Hlavní navigace

Kolik zákazníků má doopravdy IOL?

Jiří Peterka

Koncem první lednové dekády ohlásil poskytovatel internetového připojení Internet OnLine dosažení hranice 150.000 zákazníků používajících komutované připojení. O pouhých osm dnů později to bylo již rovných 200.000! Co přesně vlastně tato čísla znamenají a jakým způsobem je možné je interpretovat?

Nejen na českém Internetu, ale asi obecně v celé České republice je zvykem nejrůznější údaje a statistiky spíše tajit než zveřejňovat. Mezi tuzemskými poskytovateli internetového připojení je tak světlou výjimkou Internet OnLine, který v poslední době téměř zaplavuje média zprávami o tom, kolik má zákazníků svých dial-up služeb. Nechci tuto skutečnost kritizovat, to určitě ne, ale přece jen mi bylo poněkud divné, když jsem jeden týden dostal tiskovou zprávu ohlašující dosažení hranice 150.000 zákazníků a týden poté obdobnou tiskovou zprávu s cifrou 200.000. Proto jsem se na tato čísla podíval trochu podrobněji a zapátral i ve starších zprávách. Zde je výsledek.

150 nebo 200 tisíc?

Tiskovou zprávu IOL, hovořící o počtu 150.000 uživatelů, jsem dostal mailem 11. ledna. Druhá tisková zpráva, hovořící již o 200.000, dorazila 19.ledna. Že by za pouhých osm dnů dokázal IOL získat dalších 50 tisíc nových zákazníků? Vysvětlení je jiné a mnohem prozaičtější: první číslo, 150.000, se týká pouze NEPLATÍCÍCH zákazníků, tedy uživatelů bezplatného připojení k Internetu. Ostatně, příslušná tisková zpráva byla nadepsána: „INTERNET OnLine přivítal 150.000. zákazníka služby QUICK.cz.“ Naproti tomu druhá tisková zpráva se týká platících i neplatících zákazníků současně (a byla nadepsána: "INTERNET OnLine překročil hranici 200.000 uživatelů svých dial-up služeb!).

Vyhledal jsem si starší tiskové zprávy IOL a v nich našel následující údaje:

  • koncem listopadu 2000 měl IOL 100.000 neplatících zákazníků
  • koncem října 2000 měl IOL 100.000 platících i neplatící zákazníků

Přitom službu Quick.cz (a dial-up připojení k Internetu, poskytované zdarma) začal IOL poskytovat od 1. října loňského roku. To znamená, že za necelé dva měsíce (do doby před koncem listopadu) stačil získat 100.000 neplatících uživatelů, a za následující cca měsíc a půl (do kterého spadly i vánoční svátky) pak získal dalších 50.000.

Jak je to ale s počty platících i neplatících uživatelů současně? Zde je možné vyjít z toho, že až do konce září 2000 měl IOL pouze platící uživatele (byť v tom jsou zřejmě započítáni i uživatelé, kteří získali připojení spolu s předplatným deníku MF Dnes za jednu korunu). Počty uživatelů dial-up služeb do konce září 2000 jsou přitom známy z veřejných zdrojů (zejména z výročních zpráv a informací mateřského Českého Telecomu):

  • 31. 12. 1998: 4.000
  • 31. 12. 1998: 22.000
  • 30. 6. 1999: 33.000
  • 30. 9. 1999: 41.000
  • 31. 12. 1999: 45.000
  • 30. 6. 2000: 49.000
  • 30. 9. 2000: 48.000

Výsledné počty jsou zakresleny na následujícím obrázku – počty neplatících červeně, počty všech dial-up zákazníků pak modře.

Co z výše uvedených čísel resp. křivek vyplývá? IOL začínal poskytovat připojení zdarma s klientelou platících zákazníků v rozsahu necelých 50.000. Dnes, v polovině ledna, je rozdíl mezi oběma počty, připadající na platící zákazníky, stále na stejné úrovni, tedy na necelých 50.000. Pokud jsou tedy uváděná čísla správná a vycházejí z korektní metodiky, znamená to, že IOL prakticky nepřišel o žádné platící zákazníky. To mne osobně docela překvapuje, protože bych čekal poměrně výrazný úbytek platících zákazníků dial-upu.

Z průběhu křivek na obrázku je také patrné, že první nabídky Internetu zdarma v podání Video On Line ještě v roce 1999, World OnLine v únoru 2000 a Raz Dva od Contactelu v březnu 2000 rovněž výrazněji neovlivnily růst počtu platících zákazníků IOL. K tomu došlo teprve ve třetím čtvrtletí loňského roku, kdy počet platících zákazníků dokonce poklesl (údaje ke konci pololetí a třetího kvartálu 2000 přitom pochází z příslušných verzí souborů s provozními údaji, které na svých stránkách zveřejňuje Český Telecom).

Zákazníků nebo aktivních uživatelů?

Při posuzování výše uvedených čísel je dobré mít na paměti, co vlastně znamenají. V případě „platících zákazníků“ je asi možné považovat každého z nich za skutečně aktivního uživatele, který své připojení také skutečně používá (jinak by za něj asi neplatil). Naproti tomu u neplatících uživatelů takovéto rovnítko určitě neplatí – zde je nutno interpretovat uváděné počty jako počty registrací resp. účtů v rámci služby Quick.cz (resp. připojení zdarma v rámci této služby) s tím, že určitý počet těchto účtů je také skutečně využíván s dostatečnou pravidelností, a ostatní nikoli. Konkrétní poměr aktivních uživatelů vs. celkových registrací samozřejmě není zveřejněn a jeho přesnému stanovení brání i samotná definice „aktivního uživatele“ – jak často musím existující účet skutečně využít, abych byl považován za aktivního uživatele?

Sám raději nebudu tipovat a pouze zde ocituji odhad Marka Antoše z dubna loňského roku, v souvislosti s prodejem VOL. Jde současně o jeden z velmi mála odhadů počtu zákazníků jiných providerů (je zakreslen i na obrázku). Pokud je mi známo, žádný z ostatních tuzemských providerů svá čísla nezveřejňuje, proto je i srovnávání s ostatními problematické:

Podle některých údajů počet registrovaných uživatelů VOLného vysoko překročil sto tisíc, ale skutečných lidí z masa a kostí ho zcela nepochybně používá mnohem méně. Podle mého odhadu by mohlo jít zhruba o padesát až šedesát tisíc lidí; v současné době tento počet může dosti kolísat v souvislosti s nástupem dalších nabídek připojení k Internetu zadarmo

Zkusíte si tipnout vy?

Anketa

Kolik procent přístupových účtů na QUICku je skutečně (pravidelně) využíváno?

Našli jste v článku chybu?

24. 1. 2001 15:14

Honza (neregistrovaný)
Autori lupy slibovali neco o tom, ze znovu zprovozni mereni rychlosti provideru. Nemylim se?

24. 1. 2001 13:04

Daniel (neregistrovaný)
Relativne nejlip mi chodi Contactel, ale taky obcas pada. Iol pada posledni dobou vzdy po 1 - 2 minutach. Zadnou nabidku na prechod na bezplatnou sluzbu jsem nedostal, jenom informaci, ze to zavadeji. Tzn. clovek by to musel vypovedet (nelze elektronicky, to uz by Telekom zase ty zazniky rozmazloval, ze) a cekat vypovedni lhutu.
DigiZone.cz: Placené VoD a obsah zdarma

Placené VoD a obsah zdarma

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Test na HIV je zdarma i za pět set

Test na HIV je zdarma i za pět set

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Vitalia.cz: Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat