Hlavní navigace

Know-how: Příprava nápadu

17. 10. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Už víme, do jakého projektu se chceme pustit a byli jsme si obhlédnout svou konkurenci. Dnes se zaměříme na uživatelský profil a poptávku po službách, které bychom měli nabídnout. Stručně řečeno: co uživatele zajímá, co bude na serveru hledat. Zásadní otázkou je, jak touhy uživatele rozpoznat v době, kdy projekt teprve připravujeme.

Pokračujeme v podnikání

Shrnutí:

V minulém díle jsme si popsali nápad – informační cestovatelský server s původním obsahem, personalizovaný, fraktálově řešený – umožňující sestavení tématických informací a cílové podoby serveru. Původní obsah poskytne důvody, pro které se budou uživatelé opakovaně k serveru vracet. Definovali jsme produkty naší konkurence a provedli obsahovou analýzu jejich nástrojů, zmínili jsme nepřímou konkurenci, jakou součást podkladů, které je dobré mít k dispozici, když začínáme.

Z reakcí vybírám několik zajímavých postřehů a námětů pro další pokračování:

  • první zákazník – obětní beránek startu;
  • competitive intelligence – součást života v podnikání;
  • konkurence a konkurent – nástroj rozvoje vlastního projektu, spojení konkurenčních projektů a definování pojmu konkurence.

S vaším dovolením, bych zatím jednotlivá témata teď nerozváděl, ale pokračoval v našem tématu – Podnikat? Ano, ale jak? Slibuji, že se k nim vrátím.

Mapy, mapy, mapy

Máme připravenu analýzu produktů naší konkurence. Zpracováním výsledků do dvourozměrné tabulky nám vzniká mapa s rozložením četností funkcionalit produktů jednotlivých konkurentů. Mapa pak slouží jako podklad pro konkrétní rozvinutí našeho nápadu v jednotlivou posloupnost kroků, ne vždy se podaří objevit souvislosti mezi jednotlivými produkty a sledovanými parametry.

Na základě provedené analýzy můžeme zjistit nejen orientaci přímé a nepřímé konkurence, ale výstupem je tak i představa, jakým způsobem svou službu aktualizují a rozvíjejí. Výsledkem této fáze je detailní popis prostředí, ve kterém se budeme s našim produktem pohybovat.

Úkol:
Najděte společného jmenovatele jednotlivých produktů a zkuste parametry v tabulce seskupit podle těchto jmenovatelů – služba, zákazník, grafické prvky, oslovení, zákazníka…

Konkretizace vlastního nápadu

Je dobré ujasnit si náročnost vlastního řešení opět mapou, jednotlivé návrhy by měly být opatřeny ve sloupcích i frekvencí její aktualizace. Je to jeden ze způsobů, jak si udělat představu o časové náročnosti a výsledném zatížení (nákladovém, technickém). Takto připravený podklad slouží dobře k dalšímu vyhodnocení naší činnost – návštěvnosti dané služby, funkce atd.

Můj uživatel, můj pán

Uživatel je všeobecného zaměření, preferující rodinnou dovolenou, s možností vlastní dopravy. Pochází ze střední vrstvy, bude z řad zaměstnanců. Vyžaduje rychlou odezvu, s přednastavenými profily pro rychlou volbu. Dodatečně bude vyžadovat podrobné vyhledávání a nástroje.

Z takto stavěného profilu bychom mohli uvažovat nad tím, jak bude přistupovat ke službě a jaké bude vyžadovat informace.

Někdy pomáhá vypravit se do terénu a poptat se uživatelů, jaké informace hledají, a provést si test svých nápadů na zcela nepoznamenaném jedinci z oblasti IT. Dlouhodobý pobyt ve skupině produktových managerů se projevuje deformačně. Kontakt s „normálním okolím“ pomáhá k utřídění záměrů a ztvárnění aplikace. Navrhované sofistikované řešení předpokládá znalého uživatele a techniku (ale ruku na srdce, já používám starý dobrý IBM „butterfly“ s DX4 na 75 s 95, pokaždé když nechci přijít na cestě o ThinkPad X20).

Jedna z dalších možností, jak si udělat detailnější obrázek, je test – Jak se „neznalec“ pohybuje po stránkách konkurence, tento způsob je sice náročný na čas, ale korekce svých nápadů je po empirickém zážitku dobrá.

Úkol
Vypravte se do terénu na průzkum obrazovek a znalostí uživatelů v jiných kancelářích než ve společnostech podnikajících v IT, přestavte své řešení a pozorujte.

Jednou z technik používaných v empirických výzkumech je metoda etnografického interview, kterým provádíme kvalitativní průzkum vzorku respondentů. Metoda pochází z výzkumu antropologů u domorodých kmenů deštných pralesů. Já k tomu používám svou manželku a svého bratra, kterým ukazuji řešení, a sledují jejich zpětnou vazbu, aniž bych je ovlivňoval v jejich názoru (nehodnotím jejich odpovědi před nimi).

Definujme teď společně na základě mapy konkurence a svých vlastních nápadů obsahové profily našeho serveru.

Uživatel stránek – bude mít zájem o služby

  1. Chce cestovat
  2. S kým bude cestovat
  3. Kolik za cestu zaplatí
  4. Čím se tam bude bavit – co tam bude dělat
  5. Kdy tam má vyrazit

Zajímat se bude o příspěvky

  • Cestopis – Cestopisné vyprávění z cesty doplněné o fotografie a informace o zemi;
  • Reportáž – psaná on-line přímo na cestě;
  • Průvodce – cestovatelský průvodce;
  • Sezónní informace – s ohledem na lokalitu lyžování, turistika, potápění, jachting, auto-moto turistika, ceny vleků, ceny benzínu, pojištění do zahraničí, na cesty, sporty…
  • Tip na cestu, Tip na víkend, Tip na restauraci a hospodu, Tip na knihu a průvodce;
  • Fotobanka a Internetové linky;
  • Zdraví;
  • Vybavení a technika pro cestování;
  • Soutěže a žebříčky sledovanosti;

Bude hledat služby serveru

  • Prodej Last minute a letenek;
  • Katalog cestovních kanceláří s tipy zájezdů a destinacemi;
  • Kalendář akcí – Výstavy, fotografie, PR akce, sportovní utkání, závody, veletrhy;
  • Počasí – předpovědi;
  • Prodej zboží, týkající se cestování a prodej inzertních ploch;

Uživatele zajímají tyto okruhy informací

  • turistika, outdoor;
  • potápění, jachting, extrémní sporty;
  • historické, kulturní, technické památky a artefakty;
  • flora a fauna země;
  • auto, moto, sport
  • cestovatelské profily – tip na víkendy, služební cesta, jazykové cesty…

506

Veškeré tyto informace jsou determinované časem a prostorovým umístěním.

DT24

Úkol:
Pokuste se definovat pět produktů (nástrojů, principů), které bude uživatel vyžadovat na stránkách. Může jejich skladba ovlivnit jeho profil? A postupy při jeho oslovení?

Téma příštího článku: Zajištění zdrojů pro projekt a konkurence

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je potápěčem a kameramanem, který se na suchu věnuje krizovému managementu, personálnímu poradenství a virtuálním komunitám Dobrodruh.cz, aby získal prostředky pro projekt Modraplaneta.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).