Hlavní navigace

Kdy se dočkáme rychlejšího ADSL?

13. 2. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
První únorový týden byl ve znamení změn nabídky všech ISP. Noví zákazníci si tak mohou užívat rychlejšího připojení k Internetu při víceméně zachování výše měsíčních paušálů. Jaké změny přichystali ISP pro stávající zákazníky? A budou tyto změny výhodné?

Již v článku Nové ADSL: opatrná revoluce jsem zmiňoval, sice jen okrajově, ale přece, to, jak se současná situace na poli ADSL připojení k Internetu promítne do situace zákazníků, kteří si služby objednali ještě před 1. únorem letošního roku. Většina ISP se nyní soustředí spíše na nové zákazníky, stávající zákazníci mají sice přislíbeno navýšení rychlostí při zachování výše měsíčního paušálu a ostatních podmínek vyplývajících z původní smlouvy, ovšem zmiňované navýšení nemusí být otázkou dnů, ale spíše týdnů.

Český Telecom (ČTc) například počítá s navyšováním rychlostí až v březnu tak, jak avizoval v tiskové zprávě k uvedení „rychlejšího“ Internetu Expres. Pokud si tedy zákazník požádá v současné době o navýšení rychlosti na infolince nebo prostřednictvím aplikace Moje konto, může se mu stát, že jeho požadavku bude vyhověno až v březnu. A to i přes to, že někteří zákazníci již mohou nových rychlostí užívat. Podle tiskového mluvčího Českého Telecomu Martina Žabky se navyšování rychlostí v únoru bude týkat současných zákazníků pouze tam, kde to dovolí nevyužitá technologická kapacita. V současné době se soustředíme na nové zákazníky. Ostatní si budou muset počkat na oficiální navýšení rychlostí, které jim bude oznámeno v průběhu března.

Komplexní přehled nabídky připojení od Českého Telecomu a alternativních operátorů: ADSL, kabelová televize, mobilní Internet.

Také jsem se zmínil o navyšování rychlostí u společnosti Nextra. Jak se později ukázalo, informace, které mi poskytli pracovníci infolinky, nebyly správné. Migrace byla zahájena první fází již 3. února 2006, ale týká se zatím pouze služeb na platformě Českého Telecomu. Rychlost 512/128 kbit/s vzroste na 2048/256 kbit/s, 1024/256 kbit/s na 3072/256 kbit/s a 2048/256 kbit/s na 4096/512 kbit/s. Datové limity však zůstanou. Znamená to tedy, že noví zákazníci budou oproti stávajícím ve výhodě. Ve druhé fázi, jejíž začátek bohužel není znám a která by měla být ukončena až 31. června 2006, proběhne navýšení rychlostí na platformě Telenor Networks. Po nedávno započatém procesu provozního a následně i právního sloučení společností Nextra, Telenor Networks, Contatel a GTS Novera v jednu organizaci, vystupující pod obchodní značkou GTS Novera, není vůbec jednoduché získat informace o tom, jak to bude v nejbližších měsících s Nextrou a Telenor Networks vypadat. Dle mé zkušenosti se nevyplatí důvěřovat ani informacím, které poskytnou pracovníci infolinky. Myslím, že to není ani tak tím, že by nám záměrně lhali, ale změny se v Nextře realizují takzvaně za pochodu a to, co platilo dnes, už zítra nemusí. Tiskový mluvčí Nextry a Telenoru mě s otázkami týkajícími se navyšování rychlostí a možné nové velkoobchodní nabídky Telenoru odkázal na tiskovou mluvčí GTS Novery.

Na otázky pak odpověděl Miloš Mastník, ředitel úseku vývoje a správy produktů GTS Novera, z pověření Milana Rusnáka, jednatele společnosti Nextra.

Jakou nabídku migrací rychlostí mohou stávající zákazníci společnosti Nextra v souvislosti se změnami ceníku 1. února očekávat?

S nabídkou přijdeme v nejbližších dnech, bude pokračováním stávající strategie. Jako u jiných poskytovatelů dojde k výraznému navýšení rychlostí. 

Bude se migrace týkat jak zákazníků využívající službu na platformě Českého Telecomu, tak i zákazníků využívajících služeb na platformě Telenor Networks?

Všech zákazníků.

Kdy k této migraci dojde? Bude nějak vázána na prodloužení trvání délky smlouvy?

Migrace byla již zahájena. Nebude vázána na nic.

Na veřejnost prosákly informace o testování nové rychlosti společností Nextra (až 6 Mbit/s downs­tream), jsou tyto informace pravdivé?

Některé nové alternativy zvažujeme a testujeme. 

Jaké jsou výsledky testování, případně kdy lze očekávat zařazení této nové rychlosti do nabídky pro koncové uživatele?

" Zařazení nových rychlostí je otázkou několika týdnů. "

V souvislosti se změnou velkoobchodní nabídky Českého Telecomu začínají služby nabízené na platformě Telenor Networks pro zákazníky pomalu ztrácet na atraktivitě. Plánujete tedy nějaké změny, které by služby na platformě Telenor Networks učinily opět výrazně výhodnějšími ve srovnání se službami na platformě Českého Telecomu, tak jako tomu bylo před 1. únorem letošního roku?

