Kdo skupuje odkazy na českém Internetu?

Vlna lákavých nabídek placené reklamy na online casina zaplavuje emailové schránky českých webmasterů. Většinou jde o weby malé a nevýznamné. Kontroverzní kampaň rozproudila vášnivé diskuse i protireakce, označující nabídky za spam a velký podvod, koordinátor této kampaně ji však brání. Výsledkem jsou tisíce webů se zmíněnými odkazy.

Vše začíná následovně. Tvůrci mnohdy amatérských stránek přijde emailová zpráva následujícího zně­ní:

Dobrý den,
mám vážný zájem o umístění reklamy na Vaše stránky www.vasestranky.cz v podobě textového odkazu.

Jsem provozovatelem následujících stránek:

(uvedení čtyř odkazů na online casina)

Za poskytnuti reklamního prostoru Vám nabízím 2400 korun za rok. Provozujete-li více prezentací, pak zaplatím za prostor na každé stránce samostatně (po jejich předchozím shlédnutí a odsouhlasení).

Dále jsou ve zprávě obsaženy podmínky spolupráce, zahrnující požadavek umístění odkazů na hlavní stránku, uhrazení 200 korun každého 20. dne kalendářního měsíce a možnost ukončení oboustranné spolupráce bez udání důvodu. Autory zprávy bývají například Jiří Štech, Zdeněk Krlín, Vladimír Šustr, Martina Leinová nebo Alena Černá.

Když se oslovený webmaster rozhodne nabídku akceptovat a odešle adresu webu, kam odkazy ve formě „poker online casino online casino texas hold em poker“ umístil, spolu s číslem účtu, dostane obratem vřelé poděkování za rychlou reakci a upozornění na první platební termín 20. prosince.

Jestliže budou oslovení nedůvěřiví, prvně si budou možná lámat hlavu s tím, proč má někdo zájem o umístění placené reklamy na amatérské české stránky se zanedbatelnou návštěvností, když odkazy směřují na online casina v angličtině a jejich domény jsou zaregistrovány ve Spojených státech. Zkušenější napadne, že se onen email tváří jako spam zabalený do seriózní nabídky odeslaný robotem, zvláště, když mu byl doručen vícekrát. Na základě uvedených podmínek nemá navíc oslovený k dispozici žádné záruky a je takřka odkázán jen na dobrou vůli objednavatele, jenž navíc není zaštítěn žádnou alespoň naoko seriózně vystupující firmou.

Do této chvíle vše vypadá jako klam a nabídka je zralá na urychlené vyhození do koše. Na scéně se však objevil Michal Kadera, který se označuje za koordinátora celé kampaně a neúnavně zodpovídá dotazy majitelů stránek a diskutuje s nimi.

„Proč by naše nabídka měla být nekorektní?“

„Naším cílem je získat asi 500 stránek na českém Internetu s PageRankem vyšším než 2. Mělo by to, jak doufáme, pomoci naší pozici v Googlu při zadání určitého klíčového slova,“ vysvětluje Michal Kadera v diskusi na Jak psát web. Tímto osvětluje, proč se jeho lidé („tým asi deseti lidí“) zajímají převážně o osobní a málo navštěvované stránky. „Nejde nám o získání návštěvnosti, nýbrž pouze a jedině o lepší pozice v Googlu pro klíčová slova zaměřená na anglicky mluvící uživatele Internetu,“ doplnil Kadera.

I přes snahu Michala Kadery zbavit svou reklamní kampaň puncu nedůvěryhodnosti se mezi tvůrci stránek začal šířit reakční email následujícího zně­ní:

Varování pro všechny administrátory webových stránek

Poslední dobou se mailem začaly šířit nabídky internetové reklamy, kde dotyčná slibuje 2400 korun ročně za umístění reklamy na Vaše stránky. Text nabídky reklamy vypadá takto:

(uveden text nabídky)

S největší pravděpodobností se jedná o podvod, kdy veškerá komunikace mezi Vámi a dotyčnou „podnikatelkou“ skončí ve chvíli, kdy Vám od ní má přijít měsíční platba (která pochopitelně nikdy nepřijde).

Naprosto stejná nabídka se šíří ve stejném tvaru i od člověka, který se jmenuje (?) Vladimír Šustr.

Proto varujeme všechny takto oslovené webmastery, aby tuto nabídku ignorovali, popř. stáhli již zveřejněný odkaz ze svých stránek.

Varování před možným podvodem ale ztroskotává na „s největší pravděpodobností“. Pádný argument v hrsti má totiž Kadera, když říká: „Webmastery jsme začali oslovovat zhruba před 14 dny. První platbu obdrží každý webmaster, který se s námi rozhodl spolupracovat, do 20. prosince 2004. Nemůže tedy existovat logicky nikdo, kdo by s námi měl špatnou zkušenost.“

Drtivá většina oslovených evidentně žádné pochybnosti o reklamní nabídce nemá a požadované odkazy na své stránky umístila. To by totiž vyhledávač google nemohl při zadání řetězce „poker online casino online casino texas hold em poker“ nalézt asi 13.200 českých webů, jejichž počet mnohonásobně převyšuje původní představy Kadery o 500 stránkách.

Přesto se snahy Michala Kadery a jeho kolegů zatím ve vyhledávání Googlu neodráží. Při zadání spojení „online casino“ se jím reprezentované stránky pohybují až ve druhé stovce vygenerovaných odkazů.

České webmastery bude ale jistě mnohem více zajímat, zda jim 20. prosince skutečně na účet přijde příslušná částka. Pokud se dočkají zasloužené odměny, budeme možná svědky revoluce ve vývoji internetové reklamy; bannerům odzvoní hrana a firmy budou přemýšlet, jak s pomocí ostatních webů přechytračit vyhledávače.

EBF16

Když dojde na slova pesimistů, staneme se naopak svědky povedeného podvodu, srovnatelného s kauzou fiktivního obchodního domu Český sen. Rozdíl je však patrný. Zatímco v Praze šlo o jistou sociologickou studii, zde by se jednalo o jednoznačný záměr obohacení se na úkor ostatních.

„Chápu, že v dnešní době není radno komukoliv věřit. Přesto vás chci ujistit, že naše nabídka je naprosto korektní. Je na vás, zda nám budete důvěřovat,“ uzavírá polemiku Michal Kadera. Pravdivost jeho slov se prokáže až 20. prosince.

Anketa

Přišel vám email s nabídkou na umístění odkazů na online casina?

101 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 4. 2009 22:19

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »