Hlavní navigace

Kdo bude dalším internetovým milionářem?

Petr Stránský

Jste zvědavi kdo bude novým internetovým milionářem, respektive z čeho budou prýštit koruny či dolary v internetovém byznysu tento rok? Které firmy zkrachují a objeví se nové raketové starty? Pokud ano, tak se puste do následujích řádků...

V minulém, „mileniovém“ článku jsem se podíval do křišťálové koule a s velkou dávkou drzosti předpovídal, kudy se bude ubírat naše civilizace v příštím století. Tentokrát se budu držet v podobné linii, ale podstatně více při zemi, přesto si věštecký tón zcela neodpustím.

Předně jsou dosti důležité změny, které se udály na amerických burzovních trzích v posledních měsících. Propady technologických a internetových akcií zchladily investorskou náladu a přitáhly uzdu i ve světě rizikového kapitálu, který byl hlavním hnacím motorem internetových firem. Hra na možné budoucí zisky a především zkrácená cesta na burzu nebude tento rok příliš populární, zvláště přidáme-li k tomu miliardy dolarů spotřebované již zkrachovalými firmami. Dokud nebudou nové projekty schopné prokázat svou životaschopnost a získat alespoň nějaké zákazníky, příliš mnoho kapitálu nepřitáhnou.

Na druhou stranu není možné přehlédnout nesporný fakt, že do hry vstupují kapitálově silní hráči, ať už v podobě komplementárních aktivit „velkých“ firem nebo nových projektů podporovaných kapitálově vybavenými společnostmi. Hlavním problémem se – kromě obecně citovaného nedostatku lidských zdrojů všech profesí a úrovní – stává nedostatek těch, kteří by útok vedli. Nedostatek manažerů je ještě citelnější v České republice a okolních zemích. Zatímco USA a západní Evropa si může „vypůjčit“ profesionály z jiných odvětví, u nás v podstatě není kde brát. Leč pojďme se podívat, které oblasti slibují úspěch, a které zavání ztrátou.

Obsah je klíč i zámek zároveň

Prubířským kamenem bude další rozvoj obsahu. Je klíčem pro přitahování pozornosti nových uživatelů a roztáčení kol provozu na Internetu. Nedá se příliš očekávat úspěšný vznik a rozvoj internetových médií mimo již existující hráče a několik nově přišedších ze zavedených nakladatelství. Objem internetové reklamy, ze kterých je provoz primárně financován, bude sice i nadále významně růst, ale stále se pohybuje v příliš nízkých absolutních hodnotách, které mají možnost získat nová „média“. Nastartována bude zcela jistě plejáda nových internetových „zpravodajství“, ale neuspěje zřejmě žádné. Důvodem bude zejména nízký kapitál, a především omezující limity obyvatel ČR, které zejména pro „segmentové“ servery s pouze lokální prezencí znamenají značný handicap.

Zajímavě se ovšem rozvíjí placený přístup k informacím, kde lze hledat nové možnosti a nové projekty. Jsou ovšem podmíněné schopností produkovat unikátní data, a tak je to opět spíše doménou zavedených společností než nových hráčů; ovšem o některá překvapení nemusí být nutně nouze. Spíše však ve sféře podnikových informací než pro koncové uživatele – předplatitele. Konečně, v obecné rovině bude masa uživatelů přinášet zisky spíše v podobě reklamy či věrnostních programů než přímou platbou za služby.

Prodej – ale jistě

Prodej, tak jako tomu bylo i doposud, se bude velmi slibně rozvíjet. Větší zisky však budou mít zřejmě společnosti schopné poskytovat adekvátní podpůrné služby, jako jsou již zmíněné věrnostní programy, ale také logistické a finanční služby. Díky poměrně malé „vyprofilovanosti“ českých e-shopů je tu nicméně stále místo pro štiky, jejichž příchod se dá zcela jistě očekávat – již živoucím příkladem je AlbumCity. Handicapem je stále nízká důvěra zákazníků, stejně jako obecně nižší míra spotřebitelské nákupní aktivity.

Nebojte se také vsadit na některé specifické projekty, jako jsou burzy pohledávek apod. Mají větší možnost uchvátit zajímavější část trhu než přímý prodej zboží, více jim však také hrozí, že „minou“ svůj cíl a o jimi nabízené služby nebude zájem.

B2B bude králem

Přestože oblast B2B komerce u nás nabíhá podstatně pozvolněji než třeba v USA, bude to právě tato oblast, která bude hitem a ve které bude mít šanci se prosadit několik nových hráčů. Není ovšem možné pominout, že celá řada transakcí probíhá na globálních trzích, kam asi čeští provozovatelé nedosáhnou. Může se tedy ukázat, že příliš českých B2B hráčů ani na konci příštího roku nepotkáme, samozřejmě mimo sféru dodavatelů systémů, které naopak čeká velmi zajímavá budoucnost.

Rychlá prohlídka některými zákoutími e-byznysu naprosto pomíjí nevýznamnější „segment“. Tím je vytváření integrovaných produktů a služeb, které využívají Internetu jako významný komunikační či přímo provozní kanál, ale nejsou typickými e-commerce projekty. Ale právě zde bude probíhat největší „stavební“ ruch. Zajímavě se zřejmě bude vyvíjet poskytování nejrůznějšího sortimentu služeb, tak či onak poskytovaných na Internetu nebo jím podporovaných.

UX17_pulpitel2

A konečně není možné zapomenout na fakt asi nejvýznamnější. Prozatím ještě relativně uzavřený český Internet bude stále více „nasávat“ do globálního kotlíku, ať už vstupem nových firem, odkupem existujících nebo také rozvíjením původně českých společností za naše hranice.

Zkrátka – budou se dít věci.

Anketa

Myslíte si, že je dnes ještě možné do českého Internetu přijít s originálním nápadem, realizovat jej s minimálními náklady a vydělat hromadu peněz?

Našli jste v článku chybu?
11. 1. 2001 9:00
PaJaSoft (neregistrovaný)
Spojujete-li se pres Linux, podivejte se do /var/log/messages, nepochybne veskere relevantni informace o spojeni naleztete tam. A kdyby ne, pppd lze zkonfigurovat tak, aby Vam LOGoval treba kompletni prutok vcetne vytvarenych ramcu...
10. 1. 2001 22:45
L (neregistrovaný)
"Jeho veškeré parametry jsou standardní , tedy maximální rychlost je u klasických modemů až 56kb/s a u ISDN pak samozřejmě 64kb/s." Ví někdo, jak je to s jednotlivými free providery? Má některý z nich povolenu kompresi přenosu (ne jenom kompresi IP hgeaderu)? Prosím pokud víte, jaký ISP, tak Cc: na mou adresu..