Na dialery platí jednoduché řešení - vykašlete se na Telecom a další jemu podobné. Pokud jim chce někdo dělat dojnou krávu je to jeho problém. Ale každej člověk, kterej to má v hlavě v pořádku zvolí jakýkoliv jiný způsob připojení... (a neříkejte mi, že je dneska ještě někde místo, kde to nejde...)
Slyšel jsem v poslední době od několika lidí nezávisle na sobě, že se jim při pripojení k internetu dial-upem hovor přesměroval (resp. na vyúčtování měli nějakou službu se speciální tarifikací - ale jen krátký čas). Když se na to dotazovali na helplince ČTc, byla jim okamžitě nabídnuta možnost nejlevnější varianty ADSL - a mnozí této "nabídce" podlehli.
A proč ne? ADSL je proti dialerům dokonalou ochranou a dnešní ceny většinou zdaleka vyváží svou rychlostí a bezpečnostní rizikový a pomalý dial-up. Nehledě na to, že dial-up dnes už jen zbytečně blokuje ústředny...
Povinnost informovat o cene? To je bohuzel technicky neresitelne, a tedy blbost.
1. Nevim jak vas modem, ale muj modem se mnou nemluvi. Jak mi podle vas modem rekne "linka, kterou hodlam vytocit, stoji 50 Kc/min"?
2. ISDN "modem". Pokud by po vytaceni a pred zacatkem placeni byla prehravana hlaska (tj. prenos hlasu pres ISDN), tak se proste sestavi ISDN-hlas spojeni a ne ISDN-data spojeni. Takze si poslechnu hlasku a muzu tak nejvys zavesit, protoze modem uz zadne datove spojeni navazovat nebude.
Snad jedine stanovit povinnost prodejcum modemu, aby modem vedel, jak drahou linku vytaci...
Nikdo vám netvrdí, že oznámení o vyšší sazbě musít hlasové. Co třeba dialogové okno, ve kterém je napsáno, že pokud budete pokračovat stisknutím tlačítka 'připojit' budete platit vyšší sazbu. To vám nestačí? A je to jednoduše realizovatelné v dialeru (i před vlastním vytočením).
System tezko prinutis zobrazit dialogove okno, jedině nějakym červem. Ale šlo by při prvním pokusu o připojení připojit na nějaký server telekomu a směrovat všechny požadavky na stránku s hlášením o zvýšené tarifikaci, informací jak opravit připojení v případě změny dialerem a formulář se souhlasem s připojením a nějakým testem jestli není formulář vyplněn robotem (kontrola na opis textu z obrázku, zadání telefonního nebo referenčního čísla). Po osouhlasení by se číslo odblokovalo a dalším voláním by se zákazník už připojil na číslo se zvýšenou tarifikací.
PODLE TELEKOMU to ale určite bude technicky nemožné.
Měl jsem na mysli to upozornění jako součást dialeru. Např.:
ret = MsgBox ("Stisknutím tlačítka 'ano' dojde k přepojení na linku s vyšší tarifikací 60Kč/min.", 4, "Dialer")
if ret = 7 end function|sub
A není to nijak složité, aby autoři dialeru podobné ohlášení do něj nemohli přidat.
Je otazka, az si bude klient stezovat, ze probrouzdal 15 tisic, a ze urcite zadnou takovou hlasku nevidel.
A Telecom bude tvrdit, to neni mozne, urcite jste se prehledl, ta hlaska tam urcite byla.
To je docela problém. Podle mého názoru to mohl vyřešit 'certifikovaný dialer', který ale jak je z článku patrné nebude.
Bohužel jsem se setkal s dialerem, který se na nic neptal. Po otevření stránky se objevil dialog, který se ptal na instalaci ovládacího prvku ActiveX bez kterého nelze zobrazit tuto stránku (nebylo zřejmé ani z názvu, že jde o dialer). Po povolení prvku se nainstaloval dialer, který bez jakýchkoliv otázek ukončil stávající spojení a chystal se vytáčet jiné číslo (do zahraničí). Byl jsem rád, že nastavené omezení mu to nedovolilo. Nezměnil defaultní připojení na internet (to zůstalo ve vlastnostech připojení původní), ale při pokusu o připojení převzal iniciativu a opět zkoušel vytočit 'své' (zahraniční) číslo. Opět bez otázek.
Odpověď na vaši otázku je bohužel těžká. Špatně se bude dokazovat oběma stranám, že oznámení o vyšší tarifikaci bylo či nebylo zobrazeno. Domnívám se, že 'poctivým' dialerům, by němělo činit problémy dostat 'certifikát' například od APVTS. a ty by bylo možné bez obav používat. Bohužel existují i dialery, které o to ze zjevných důvodů nestojí.
p.s. Docela je problém některý dialer dostat ze systému.
Je tu ještě jeden způsob a sice předplacený kredit, dobře známý od mobilních operátorů (používá ho i Erortel, rodný ,,bratr" Telecomu). Myslím, že by nebyl problém umožnit těm, kteří o to požádají, aby si zaplatili paušál + průměrné hovorné na měsíc dopředu, s tím, že po vyčerpání této částky by se linka zablokovala pro odchozí volání. Kredit by bylo možno kdykoli dobít a tím plnou funkčnost linky obnovit. Tím pádem by dialery nemohly nadělat takové škody jako teď a velmi rychle by zahynuly na úbytě.
protože jaksi znám všechny strany bariéry, tak musím říct, že je to úplně jinak.
Důvod proč dialery upadají je jednoduchý - všechny služby přechází na jednodušší a univerzálnější placení pomocí SMS. V podstatě neexistuje pornoserver, který by ještě používal dial-up tarifikaci.
Jediné problémy jsou tedy teď u virů atd. a těch koluje takové množství, že když nemáte zabezpečený počítač, tak se nakazíte za pět minut, ani nevíte jak. Takže ti co mohli být nakaženi už byli a už se zabezpečili.
Problém byl vždy u jednoho subjektu, který nedodržoval platné zákony a u Telecomu a ČTÚ, který to nechtěli řešit - telecom z toho měl prachy, čtú zřejmě taky. Tento subjekt porušoval pravidla tím, že nerespektoval maximální délky hovorů a umožnil prohlížení internetu přes toto číslo, i když to mělo být výhradně jen pro jeho službu. Když bych já dostal takto vysokou fakturu a nebyla mi uznaná reklamace, tak bych klidně šel k soudu, protože mám v ruce několik korespondencí s ČTÚ a Telecomem, kde byli upozorňováni na to, že klient telecomu porušuje zákon a oni měli dost času tomu zabránit.
Dalsi vec je, jak Telekomunikacni operatori odmitaji rict, komu dana linka patri a odvolavaji se na obchodni tajemstvi.
Je jasne, ze pokud by bylo povinosti zverejnovat firmy, ktere maji dana cisla, asi by operatorum klesly zisky (ono plno podvodniku by si to asi rozmyslelo...)
"Už nyní ale pracovní skupina dospěla k závěru, že opatření jsou natolik úspěšná, že dalších opatření už není zapotřebí."..... Mozna trosku predcasny jasot, ale vyvoj jde spravnym smerem, nebot opatreni jednoho z hlavnich clenu APVTS, Ceskych Telekoumaku, tedy usilovne zdrazovani zabrzdenych sluzeb, uz prinasi zaslouzene ovoce - desitky tisic zrusenych linek rocne. Za par let tak bude po pevnych linkach a tudiz i po dialerech. Aleluja!
Já bez dialerů bych nepřežil, jelikož si na nich vydělám docela hodně, tak 60 000,- Kč za týden a to jsou všechno dialery,které přesměrovávají na zahraniční audiotextová čísla v satelitní síti InMarsat a cena se pak pohybuje v rozmezí od 99 do 220,-Kč/min.
Viz internetová stránka http://elufa.aktualne.cz, kde po kliknutí se uživatel přesměruje na zahraniční porno web a k tomu si stáhne příslušný mezinárodní dialer.Volání je pak realizováno jako klasický mezinárodní hovor do satelitní sítě InMarsat a já jako bussinessman dostávám až 60 % provozi za každou minutu volání.
Na vašem místě bych si pomalu začal hledat jiný způsob obživy; konec dial-up připojení je otázkou velmi krátké doby. Začínají se rozjíždět UMTS služby, brzy začne Wimax a máte po žížalkách. Jinak: Podle toho, co tu píšete to opravdu vypadá tak, že nejlepší zbraní proti těmto podvodům by bylo placení telefonních účtů prepaid způsobem. Jenže tenhle nápad se Telecomu určitě líbit nebude.
Autor článku hovoří pouze o zákonné povinnosti informovat řádným způsobem telefonního účastníka o skutečnosti, že dochází k přesměrování na číslo se zvláštní tarifikací. Tato zákonná povinnost je bohužel obtížně kontrolovatelná a tudíž vymahatelnost práva je problematická.
Telefonní operátoři mají však jinou důležitou právní povinnost, vyplývající se zákona o elektronických komunikacích. Tato povinnost je uložena Generální licencí, kterou uděluje Český telekomunikační úřad.
Každé volání na číslo 976... je směrováno na konkrétní telefonní číslo, neboť tento typ volání je ve skutečnosti pouze voláním na zvolenou službu.
Právě ustanovení generální licence č. GL-25/S/2000 zakazuje poskytovat služby, dostupné prostřednictvím telefonní předvolby 976..., z telefonních čísel ležících mimo území ČR. Prakticky ale každé telefonní spojení při podvodném přesměrování končí někde v zahraničí.
Nelze vůbec předpokládat, že by telefonní operátoři nevěděli, kde volání končí. Proč to ale neví ČTÚ?
Účel světí prostředky. Podvodného poskytovatele obsahu nakonec nelze zjistit, protože sídlí v různých destinacích po celém světě a velmi často ve státech, se kterými ČR nemá uzavřenu smlouvu o poskytování právní pomoci.
Ač je tato skutečnost dobře známa telefonním operátorům, ČTÚ a nepochybuji, že jistě i nezávislým odborníkům na tuto problematiku, cudně se o ní mlčí.
Anebo, že by se veřejnost někdy dočkala rozboru tohoto problému?