Kdo si nakonec odskáče antispamový zákon?

Spam je nečestný a nesportovní a Mirek Dušín by ho nikdy neposílal. Proti "Bratrstvu spammerské pracky" se můžeme bránit technickými prostředky, dočista do čista to ale zatím nejde. Zákonodárci nám proto pomáhají i právně, tedy zákonem. Zatím se však zdá, že kladivo dopadá zejména na ty nevinné.

Zákon o některých službách informační společnosti, vulgo „antispamový zákon“ (byť se zdaleka nezabývá jen nevyžádanou poštou), vyvolal v českém Internetu slušný ohlas. Začátek byl přitom docela nenápadný: dokud se zákon hladce neprosmýkl legislativním procesem, nikdo si ho příliš nevšímal. O to větší diskuse nastaly po jeho přijetí.

Někteří komentátoři začali rozebírat možné mezery a zákon označili za příliš měkký. Nevztahuje se totiž například na politickou propagaci, stejně jako na prosté odkazy na webové stránky; to jen namátkou. Většina spamu jde navíc stejně ze zahraničí, takže na jejich odesílatele budeme krátcí a zákon je tedy k ničemu.

Jiná skupina, zejména firmy, které email používají pro komunikaci se svými zákazníky, to vidí opačně: zákon je příliš přísný a jde ještě dál než směrnice Evropské komise. Zkrátka jsme zase jednou papežštější než papež a email se v obchodním styku pomalu nebude dát používat vůbec.

Nejviditelnější obavy, byť poněkud opožděně, však projevují poskytovatelé obsahu, tedy portály, zpravodajské servery apod. Důvod je jednoduchý: mají velké množství uživatelů, jsou tedy na očích, a pokud si na nich bude chtít někdo smlsnout, mohou být první na řadě. Za ta léta si přitom celkem všichni bez rozdílu zvykli používat některé standardní inzertní nástroje, ať už jsou to patičky v emailech, nebo reklama v newsletterech. Otázka jejich souladu s novým zákonem je samozřejmě na místě.

A tak přicházejí na řadu právníci. Jak říká jeden fousatý vtip, dáte-li dvěma právníkům jednu jednoznačnou otázku, dostanete nejméně tři velmi fundované odpovědi, které si budou vzájemně odporovat. Stejnou chybu udělali i provozovatelé serverů, sdružení v různých asociacích: zeptali se postupně několika renomovaných advokátních kanceláří, jak se mají s novým zákonem vypořádat. Výsledkem je několik právních analýz, které se však v řadě podstatných bodů příliš neshodují. Podle někoho je potřeba souhlas vyjádřit výhradně zaškrtnutím checkboxu, který byl implicitně prázdný, dalším stačí i konkludentní (nevýslovný) souhlas. Také zdánlivě jednoznačná nepřípustnost reklamních patiček ve zprávách z freemailů už není tak jednoznačná, když se věci chopí správný právník z té správné strany. A tak bych mohl pokračovat.

EBF16

Výsledek? Pořádný guláš. Všichni mají k dispozici zákon, ale ten si s podrobnostmi hlavu nedělá. Do praxe ho uvede až rozhodování Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), ovšem na to si ještě počkáme. A tak se tedy čeká. Někteří už to sice nevydrželi a začali rozesílat žádosti o souhlas se zasíláním obchodních sdělení, většinou je to ale tak trochu partyzánština. Například z Vltava.cz mi – coby registrované ovečce – minulý týden přišla výzva, abych se v případě nesouhlasu s přijímáním jejich sdělení odhlásil. Tento postup naprosto chápu, očima nového zákona je však zjevně nedostatečný; opt-out už nestačí, teď tu máme opt-in.

Ale třeba se pletu. Možná by mi nějaký právník vysvětlil, že to vlastně stačí a všechno je v nejlepším pořádku. Nevím jak vám, ale mně už z toho jde hlava kolem. Jediní, kdo mohou být v klidu, jsou tak nakonec opravdoví spammeři – ti se jen o něco lépe zamaskují, emaily začnou rozesílat z Tramtárie a zkuste si je dohonit.

38 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 9. 2005 22:20

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »