Hlavní navigace

Kolik návštěvníků mají české portály

Marek Antoš 10. 6. 2002

Jednou z hlavních starostí českých portálů je jejich návštěvnost, zejména pokud jde o porovnání s konkurencí. S různými čísly se setkáváme na každém rohu, pojďme se však podívat tak trochu pod pokličku - který server je největší, kde lidé tráví nejvíce času, co jsou generátory impresí, kam se chodí o víkendu...?

Hned na úvod je třeba říci, které servery jsou vlastně největší. Tradičně se uvádějí tři hlavní portály, tedy Seznam, Atlas a Centrum, obyčejně právě v tomto pořadí. Pro účely tohoto článku si dovolím přidat také rodinu serverů iDNES, která se sice za portál obvykle neoznačuje, podle mého názoru však dnes už návštěvností i rozsahem služeb patří do stejné kategorie. Ostatní portály, jako je například VOLný nebo Quick, si naproti tomu za touto vedoucí čtveřicí přeci jen udržují určitý odstup, proto je tentokrát ponechám stranou.

Při psaní tohoto článku jsem vycházel z čísel, které byly naměřeny v rámci iDotu v 22. týdnu, což je jinými slovy poslední týden v květnu. Podrobná čísla o návštěvnosti zmíněných čtyř serverů jsou v následující tabulce. Základním údajem je počet unikátních uživatelů (UV), kteří jsou počítáni v rámci celého týdne. Pokud se uživatel na serveru během týdne objeví alespoň ve třech dnech, je započítán jako aktivní uživatel (AUV). Další sledovanou veličinou je průměrný čas, strávený na serveru během jedné návštěvy (Time/Visit) a dále počet návštěv na jednoho unikátního uživatele (Visits/UV). Posledním číslem v tabulce je počet dotviews za jednu návštěvu – jedná se o množství stažených „dotů“ při průchodu serverem a víceméně se shoduje s počtem stránek, které uživatel prošel.

UV Seznam 846.044
Atlas 351.998
Centrum 284.160
iDNES 256.951
AUV Seznam 450.760
Atlas 124.707
Centrum 115.390
iDNES 83.286
Time/Visit Seznam 7,19
Atlas 6,06
Centrum 11,39
iDNES 7,34
Visits/UV Seznam 5,264
Atlas 3,425
Centrum 4,191
iDNES 3,19
DV/Visit Seznam 5,8
Atlas 5,3
Centrum 10,2
iDNES 6,5

Jak je z tabulky zřejmé, pozici největšího portálu v českém Internetu si stále udržuje Seznam. Jeho náskok je přitom obrovský: je více než dvakrát větší než Atlas, který drží druhé místo. Rozestupy na dalších pozicích jsou naopak poměrně malé: Atlas je asi o pětinu větší než Centrum, to zas jen o pouhou desetinu větší než iDnes.

Tabulka však ukazuje i další zajímavé informace. Seznam má totiž nejen nejvíce uživatelů, ale navíc jde o aktivnější uživatele než u ostatních. Přes 53 procent jeho návštěvníků se totiž na Seznamu objeví alespoň ve třech dnech v týdnu, zatímco u Centra je to 41 procent, u Atlasu 35 procent a u iDnesu dokonce jen 32 procent. Také počty návštěv během jednoho dne, které připadají na jednoho uživatele, jsou u Seznamu nejvyšší, další servery následují ve stejném pořadí a s obdobnými rozestupy. V denním pohledu je proto Seznam nikoliv dvakrát, ale dokonce více než třikrát větší než Atlas.

Pokud se však podíváme na to, kolik minut uživatel při jedné návštěvě na serveru stráví, vypadá pořadí zase o něco jinak. Na prvním místě je Centrum (11,39 minut), na druhém místě iDnes (7,34), dále Seznam (7,19) a Atlas (6,06). Jak je vidět, Centrum v tomto ohledu výrazně vybočuje, což je patrně způsobeno strukturou jeho návštěvnosti. Velmi významná část návštěvníků totiž chodí na chat a na freemail, což jsou služby, na kterých uživatel stráví podstatně víc času než třeba u katalogu. U ostatních portálů tyto části tvoří menší podíl návštěvnosti, takže celková čísla vychýlí méně.

Zajímavý je také vývoj návštěvnosti během týdne. Obecně se podle čísel těchto čtyř serverů dá říci, že se nejvíce lidí v českém Internetu objevuje v pondělí. Během následujících pracovních dnů pak počet unikátních uživatelů mírně klesá, trochu citelnější pokles je vidět už v pátek. Nejslabším dnem celého týdne je jednoznačně sobota (něco kolem 40 procent pondělka), v neděli už se návštěvnost mírně zvedá (ale stále jen zhruba na polovinu pondělního počtu uživatelů). Víkendovou specialitou je návštěvnost Centra, která díky Xchatu klesá o něco méně než u ostatních portálů. Důsledkem je dokonce změna pořadí v počtu unikátních návštěvníků: v sobotu a v neděli je Centrum pravidelně na druhém místě, zatímco Atlas až těsně za ním.

Důležitá je však také aktivita uživatelů: zatímco během jednotlivých pracovních dnů je průměrná doba, kterou uživatel na serveru stráví, víceméně stejná, o víkendu jde mírně nahoru (asi o deset procent). Stručně řečeno, na Internetu je sice méně lidí, každý z nich se však zdrží o něco déle. Nedá se říci, že by to bylo něco zvlášť překvapivého: o víkendu máme víc času a výhodnější je i telefonní tarif. Převážná část lidí se navíc o víkendu připojuje z domova, kde mají zřejmě více času než při přístupu ze zaměstnání. Tomu nasvědčuje i další údaj, kterým je počet návštěv na jednoho uživatele – ten totiž o víkendu paradoxně klesá. Mohlo by to znamenat, že se v pracovní dny lidé na Internetu pohybují poněkud „útržkovitě“ – během pracovních dnů se na server podívají několikrát, pokaždé jen na chvilku. O víkendu se naproti tomu připojí jen jednou, ale na delší dobu.

Online výsledky iDotu umožňují i přehled návštěvnosti jednotlivých sekcí serverů. Jejich definice je v rukou provozovatelů, což vede – mírně řečeno – k jistému nepořádku. Poměrně pečlivé rozdělení na sekce má Atlas a iDnes, u kterých až na některé výjimky platí, že každá samostatná služba má také samostatnou sekci. U Seznamu s Centrem je naopak rozdělení poněkud neprůhledné: Seznam například slučuje katalog s freemailem, Centrum má zase všeobjímající sekci Vyhledávání, která zachycuje drtivou většinu lidí, kteří na Centrum přijdou. Vzájemné porovnání služeb u různých portálů je proto prakticky nemožné, což je samozřejmě škoda – a ze strany některých portálů možná i záměr.

Pár zajímavostí přesto stojí za zmínku, především jsou to oblíbené „generátory impresí“, tedy sekce, v nichž uživatel stáhne velké množství stránek. U Seznamu je v tomto smyslu velmi významný chat, což je celkem obvyklé, a trochu překvapivě také sekce Reality, kde zřejmě lidé stráví hodně času při procházení jednotlivých nabídek. Hitem Atlasu je pro změnu poměrně nenápadná služba Spolužáci, což také vysvětluje masivní kampaň, která v posledních týdnech běží právě na tuto službu – každý získaný uživatel se tu vyplatí, tedy alespoň pokud jde o počty shlédnutých stránek. Hodně stránek se načítá také na online hře Overland, naproti tomu Dark Elf má stránek jen zlomek. Důvod je v tomto případě velmi prozaický: v prvním případě je totiž kód iDotu umístěn na každé stránce, zatímco v druhém případě jen při vstupu do hry. V případě Centra je hlavním generátorem Xchat, dobré výsledky má také služba Pohlednice. Specifická situace panuje u iDnesu: žádná ze sekcí tu totiž příliš nevybočuje, což je nejspíš dáno zpravodajským charakterem, který u iDnesu převažuje – člověk si přečtě pár článků v každé oblasti a jde pryč.

Další pohledy „pod pokličku“ už poněkud přesahují rozsah jednoho článku, všem zájemcům však doporučuji, aby se do čísel ponořili sami – dá se z nich vyčíst více, než by se na první pohled zdálo. V tomto směru se jednoznačně jedná o významný posun oproti dosavadnímu iAuditu, jehož dva sloupečky (stránky a unikátní IP adresy) jsou už přeci jen trochu málo.

Anketa

Na kterém ze zmíněných serverů trávíte nejvíce času právě vy?

Našli jste v článku chybu?

11. 6. 2003 10:47

Lukas Kunc (neregistrovaný)
Kdyz nam technici z Ceskeho Telekomu zapojovali ISDN linku, nastavovali i pripojeni k IOL. Tehdy uz existoval Quick, technici presto nastavili ze setrvacnosti jako vychozi stranku v prohlizeci Seznam. Seznam nepouzivam k nicemu jinemu, nez k tomu, ze na nem mam svoji emailovou schranku s pravidly pro preposilani posty. Presto jsem byl liny zmenit nastaveni vychozi stranky, takze jsem behem tech dvou let pri kazdem pripojeni na Internet vygeneroval Seznamu jednu navstevu. Samozrejme jsem neprecet…

11. 6. 2002 13:48

Jirka Lahvička (neregistrovaný)
Nebyl náhodou původní článbek o portálech? Nevím jak ostatní, ale Atlas žádná kuličková ložiska nedistribuuje :-) A portály jsou na příjmech z reklamy existenčně závislé, i kdyby Seznam mlžil v PR ostošest...
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět