Hlavní navigace

Kolik stojí přátelství na Facebooku?

4. 11. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Kdybychom zde udělali anketu o tom, proč mít účet na Facebooku, zřejmě bychom došli k tomu, že drtivá většina čtenářů Lupy je na Facebooku kvůli kontaktu se svými kolegy z oboru a hned vzápětí se svými kamarády. Takto byl zřejmě Facebook zamýšlen původně. Jenže poslední dobou začínám mít pocit, že se jeho význam poněkud zvrhává směrem, který se mi zas až tolik nelíbí.
Eduard Hlava - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

V reálném světě se přátelíte s různými lidmi na různých úrovních. Od obyčejných známých, se kterými jednou za rok prohodíte pár slov, přes kamarády ze školy až po přátele, kterým se můžete svěřit i s tím, že vám manželka doma opět neuvařila večeři, nebo za kolik kupujete ArginMax Forte. Všechny tyto typy kontaktů máte ve svém profilu i na Facebooku a můžete být se všemi stále ve spojení. Dejme tomu, že tímto způsobem Facebook slouží jako takový hloupější adresář. Hloupější v tom smyslu, že málokdo si tam napíše svůj telefon. Ale zase tam spousta vašich známých píše zajímavé věci. Třeba to, že se jim právě upgradnul Firefox, že právě nainstalovali na počítač nové Windows 7 nebo že ztratili na ulici právě koupené máslo. A při té příležitosti vás zvou do nově založených skupin Firefox je nejlepší, Tipy a triky Windows 7 či Jak spolehlivě donést koupené zboží až domů. Úžasné jsou také zprávy o tom, že si právě váš známý uvařil oběd a má toho víc, než může sníst. Je s podivem, že dotyčný nezaložil stránku Společný oběd a nepozval do ní své hladové kamarády. Určitě by to uvítali. Takové virtuální špagety…

Čili abych to shrnul – vznikají zde určitá registrovaná skupinová partnerství. Lidé se sdružují buď kolem jiných lidí anebo jako fanoušci vstupují do různých spolků a skupin (zvaných Stránky). Výsledkem je, že můžete sledovat, co vaši známí, kamarádi a přátelé dělají, co je zajímá a čím právě prochází (nebo co prochází jimi).

Toto vše se děje na základě svobodné vůle a na základě přirozené potřeby člověka se sdružovat a komunikovat. O to více překvapí, když se do nějaké skupiny přihlásí více lidí, než sami čekáte. Například stránka, kterou jsme založili asi před dvěma měsíci, měla několik týdnů jen pár fanoušků. Asi jako každá taková stránka, kterou založíte a pak na ni nemáte tolik času, kolik by si zasloužila. Vlastně tam nejprve byli přímí známí několika lidí, kteří se o stránku starají, plus pár jejich dalších kamarádů. Pak během několika málo dní přibylo sto padesát nových fanoušků. Jak se tam dostali, je nám dodnes záhadou. Raději se ale neptáme a doufáme, že jsou tam všichni dobrovolně a nikdo jim nic za fanouškovství neslíbil. To, že se někdo připojí jako fanoušek přes několik dalších kontaktů, aniž byste ho k tomu nějak nutili nebo mu nabízeli pozlátko, je dle mého názoru nejcennější facebookovské přátelství a je k nezaplacení. Dokonce vás určitým způsobem zavazuje. Ti lidé se k vám připojili, protože je zajímá totéž, co vás jako zakladatele stránky.

Na opačné straně spektra však také najdeme případy, kdy určité subjekty nabízí za přátelství, resp. za kliknutí na „Stát se fanouškem“, peníze nebo jiné výhody. Ano, i do této hry na přátelství vstupuje byznys a to přátelství či fanouškovství tak, jak jsem ho popsal výše, se začíná kroutit pod tíhou peněz. Třeba CK Fischer si cení fanouška na 1000 Kč, což je hodnota poukázky, kterou nabízí za přátelství (a vzkaz v diskusi). Nyní má tato stránka na svém kontě skoro 2000 fanoušků. Zřejmě ne všichni se přihlásili kvůli poukázce, někteří zřejmě jen proto, aby se mrkli, jak to dělají jiní.

Ale jak může někdo takovéto fanouškovství považovat za plnohodnotné? To je jako bychom fanoušky Baníku Ostrava lákali na pivo a párky zdarma. Oni by zřejmě fandili (tím více, čím více piva a párků by bylo zdarma), ale to už si rovnou může Baník zaplatit kompars a nemusí předstírat, že mu jde o fanoušky. Je to vlastně na úrovni prodejné lásky. Jen s tím rozdílem, že zatímco ve vykřičeném domě víte, že si nekupujete přátelství, ale vlastně „produkt“, v případě tohoto „přátelství“ na Facebooku je to lest. Za pár korun či slevu devalvují to, o čem tyto svazky jsou.

Toto upsání se z čistě zištných důvodů je samozřejmě v běžném životě naprosto běžné. Když se někde zaregistrujete do nějaké databáze firmy, tak často za tuto registraci získáte určité výhody. Problém je v tom, že se většinou o takovém upsání nechlubíte svým kamarádům. Na Facebooku však toto neplatí, protože Facebook to na vás hned vykecá všem vašim známým. A vy automaticky spadnete do podobné kategorie lidí, kteří v tom slavném filmu Český sen běželi přes půl pole, aby dostali slevu na máslo.

BRAND24

Dříve či později bude Facebook zaplevelen podobnými Stránkami víc, než je zdrávo a také víc a víc bude připomínat běžný život. Zejména zvyšující se mírou entropie, kdy si nebudete nikdy ničím jistí a nic nebude jen černobílé. Otázkou je, zda si budete nadále cenit obyčejného přátelství, kamarádství a dobrého vztahu se známými jen tak ze společného zájmu, anebo se začnete častěji hlásit ke stránkám, které nabízejí tu či onu finanční výhodu. A to nemluvíme o tom, že na základě příslušnosti ke stránkám budete dříve či později bombardováni cílenou reklamou.

Bohužel rozlišit to, zda jste fanouškem stránky čistě ze zájmu nebo je za tím nějaký kalkul tvůrce stránky, není a nebude úplně jednoduché. Své by o tom mohly jistě vyprávět téměř tři milióny fanoušků této božské stránky.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá publikačními systémy, eshopy a dalšími užitečnými internetovými. Aplikacemi, e-commerce a marketingem na internetu. Pracuje jako CEO ve společnosti Neternity Group s.r.o.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).