Hlavní navigace

Kdy bude Google ten zlý?

13. 6. 2007
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Google je pořád vnímán veřejností značně pozitivně. Řítí se Google do role velkého zlého kolosu? Byla by takové role patřičná? Ublíží mu cenzurování v Číně nebo otazníky vznášející se nad soukromím uživatelů?
Jiří Macich - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Dlouhou dobu jsem se divil, proč je Microsoft obecně chápán jako zlo a Google jako ten hodný skaut, co nezištně pomáhá stařenkám přes ulici. Oba přitom mají spoustu společného, a to jak v pozitivním, tak negativním slova smyslu. Už jsem se tu nad tím zamýšlel v glose Google, všude samý Google.

A možná právě „nenapapanost“ Googlu všechno změní. Zdá se totiž, že se karta obrací. Tedy ne, že by Microsoft v pofidérních internetových diskuzích začal být sympaťákem roku, ale Google už také ztrácí svou doposud přehnaně pozitivní tvář. Zatím se sice místo stránky s výsledky vyhledávání nezobrazuje modrá obrazovka smrti, ale na Google si v poslední době posvítila nejedna organizace a nejeden úřad. Výsledky, které média ochotně poslala dál, si Google do své vstupní haly v Googleplexu rozhodně nevyvěsí.

Třeba více jak miliardový trh v Číně. Kdo by odolal? Jenže kdo chce v Číně podnikati, musí také notně cenzurovati. Nebo přinejmenším držet Internet v takových mezích, jaké soudruzi povolí. Je to (oficiálně) normální dodržování zákonů v zemi, kde chce Google nabízet své služby. Vzhledem k podmínkám, které v nejlidnatější zemi světa panují, toto tvrzení příliš neobstojí. Amnesty International i jiné organizace se nejen do Googlu opírají v poslední době celkem často a negativní publicita je hned na světě.

Dalším neléčeným vředem na těle Googlu je soukromí jeho uživatelů. Kritika se na Google valí ze všech stran a tentokrát nejde o žádné výkřiky paranoidních čtenářů George Orwella. Za vysvědčení, které Googlu vystavila organizace Privacy International, se dárky rozhodně nedávají. Navíc by se Google mohl dostat do křížku s Evropskou komisí, které se nemusí líbit doba uchovávání citlivých informací o uživatelích, která byla ještě nedávno formálně neomezená. Americké úřady už také několikrát Googlu pohrozily. Z Googlu se dnes stává reklamní gigant, který samozřejmě potřebuje spoustu dat a vyhledávané informace či uložené e-maily jsou při množství uživatelů Googlu jejich vítaným zdrojem.

Google začíná být jako doma v soudní síni a na antimonopolních úřadech. Často figuruje jako oběť a jindy je to zase on, kdo si stěžuje. Některé žaloby jsou kuriózní, některé velmi alarmující. Domnívám se, že věčné spory Googlu v očích veřejnosti příliš nepomohou. Už jen čekám, kdy Google začne říkat, že open source komunita porušuje „třistapětased­mdesátdevět“ jeho patentů. A které že to jsou? Na jejich identifikaci si Google nenajde čas podobně jako Microsoft.

BRAND24

A bezpečnost? Zde se Google ještě pořádně nespálil, ale troufám si tvrdit, že se stoupajícím počtem jeho desktopových programů dojde i na to. Hacknutí jeho oficiálního blogu nebo doposud pořádně nevysvětlená ztráta několika desítek e-mailů z Gmailu je zatím ve srovnání s bezpečnostními problémy produktů Microsoftu k smíchu, ale ono je bohužel či bohudík něco jiného provozovat nejpoužívanější vyhledávač a vyvíjet nejpoužívanější operační systém. Jen si počkejme, až (a jestli) někdo Googlu úspěšně odcizí alespoň část citlivých informací o aktivitách jeho uživatelů, které jsou skladovány bůh ví jak dlouho (oficiálně tedy dva roky).

Závěrem bych rád dodal, že mým cílem nebylo napsat hanopis na Google. Microsoft i Google svým způsobem obdivuji a používám řadu jejich služeb a produktů, ale fascinují mě tuny často neoprávněné a nesmyslné kritiky Microsoftu a přespříliš pozitivní vnímání Googlu, který k vyfasování svatozáře a křídel nemá také zrovna blízko. Zajímalo by mě, kdy a jestli vůbec začnou lidé píšící Micro$oft psát také třeba Googl€. Co myslíte? Pamatujte, že dobrá pověst se ztrácí snadněji, než se ta špatná napravuje.

Bude někdy Google vnímán větší částí veřejnosti negativně?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).