Hlavní navigace

Kde se berou informace?

Vojtěch Bednář

Že Internet změnil svět masových médií k nepoznání, je věc jasná a samozřejmá. Že tato skutečnost zhoršila některé již dříve existující neduhy, je věc známá již méně. A že na to doplácíme, nás nemusí vůbec napadnout.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Novináři lžou. Ba, je to ještě horší. Novináři od sebe opisují. V tradiční koncepci distribuce informací médii tak, jak platila ještě někdy před patnácti lety, se novináři, když to řeknu docela stručně a nepřesně, rozlišovali na dvě skupiny. V první byli ti, kteří pracovali v redakcích – je celkem jedno čeho. Zjišťovali své vlastní informace a pak je sdělovali publiku prostřednictvím textů, rozhlasového a televizního vysílání a tak dále. Když vlastní informace nestačily, spoléhali se na služby druhého druhu novinářů. Těch, kteří pracovali v tiskových agenturách. Agentury (většinou) nesdělovaly své informace přímo publiku, leč za peníze v podobě produktových balíků (předplatného) novinářům, kteří je pak využívali dále. Byly tak, dá se říct, autentickými zdroji informací.

Časy se mění. Některá média se začala chovat jako agentury, některé agentury začaly ve zprávách citovat jiná média (dříve zcela nepřípustné). Novináři obou typů se promíchali a začali od sebe masivně opisovat. Příchod Internetu jako nového masového média tento proces podstatně urychlil a zdokonalil. Dnes je naprostá většina informací na webu opsána z jiných informací na webu. Nabízí se otázka, kde se tyto informace berou?

Jistě, stále existují agentury, poctiví novináři a hromada lobbistů, která vypouští „informace“ dle přání klienta. Ti všichni jsou zdrojem, některých více, jiných méně pochybných, ale pořád primárních, čili neopsaných informací. Ale to nestačí k pokrytí potřeb trhu.

Kde se berou zbývající informace? Může to znít příšerně, ale je tomu tak. Díky Internetu jako extrémně rychlému médiu informace vznikají opisováním! Jak? Asi jako na principu tiché pošty. Když pošlete jedno slovo, vrátí se takřka jistě jiné – v průběhu prošeptávání mezi lidmi se totiž mění. A stejně tak píšící internetoví novináři, publicisté a blogeři od sebe opisují, leč opisují nepřesně. Tato nepřesnost při mnohanásobném opisu dává vzniknout regulérní nové informaci. Že je to informace, jak již z jejího původu vyplývá, nepřesná a zvláštní? To přece vůbec nevadí, protože se stává základem pro další opisování, modifikace a v konečném důsledku pro další informace.

Nevěříte? Zkuste zadat do vyhledávače klíčové slovo jakékoliv známější osoby. Ještě pořád nevěříte? Zapojte se do procesu globálního dezinformování. Jak? Stačí si založit blog a začít opisovat od ostatních s drobnými autorskými změnami.

Našli jste v článku chybu?

10. 9. 2009 23:16

Smekam nad presnosti, se kterou jste to dokazal popsat.

7. 9. 2009 11:17

Myšlenka cílené masové dezinformace na Internetu je docela zajímavý nápad... :-) Původní autoři "zaručeně pravých" informací by potom mohli zorganizovat hitparádu kolikrát se jejich výtvor objevil například v TV :-) To by byla zábava... Tedy za předpokladu, že by nebyly zmanipulovány i samotné výsledky :-)))
DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Kanál TA3 HD zahájil vysílání

Kanál TA3 HD zahájil vysílání

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček