Kdo kliká na reklamu? 20 až 90 % kliků na webech mohou mít na svědomí roboti

Organizované skupiny vytvářejí celé weby zaměřené na jediné: jak obrat inzerenty o peníze. Slouží k tomu počítače zapojené do botnetů, které klikají na reklamy, aniž to uživatel tuší.

Kolik procent z návštěvnosti některých webů na českém Internetu může tvořit automaticky generovaná návštěvnost? Generovaná tak sofistikovaně, že nejenom  unikne pozornosti Gemiusu/Netmonitoru, ale hlavně „zobrazuje“ reklamy a dokonce na ně kliká?

Podobné otázky se nabízejí po přečtení článku Phony Web Traffic Tricks Digital Ads amerického deníku Wall Street Journal (WSJ). Podle něj jsou podobné aktivity na Internetu běžné a navíc velmi obtížně odhalitelné. WSJ uvádí i příklad kompletního webu, který na první pohled vypadá, jako kdyby byl skutečným serverem s video obsahem: songsrpeople.com sice aktuálně moc nefunguje, ale to můžeme přičítat i tomu, že se stal středem pozornosti médií.

Když ale ještě fungoval, přitahoval pozornost desítek tisíc návštěvníků měsíčně a zobrazoval reklamu poměrně známých značek. Zásadní vadou ale bylo, že většina návštěvníků vůbec nebyla reálnými lidmi – tedy alespoň podle společnosti White Ops. Ta navíc odhaduje, že kvůli podobným aktivitám značky v online inzerci přicházejí až o 6 miliard dolarů.

Problém v e-commerci

Co je ve hře? Organizovaný zločin, ruští milionáři a bývalí vykradači bank. A také fakt, že jeden z šesti počítačů v USA je bez vědomí majitele ovládán v rámci botnetů. Nic netušící vlastnící pak navštěvují weby, čtou si tam články a klikají na reklamy. Podle již zmíněných White Ops je na některých webech běžné, že 20 až 90 procent kliknutí je zcela falešných, automatizovaných.

White Ops navíc ukazuje prstem i na další hráče v online inzerci. Podle nich nemají příliš zájem na boji proti podvodnému zobrazování inzerce i klikání na reklamy. Samozřejmě hlavně proto, že jak provozovatelům webů, tak zprostředkovávajím agenturám tyto kliky nesou nemalé příjmy. Obě skupiny samozřejmě jakékoli podezření odmítají.

Problém s (ro)botickými návštěvníky se ale netýká jen inzerentů. Falešný provoz a klikání vstupuje do cesty i elektronické komerci. Výrazná zkreslení informací o chování návštěvníků vede k mylným závěrům a výrazně ovlivňuje konverzní modely. 

Zásah proti botnetům 

Wall Street Journal uvádí, že existují desítky tisíc webů, které se objevují a zase mizí, a slouží pouze k podvodům na inzerentech. Využívají toho, že většina reklamy stále funguje v klasickém modelu placení za zobrazení. A i v případě, že jde o platby za proklik, zadavatelé jen málokdy hlídají případné konverze vedoucí například k nákupu. Deník zmiňuje i operaci „Ghost Click“ (viz 8. březen, den kdy FBI vypne Internet), ve které FBI zasáhla proti botnetům, jejichž prostřednictvím byli také okrádáni inzerenti i weby, na nichž měla reklama běžet.

EBF16

Změnilo se ale vlastně něco od loňského roku, kdy PaidContent.org upozornil na prakticky totožný problém v Many Brands Are Paying To Show Ads To Bots, Piracy Sites? Tehdejší studie comScore došla k závěru, že 31 % z 1,8 miliardy zobrazení reklam nebylo například vůbec reálně zobrazeno a také že 3 až 10 % zobrazení inzerce se nezobrazuje skutečným lidem.

Pokud budeme brát vážně White Ops, tak je situace nejspíš ještě horší a komplikovanější. Snahy v boji proti okrádání inzerentů narážejí na pokročilé schopnosti těch, kteří kradou. Přispívá tomu i klasický model prodeje inzerce, nedostatečné schopnosti inzerentů hlídat si reklamu a její výsledky. A samozřejmě také nikdy nekončící problémy s bezpečností u běžných uživatelů. Služby botnetů si můžete snadno koupit a využít prakticky k jakýmkoliv účelům budete chtít.

27 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 10. 2013 9:31

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»