Kauza spam a problém vyžádané pošty

Nevyžádaná pošta a problém, jak se jí co nejúčinněji zbavit, zaplňují nejen stránky internetových periodik, ale pronikají i do politiky, do techniky, prostě, jako každý multiparadigmatický problém, všude. Ve snaze zlikvidovat nevyžádanou poštu se však vystavujeme zásadnímu problému – že zničíme současně i tu vyžádanou.

Výrobci antispamových filtrů uvádějí, že množství špatných záchytů vyžádané pošty se pohybuje okolo hranice dvou procent z celkového počtu zachycených zpráv. Inteligentní filtry se navíc dokáží učit a postupně vylepšovat svou schopnost vyhledávat reklamní poštu a odlišit ji od té, kterou si uživatel skutečně přeje dostat. Bezpečnost takových aplikací dále posilují seznamy implicitně blokovaných odesilatelů zpráv; také implicitně povolených, tedy takových, kteří jsou označeni za důvěryhodné a nekontrolováni. To vše je málo.

Jak se spam snaží obcházet filtrování co největším napodobením normální komunikace, zvyšuje se riziko, že tato normální komunikace bude likvidována spolu s ním. I přes všechna protiopatření, seznamy a učící se filtry. Dalším problémem je, že právě ta “obyčejná” komunikace, která může být snadno považována za nevyžádanou poštu, představuje někdy pro své příjemce a odesilatele komunikaci velmi důležitou. I když se zdá, že tyto dva faktory spolu přímo nesouvisejí, opak může být pravdou. Uveďme si příklad.

Nedávno jsem posílal do redakce jednoho periodika email, který obsahoval vyžádané upřesňující informace k jistému materiálu. Ve zprávě byl text, několik poměrně dlouhých URL a jeden, který tvořil přílohu ve formě souboru .URL. Když se zprávu nepodařilo ani napotřetí doručit příjemci (poštovní klient (Outlook 2000) dostával informace, že zpráva byla vymazána bez přečtení), rozhodnul jsem se osobě, které byl email určen, zavolat. Problémem se ukázal být její Outlook 2003 s automatickým filtrováním pošty nastaveným na nejvyšší míru zabezpečení. Po snížení úrovně se podařilo emailovou komunikaci obnovit a zprávy jí opět začaly bez obtíží přicházet.

Kuriozitou antispamového filtru Outlooku 2003 byla situace, kdy email od správců freemailu Seznamu o zavedení antispamu na úrovni serveru byl vyhodnocen jako nevyžádaná pošta a přesunut do patřičné složky. Avšak nejen tento filtr trpí poměrně častým zahazováním důležitých zpráv při maximálním nastavení. Doplňky, speciální pluginy, které existují, ať už jako samostatné aplikace, nebo jako vedlejší služby například firewallů, mažou chtěnou poštu také často a nemilosrdně. Při snížení úrovně zajištění naopak začnou bez problémů propouštět do doručené pošty i to, co by tam být rozhodně nemělo. Dokonalost prostě neexistuje.

Podstatným faktem, jak se zdá, je to, že stávající antispamová řešení jsou mnohem více chybující, než by se dalo na první pohled odhadovat. Základním měřítkem je zde poměr mezi správně a špatně zachycenými zprávami, absolutní počet správně zachycených zpráv a zřejmě také frekvence správného a špatného záchytu. Co se ovšem nehodnotí, protože se zdá, že to na první pohled s frekvencí záchytů nesouvisí, je relevantnost špatně zachycených a vyhodnocených zpráv.

KL_NOMINACE

I když hovořit o relevantnosti obsahu špatně zachycené zprávy (pracovní/sou­kromá/pro zábavu) musí znít tak trochu jako šarlatánství, když obsah emailu hodnotí člověk a ne stroj, ve skutečnosti to šarlatánstvím není. Co jiného je totiž hledání spamu – nevyžádané pošty – než určitá forma obsahové analýzy doručených zpráv? Pokud ona uváděná dvě procenta špatných záchytů představují v moři emailů nepodstatné zásilky, nejsou na škodu a tolerance by mohla být ještě vyšší. Pokud jsou ovšem filtrovány zprávy z adres, které se nenacházejí na seznamu důvěryhodných a jež obsahují podstatnou informaci, je to problém na pováženou. A jak se zdá, přinejmenším některé antispamové filtry mají tendenci mazat relevantní zprávy spíše než ty irelevantní – tedy opačně, než by tomu mělo být.

Problém odlišení nevyžádané pošty od vyžádané má i svou odvrácenou – přesněji opačnou – tvář. Potíž je v tom, že mnohé aplikace se zabývají pouze rozpoznáním toho, zda je zpráva nevyžádaná, a ne toho, zda vyžádaná (až na listiny důvěryhodných) byla. Jejich autoři se však dříve nebo později budou muset vydat i tímto směrem. Je otázkou, kdy to bude.

Anketa

Stává se, že vám antispamový filtr vymaže relevantní zprávu?

26 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 11. 2006 4:21

Školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web

  •  
    Jak mít na Internetu blog.
  • Jak si založit web na Wordpressu.
  • Jak pokračovat v jeho provozování.

Detailní informace o školení Jak vytvořit rychle jednoduchý web »