Kdy bude Google ten zlý?

Google je pořád vnímán veřejností značně pozitivně. Řítí se Google do role velkého zlého kolosu? Byla by takové role patřičná? Ublíží mu cenzurování v Číně nebo otazníky vznášející se nad soukromím uživatelů?

Jiří Macich - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Dlouhou dobu jsem se divil, proč je Microsoft obecně chápán jako zlo a Google jako ten hodný skaut, co nezištně pomáhá stařenkám přes ulici. Oba přitom mají spoustu společného, a to jak v pozitivním, tak negativním slova smyslu. Už jsem se tu nad tím zamýšlel v glose Google, všude samý Google.

A možná právě „nenapapanost“ Googlu všechno změní. Zdá se totiž, že se karta obrací. Tedy ne, že by Microsoft v pofidérních internetových diskuzích začal být sympaťákem roku, ale Google už také ztrácí svou doposud přehnaně pozitivní tvář. Zatím se sice místo stránky s výsledky vyhledávání nezobrazuje modrá obrazovka smrti, ale na Google si v poslední době posvítila nejedna organizace a nejeden úřad. Výsledky, které média ochotně poslala dál, si Google do své vstupní haly v Googleplexu rozhodně nevyvěsí.

Třeba více jak miliardový trh v Číně. Kdo by odolal? Jenže kdo chce v Číně podnikati, musí také notně cenzurovati. Nebo přinejmenším držet Internet v takových mezích, jaké soudruzi povolí. Je to (oficiálně) normální dodržování zákonů v zemi, kde chce Google nabízet své služby. Vzhledem k podmínkám, které v nejlidnatější zemi světa panují, toto tvrzení příliš neobstojí. Amnesty International i jiné organizace se nejen do Googlu opírají v poslední době celkem často a negativní publicita je hned na světě.

Dalším neléčeným vředem na těle Googlu je soukromí jeho uživatelů. Kritika se na Google valí ze všech stran a tentokrát nejde o žádné výkřiky paranoidních čtenářů George Orwella. Za vysvědčení, které Googlu vystavila organizace Privacy International, se dárky rozhodně nedávají. Navíc by se Google mohl dostat do křížku s Evropskou komisí, které se nemusí líbit doba uchovávání citlivých informací o uživatelích, která byla ještě nedávno formálně neomezená. Americké úřady už také několikrát Googlu pohrozily. Z Googlu se dnes stává reklamní gigant, který samozřejmě potřebuje spoustu dat a vyhledávané informace či uložené e-maily jsou při množství uživatelů Googlu jejich vítaným zdrojem.

Google začíná být jako doma v soudní síni a na antimonopolních úřadech. Často figuruje jako oběť a jindy je to zase on, kdo si stěžuje. Některé žaloby jsou kuriózní, některé velmi alarmující. Domnívám se, že věčné spory Googlu v očích veřejnosti příliš nepomohou. Už jen čekám, kdy Google začne říkat, že open source komunita porušuje „třistapětased­mdesátdevět“ jeho patentů. A které že to jsou? Na jejich identifikaci si Google nenajde čas podobně jako Microsoft.

EBF16

A bezpečnost? Zde se Google ještě pořádně nespálil, ale troufám si tvrdit, že se stoupajícím počtem jeho desktopových programů dojde i na to. Hacknutí jeho oficiálního blogu nebo doposud pořádně nevysvětlená ztráta několika desítek e-mailů z Gmailu je zatím ve srovnání s bezpečnostními problémy produktů Microsoftu k smíchu, ale ono je bohužel či bohudík něco jiného provozovat nejpoužívanější vyhledávač a vyvíjet nejpoužívanější operační systém. Jen si počkejme, až (a jestli) někdo Googlu úspěšně odcizí alespoň část citlivých informací o aktivitách jeho uživatelů, které jsou skladovány bůh ví jak dlouho (oficiálně tedy dva roky).

Závěrem bych rád dodal, že mým cílem nebylo napsat hanopis na Google. Microsoft i Google svým způsobem obdivuji a používám řadu jejich služeb a produktů, ale fascinují mě tuny často neoprávněné a nesmyslné kritiky Microsoftu a přespříliš pozitivní vnímání Googlu, který k vyfasování svatozáře a křídel nemá také zrovna blízko. Zajímalo by mě, kdy a jestli vůbec začnou lidé píšící Micro$oft psát také třeba Googl€. Co myslíte? Pamatujte, že dobrá pověst se ztrácí snadněji, než se ta špatná napravuje.

Anketa

Bude někdy Google vnímán větší částí veřejnosti negativně?

81 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 6. 2007 22:01

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »