Ušetřete

Kolik stojí na Internetu potraviny?

Nákup na Internetu už dávno není ničím neobvyklým, neplatí to ale u potravin, které si zajišťuje online výrazná menšina populace. V dnešním článku se to pokusíme změnit. Řekneme si kde a jak nakupovat, co nepřehlédnout a hlavně - kolik to bude stát naši peněženku.

reklama

Březen, tradiční měsíc Internetu, je tentokrát zasvěcen nakupování přes Internet. Online obchody se stávají mezi českými uživateli populárnějšími, přesto se stále setkávají s nedůvěrou a neinformovaností zákazníků, které brání většímu rozvoji.

V tomto článku se zaměříme na segment, který své místo na Internetu hledá velmi pomalu – potraviny. Podle Českého statistického úřadu představoval prodej potravin v roce 2003 pouhá dvě procenta z celkového počtu nakoupeného zboží na Internetu. V minulém roce nedošlo podle statistik GfK Praha Online Shopping 2004 k velkému zlepšení: 65 tisíc nakupujících (tři procenta) je toho jasným důkazem.

Na následujících řádcích se půjdeme podívat, kde tato menšina (jedná se o desetinu těch, kteří přes Internet shání knihy a časopisy) potraviny nakupuje, jakých služeb využívají a hlavně kolik je to všechno stojí.

Kam se vydat?

Nejprve si pojďme stručně představit šest e-shopů, na které jsme se zaměřili. Nejprofesionálněji vyhlíží obchod Multimarket, který byl spuštěn v roce 2001. Téměř dva roky fungoval pod patronací velké nákupní galerie Internet Mall, na podzim loňského roku se ale vydal vlastním směrem. Multimarket nabízí všechny druhy potravin a nápojů, nechybí drogerie, tabák a kancelářské potřeby. Hranice závozu končí za Prahou, do dalších částí republiky dováží zboží za tarifní ceny kurýrní služba PPL. V pracovních dnech vám Multimarket doveze nákup domů během pár hodin. Pokud jeho hodnota přesahuje hranici 800 korun, doručení je zdarma. Za nákup můžete zaplatit buď hotově při jeho převzetí, na místě kartou řidiči prostřednictvím GSM terminálů, nebo předem prostřednictvím eBanky.

Další obchody už nám vyvrátí představy o velkých internetových supermarketech. Často se jedná spíše o rozvážkové služby s prvky internetového obchodu. Jejich služby jsou navíc mnohdy zaměřeny pouze na konkrétní region. To platí bezezbytku pro obchod Aždodomu.cz, který zboží dováží druhý den po objednávce po Praze a do Berouna. Web na první pohled vypadá jako obyčejná osobní stránka, za nenápadným odkazem se ale skrývá poměrně bohatá nabídka. Kromě potravin můžeme zakoupit kancelářské potřeby, umělé květiny či umělecká řemeslná díla.

Region Prahy a okolí pokrývá také obchod Z-market. Pokud si z bohaté nabídky vybereme do 14 hodin odpoledne, dočkáme se ještě týž den. Do vzdálenosti 30 km od centra Prahy je rozvoz zdarma, platit můžeme v hotovosti, kreditní kartou nebo dokonce oblíbenými „stravenkami“ Gastro Tour či Ticket Restaurant. Kromě potravin se Z-market zaměřuje na kancelářské potřeby a praktické zboží.

Z Prahy se vydáme na západ Čech. V regionu Plzně a okolí rozváží potraviny obchod Přiveznákup.cz. Dopravné na krátkou vzdálenost činí 69 korun, celkovou platbu musíme uhradit v hotovosti na místě řidiči.

Pokračujeme v severních Čechách a ve Slezsku. Internetový supermarket Nákupzdomova.cz zásobuje města Ústí nad Labem, Liberec, Jablonec nad Nisou, Teplice, Děčín, Litoměřice a Ostravu. Platit lze v hotovosti, převodem na účet do deseti dnů (po složení zálohy) či měsíčním souhrnným účtem pro stálé zákazníky. Nabídka se příliš neliší od ostatních.

Donášková služba L.R. funguje opět pouze v Praze. Doručení potravin slibuje do 24 hodin od objednávky, cena nad 1000 korun zaručuje dopravu zdarma. Pod tuto hranici zaplatíme 100 korun, za expresní dodávku 150 korun a pokud bydlíme ve 3. patře bez výtahu, přijde nás to na poplatek 70 korun.

Kolik zaplatíme?

Všech šest zmíněných obchodů jsme navštívili s cílem porovnat ceny zboží. Do nákupního „koše“ jsme umístili základní potraviny i speciálnější komodity z vyšší cenové skupiny. Všechny ceny jsou s DPH bez příplatků.

Srovnání cen e-shopů
březen 2005

A B C D E F
Chléb velký 1200 g 19,50 21,40 19,90 19,90 15,00 23,00
Máslo 250 g 34,90 30,30 35,50 30,10 25,60 32,50
Salám Gothaj 100g 11,60 131,50 (1 kg) 16,80 18,60 11,40 98,00 (1 kg)
Mléko polotučné 1l 19,50 18,40 11,60 (0,5 l) 14,60 13,00 16,00
Mouka polohrubá 11,60 11,00 9,90 10,00 7,50 9,50
Vejce 10 ks 28,00 35,00 27,90 24,70 24,00 (6 ks) 30,00
Olej vegetol Gold 750 ml 41,90 (1l) 41,80 (1l neidentif.) 37,50 30,00 32,50 39,00
Banány 1kg 42,00 152,30 (3,5 kg) 39,90 32,90 34,40 37,00
Mattoni 1,5 l 9,90 13,10 13,90 9,90 15,00 95,50 (balení 6 ks)
Káva jacobs Kronung 250 g 79,00 109,80 68,40 70,10 68,90 33,00 (75 g)
Pillsner Urquell 12 0,5 l 23,60 24,40 (plech 330 ml) 22,50 21,40 19,00 19,00
Cinzano Rosso 1l 219,00 197,70 229,50 142,20 229,50 196,50

A – multimarket.cz, B – azdodomu.cz, C – z-market.cz, D – priveznakup.cz, E – nakupzdomova.cz, F – donaskovasluzba-lr.cz
U položek chléb, máslo a mléko nebyla brána v potaz značka produktu ve snaze nalézt co nejširší shodu v nabídkách e-shopů.

Jak je z tabulky vidět, cenové rozdíly mezi jednotlivými internetovými obchody jsou u některých druhů zboží značně vysoké. V konečném součtu by se výsledky o moc nelišily, v průměru bychom tedy tento nákup na Internetu pořídili okolo 516 korun. Cenově nejlevněji (425 korun) vychází v našem nákupu obchod Přiveznákup.cz, nejdráže Z-market.cz společně s Aždodomu.cz (546 korun).

Konečnou cenu značně ovlivňuje obchodní politika konkrétního obchodu. Někde bychom tento zkušební nákup ani uskutečnit nemohli z důvodu nastavené minimální hodnoty nákupu, jinde by se cena vyšplhala nahoru kvůli poplatkům za dopravu apod. Některé z vlastností e-shopů srovnává následující tabulka.

Srovnání vlastností e-shopů
březen 2005

A B C D E F
Minimální nákup Ne 600 699 599 Ne Ne
Dopravné Pod 800 poplatek 90 Zahrnuto Do 30 km zdarma 69 (nad 1000 zdarma) Poplatek 30 do 5 km 100 (pod 1000)
Dodací lhůty 259–359 min. Druhý den Týž den Druhý den Úterý, čtvrtek, sobota Druhý den
Víkendy? (hod.) Sobota 10–16 N/A Sobota 8:30–13 Ano 12–20 Sobota 9–12 N/A
Slevy Ano, karta Sphere Ne Ano Ano Ne Ne
Způsob platby Hotově, kartou, eBankou hotově hotově, fakturou, kartou hotově hotově, ebankou, převodem Hotově

A – multimarket.cz, B – azdodomu.cz, C – z-market.cz, D – priveznakup.cz, E – nakupzdomova.cz, F – donaskovasluzba-lr.cz 

Je patrné, že ptát se v nevyzkoušeném internetovém obchodě s potravinami pouze na cenu, je scestné. Doporučuji bedlivě sledovat hranici závozu, poplatky, lhůtu doručení, možnost přesně stanoveného času, bonusy a způsoby platby. Všechny tyto vlastnosti jsou u obchodů velice individuální a často navazují jedny na druhé. V neposlední řadě je vhodné uvažovat ekonomicky, a to, o kolik jsou ceny zboží vyšší (nižší) než v klasickém obchodě, kam jste chodili dosud nakupovat.

Obecné povědomí o levnějším zboží v internetových obchodech v případě potravin totiž neplatí. Vyšší provozní náklady, konkurence a nízké marže nedovolí malým obchodníkům sjednat s dodavateli nízké ceny, které nabízí hypermarkety. Cenu nákupu v e-shopu ještě zvedne už zmiňovaná logistika.

Pro orientační srovnání cen mezi e-shopy a kamennými obchody jsme zvolili dva zástupce, „levnější“ Lidl a „dražší“ Billu. Jak to dopadlo, prozradí následující tabulka.

Srovnání cen kamenných a internetových obchodů
březen 2005

Billa Lidl Průměrn. cena e-shopů
Chléb velký 1200 g 16,90 15,90 21,40
Máslo 250 g 29,90 14,70 31,50
Salám Gothaj 100g 29,90 (balený 400 g) 6,90 15,00
Mléko polotučné 1l 14,90 12,90 17,50
Mouka polohrubá 7,90 8,90 10,20
Vejce 10 ks 24,90 23,30 29,20
Olej vegetol Gold 750 ml 32,90 34,70
Banány 1kg 39,90 29,90 37,20
Mattoni 1,5 l 11,50 11,50 12,40
Káva jacobs Kronung 250 g 59,90 75,80
Pillsner Urquell 12 0,5 l 16,90 17,90 21,10
Cinzano Rosso 1l 149,90 203,30

U položek chléb, máslo a mléko nebyla brána v potaz značka produktu ve snaze nalézt co nejširší shodu v nabídkách obchodů.

Náš orientační výzkum potvrdil vyšší ceny v e-shopech, mnohdy však záleží na konkrétním druhu zboží. Někde jsou banány dražší, jinde levnější, ale nabízejí zase dražší alkohol.

V prodejně Nakupzdomova.cz vysvětlují své ceny takto: zboží do 50 korun je o 15 procent dražší než v supermarketech, zboží do 100 korun stojí o 14 procent více a ke zboží nad 100 korun se přičítá 13 procent. V porovnání prý vycházejí z nejvýhodněj­ších cen.

Přestože cenově vychází vítězně kamenné obchody, neměli bychom rozhodně zapomínat na to, co dělá Internet Internetem. Výše nákupu je totiž ve své podstatě relativní, některé výdaje nepočítáme. Při využití internetového obchodu odpadají náklady na cestu, benzín, opotřebování automobilu, tahání tašek a strávený čas, který na peníze nelze převést. Právě o něj je nakupování přes Internet levnější.

Specializované obchody

Protože české internetové obchody zatím nedovedou ve velkém soutěžit s kamennými konkurenty, mohou se zaměřit na úzkou specializaci nabídky. Jinými slovy, proč si na Internetu nekoupit třeba pochutiny z tradiční japonské kuchyně?

Mnoho obchodů se zaměřuje na lahůdky a sladkosti, z nabídky vybíráme LahůdkyVavřík.cz pro Znojmo a okolí, nebo cukrovinky Zdeňky Nedvědové. K posezení se sladkými dobrotami přijde jistě vhod i dobrý čaj a káva. Milovníkům medů a včelích produktů zase neunikne e-shop Včelímed.cz.

Nepřeberné množství obchodů nabízí zdravou výživu, třeba Dobrý krámek. Nezapomnělo se na sportovce a děti. Vegetariáni se s Internetem už nemusí bát o svůj jídelníček. Zdraví přináší i bylinky.

Ani o kvalitní maso není na českých webech nouze. Navštívíte obchod s uzeninami, nebo dáte přednost zvěřině? Tak či onak, na stole by nemělo chybět dobré víno.

Jídlo za kanálem La Manche má v Čechách všelijakou pověst, ale proč si v Anglii nenaservírovat tradiční české knedlíky? Obchod Czech-shop.com to umožňuje.

Rozvoz potravin nabízí pražské Tesco. Ceny jsou zde stejné jako v obchodním domě na Národní třídě. Doručení specialitek za 90 minut slibuje pražský fastfood Messenger. E-shop U Kalvodů nabízí vybrané druhy potravin a rozváží je v Brně a okolí.

Kdy budeme nakupovat?

Otázkou zůstává, proč internetové nakupování potravin zatím dosahuje malých výsledků a přes nesporné výhody ho využívá velmi málo uživatelů, oproti jiným na Internetu dobře prodávaným komoditám.

Nikola Rafaj z Asociace pro elektronickou komerci vidí důvody na obou stranách barikády – v e-shopech i přístupu nakupujících. „Je to dáno současnými nákupními zvyklostmi – téměř každý druhý zákazník navštěvuje alespoň jednou týdně nákupní centra. Stále roste jejich oblíbenost, v menších městech se navíc vystavěla před pár roky nebo teprve staví. Mnozí lidé to mají zažité jako rituál, v sobotu ráno se seberou s rodinou a jedou nakupovat. To – myslím – bude ještě pár let trvat.“

Zároveň však Nikola Rafaj upozorňuje na značné provozní rozdíly mezi potravinářskými e-shopy a internetovými obchody s jinou nabídkou. „Logistika u potravin je nesrovnatelná s ostatním zbožím. Když vám knížka leží na skladě týden nebo měsíc, nehraje to roli. U takového jogurtu musíte sledovat trvanlivost, zajistit správné balení a teplotu pro přepravu.“

Nakupování potravin přes Internet je tak i přes rozvoj online obchodu paradoxně ve stínu. Podle GfK Praha Online Shopping 2004 jsou typickými kupci potravin spíše ženy, internetoví uživatelé ve věku 20–39 let, uživatelé se středoškolským a vyšším vzděláním s vyššími příjmy. Služby internetových obchodů by jistě ocenili zdravotně indisponovaní a staří lidé, kteří by svůj nákup dostali pohodlně až do ledničky.

MIF14

       

„Nákupu přes Internet začínají stále více využívat firmy. Buď pravidelně na doplňování zásob, nebo formou cateringu v malém – na porady, workshopy, večery při přesčasech a podobně,“ říká Nikola Rafaj.

Další vývoj v nakupování potravin přes Internet bude postupný a pravděpodobně dlouhý. Jak jsme konstatovali v únorovém článku, české kamenné obchodní řetězce se do online prodeje potravin nehrnou, a tak současná zákaznická menšina zůstane menšinou v koláči internetového nakupování ještě dlouho. Přesto jí přeji dobrou chuť.

Anketa

Kupujete přes Internet potraviny?

       

Jan Ambrož

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »

       
66 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 12. 2011 11:14

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem