Kdy se většina českých knih prodá přes Internet?

Nedávná zprávička na Lupě nesla doslova název "Internetové obchody hlásí před Vánocemi rekordní prodej". Finanční noviny odhadují, že meziroční nárůst prodejů přes Internet se v Česku pohybuje kolem 40 procent. Online prodejci si nejvíce pochvalovali obraty vztažené k bílému zboží, elektronice, ale třeba i kosmetice. O knihách ovšem nepadlo ani slovo.

V článku Elektronické knihy se zatím neujaly jsme zkoumali, jakou strategii zaujímají čeští vydavatelé knih vůči prodeji elektronických publikací. Nyní se podíváme na téma paralelní – jak se v ČR prostřednictvím Internetu prodávají knihy klasické.

Jak se zdá, zatímco knihkupectví Amazon.com bylo jedním z prvních úspěšných internetových obchodů vůbec, v ČR zatím online prodej knih dominantní postavení nezískal. Jaký podíl knih se dnes v ČR prodává přes Internet? Za tímto účelem nemá příliš smysl analyzovat obchody čistě internetové, ale spíše subjekty, které využívají online i klasický prodejní kanál vedle sebe.

Nejprve tedy údaje přímo nakladatelství. Většina dotázaných subjektů poskytla pouze odhad – už z toho, že se prodeje přímo přes web nesledují zrovna drobnohledem, je jasné, že se na celkovém obratu firem vesměs podílejí nepříliš významně. Mladá fronta uvádí dvě až tři objednávky denně ze svého webu, Triton naopak odhaduje, že mu vlastní stránky zajistí téměř deset procent obratu, Dokořán odhaduje prodej knih přes svůj web na asi procento, což má odpovídat cca pěti až deseti knihám týdně.

Tyto údaje ovšem nejsou příliš relevantní – nakladatelé prodávají většinu knih nikoliv přímo, ale prostřednictvím distributorů, kamenných i internetových. O úspěšnosti internetového prodeje proto mnohem více vypovídají čísla od distributorů; ostatně samotní nakladatelé ani vesměs nevědí, jakým způsobem distributor jejich knihy prodal.

Na řadu z výše nastíněných otázek nám poskytl odpovědi Josef Žák z knihkupectví Kosmas, které funguje současně jako klasická distribuční firma i online prodejce knih koncovým zákazníkům. Pro základní orientaci nejlépe poslouží následující údaj – za rok 2004 se internetový obchod podílel na celkovém obratu knihkupectví Kosmas zhruba 15 procenty.

Vánoční šílenství a online sortiment

Zajímal nás také vývoj prodejů v jednotlivých ročních obdobích. Liší se křivka nějak v online a klasickém obchodě? Kde je větší nákupní šílenství spojené s Vánocemi?

Zásadní podíl prodejů za poslední čtvrtletí na celkovém ročním obratu je obecným faktem na knižním trhu, v tom se asi internetové knihkupectví od klasických neliší. U nás podíl čtvrtého čtvrtletí na celkovém ročním obratu činí dlouhodobě 35–40 procent, uvádí Josef Žák. V listopadu realizujeme dvojnásobek průměrného měsíčního obratu, v první půli prosince jsou prodeje trojnásobné.

Podle Josefa Žáka nejde ale pouze o dosažený obrat. Pro nás, coby internetové knihkupectví, je předvánoční období specificky klíčové v tom, že během něj získáváme velké množství nových zákazníků, z nichž velká část se k nám následující rok vrací (podíl nových zákaznických registrací za čtvrté čtvrtletí činí cca 40 procent). Křivka prodejů (ale i návštěvnosti) v předvánočním období prudce vzroste, po Novém roce však již neklesá na úroveň září/října předchozího roku. Prodejně úspěšné předvánoční období tak zásadně přispívá k dosažení vyšších prodejů v průběhu následujícího ro­ku.

Liší se nějak prodeje Kosmasu kamenným knihkupcům od toho, co se prodává přes Internet? Rozdíly v našem žebříčku nejprodávanějších knih oproti celorepublikovému jistě jsou. Nejsou však nikterak zásadní a do jisté míry jsou dány naší původní orientací na kvalitnější část produkce z oblasti beletrie, naučné literatury a umění. Hlavní rozdíly se podle Josefa Žáka dají zjednodušit takto: Online prodáváme méně literatury, která se řadí do červené knihovny, a více sci-fi a fantasy.

Problematické slevy

Co z údajů Kosmasu dále dedukovat? Výše zmíněné relativně vysoké číslo u online prodeje Tritonu lze snad přičíst právě tomu, že toto nakladatelství jako jednu ze svých vlajkových lodí prodává sci-fi – eventuálně mohou hrát roli také speciální cenové podmínky na online klubu Trifid. Slevy patří k lákadlům online obchodů již tradičně.

Dokořán nabízí při internetovém prodeji slevu standardně 15 procent, Vltava i Kosmas obvykle totéž, Paseka až 20 procent. Tyto hodnoty je samozřejmě třeba brát pouze jako orientační – různé podmínky existují pro poštovné a balné (např. se neplatí od určité částky), slevy se liší podle titulů, rostou dále při větších nákupech apod. U některých titulů pak internetový prodej odpovídá spíše podmínkám levných doprodejů se slevami výrazně nad 50 procent.

Ve skutečnosti z toho ale nejde bez dalšího říct, že při nákupu přes Internet jsou knihy levnější. Slevy (jednotlivých titulů, ale i třeba určitým skupinám, zejména studentům) nabízejí i knihkupectví kamenná. Doba, kdy všechno stálo všude stejně, je naštěstí pryč, i když ze strany některých subjektů knižního trhu bohužel nechybějí snahy o legislativně zakotvenou povinnost pevných cen knih. To bychom se ovšem dostali od našeho tématu někam úplně jinam.

Chce to čas…

Knihy jsou standardně pokládány za zboží, které je dobře prodejné online; mj. i proto, že na rozdíl třeba od dovolené se jedná o platbu nevysoké částky, a začínající zákazníci se proto nemusí bát si právě takhle internetové nakupování vyzkoušet (kdyby nastal problém, nic moc neriskují). Z druhé strany je ale jasné, že pokud virtuální obchodní dům nabízí slevy v procentech, u knih zákazník v absolutní částce zase tolik neušetří. Knihy (či CD) mají velký význam v počátcích internetových nákupů v té které zemi, jak roste důvěra zákazníků v online prodej, dostávají se trochu do stínu jiného zboží.

Přes Internet samozřejmě nakupujeme knihy z ciziny a knihy vydané v ČR se takto naopak dostávají k zahraničním zájemcům. Pro srovnání: Kosmas, který vyřizuje i objednávky ze zahraničí, uvádí, že jejich podíl na obratu internetového obchodu činí necelá dvě procenta.

KL_NOMINACE

Má smysl pátrat ještě po nějakém dalším důvodu, proč české knihy zatím k tuzemským zákazníkům neputují primárně inernetovým kanálem? Online prodej je asi účinnější tam, kde existuje gigantický trh (třeba u titulů psaných anglicky). Největší internetová knihkupectví mají propracovanější i některé technologické vychytávky (třeba Amazonem nabízená možnost si knihu prolistovat). Jako výhoda zahraničních prodejců býval často zmiňován také jednoduchý platební kanál, nemyslím si ale, že by právě tohle byla hlavní bariéra. Internet se podle mého názoru stane dominantním kanálem pro prodej knih i v ČR, nejspíš to prostě chce jen ještě pár let počkat…

A jakému číslu těch „pár let“ odpovídá konkrétně? V letech 2003/2004 činil meziroční nárůst obratu v internetovém knihkupectví Kosmas 58 procent. Z toho, že Internet se dnes podílí na celkovém obratu firmy 15 procenty, lze pak rámcově odhadovat vývoj křivek i do budoucna…

Anketa

Kupujete knihy na Internetu?

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 12. 2005 14:22

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »