Kaspersky: E-mailový spam je na ústupu, tvoří už „jen“ 69,6 % mailů

Na 40 % spamu pochází ze dvou zemí světa. A nevyžádaná pošta se od otravné reklamy stále častěji posouvá k nosiči malwaru.

Spam sice rozesílají už prý i ledničky, ale podle globálních čísel bezpečnostní firmy Kaspersky Lab v loňském roce došlo opět k mírnému poklesu podílu nevyžádané pošty na celkovém počtu poslaných mailů. 

Spam tvořil 69,6 % z celkové pošty, což je o 2,5 procentního bodu méně než v roce 2012, uvádí firma ve své zprávě.

Mění se přitom jeho zaměření, upozorňuje Kaspersky. Dříve firmy častěji využívaly nevyžádanou poštu jako formu marketingu, dnes je ale spam častěji nosičem malwaru. Zatímco před lety by tak uživatel v e-mailu nacházel většinou neškodné reklamy na zájezdy nebo hotely, dnes mu spíš přijde falešné potvrzení o zaplacení letenek nebo rezervace pokoje, které v příloze obsahuje škodlivý software.

Nainstalujte přílohu. A rychle!

Kaspersky upozorňuje i na další trend: firmy v honbě za co největším zásahem stále častěji používají k rozesílání svých reklamních materiálů nakoupené obří databáze e-mailů. Místo reklamních mailů, s jejichž zasíláním uživatel souhlasil, tak rozesílají z vlastních serverů klasickou nevyžádanou poštu.

Metody spamerů jinak v zásadě zůstávají stejné a největší úspěchy slaví mezi uživateli, kteří jsou příliš důvěřiví. V roce 2013 se například objevily e-maily vydávající se za zprávy od poskytovatelů antivirových řešení. Vyzývaly uživatele k okamžitému nainstalování záplaty jejich antiviru ze souboru připojeného v příloze. Ta samozřejmě obsahovala trojana, který byl schopný zjistit a odeslat citlivé údaje uživatele.

EBF16

A na závěr ještě jedna sada čísel: na 40 % světového spamu má podle Kaspersky Lab původ ve dvou zemích – v Číně (22,97 %) a v USA (17,63 %). Česká republika drží s 0,13 % hezké 45. místo.


Autor: Kaspersky Labs

Zdroj: Spam evolution 2013

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 1. 2014 13:09

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »