Hlavní navigace

Kdo dal sto tisíc korun za doménu?

3. 4. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Možná jste ještě zcela nevyšli z údivu nad statisícovými částkami, které nabízeli zájemci na nedávné dražbě domén. Další překvapení přinesla odhalení některých jejich majitelů. Na doméně cd.cz, která byla vydražena za 175.000 korun, internetový obchod s kompaktními disky nenajdete. Vlastní ji totiž státní organizace České dráhy.

Veřejná dražba doménových jmen se konala 5. března 2002 se v Kongresovém centru Praha (viz cd.cz potřetí!). Osoba, které byl udělen příklep, musela podle dražební vyhlášky doménu uhradit v hotovosti ihned po skončení dražby. Pro přesnost dodejme, že toto pravidlo platilo pro ceny nižší než 200.000 korun, ale tato hranice nakonec zůstala nepřekročena, i když rekordní částka za cd.cz se k ní dokázala těsně přiblížit. V České republice jistě není bez zajímavosti fakt, že všichni účastníci dražby částku dosaženou v dražbě nakonec zaplatili.

Vydražitel tak získal právo registrovat doménové jméno, na což dostal lhůtu 24 dnů. Většina majitelů nových domén tohoto práva využila zhruba během týdne, jiní se rozhodli učinit proces registrace o něco napínavější a zaregistrovali si je téměř na poslední chvíli. Samotná registrace probíhala netradiční, papírovou formou. Místo odeslání speciálního mailu na registrační automat si majitel na dražbě vyzvedl zvláštní formulář. Do něj vyplnil svoje identifikátory a další potřebné údaje a předal jej sdružení CZ.NIC. Extrémní případ, že by někdo doménové jméno uhradil a současně ve stanovené lhůtě neregistroval, mi není znám. Každopádně by se asi jednalo o poměrně originální způsob, jak přispět na dobročinné účely.

České dráhy a cd.cz


O doménu cd.cz byla na dražbě svedena vůbec nejostřejší bitva, kterou nakonec vyhrála právě státní organizace České dráhy. Částku 175.000 korun již nepřekročil žádný účastník aukce a více nezaplatily dokonce ani firmy, které na dražbě získaly více domén. České dráhy se zpočátku k vydražené doméně příliš nevyjadřovaly, což ředitel odboru vnějších vztahů Jan Joza objasnil slovy: „S oficiálním vyjádřením k získání doménového jména cd.cz jsme zatím nespěchali, neboť její zakoupení je součástí nového marketingového a prezentačního programu Českých drah, a.s., který vznikne k 1.1.2003.“

Se souhlasem vrcholového managementu Českých drah záležitosti s doménou přísluší odboru vnějších vztahů ČD, jehož ředitel se dražby účastnil osobně. Podle Jana Jozy bude adresa www.cd.cz používána jako primární adresa internetové prezentace Českých drah nejpozději k 1.1.2003, představena však bude již ve druhém pololetí letošního roku. Postupně také dojde k určitým změnám, zejména k rozšíření online služeb.

Jan Joza dále uvedl, že má z aukce osobně velmi dobrý dojem a také ocenil rozhodnutí sdružení CZ.NIC o věnování jejího výtěžku na humanitární účely. „Pokud by dražba nebyla seriozní a měla spekulativní pozadí, tak bychom se dražby nezúčastnili, i když jsme měli o doménové jméno veliký zájem. To také ovlivnilo i cenu, za kterou jsme byli ochotni doménu koupit. Byl jsem připraven jít i výše, protože náklady na budování informačních systémů považuji především za náklady marketingové a tady je potřeba se rozhodovat strategicky. Marketing je celý o komunikaci a firma si musí vybrat, jak a s kým bude komunikovat. My dnes usilujeme o to, abychom České dráhy, a.s. připravili jako moderní dopravní společnost, která bude na českém, ale i evropském trhu plně prosperující.“

České dráhy tedy v současné době vlastní doménová jména cdrail.cz, vlak.cz a cd.cz. Jan Joza tvrdí, že tyto domény Českým drahám pro jejich strategické záměry plně postačí. Současně vyloučil možnost, že by se České dráhy pokusily získat ještě doménu ceskedrahy.cz, kterou v současné době vlastní firma, která bývá považována za doménového spekulanta.

Další domény nad 100.000 korun


O překvapení v úvodu aukce se postaral Jan Hřebíček z firmy AliaWeb náhlým příhozem na 150.000 korun. Vlastní doménové jméno jako fyzická osoba (plátcem je AliaWeb) a podle jeho slov ve firmě zatím nedošlo ke konkrétnímu rozhodnutí o jejím využití. Za společnost Ignum, která za doménu com.cz zaplatila 140.000 korun, se vyjádřil jednatel Robert Prokeš: „Doménové jméno com.cz vydražila naše společnost se dvěma záměry – jednak s nabídkou této domény pro naše webhostingové klienty a za druhé pro spuštění projektu určeného pro širokou veřejnost, kde si bude možné zaregistrovat libovolné doménové jméno třetího řádu.“ Roberta Prokeše cena za doménu překvapila, protože očekával větší boj.

Společnost Globe Internet na aukci získala jednak doménová jména pro svoji potřebu a také několik dalších pro svoje klienty. Za 110.000 korun vydražila doménu ca.cz, kterou používá pro svoji certifikační autoritu. Několik dalších doménových jmen získaných v dražbě (již za podstatně nižší částky) směřuje na titulní stránky firmy. Za zmínku stojí doména cz.cz, která sice prozatím směřuje tamtéž, ale podle jednatele Globe Internet Karla Umlaufa je možný její prodej.

Stotisícovou hranici překročila o rovných 5.000 korun ještě společnost Abalon, za kterou Andrea Ředinová říká: „Doménové jméno pf.cz nám bude sloužit (jak již název napovídá) k nabídce novoročních přání. Výrobou novoročenek se zabýváme již několik let a naše nabídka měla doposud hlavně tištěnou formu. V roce 2001 jsme vytvořili stránku vasepf.cz, a poněvadž jsme zaznamenali zájem o tuto formu komunikace, rozhodli jsme se rozvíjet naši nabídku i tímto směrem.“

Zajímavé domény pod 100.000 korun


Doména net.cz směřuje na stránku s nabídkou registrace doménových jmen od firmy ABC Systems, která je majitelem domény, ale žádné vyjádření k využití neposlala. Společnost DDmen v tiskové správě k získání doménového jména ck.cz oznamuje, že na této adrese vybuduje moderní portál se zaměřením na cestovní ruch a s komplexní nabídkou cestovních kanceláří.

Větší množství domén (relativně za nižší ceny) vydražila také společnost 3R.com. Její ředitel Petr Svoboda vidí využití doménového jména as.cz pro hostování domén 3. řádu v nabídce webhostingu akciovým společnostem. Plán pro konkrétní využití ostatních vydražených doménových jmen firma teprve zpracovává. Doménu co.cz získala společnost Netway, jejíž jednatel Martin Semrád byl v době vzniku tohoto článku byl mimo Českou republiku a vyjádření zatím neposlal.

BRAND24

K lidem, kteří domény registrovali na poslední chvíli, patří Radim Jančura, majitel společnosti Student Agency, který na dražbě získal několik doménových jmen jako fyzická osoba. Stal se tak majitelem „horké“ domény hn.cz a také tv.cz a mu.cz. Radim Jančura k nim dodává: „Nákup těchto doménových jmen byl neplánovaný, šel jsem jen vydražit www.sa.cz. Domény jsou na prodej.“

Perličkou na závěr by mohlo být doménové jméno iq.cz, za které Mensa ČR zaplatila 26.000 korun a nasměrovala je do svého intranetu. Jelikož nejsem členem této organizace, nemohu do článku napsat, co se nachází uvnitř. :-)

Kdybyste měli 200.000 korun a museli je použít na získání domény, kterou byste si vybrali?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor studuje softwarové inženýrství. Příležitostně se zabývá problematikou registrace doménových jmen, poskytováním software a poradenstvím. Spolupracuje na iniciativě SREDO.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).