Hlavní navigace

Kolik impulsů je jedna minuta? Někdy žádný, jindy dva!

13. 1. 1999
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Málo se zatím ví o problému konkrétních plateb za konkrétní hovory. Jde o to, kolik zaplatíte, když budete telefonovat minutu, dvě minuty, tři minuty... Řada telefonních ústředen totiž není schopna generovat první dva impulsy korektně, takže uživatel nemá jistotu, že zaplatí jen jeden impuls, když se vejde do dvou minut.

Internetová periodika (bohužel mnohem méně klasická média) se zabývala problémem konkrétních plateb za konkrétní hovory. Jde o to, kolik zaplatíte, když budete telefonovat minutu, dvě minuty, tři minuty… Podle této informace však nejsou telefonní ústředny schopny generovat první dva impulsy korektně, takže uživatel nemá jistotu, že zaplatí jen jeden impuls, když se vejde do dvou minut.

Dotazem adresovaným na Český telekomunikační úřad zjištěno, že tento problém skutečně existuje, nejde tedy o fámu. Následoval dotaz na Telecom. Tiskové sdělení bude následovat, jakmile přijde, zveřejním.

Tak pravil ve včerejším Neviditelném psovi Ondřej Neff. Celá situace je však o něco složitější, a není determinována jen zlovůlí SPT Telecomu, ale i technickými vlastnostmi ústředen. V ústřednách existují v tyto možnosti vícenasobného tarifování:

  1. Tarif se spustí přesně v okamžiku přihlášení. Bude tedy poslán 1 puls a další budou následovat v pravidelných intervalech. (Tedy tak, jak by každý očekával.)
  2. Tarif se spustí přesně v okamžiku přihlášení, ale jeden puls se pošle navíc (sestavovací poplatek). Tento puls může být posunut (např. o 60 sekund). Toto je případ tarifu Internet 99.
  3. Tarif běží „volnoběžně“ (pulsy pravidelně tikají bez ohledu na dobu začátku hovoru) a účastník se připojí v okamžiku přihlášení. 1. puls tedy může následovat v intervalu 0 až maximální perioda impulsů, podle toho, jaké má účastník štěstí.
  4. Tarif běží „volnoběžně“ a účastník se připojí v okamžiku přihlášení, 1. puls je však vyslán „asynchronně“ ihned po navázání spojení. Další pak následují v intervalu 0 až maximální perioda impulsů.
  5. Tarif běží „volnoběžně“ a účastník se připojí v okamžiku přihlášení, 1. puls je vyslán „asynchronně“ ihned a první pravidelný puls se pak naopak potlačí, další pulsy pokračují normálně.
  6. Mezi další možnosti digitalních ústředen patří:
    • progresivní tarify (perioda pulsu se zkracuje s dobou)
    • hovory s vícepulsovými shluky (např. 2 pulsy po 2 minutách)
    • hovory s pevným tarifem (napr. 5 pulsů po přihlášení a dále už nic),
    • hovory s omezeným tarifem a délkou (třeba 60 pulsů po sekundě, pak se hovor nuceně ukončí).

Metody č.1 a 2 umí nové digitální ústředny, dle našich informací i tarifikační doplňky do ústředen PK202, a do určité míry i polské ústředny E10 (neumí posunout sestavovací poplatek).

Metody č.3 a 4, tedy ty, u kterých nelze zaručit že dvouminutový hovor se bude platit přesně dvěma impulsy, se stále používají u starých analogových ústředen, protože tyto ústředny prostě „spravedlivější“ metody tarifikace nepodporují. Metoda č.3 je pro účastníka zajímavější, neboť kratké hovory někdy umožní zcela zadarmo. Naproti tomu některá zařízení jsou závislá na příjmu onoho prvního tarifního pulsu (např. veřejné telefonní automaty) a proto se metoda č.3 velmi rychle ruší a nahrazuje metodou č.4. Metoda č.5 se, pokud je známo, nepoužívá vůbec (je pomerně technicky náročné na starých systémech potlačit onen první řádný impuls). Je také třeba poznamenat, že tak starých ústředen, které by neuměly metody č.1 a 2, už dnes moc není (jedná se o tytéž ústředny, které tarifikují místní hovory pouze jedním impulsem, takže by bylo pošetilé je používat pro volání na čísla tarifu Internet 99).

BRAND24

Metody č.2 a 4 jsou vlastně ekvivalentní – oba okrádají volajíciho. U metody č.4 jde spíše o technickou nutnost, danou možnostmi starých ústředen, u č.2 (Internet 99) je zde sestavovací poplatek čistě pro zisk Telecomu. Ale to je známá věc.

Pavel Troller,
Hynek Med

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).