Hlavní navigace

Když lechtivá reklama lechtá, kde nemá

11. 4. 2007
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Na internetových stránkách se zaměřením převážně na děti a mládež (na Bonuswebu) se objevila erotická reklama. Je to problém? Jak se k tomu vyjadřují zainteresované strany? Může se podobná věc opakovat? Pojďme se vžít do surfujícího dítěte, které narazí na něco zajímavého, nového, nezvyklého.

Pepův příběh

Představme si takového normálního školáka. Jmenuje se Josef a je to vpravdě dítě nové doby. Zvládne během odpoledne dohrát akční hru, u které si jiní týden lámou ruce. Samozřejmě, že když se zasekne, informace, popřípadě cheaty, hledá na Internetu. Pepíček právě přišel ze školy, zabral se do Broken Sword 3 a najednou nemůže dál. Zasurfuje tedy na Bonusweb.idnes.cz a hledá správný postup v návodu… a náhle na něj vybafne reklama Etarget.

Samo sebou na reklamě není nic špatného. Pepa se na ni podívá (co kdyby tam byl odkaz na levný obchod s hrami) a zjistí, že jde o nějakou zvláštní reklamu na spodní prádlo (viz screenshot). Co kdyby se na to mrknul?

Reklama Etarget - screenshot

A pak, po jednom malém nevinném kliknutí, se Pepík dostává na stránku plnou podivných obrázků a textů (viz níže). Cituji: „Latexové slipy s otvorem.“ „Hightech vibrátor.“ A teď přichází na scénu tatínek, rychle vypne okno browseru a ptá se sám sebe: Co tohle v chudákovi Pepíčkovi vyvolá? Kde se stala chyba?

Sexshopnovinky

Etický pohled

Z hlediska staré dobré křesťanské morálky jsme právě byli svědky něčeho hluboce nepatřičného. To přece nejde, prezentovat sexualitu nezralému dítěti! Dokonce jde o lehce perverzní sexualitu – co by to z něj udělalo? V dnešní době se společenské rozdíly v této oblasti značně vyostřují. Na jedné straně tu máme tradicionalisty, kteří by nejraději viděli, jak se jejich dítě dozvídá o sexu ve dvaceti nebo dokonce před svatbou – ovšem na straně druhé se setkáváme s liberály prosazujícími rannou informovanost dětí o všem týkajícím se pohlavního rozmnožování.

Mohli bychom se bavit o tom, že dnes podobné stránky, jako je Bonusweb.idnes.cz, navštěvuje více dospělých hračičků. Ovšem někteří z nich jsou otevřenou sexualitou zhnuseni a má na ně daleko negativnější dopad než na průměrné dítě. Navíc tradicionalisté chtějí „ochránit“ každé dítě, byť jedno jediné.

Ač by většina psychologů raději v médiích omezili násilí a sexualitu nechali přiměřeně dostupnou, tak jiní lidé soudí jinak. Protože nemůžeme zavrhovat tradicionalistický přístup jako nesprávný, tak musíme zvolit vhodný kompromis. Sdružení pro internetovou reklamu (členy jsou mimo jinými i MAFRA, a. s. a eTarget, a. s.) sepsalo do pravidel toto:

Erotická reklama:
1. Erotickou reklamou se rozumí jakákoliv komunikace erotických služeb a produktů poskytovaných prostřednictvím internetu i mimo něj.
2. Erotická reklama se smí na veřejně přístupných internetových médiích zobrazovat pouze v době od 22.00 – 03.00 hod. (SEČ)
3. Výjimku tvoří erotická reklama formou vkládaných nekomerčních textových inzerátů, která se na internetu může objevovat pouze ve specializovaných sekcích médií. Erotická reklama se dále může zobrazovat na erotických serverech. Přístup na tyto servery musí být omezen pro osoby mladší 18 let.

Kdo za to může

Pepíkův tatínek (nebo kdokoli jiný, na tom nesejde) napíše e-mail provozovatelům webu, neboť právě oni nesou břemeno odpovědnosti, a několika médiím přepošle kopii. Šéf jednoho českého IT serveru (jehož vydavatel nemá žádné vazby na iDnes ani Etarget) neváhal s odpovědí:

„My jsme ale server o IT…
Pokud máte problémy psychologického nebo fyziologického rázu, neobracejte se s tím na mne, ale na příslušné specializované pracoviště zdravotnického zařízení a jejich odborníky.
P.S. Vítejte ve světě Internetu, světě téměř bez hranic. Světě, kde národnostní, politické, rasové, náboženské, sexuální, etické a či jiné hranici nelze stanovit, definovat, vyválčit, nakreslit, oplotit…“

iDnes.cz (pod který Bonusweb spadá) po chvíli celou situaci vysvětluje:

Propagaci erotického serveru v rámci kontextových odkazů na našem portálu chápeme jako jednotlivé nedopatření v technologii dodavatele těchto odkazů, tedy společnosti eTarget. iDnes.cz samozřejmě nemá zájem o erotickou reklamu a už vůbec nemá potřebu tohoto druhu inzerce. Proto ji na svých stránkách nezobrazuje a od klientů nepřijímá.

Kontextové reklamy jsou však trochu jiným druhem reklamy. iDnes.cz pronajímá dodavateli pouze místo pod článkem, na zobrazování jednotlivých placených odkazů nemá vliv. Platí však výše zmíněná zásada, že erotická reklama zobrazována být nesmí. Přestože partner, tedy eTarget, nasadil na erotickou reklamu filtry, nějaký odkaz mu tam proklouzl. Chyba už je odstraněna, s dodavatelem jsme se dohodli, že bude zobrazované odkazy přísněji kontrolovat.

Jaroslav Kábele, ředitel iDnes.cz

Pepíkův tatínek je tedy prozatím spokojen. My jsme ale spokojeni nebyli, a tak jsme si vyžádali vyjádření Etargetu (odpovídal nám Marcel Vašš):

BRAND24

Naší snahou je, aby se i sporná reklama (jako je tento případ) nezobrazovala v našem systému, ale bohužel existuje jen velmi tenká hranice mezi erotickou a neerotickou reklamou. Za sporné považuji zejména následující případy: – když je zboží svým určením zaměřeno na běžné použití, ale je s erotickým nádechem, např. spodní prádlo – pokud je reklama na neerotické zboží (např. parfém), klik směřuje na podstránku o neerotickém zboží (opět uvedu parfém), ale samotná stránka nabízí v jiné sekci i erotické zboží. Pro zabezpečení dodržování zmíněného pravidla z etického kodexu silně využíváme kontrolu ze strany našich zaškolených pracovníků při schvalování a používání klíčových slov k určitém odkazu."

Takové odpovědi nám tak úplně nestačily. A tak jsme se optali, jak k něčemu takovému může dojít, když pro zabezpečení dodržování zmíněného pravidla… Dočkali jsme se reakce:

Jedná se o práci lidí a lidé nejsou neomylní…

Budoucnost

Budou se stávat podobné věci i jindy? Věřím, že se takových kiksů nezbavíme, ač je budou reklamní agentury kontrolovat všemi silami – … lidé nejsou neomylní… Navíc se pohybujeme ve světě téměř bez hranic. Možná právě Internet přispěje k rozmělnění předsudků a přeživších zbytečností. Nebo bude převálcován mašinérií tradic a spoután do okovů staré morálky? U nás, v České republice, věřím první možnosti.

Myslíte, že erotická reklama škodí dětem?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor studuje FF MU obor Psychologie. Aktivně přispívá do několika internetových magazínů, zajímá se přitom hlavně o webovou komunikaci a psychologii Internetu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).