Hlavní navigace

Kdo neklikne na "Paroubek", nepozná pravdu

 Autor: 29
Daniel Dočekal

Na Internetu se objevila kontextová reklama s klíčovým slovem "Paroubek". Navíc doprovázená možností "aukčně" si přihodit a kliknutí na "Paroubek" dostat právě na ty své stránky. Bude Internet součástí předvolebních bojů? Nebo nedokáží politické strany odpovědět ani na e-mail a k situaci se vyjádřit?

V reklamní síti bbText se objevila kontextová klikací reklama na slovo „Paroubek“. Máte-li to správné štěstí na některém z vybraných webů, můžete se po kliknutí dostat na www.volebnifak­ta.cz – neočekávejte žádné skandální odhalení, za tímhle webem pochopitelně stojí Cevro, alias Liberálně-konzervativní akademie. Ta je liberálně blízká ODS (předsedou správní rady je ostatně Ivan Langer). A do ČSSD se ODS strefuje pravidelně, takže není ani divu, že se rozhodla pro střelbu prostřednictvím Internetu.

Cena je stanovena na základě aukce. Kdo dá více, toho odkaz se bude na dané slovo objevovat. Minimální krok je jedna koruna. Tedy, pokud nyní klient platí X korun a zaplatí-li jeho konkurent (třeba ČSSD) o korunu více, bude se zobrazovat na daná slova on. Původní klient zase může korunu přihodit a takto to může jít do nekonečna.

Zajímavé na zmíněné reklamě je několik věcí. První, že se všeho velmi rychle ujala tradiční média (například Lidové noviny). Druhá, že prodej reklamy pro slovo „Paroubek“ je realizován „aukčním“ způsobem. Někdo by tedy teoreticky mohl „ODS“ přeplatit a nechat slovo „Paroubek“ směřovat kamkoliv jinam. Třeba na www.vlada.cz nebo www.paroubeksro­.cz. Říkám teoreticky, protože v praxi jsem nic takového nezaznamenal. A reakci vlády či politických stran asi očekávat nelze, neumějí totiž ve skutečnosti správně zacházet ani s e-mailem.

Každopádně zpět k informacím o kampani. Bohužel budou skoupé, protože bbText je nesmí poskytnout a pořadatel (Milan Beneda, www.benedagrou­p.com)  nereaguje na dotazy (jak charakteristické). Takže jediné informace, které mám, jsou od Roberta Němce, který byl také jediným, kdo mě okamžitě po dotázání doslova zaplavil informacemi. Kdo umí, ten umí.

Do kampaně byla díky sítím bbText a bbKontext zapojena řada webů – od malých jako www.brouzdej.cz či www.pooh.cz až po větší www.financnino­viny.cz, www.ceskenovi­ny.cz. Zapojen byl ale dokonce www.sbazar.cz – o to více by bylo zajímavé, kdyby klient poskytl nějaké informace o úspěšnosti. Bohužel. Kde nic není, ani čert nebere.

Efektivita negativní politické reklamy

Poprvé tento problém formuloval George Gerber v roce 1980, když nazval účinek, který vyvolávají média a negativní kampaně u veřejnosti, efektem blbé nálady (mean-world effect). Jednou z nejvlivnějších studií negativních kampaní se stala studie Ansolabereho a Lyengara (1995), kteří ve svém výzkumu dokázali, že sledování negativních, útočných kampaní v televizi odradilo voliče od účasti ve volbách a snížilo také politickou výkonnost v USA. Tito autoři dokonce považovali negativní kampaně za hrozbu pro demokracii, protože přeměnili politiku ve sport a občany redukovali na pouhé diváky.

Problematiku účinků negativních kampaní můžeme uzavřít tím, že hypotéza o vlivu negativních kampaní na klesající volební účast a růst politické apatie občanů nebyla plně verifikována.

(Zdroj: Bradová, E. (2005): Od lokálních mítinků k politickému marketingu, Brno, Mezinárodní politologický ústav, s. 90.)

Kampaň je součástí předvolebního boje. O stylu boje, kdy se strany soustředí pouze na zesměšňování protivníka a prakticky zapomínají na vysvětlení, proč by je (třeba ODS) měl někdo volit, nemá smysl na Lupě polemizovat. Smysl má pochopitelně polemizovat o tom, jestli právě kontextová reklama tohoto druhu je pro předvolební boj užitečná. Robert Němec mi k tomu napsal zajímavou pointu:

"Je to velmi efektivní způsob předvolebního boje. Pokud se někde na Internetu objeví cokoliv o oponentovi, může strana přímo v redakčním textu vyvracet pozitivní nebo posilovat negativní tvrzení. Ještě více pak může strana ovlivňovat voliče, pokud klikne na odkaz.

V podstatě se jedná o propagaci na pomezí public relations a reklamy. Inzerenti se takto snadno dostanou do redakčního prostoru, a to navíc přesně v té podobě, v jaké chtějí."

Souhlasím v jediném – je to zajímavá myšlenka. Jist si nejsem reálností předpokladů. Hlavně toho, že se inzerenti dostanou do redakčního prostoru. Na papíře to totiž vypadá pěkně, v realitě se ale dostanou jenom k tomu, aby někde bylo zvláštně podtržené slovo. A když už na něj někdo klikne, dostane se na monotematicky zaměřené stránky – ať už levým, nebo pravým směrem. Nápad je to každopádně dobrý. Ale chtělo by to analýzu.

Zajímal mě názor ODS a ČSSD, stejně tak jako názor Jiřího Paroubka, přece jen on je právě klíčem k téhle reklamě (či anti-reklamě). Bohužel, ani po třech dnech čekání na odpověď jsem se žádné nedočkal. Tedy, abych byl přesnější, od ODS ani ČSSD jsem se ničeho nedočkal, na e-mail tradičně nereagují. S mluvčí vlády, Lucií Orgoníkovou, jsem si vyměnil několik e-mailů, protože bylo nutné jí vysvětlit, o co se vůbec jedná. O „anti-kampani“ na slovo „Paroubek“ neměla tušení. Bohužel ani tak nedorazila žádná odpověď. Po vysvětlení se mluvčí vlády už neozvala.

Závěr?

Závěr je těžké udělat. Klient (pořadatel) této akce nekomunikuje. Politické strany nekomunikují. Pro Jiřího Paroubka je to pravděpodobně nevýznamné, protože od jeho mluvčí také nelze získat vyjádření. Nekomunikující strany jsou o to více paradoxní, že nepochybně vynakládají značné množství prostředků na udržování vlastních webů. A ještě další prostředky vynakládají na vytváření různých dalších webů, ať už to je zmiňované www.volebnifak­ta.cz nebo zpravy.ods.cz. Výsledný dojem je ale ten, že na tohle všechno si najali dost lidí, ale zapomněli na potřebu odpovídat na e-maily.

Můj osobní pohled na věc je nicméně takový, že jde o zajímavou akci, která nebude mít významnější vliv na voliče. Prozatím to navíc také vypadá, že původní myšlenka „aukčního“ přetahování jaksi neuspěla. Možná o tom někdo měl říci Jiřímu Paroubkovi, pak by zapůsobila charakteristická chlapská ješitnost a on by se plácl přes kapsu. Není to totiž drahé, cena za kliknutí je někde mezi třemi a pěti korunami.

Anketa

Klikli jste na zmíněný odkaz?

Našli jste v článku chybu?

12. 2. 2006 17:04

Milan Beneda - milan.beneda@benedagroup.com (neregistrovaný)
Važeny pane Roberte Němče,

velmi by mne zajímalo na základě jakých informací uvádíte, že kampaň byla nejvýraznější v systému "bbText". Rád bych Vás upozornil, že jste se na tomto projektu NIJAK nepodílel a to ani na tvorbě, ani na plánování a ani nákupu medií. Proto bych Vás rád jěště jednou a důrazně požádal, aby jste se zdržel jakéhokoliv komentování, které Vám nepřísluší!

Pokud se klient rozhodne, bude sám výsledky této akce publikovat. Proto Vás tedy žádám, aby jste již neuváděl…



7. 2. 2006 21:06

Nevim kde si autor poridil nazor, ze vlada neumi ani pouzivat email.
Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Měšec.cz: Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

DigiZone.cz: Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?

Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku