Hlavní navigace

Kdy pronikne reklama do RSS?

Martin Kopta 23. 2. 2004

Sdílení odkazů a obsahu prozatím není mezi čtenáři mnoho rozšířené. Postupně si ale získává podporu jak u čtenářů, tak u vydavatelů. Až počet čtenářů dosáhne kritické meze, vstoupí do sdílených kanálů reklama. Do té doby by se vydavatelé se zadavateli reklamy měli shodnout na reklamních formátech a ověřování dopadu reklamy.

Někteří vydavatelé ještě nepřišli sdílení obsahu na chuť a odkazy na články přes kanály RSS nešíří. Jiní buď sami, nebo na přání čtenářů RSS zavádějí nebo alespoň poskytují odkazy zpravodajským agregátorům. Z pokusů na Jyxu a na portálu Centrum.cz je patrné, že brzy budou zpravodajské zdroje zakomponovány do výsledků běžného fulltextu, a to už nemohou vydavatelé snadno ignorovat. Aktuální události ostatně patří k často hledaným výrazům.

Sledování zpráv ve čtečkách RSS ještě není masově rozšířené, ale už si toho fenoménu všímá i denní tisk. Jednoho dne se naplní Zajíčkova vize – čtenáři už nebudou číst jednotlivá média, ale budou číst vybraná témata a autory v unifikovaném rozhraní. Počet čtenářů, kteří budou využívat RSS, dosáhne zajímavého podílu - řekněme kolem 15 procent. Pak se budou vydavatelé ptát, co s tím a zda by kanály RSS bylo lze zpeněžit.

Zatím se neshodují ani na formátu. Definic RSS je několik druhů a nyní situaci ještě komplikuje Google, který ke sdílení odkazů pro uživatele služby Blogger.com zavedl formát Atom. Dá se ale říci, že sdílení probíhá dvěma způsoby:

  1. Sdílení odkazů
  2. Sdílení obsahu

Kanály RSS většinou obsahují metadata pro odkaz, nadpis a shrnutí článku - to je sdílení odkazů. Formát AtomRSS 2.0 umož­ňují sdílet i samotný obsah odkazovaného zdroje, například ve formě HTML - sdílení obsahu.

Až budou vydavatelé hledat způsob, jak prodat reklamu do sdílených kanálů, budou mít na výběr dva reklamní formáty a dva způsoby ověřování počtu zobrazení. U starších formátů RSS se téměř nedá spolehlivě ověřovat počet zobrazení, protože kromě uživatelů desktopových čteček tu je možnost monitorovat články v online nástrojích, jako jsou třeba Bloglines, kde jsou soubory sdíleny pro více uživatelů, a dokonce je možné RSS sledovat i přefiltrované například vyhledavačem, třeba u Topix. Abych byl upřímný, jednu možnost jsem našel, ale dovolím si ji považovat za obchodní tajemství. V případě nových formátů lze dopad sledovat obvyklou tečkou. Uvidíme, jak se k téhle výzvě postaví iAudit, jakožto jediný uznávaný ověřovatel statistik návštěvnosti.

Jednodušším reklamním formátem je vkládání reklamních textů mezi odkazy na články - samozřejmě by musely být výrazně odlišeny od redakčního obsahu, nejlépe i v nadpisu. Pokud budou reklamy voleny ve vhodném kontextu k redakčnímu obsahu, uživatelé nebudou proti (tip pro eTarget?). Krom toho se taková reklama dá snadno odfiltrovat.

Druhou možností je vkládat reklamu přímo do redakčního obsahu. V poli content RSS 2.0 a Atomu se mohou objevovat celé články i s grafickou reklamou nebo placenými odkazy.

Pro distribuci prvního typu reklamy bude zajímavé sledovat, jak se s ním poperou reklamní textaři. Pokud se v tomto případě ujme placení za proklik na inzertní webovou stránku, mohou zadavatelé využít toho, že sdílený kanál se zobrazí mnohem více lidem, než kolik jich přichází na stránku média. Druhý reklamní formát může kopírovat vymoženosti běžné webové reklamy, snad s výjimkou celostránkové reklamy a s rozumným omezením interaktivity.

Nyní se běžně praktikuje ještě třetí reklamní formát. Je to „sponzoring kanálu“. Ten obvykle funguje jako interstitial, na kterém se zobrazí reklamní sdělení před přesměrováním na cílovou stránku. Tento formát ale spíše patří k reklamě webové, protože přichází o ty čtenáře, kteří si vystačí s přečtením sdíleného kanálu a na web už nepřechází.

Myslím, že placená reklama se do sdílených kanálů dostane ojediněle už letos - především do odborně zaměřených médií. Pokud se má nový reklamní formát rozšířit i do masově orientovaných médií, bude muset sdílení odkazů a obsahu získat větší oblibu mezi čtenáři, například po implementaci agregátorů do služeb portálů. Pak nesmí zaspat služby ověřující návštěvnost a nějaká autorita jako SPIR by měla stanovit „best practices“ jak pro formáty, tak pro měření jejich dosahu.

Reklamě ve sdílených kanálech se čtenáři nevyhnou. Pokud se příležitosti nechytí vydavatelé, chytí se jí provozovatelé online agregátorů zcela jistě.

Anketa

Co si myslíte o reklamě v RSS?

Našli jste v článku chybu?

1. 3. 2004 22:49

Leo (neregistrovaný)
Protoze se vyrabi spousta veci a poskytuje spousta sluzeb, ktere ve skutecnosti nikdo nepotrebuje. Zmanipulovani reklamou o jake pisete muzou mit ten pocit. Cela svetova ekonomika je jedno velke letadlo typu Skyline. Leo

23. 2. 2004 22:13

LINkeR (neregistrovaný)
Plne suhlasim. Sucasna reklama je skor vtierava ako informativna. Nie je podstatne co je obsahom reklamy, ale skor ako zaujat, prekvapit, pohorsit zakaznika, co v kazdom pripade vedie k zapametaniu si tejto reklamy. Podstata reklamy bola vzdy celkom jednoducha - ziskat dalsieho zakaznika. Bohuzial dnes uz reklama dosiahuje omnoho viac ostatnych ingrediencii nez informomacii. Mimochodom, myslim ze to bolo v 20tych rokoch minuleho storocia - reklama nie je potrebna, dobry (kvalita, uzitocnost..) p…
Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Pečete cukroví a zbyl vám bílek?

Pečete cukroví a zbyl vám bílek?

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Podnikatel.cz: Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu