Hlavní navigace

Know-how: Poslední peníze

Jan Jirásko

V předchozích článcích ze série "Know-how" jsme se podrobně podívali na jednotlivé produkty, provedli jsme analýzu konkurence a pokusili se zajistit příjmy tak, abychom měli pokryté veškeré náklady. Zkusili jsme si rovněž definovat, jak dosáhnout kladného zůstatku na kontě (po odečtení nákladů). Kam povedou naše další kroky?

Příjmy z naší činnosti nám nemusí stačit, a proto si můžeme další příjmy zajistit přímým prodejem zboží. Prodej zboží souvisí s celkovým ovzduším na trhu a důvěrou v elektronické nakupování. My se pohybujeme v oblasti cestování a nabídky služeb klientům, které zajímají produkty pro cestovatele. Pokud se podíváme na začátek našeho snažení a provedeme analýzu konkurenčních projektů, máme k dispozici několik nástrojů, které musíme zajistit od dodavatelů (v případě, že nechceme věnovat prostředky do vývoje a počítat byznys plán na několik let dopředu).

Letenky

V letenkách existuje díky konkurenci několik řešení. Online internetovou letenkovou horečku se podařilo nastartovat díky prodejním výsledkům společnosti Fractal a honičkou konkurentů, kteří se snažili vyvinout technologie propojující systémy Amadeus a Galileo. Nabízená řešení měla zpřístupnit složitý systém hledání optimálních leteckých spojení obyčejnému uživateli Internetu. Odpadla tak starost s vyhledáváním za pomoci telefonu. Letenky patří mezi služby, které lze s úspěchem prodávat, aniž bychom museli investovat do vývoje a certifikace IATA.

Abychom mohli letenky nabízet, měli bychom znát naši cílovou skupinu a „starat se o ni“. Je to jeden ze způsobů, jak zajistit stabilní klientelu – uživatel Internetu vyzkouší několik cenových nabídek služeb a mnohdy se rozhodne jen díky aktuální ceně. Stabilní klientela vytvoří dostatečný objem, tolik potřebný pro zajištění příjmů na naše konto.

S ohledem na vývoj prodeje letenek a zájmy leteckých společností lze očekávat odklon od provizních smluv směrem k transakčnímu způsobu ohodnocení naší úspěšnosti.

Projděte si tedy několik společností nabízejících prodej letenek prostřednictvím internetového rozhraní. Nebojte se integrovat jejich službu do svých stránek, zajistěte si identifikaci – tedy, aby klient věděl, že získal letenku díky vašemu řešení. Nestyďte se odmítnout platit za takovou službu – za její integraci do vašich stránek. Využijte jejich nutkavé potřeby rozšířit si distribuční kanály, a zaplatit tak celý vývoj online řešení.

Procenta, která můžete dnes očekávat za jednu prodanou letenku, se pohybují podle objemu vašeho prodeje a jejich výše odpovídá solidnosti firmy, se kterou jednáte (jejíž řešení používáte). Sledujte trvalost jejich nabídky a ošetřete si ji i smluvně. Otevřete si také prostor pro marketingové nabídky – super ceny letenky pro dané období tak, abyste se stále dokázali odlišit.

S kým jednat
Fractal; Svět letenek; Letuška
Objem:
0–800.000 korun za měsíc

Pojištění

Cestovní pojištění jako doplněk cestovních aktivit klientů lze nabídnout našim uživatelům v případě, že cestují sami a nekupují si přímo zájezdy prostřednictvím cestovní kanceláře. Proto je možné využít nabídek pojišťoven pro to, abychom nemuseli vyvíjet svůj vlastní nástroj.

Objem:
0–10.000 korun za měsíc

Last Minute a prodej zájezdů

Nabídka cestovních kanceláří hledajících odbytiště pro zájezdy, které si nikdo nekoupil, příjem z uskutečněného prodeje nedosahuje příjmu při prodeji plnohodnotného zájezdu, nicméně jsou vyhledávanou možností prožití volných dní.

Uživatelnost vaší služby je dána pestrostí nabídky, která je závislá na nabídkách cestovních kanceláří. Tu můžete získat buď jako zprostředkovatelská agentura, nebo využít službu třetího subjektu. Pokud zprostředkovatelský subjekt není schopen obstarat v průběhu sezóny dostatečné množství zájezdů na poslední chvíli, není možné očekávat příjmy v potřebné výši. Jinými slovy: Výběr vašeho dodavatele podstatně ovlivní vaše příjmy a kvalitu vašich služeb pro uživatele Internetu. Prodej zájezdů velkých společností sice může působit lákavě, přesto mají silné nástroje pro směřování klientů právě na své stránky. Pro tento tip prodeje je naopak vhodné doplnit svou nabídku tipem na zájezd (než komplexností), který vyberou v cestovní kanceláři podle vašich požadavků.

Prodej zájezdů má odpovídat cílové skupině, nenabízejte tedy zájezd do Egypta rybářům.

S kým jednat:
Last, Poslední minuta, Zájezdy
Objem:
0–2.500.000 korun za měsíc

Prodej zboží

Jednou ze zajímavých kapitol našeho snažení je prodej zboží, které si je člověk schopen koupit prostřednictvím Internetu. Váš obchod by svou nabídkou neměl vybočit z cílové skupiny, pro kterou děláme naše řešení. Zákazník se pak ztrácí v nabídce a začíná pochybovat o důvodu nakupování v našem obchodě. Součástí zamyšlení se nad prodejem je především tvorba ceny a logistika celého řešení. Značkové zboží se v elektronickém obchodě prodává zpravidla o pět procent levněji, než je maloobchodní cena, v jiném případě riskuji ostrou reakci ze strany distributora.

V současné době máme k dispozici několik možností tvorby obchodu – s proměnlivou kvalitou a funkcionalitou. Dovolím si nástroje nekomentovat. Vyzkoušel jsem řadu řešení a výsledná doporučení by byla spíš empirická než exaktní. Dovolil jsem si je alespoň seřadit podle vhodnosti v návaznosti na náklady, objem a vztekání se s jejich údržbou a aktualizací.

  1. formulářový
  2. volný obchod
  3. řešení vašeho poskytovatele
  4. nákup řešení od partnera

Pro určení příjmů z těchto nabízených řešení vstupujeme na tenký led a stanovení jejich výše lze přirovnat k nahlížení do skleněné koule. Mohou v řadě případů velice mile překvapit.

Tip Content Kortanová

Jednou z cest je také využít stávajícího obchodu pro integraci do vlastního řešení s kompletní replikací celého obsahu třetího subjektu.

Objem:
0–20.000 korun za měsíc

Přístě: Zajišťujeme si návštěvnost

Našli jste v článku chybu?