Hlavní navigace

Kdo byl letos nejlepší?

5. 12. 2000
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Internetoví novináři a vydavatelé dostali letos poprvé své "Pulitzerovy ceny" - a to na půdě Kolumbijské univerzity, kde se právě tradiční Pulitzerovy ceny (neuznávanější novinářské ocenění na světě) každoročně udílejí. V pátek 1. prosince zde byli oznámeni vítězové výročních cen Online Journalism Awards pro internetovou žurnalistiku.

Porotci rozdělili ceny v šesti kategoriích:

  • za vynikající novinářské výkony,
  • za aktuální zpravodajství,
  • za reportážní žurnalistiku (anglicky „enterprise journalism“, což je poněkud měkčí termín pro tzv. investigativní žurnalistiku, a vztahuje se na tradiční novinařinu, která vychází ze shromažďování údajů a jejich originální interpretace),
  • za servisní žurnalistiku (anglicky „service journalism“, což je termín zahrnující novinářské texty poskytující praktické informace, rady či návody),
  • za kreativní využití média
  • a za internetové komentáře.

Většinu cen udělili porotci dvakrát: jednak původním webovým publikacím a jednak serverům, které vznikají ve spolupráci s nějakým dalším médiem (hlavně tiskem a televizí).

Jak se o vítězích a finalistech rozhodovalo? Skupina asi stovky novinářů monitorovala anglicky psané servery na celém světě a své tipy posílala během roku jedenáctičlenné porotě (tvořené převážně akademiky a významnými osobnostmi z branže). Takto se shromáždilo asi šest set nominací z celkem dvou set internetových publikací. Koncem října oznámila porota v každé kategorii jména pěti finalistů, z kterých nakonec vybrala vítěze. Garanty výročních cen jsou dvě instituce: Kolumbijská univerzita (či lépe řečeno její prestižní žurnalistická škola, která je zároveň vyhlašovatelem několika dalších prestižních cen – mimo jiné Pulitzerovy, dále ceny pro nejlepší americké časopisy či rozhlasové novináře) a asociace Online News Association, která vznikla loni a v rámci udílení cen zároveň uspořádala svoji první konferenci.

Kompletní seznam vítězů i finalistů je na Internetu, zde zmíním jen ty nejzajímavější z nich – a to i vzhledem k tomu, které z oceněných webů by mohly zajímat české čtenáře. Hlavní vítězové byli dva. V kategorii originálních webových publicistů si cenu za vynikající výkony odnesl nikoliv překvapivě magazín Salon. Ten existuje již pět let a nabízí po celou dobu špičkovou novinařinu, ačkoliv podnikatelsky se mu zas tak mimořádně nedaří – vinou dlouhého váhání asi promeškal dobrou dobu pro vstup na burzu, letos na jaře časopis dokonce omezoval zaměstnanecké stavy a rušil některé rubriky. V zásadě však Salon společně s časopisem Slate zůstává hlavním představitelem internetové „mainstreamové“ žurnalistiky – a asi není náhoda, že si jako jediná publikace letos odnesl dvě ceny. Ta druhá byla za reportážní žurnalistiku, a dostal ji novinář Daniel Forbes za článek Propaganda v hlavním vysílacím čase (vyšel v Salonu letos v lednu). Reportáž byla pohledem do zákulisí rozsáhlé protidrogové kampaně, v jejímž rámci vláda vyplácela relativně velmi vysoké sumy producentům oblíbených pořadů (jako Beverly Hilly 902 10, Nemocnice Chicago Hope nebo Pohotovost) – a to za to, že se v nich objevovala protidrogová propaganda. Vítězem hlavní ceny pro publikace vydávané ve spolupráci s jiným médiem si odnesl server MSNBC.com.

BRAND24

Pro české čtenáře asi může být zajímavé, že mezi pět finalistů se v kategorii původních internetových serverů dostal také magazín pocházející z Prahy, a to Central Europe Review. Pro tento server to není první ocenění a je škoda, že mezi českými uživateli Internetu jde prakticky o neznámý titul (což má svou logiku, protože je psaný v angličtině a je určen především pro zahraniční publikum). Že je to mimořádný úspěch, svědčí i dobrá společnost, ve které se Central Europe Review ocitl – dalšími finalisty byly kromě něj a Salonu tyto servery: CNET News.com (zpravodajský server zaměřující se převážně na počítačový průmysl), Insure.com (nezávislý americký magazín zabývající se pojištěním) a TheStreet.com (prestižní finanční titul).

V tiskové zprávě vydané Online News Association stojí za zmínku citát porotkyně Jacqueliny Leové, která řekla: „Jestliže oceňujeme dobré výkony na webu, pomáháme tím nastavit vysoký standard – a ten povede k tomu, že si lidé budou internetové žurnalistiky víc cenit a vážit.“ Hleděno z této perspektivy se nabízí zcela legitimní otázka: Nestálo by za to zavést podobné ceny také v Česku? Nebo aspoň zahájit na toto téma diskusi – bez ohledu na to, že respektované výroční ceny u nás vlastně nemá ani klasická žurnalistika. Na českém Internetu existuje řada novinářských projektů, které by si zasloužily víc pozornosti a popularity – a právě tomu by výroční ceny pro novináře a vydavatele mohly pomoci. Zda by něco takového fungovalo, může ukázat reakce na jednu z kategorií výročních cen Český Zavináč – a totiž cena pro nejlepšího novináře publikujícího na Internetu. Kdo to bude, rozhoduje právě v těchto dnech padesátičlenná porota. Hlasování v této i dalších deseti kategoriích bude probíhat do 10. prosince, kdy sdružení Akademie českého Internetu zveřejní letošní nominace. Jména tří finalistů z řad novinářů (plus seznam dalších často nominovaných jmen) najdete na Lupě s krátkým komentářem přesně za týden.

Bylo by dobré, kdyby i v Česku existovaly ceny pro nejlepší internetové novináře, tituly a články?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je novinář a publicista, přispěvující do řady českých médií. V současné době působí mj. jako moderátor NetClubu, diskusí s osobnostmi českého Internetu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).