Připravujeme novou nabídku, která bude opět zajímavá. 

Tyto odpovědi jako by jen podtrhovaly současnou situaci v Nextře. Změny budou, ale podrobnosti uvádět nebudeme. Počkáme, jak se k novým ceníkům a migracím postaví zákazníci. Jako by to vypadalo, že změny jsou jen nutnou odpovědí na kroky konkurence, a to bez nějaké promyšlenější dlouhodobější koncepce. A možná dříve, než přijdou další změny, nebudou už Nextra ani Telenor Networks existovat. Ale to jsou samozřejmě jen spekulace.

Jisté je jen to, že migrovat můžete pouze tak, jak jsem psal již v předchozích odstavcích, a že datové limity zůstanou stejné jako u nižších rychlostí. Pokud by se tedy zákazník služby Nextra FUN 1M s měsíčním datovým limitem 10 GB rozhodl nevyužít nabídky na migrování na 3072/256 (také 10 GB) a vybral by si například službu FUN FUN 2M (20 GB), musí zaplatit znovu aktivační poplatek a upsat se na minimálně 12 měsíců. Zákazník, který s navýšením rychlosti nesouhlasí a chtěl by si ponechat tu stávající, samozřejmě za podmínek platných od 1. února 2006 (nižší měsíční paušál), má také smůlu. I v tomto případě se jedná z pohledu Nextry o ukončení stávající smlouvy. Nextra totiž v novém ceníku přestala u tarifů nabízet snížení přenosové rychlosti. Krok nutný k tomu, aby stávající zákazníci nemohli z navýšených rychlostí migrovat na rychlosti nižší, aniž by se upsali na dalších 12 měsíců. Tohle jistě není vstřícný přístup ke stávajícím zákazníkům, a bude tedy zajímavé sledovat, kolik z nich se rozhodne přejít k jinému ISP. Zvláštní je také, že Nextra u všech služeb na platformě Telenor Networks uplatňuje FUP a to i přes to, že ostatní ISP nabízejí stejné služby bez datového limitu.

S omezovačem rychlosti na informační dálnici

Navýšení rychlostí při zachování cen měsíčních paušálů je pro stávající zákazníky jistě příjemnou záležitostí, ale jen na první pohled. Pokusím se to ilustrovat na následujícím příběhu.

BRAND24

Pan Novák a pan Dvořák si v autopůjčovně zapůjčili identické vozy a podepsali smlouvu na jejich užívání po dobu 12 měsíců, za příslušný měsíční poplatek. Po zaplacení nevratné zálohy jim byly vozy předány. Měsíční poplatek byl relativně nízký, což bylo vykoupeno tím, že oba vozy měly omezovač rychlosti. Panu Novákovi to víceméně nevadilo, protože v zaměstnání disponoval rychlejším služebním vozem. Pan Dvořák, který rád holdoval rychlé jízdě, už tak spokojen nebyl, ale než si tento vůz pořídil, dobře si spočítal, že rychlejší vozidlo by bylo neúměrně dražší. Po roce užívání si ale oba pánové na vypůjčené vozy zvykli a byli vcelku spokojeni. Proto se rozhodli, že služeb autopůjčovny budou využívat i nadále. Po několika měsících nakoupila autopůjčovna od výrobce rychlejší vozy, a ty začala nabízet k pronájmu za ceny, za které byly k dispozici dříve pomalejší typy. Jelikož pan Novák i pan Dvořák neměli k autopůjčovně již žádný závazek a mohli tedy kdykoli odejít ke konkurenci, která nakoupila rychlejší vozy také, rozhodla se autopůjčovna oběma zákazníkům odstranit omezovač rychlosti, aby si udržela jejich přízeň. Pan Dvořák byl nadšen, protože si mohl konečně užívat rychlé jízdy. Jeho nadšení ale brzy opadlo, protože zjistil, že při rychlejší jízdě spotřebuje více paliva, které mezitím podražilo. Pan Novák nebyl ochoten přistoupit na odstranění omezovače, jelikož mu maximální rychlost vyhovovala, a nyní, když se pro nové zákazníky u stejných vozů snížil měsíční poplatek, myslel si, že ušetří. Jaké ale bylo jeho překvapení, když mu pracovníci autopůjčovny oznámili, že omezovač mu odstraní, ať chce nebo nechce, a pokud by si ho chtěl ve voze ponechat, musí znovu zaplatit nevratnou zálohu a podepsat závazek na užívání vozu po dobu dalších 12 měsíců. Pan Novák se závazkem nesouhlasil a poohlédl se u konkurence. Jenže i tam narazil na závazky, a proto byl donucen akceptovat podmínky autopůjčovny.

Netvrdím, že navýšení rychlostí není krokem vpřed. Zejména uživatelé s těmi nejnižšími rychlostmi je jistě ocení. Ale ruku v ruce s rychlostmi musí jít nutně navyšování datových limitů nebo jejich úplné odstranění. Vždyť Internet už dnes není jen o surfování. A technologické limity, kterými se tak rádi ohánějí ISP, jsou přinejmenším dost diskutabilní.

Jste spokojeni s navýšením rychlostí ADSL?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).