Hlavní navigace

Kdo by se měl ve firmě starat o sociální sítě?

Jan Handl 18. 2. 2012

Velké i menší firmy hledají specialisty na sociální sítě. Tedy lidi, kteří budou mít na starosti fanoušky, followery a ty všechny ostatní příznivce firmy a značky v elektronickém světě. Je to trend, nastupující i u nás. Položme si otázku – je to dobře?

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Nemohu si pomoci, ale zdá se mi, že v našem prostředí je na vytváření specializovaných pracovních pozic týkajících se sociálních sítí příliš brzy. Vyplatí se zaměstnávat jednoho člověka nebo více lidí jenom kvůli tomu, aby psali na Facebook a vkládali videa na YouTube? A budou tito lidé dostatečně fundovaní, aby mohli odpovědět na většinu dotazů? Nestanou se z nich pouhé katalyzátory odpovědí od jiných, odborných zaměstnanců firem? Jasné je, že „ten jouda od Facebooku“ nikdy nebude pořádně rozumět produktům a spolupráce s těmi, kteří jim rozumí, je tedy absolutně nevyhnutelná. Chceme být in, ale u nás na českém písečku je asi nesmysl zakládat oddělení o desítce lidí, které se bude věnovat pouze sociálním sítím. Realističtější je mít jednoho „půlčlověka“ z marketingu a druhého z PR. Popravdě řečeno, u nás asi neexistuje moc firem, jejichž fanoušci by zaměstnali více lidí na plný úvazek. Výjimkou jsou snad jenom operátoři, ti si to dovolit mohou. Jejich lidé na sociálních sítích totiž musejí hasit jeden průšvih za druhým…

Ano, větší firma, která má dost aktivních fanoušků a followerů, může o specialistovi na plný úvazek přemýšlet. Tedy pokud jsou pro ni sociální sítě důležité. Výrobce kompresorů, může na Facebook zapomenout, byť má tisíce zaměstnanců a miliardové obraty.

Některé firmy, a to i ty největší, mají se sociálními sítěmi velký problém. Neovládají je, nemonitorují a nekonverzují. Potom se rozhodnou, že si najmou specialistu. Ten bude sice na Facebooku komunikovat podle všech doporučených pravidel a nejnovějších trendů, ale bude to k ničemu, protože nebude mít faktické informace, nebude rozumět tomu, na co si lidé naříkají a navíc bude totálně odříznut od ostatních zaměstnanců, kteří ony podstatné informace mají.

Asi těžko lze doporučit firmě univerzální řešení. Neexistuje a variant je mnoho. Buď stačí sociální sítě ignorovat, nebo na ně lít klasické firemní PR. I tato řešení jsou v určitých případech správná. Pokud je na sociálních sítích potřebná cílovka, vyplatí se je využívat. Buď se o ně může starat produkťák (který ví, co a jak), nebo člověk z marketingu nebo PR. Najmout specialistu je až posledním krokem. O najmutí vícero specialistů si naše firmy (snad kromě zmíněných operátorů) mohou zatím nechat zdát. Proč taky, že?

Udivuje mne, kolik se na sociálních sítích pohybuje „specialistů“ právě na tuto oblast. Uživí se? Mají co dělat? Čekají na svoji šanci (která může přijít za několik let) a zatím si dobývají ostruhy tak, že o sobě dlouhodobě prohlašují, že jsou specialisté?

MIF16

A co by měl vlastně takový specialista na sociální sítě zvládat? Dle mého názoru by měl hlavně umět psát, rychle a správně reagovat. Měl by mít znalosti z pozadí firmy a produktů, měl by být technologicky schopný a aktivní. Jistě by se neztratily ani zkušenosti z marketingu, reklamy a PR, případně podpory. A teď ruku na srdce, bude se takový člověk se širokým záběrem věnovat nějakému zaprděnému Facebooku ve firmě? Někdo možná ano, ale většina půjde za lepším. Jsou to ti, kteří nelpí na tom, že jsou specialisté na sociální média. Zdá se mi, že dnes není vysněným povoláním kosmonaut nebo popelář, ale právě jakýsi pochybný a samozvaný specialista.

Když už se rozhodnete, že vaše firma specialistu potřebuje, vybírejte pečlivě. Specialistů je totiž dost a objevit toho správného dá práci. A nezapomínejte na to, že je to až poslední řešení, které opravdu potřebují jenom ty sociálně nejvytíženější fir­my.

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: Běháte a nehubnete? 6 častých chyb

Běháte a nehubnete? 6 častých chyb

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Měšec.cz: „Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

„Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu