Hlavní navigace

Miloš Endrle (Geewa): Nejdůležitější rozhodnutí děláte, když se vám nedaří

24. 4. 2015
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Miloš Enderle se snaží znovu nakopnout Geewu. Ještě letos chce rozjet pokračování svého globálního hitu a chce firmu vrátit do černých čísel.

Už je to rok, co si skupina KKCG založila svůj investiční fond Springtide Ventures. Ten za prvních dvanáct měsíců fungování nasypal peníze zatím jen do jedné firmy z tuzemské IT scény. Herní studio Geewa od Karla Komárka loni v červnu získalo investici ve výši 82 milionů korun. Peníze přinesly firmě nový impuls, ale málem ji to stálo život. 

“KKCG odvádí skvělou práci, a to nejen z hlediska financí. Poprvé mohu říci, že máme smart money, protože bez manažerské pomoci KKCG bychom to asi nezvládli. Petr Přibyl ze Springtide Ventures účinkuje v pozici COO a aktivní je tu i Marek Jablonský, který mi pomáhá s definicí strategie a vize,” říká zakladatel firmy Miloš Enderle s tím, že během loňského roku byl připraven svou firmu opustit a rezignovat. 

“Ve své historii přežila Geewa dvě klinické smrti a období krátce po investici bylo další zkouškou, ve které jsme hlavně díky pomoci a týmu obstáli. Odnesl jsem si z toho to, že ta nejdůležitější rozhodnutí děláte v okamžiku, kdy se vám nedaří. Po letech ale opět cítím podporu seshora i zezdola a vidím, jak se firma znova rozjíždí,” tvrdí Enderle s tím, že teď chce znovu nakopnout kreativitu ve firmě a dokončit druhé pokračování jejich největšího hitu Pool Live Tour. Zároveň vidí budoucnost Geewy i v televizním a sázkovém byznysu.  

“Je to i o synergii, kterou může skupina nabídnout. Máme hotové systémy, ze kterých může těžit například Sazka, pokud to zapadne do jejích plánů. Změna loterijního zákona přinese na český trh mnoho nových příležitostí nejen pro sázkové firmy, ale třeba i pro televize. A Geewa u toho chce být,” dodává Endrle. 

Jak si představujete propojení platformy Geewy a televizí? V čem vidíte byznys v televizním světě?

Bavím se o televizní produkci a ne o televizi jako takové. Bavím se o soutěžích jako X Faktor a podobně. Televize si čím dál víc uvědomují, že bez sociální podpory a interakce s diváky není možné zábavu posouvat dál. V Americe už je to razantní trend. Až padesát procent lidí sleduje Superbowl a podobné velké akce s tabletem nebo mobilem v ruce. Lidé mají tendenci komentovat a být v tom dění. My chceme dělat to, že bude mít uživatel mobilní aplikaci, která bude synchronizovaná s televizním vysíláním, a on se bude moci zapojovat do diskusí i dění na obrazovce tím, jak bude hrát hru nebo diskutovat. Lze to propojit i tak, že hraním budou podporovat svůj tým během celého týdne mezi jednotlivými díly. 

Kudy vede cesta ke znovuzrození Geewy?

Můj cíl je co nejdřív překlopit firmu do černých čísel. I to je jeden z důvodů, proč proběhlo loňské propouštění a podle mého názoru to už firma potřebovala. Přeci jenom nic takového tu nebylo tři roky a zcela upřímně – přes nesporné individuální kvality jsme jako tým nefungovali efektivně. Propustili jsme na podzim asi dvacet lidí, další se rozhodli odejít sami. Na druhou stranu jsme tým i doplnili tam, kde jsme cítili, že potřebujeme posílit. Z nějakých sedmdesáti lidí jsme se dostali na dnešních 41 a dnes jsme opět ve fázi, kdy hledáme nové kolegy. Začátkem příštího roku plánujeme být v černých číslech. 

Zaměřili jsme se také více na podporu stávajícího kulečníku, který hrálo v dobách své největší slávy 2,5 milionu lidí denně. Dneska je to sice 800 tisíc, ale vyděláváme srovnatelně jako před třemi lety. Velmi se nám osvědčila systematická práce s klíčovými parametry, které ovlivňují výkon hry, tím je zajištěno pokrytí významné části nákladů firmy. 

Jaké jsou plány na nejbližší období?

Připravujeme dvě nové hry, které představují budoucnost Geewy. Jeden projekt je z oblasti kvízových her, směřující k televizní zábavě. To je pro nás spíš R&D projekt. A druhým hra je Pool Live Tour 2. Kolem toho jsme dlouho obcházeli a nakonec jsme to postavili trochu jinak. S prvním dílem tak bude mít dvojka společné jen to, že to je kulečník. Hra je kompletně předělaná a respektuje moderní mechanismy mobilních her. V tom je rozdíl od původního kulečníku, který je primárně zaměřen na Facebook. Hráči si nyní budou budovat svůj klub, ve kterém se budou moci potkávat mezi sebou a zároveň jim budou kluby i vydělávat. Chceme vybudovat hru, která nemá lineární postup. Hráči si budou určovat vlastní postup ve stále se měnícím světě. 

Pool Live Tour 2 je klíčový projekt pro budoucnost Geewy?

Jedná se o důležitý projekt a velmi nám záleží na tom, aby dopadl dobře. Hra by měla během prázdnin jít do bety a finální verzi uvolníme na podzim. Zároveň jsme si ale vědomi toho, že není možné postavit přežití firmy na jediném projektu. Proto se firma mění. Z původního hit or burst si teď staví platformu a dlouhodobou strategii. Už během léta by měly také odstartovat přípravy dalšího projektu, který by měl rozšířit naši nabídku v příštím roce. I to je důvod, proč nyní hledáme nové kolegy na pozice grafiků, Unity vývojářů a game designerů.

Firma během loňského roku zažila velké turbulence, přišla i výměna ředitele. V čem byl problém?

Problémy byly v zásadě dva. Prvním byl styl řízení původního vedení vycházející z tvrdé direktivy a z řízení shora. To je nevhodný přístup pro kreativní firmu, kterou Geewa je. Druhým problémem byla příliš agresivní strategie pro využití peněz z investice. Tu investoři neakceptovali, což bylo posléze hlavním důvodem pro výměnu vedení. Z obou důvodů plynuly i mé vzájemné dlouhodobé neshody s minulým vedením a nakonec jsem nabídl svou rezignaci.

Tu ale vedení nepřijalo…

Vyřešilo se to šalamounsky. Umožnili mi vytvořit samostatný malý tým Geewa X, což byla vlastně malá laboratoř, kde jsem měl investory přesvědčit, jak bychom měli k vývoji her přistoupit. Během měsíce a půl jsme udělali dva prototypy, které se kvalitou blížily tomu, co firma dělala předtím tři roky. Také jsme si osvojili Unity 3D, což byla pro nás nová technologie, protože do té doby jsme dělali hlavně ve Flashi a v C++. 

Koncept laboratoře je už pasé nebo ho chcete zase rozjet? 

S myšlenkou laboratoře si pohráváme stále. Pokud se vám totiž povede jeden hit, tak ho pak musíte obhospodařovat a tam už ale moc kreativity potřeba není. Je to spíš udržování produktu v chodu. Podstatný rozdíl je v prvotní fázi při rozjezdu nové hry. Chtěli bychom vybudovat prostředí, laboratoř, která by byla otevřená komukoliv, a my bychom dali k dispozici naši platformu, znalosti, a s investory třeba i peníze. Mohl by to být v podstatě akcelerátor pro herní týmy. Zatím jsme se tam nedostali, ale pro následující rok je to další výzva.

V čem byl problém, že Geewa usnula na vavřínech?

Nepoužil bych asi pojem „usnula na vavřínech“. Geewě se nepodařilo navázat na období prudkého růstu. V herním průmyslu se říká “jeden hit a deset propadáků”. Problém ale nebyl v tom, že by firma neuměla udělat hit a ztratila své know how. Nepodařilo se nám správně skloubit procesy, které při této velikosti již potřebujete, a kreativní prostředí. A toto bylo ještě zdůrazněno příchodem minulého vedení, které bylo svým naladěním zcela odlišné od naladění firmy. Ve výsledku pak chyběly procesy tam, kde jich bylo potřeba, a zároveň byla paralyzována kreativní část firmy.

Takže nový model fungování Geewy je jaký? Probíhá, slovy Ondřeje Fryce z Mallu, “desapizace”?

Firmě se ulevilo, nabírá dech a začíná fungovat jako celek. Zavádíme citlivě procesy v minimální podobě tak, aby firmě pomáhaly a ne ji omezovaly. K tomu patří například i zavedení bonusového schématu pro zaměstnance. Zároveň nastoupili noví lidé, kteří řeší náš přerod v běžnou firmu jako třeba Tomáš Hnilička, který nám nově dělá finančního ředitele. 

Z pohledu vývoje her – úspěšné hry dělá all-star tým a my jsme se teď vrátili k tomuhle modelu. Naše úspěšné hry jsme udělali v podstatě ve třech lidech a k tomu jsme se zase vrátili. Herní firmy tak prostě fungují. Nemají masu kreativců, ale malé týmy. Proto se třeba Supercell jmenuje Supercell. Tato firma je řízena jinak, mají ji rozdělenou do buněk se seniorními lidmi.

Tomáš Hnilička začal se svým nástupem shánět člověka na crowdfunding, co si od toho slibujete?

Zvažovali jsme, kdy s tím vyrazit, a na který projekt komunitní financování použít. Vypadá to, že by to mohlo být na Pool Live Tour 2. Jsme si ale vědomi, že crowdfunding je složitá věc a musí se na to naladit celá firma. Nejde nám ani moc o peníze, jako spíš o nefinanční benefity, které nová forma financování nabízí. Jde o marketingový nástroj, o aktivizaci komunity a o motivaci pro naše developery. Roste pak dynamika týmu, protože lidi vidí, že makají na něčem, na co venku někdo jiný čeká.  

Měli jsme pět kandidátů, vybírali jsme především z lidí, kteří mají propojení s herní scénou a už mají zkušenosti ze crowdfundingových projektů z prostředí herních vývojářů.

Řešíte i nějaké další formy financování?

Jednáme o další investici, což je dlouhodobější proces. Dalším zdrojem příjmů je pro nás také portál Hry.cz, kde publikujeme hry i třetích stran. Kromě toho máme v jednání další strategická partnerství, která by neměla podobu klasické investice, ale nás by posunula dál.

BRAND24

Jak fungujete v rámci KKCG? Využíváte nějak jejich infrastrukturu?

Kromě manažerské podpory můžeme využívat i právníky a kontakty. Komunikace s investorem probíhá průběžně. Dále máme k sobě blízko se Sazkou a pomáháme jim například s marketingem. Čerstvě také využíváme nové datové centrum Dataspring v Lužici pro naše analytické servery. 

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).