se banky přeorientovaly na placení kartou a začaly to tlačit, ale provize je jedno až tři procenta podle objemu tržeb. Když například kupujete notebook za 20 tisíc a platíte kartou, tak si banka vezme asi 300 Kč. To je veliký nepoměr třeba proti dobírečnému. Samozřejmě se to promítá do koncových cen. A obchodníkům se to s maržemi, které na trhu jsou, nevyplatí. Takže to úmyslně nepodporují.

Martin Kasa - NeClub - 7

Kolik nákupů se procentuelně platí pomocí platební karty?

Kartou se dnes platí jednotky procent, maximálně do pěti procent. Jinak je to u služeb a levného zboží. Problémem je skutečnost, že čím vyšší je cena zboží, tím více si banka účtuje. Například u lístků do divadla či kina se jedná o částku v řádech korun, což není až tak velký problém. Ale u notebooků a televizí je to už citelné. Navíc u dražšího zboží je nižší marže.

Myslíte si, že konkurence dělá něco lépe než Kasa.cz? Je něco, co se jim povedlo?

Klobouk dolů před tím, jak má například Alza zvládnutý marketing. Co se týče Internet Mallu, tak mi přijde, že poslední tři roky je táhnou dolů personální náklady. Mají podobný obrat jako Kasa, ale o 80 zaměstnanců více. Netuším, co tam mohou dělat, ale nepřijde mi, že by to vygenerovalo nějaký přínos pro firmu.

Kam si myslíte, že se bude segment internetového obchodu ubírat? Budou například velcí maloobchodní prodejci na tento trh vstupovat?

Myslím si, že se silnější budou stávat silnějšími a menší budou zejména u velkých oborů typu elektro ubývat. Prostor pro malé obchody vidím ve specializaci na úzké segmenty trhu, které velcí hráči nedokážou zvládnout.

Vidíte šanci, že by se spojilo několik menších či středních e-shopů a vytvořily uskupení, která by mohla využít synergií společného nákupu a konkurovat tak zmiňované „top trojce“?

E-shopů, které mají třeba obrat 150 až 200 milionů, v ČR existuje několik, ale bojím se, že díky individualitám, které tyto e-shopy provozují, je dohoda o vzniku takového sdružení nereálná.

Je ještě nějaký druh zboží, který z pohledu obchodníků, čeká na Internetu na své objevení?

Například zvládnutí prodeje potravin. Neustále čekám na někoho, kdo to zvládne. Logisticky je to těžký oříšek a navíc existuje malá skupina zákazníků, kteří by o to mohli mít zájem. Myslím si ale, že je to realizovatelné, nicméně je třeba mít za sebou nějaký kamenný subjekt. Takže bych řekl, že se toho chopí nějaký kamenný řetězec.

Myslíte si, že sociální sítě jsou bublinou a nedají se na nich vydělat peníze?

Projektů sociálních sítí vznikají tisíce, ale ty úspěšné lze spočítat na prstech jedné ruky. To si myslím, že je hlavní problém. Před několika lety by si na úspěch Facebooku tiplo jen málo lidí. Je to souhra náhod, a to klasické „být ve správný čas na správném místě“. Sociální sítě jsou podle mého názoru velmi špatně investovatelné. Obecně také příliš nevěřím projektům založeným na reklamě.

Martin Kasa - NeClub - 5

Co vás na Internetu baví?

Internet používám zejména pro komunikaci. Přestal jsem také číst papírové noviny, takže i internetové zpravodajství.

Jaký máte názor srovnávače cen?

Jsme na nich, ale nemáme je rádi. Nejradši bychom samozřejmě byli, kdyby neexistovaly a všichni nakupovali u nás. Nicméně nejlevnější se snažíme být se značkou Megaobchod.cz, kterou máme na srovnávačích. Kasa.cz se nesnaží bojovat cenou s „garážisty“. I tak jsme ale na srovnávačích, řada lidí už naší značce důvěřuje, a když vidí, že u nás by nakoupili o pár desítek korun dráž, dají nám často přednost, než někomu z „Horní Dolní“. V Česku mi chybí opravdový nákupní rádce. Heureka to podle mne není. Jako příklad dobrého nákupního rádce bych uvedl německý Idealo.de. Naše vyhledávače umí jen prohledávat ceny, ty lepší ještě párují zboží podle názvu a daří se jim to, tu hůře, tu lépe. Myslím si, že tuzemské cenové srovnávače neradí.

KL_NOMINACE

Je lepší zvolit vlastní řešení interních systémů nebo pro ně zvolit externího dodavatele?

První e-shop a informační systém jsem v případě Kasy programoval sám a potom jsem to předal dál. Informační systém jak pro vyřizování objednávek na pozadí, tak i to, co vidíte jako zákazník zvenku, se dodnes dělá uvnitř firmy. Neuvažuje se o tom, že by se to do budoucna změnilo. Utvrdily nás v tom i problémy našich konkurentů v okamžiku, kdy přecházeli na globální řešení.

Anketa

Jak nejčastěji při nákupu v českých e-shopech platíte?

103 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 5. 2010 10:07

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »