Hlavní navigace

Kauza spam a problém vyžádané pošty

Vojtěch Bednář 31. 3. 2004

Nevyžádaná pošta a problém, jak se jí co nejúčinněji zbavit, zaplňují nejen stránky internetových periodik, ale pronikají i do politiky, do techniky, prostě, jako každý multiparadigmatický problém, všude. Ve snaze zlikvidovat nevyžádanou poštu se však vystavujeme zásadnímu problému – že zničíme současně i tu vyžádanou.

Výrobci antispamových filtrů uvádějí, že množství špatných záchytů vyžádané pošty se pohybuje okolo hranice dvou procent z celkového počtu zachycených zpráv. Inteligentní filtry se navíc dokáží učit a postupně vylepšovat svou schopnost vyhledávat reklamní poštu a odlišit ji od té, kterou si uživatel skutečně přeje dostat. Bezpečnost takových aplikací dále posilují seznamy implicitně blokovaných odesilatelů zpráv; také implicitně povolených, tedy takových, kteří jsou označeni za důvěryhodné a nekontrolováni. To vše je málo.

Jak se spam snaží obcházet filtrování co největším napodobením normální komunikace, zvyšuje se riziko, že tato normální komunikace bude likvidována spolu s ním. I přes všechna protiopatření, seznamy a učící se filtry. Dalším problémem je, že právě ta “obyčejná” komunikace, která může být snadno považována za nevyžádanou poštu, představuje někdy pro své příjemce a odesilatele komunikaci velmi důležitou. I když se zdá, že tyto dva faktory spolu přímo nesouvisejí, opak může být pravdou. Uveďme si příklad.

Nedávno jsem posílal do redakce jednoho periodika email, který obsahoval vyžádané upřesňující informace k jistému materiálu. Ve zprávě byl text, několik poměrně dlouhých URL a jeden, který tvořil přílohu ve formě souboru .URL. Když se zprávu nepodařilo ani napotřetí doručit příjemci (poštovní klient (Outlook 2000) dostával informace, že zpráva byla vymazána bez přečtení), rozhodnul jsem se osobě, které byl email určen, zavolat. Problémem se ukázal být její Outlook 2003 s automatickým filtrováním pošty nastaveným na nejvyšší míru zabezpečení. Po snížení úrovně se podařilo emailovou komunikaci obnovit a zprávy jí opět začaly bez obtíží přicházet.

Kuriozitou antispamového filtru Outlooku 2003 byla situace, kdy email od správců freemailu Seznamu o zavedení antispamu na úrovni serveru byl vyhodnocen jako nevyžádaná pošta a přesunut do patřičné složky. Avšak nejen tento filtr trpí poměrně častým zahazováním důležitých zpráv při maximálním nastavení. Doplňky, speciální pluginy, které existují, ať už jako samostatné aplikace, nebo jako vedlejší služby například firewallů, mažou chtěnou poštu také často a nemilosrdně. Při snížení úrovně zajištění naopak začnou bez problémů propouštět do doručené pošty i to, co by tam být rozhodně nemělo. Dokonalost prostě neexistuje.

Podstatným faktem, jak se zdá, je to, že stávající antispamová řešení jsou mnohem více chybující, než by se dalo na první pohled odhadovat. Základním měřítkem je zde poměr mezi správně a špatně zachycenými zprávami, absolutní počet správně zachycených zpráv a zřejmě také frekvence správného a špatného záchytu. Co se ovšem nehodnotí, protože se zdá, že to na první pohled s frekvencí záchytů nesouvisí, je relevantnost špatně zachycených a vyhodnocených zpráv.

WT100

I když hovořit o relevantnosti obsahu špatně zachycené zprávy (pracovní/sou­kromá/pro zábavu) musí znít tak trochu jako šarlatánství, když obsah emailu hodnotí člověk a ne stroj, ve skutečnosti to šarlatánstvím není. Co jiného je totiž hledání spamu – nevyžádané pošty – než určitá forma obsahové analýzy doručených zpráv? Pokud ona uváděná dvě procenta špatných záchytů představují v moři emailů nepodstatné zásilky, nejsou na škodu a tolerance by mohla být ještě vyšší. Pokud jsou ovšem filtrovány zprávy z adres, které se nenacházejí na seznamu důvěryhodných a jež obsahují podstatnou informaci, je to problém na pováženou. A jak se zdá, přinejmenším některé antispamové filtry mají tendenci mazat relevantní zprávy spíše než ty irelevantní – tedy opačně, než by tomu mělo být.

Problém odlišení nevyžádané pošty od vyžádané má i svou odvrácenou – přesněji opačnou – tvář. Potíž je v tom, že mnohé aplikace se zabývají pouze rozpoznáním toho, zda je zpráva nevyžádaná, a ne toho, zda vyžádaná (až na listiny důvěryhodných) byla. Jejich autoři se však dříve nebo později budou muset vydat i tímto směrem. Je otázkou, kdy to bude.

Anketa

Stává se, že vám antispamový filtr vymaže relevantní zprávu?

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

DigiZone.cz: RRTV: licence pro Šlágr TV

RRTV: licence pro Šlágr TV

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

120na80.cz: Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?